Huomenna harvinainen supertäysikuu. Pelottaako?
Lauantaina on supertäysikuu
julkaistu tänään klo 15:51
Täysikuu näyttää huomenna lauantaina harvinaisen suurelta. Täysikuun hetki osuu lähelle hetkeä, jolloin kuu on lähimpänä maata.
- Tämä on supertäysikuu. Vuosien mittaan kuu on käynyt aika lähellä perigeumia, joka vuosi se osuu jossain vaiheessa lähelle sitä, sanoo torninhoitaja Sakari Lehtinen Ursasta.
Perigeum on kohta, jolloin kuun kiertorata kulkee lähinnä maata. Nyt täysikuu osuu puolen tunnin päähän siitä hetkestä. Etäisyyttä on silti yli 200 000 kilometriä.
- Kuun näennäinen koko vaihtelee reilut kymmenen prosenttia. Silmillä kuu näyttää ihan samalta kuin ennenkin, mutta voi sen mitata, Lehtinen kertoo.
Yhdysvaltalainen uutiskanava CNN kertoo, että yhdysvaltalaisen observatorion mukaan täysikuu oli viimeksi näin suuri vuonna 1993, seuraavan kerran 2029. Kuu on paitsi tavallista suurempi myös 30 prosenttia tavallista kirkkaampi.
Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ei pidä tapausta merkittävänä.
- Ei tästä mitään uutista saa. Se on vähän sama, kuin että Mars oli jossain vaiheessa lähempänä maata kuin 50 vuoteen. Ihmiset ajatteli, että now on never. Mutta ei se kyseinen päivä ollu maailmassa erityisen merkityksellinen, torninhoitaja Lehtinen väittää.
YLE Uutiset/ Maria Stenroos
Kommentit (24)
Jos luonnonkatastrofi iskee, se iskee (kuten olemme juuri nähneet). Ei sille mitään voi, eikä etukäteen pelkääminen sitä estä.
Enemmän mua pelottaa joka päivä liikenteessä holtittomat autoilijat :)
nää japanin tapahtumat esim. ei jätä mua rauhaan ja ajatukset on siellä japanilaisten luona.
Olen ollut tänään omituisen levoton, hysteerinen, kiukkuinenkin. Ilman mitään oikeaa syytä...yleensä olen tosi leppeä
Ja niin järisi.