Kolulukypsyystesti meni penkin alle
Tätä en oisi uskonut meidän neitistä. Meillä muilla lapsilla on kaikennäköistä lukihäiriätä mutta en oisi tästä uskonut.
On tosi typertynty olo.
Suosittelevat eskarin kertausta minusta se ei ole hyvä idea kun se ei ole oma luokka vaan yhditetty ykkösiin ja tyttö aluvuodesta syntynyt.
Onkohan tama nyt aukoton juttu esim tyttöä ei ole huvittanut ehdä tai ..
Ääääääh taidan olla kelvoton mutsi.
Kommentit (65)
asiaa edes ehdotettu. Silti tuntuu oudolta, kun LTO:t on alkaneet puhua jotenkin, että "on vähän hidas ja koulussa pitäisi olla nopeampi..." Okei, ymmärrän asian, mutta pitäiskö tuosta nyt alkaa huolestumaan oikeasti, kun kerran testeihin ei ole edes laitettu ja ainoa palautekeskustelu syksyllä oli positiivinen. Lisäksi olen alkanut stressata siitä, ettei lue vieläkään... Kaikki muut varmaan jo lukee? Ainakin siltä tuntuu, että lukutaidoton tyttö ekalla on kummajainen. Täytyisi varmaan itse alkaa opettamaan, ettei heti tipahda kärryiltä, kun ei osaa lukea koulun alkaessa.
Meillä pitäisi osaamista eskarista löytyä, kun on 14 lapsen integraatioryhmä, jossa sekä LTO että ELTO + lähäri. Tyttömme on siis ns "normaalilapsi" tuossa ryhmässä ja erityislapsiakin on vain 4.
edes tutkitaan eikös niin. Vai onko nykykäytäntö tutkia jokaisen lapsen koulukypsyys.
Joku lapsi on koulukypsä jos 5-vuotiaana ja joku toinen 8-vuotiaana. Pitää muistaa että jokainen on yksilö ja jokainen kehittyy omaan tahtiinsa.
Ei ole väliä onko alkuvuodesta syntynyt jos sitä kypsyyttä ei ole niin sitten ei ole.
Anna lapsen kasvaa ja kypsyä vielä vuosi ennen kuin laitat hänet kouluun. Mieluummin odottelette kuin kävisi niin ettei lapsi pärjää koulussa ja joutuu sitten kertaamaan ykkösen tai kakkosen.
0-luokka olisi ehkä paras ratkaisu, siitä en ole kuullut kuin positiivisia kommentteja kenen lapsi sen on käynyt.
pitäs osaa laskea, lukea, laulaa, olla täysin sosiaalinen olla kaikkeíen kaveria ja aina niin innoissaan ja kiltisti että....
tämä maailma on niin täynnä vaatimuksia.. ihmekkö tuo kun on niin masentunutta nuorisoo...
eli ap, otappas selvää MIKÄ meni fibaan tossa testissä, mitä lapsi et testin mukaan osannut, oliko edes yrittänyt tehdä?
sinulla on oikeus saada koko totuus tietoosi ja tulokset käteesi!
alkuvuonna synytynyt lapsi on kyl huono kerrata eskaria ilman todella painavaa syytä..
mietippä, koulun alkaessa olisi siis jo 8,5v !! omani loppu vuona syntynyt, eli täytti joulukuun lopulla 6v, lapsesi olisi kaksi vuotta vanhempi!
epäilen et turhautuisi pienten jokuossa
mitä ongelmia sitten tulisi?
eli yrtä itse panostaa lapsesi vaikeisiin alueisiin, jos ongelma oon kirjainten tunnistaminen tee harjoituksia hänen kanssa
esim koneeella on ekapeli, jota eskarissakin tekevät, ja sitä voi tehdä kotonakin
luettelee numeroita aika pitkälle. Tunnistaa osan niistä.
Ope ehdotti kypsyys testiä koska eivä olleet koulussa varmoja ymmärtääkö sanallisia ohjeita ja tulos sitten oli tämä.
Ekapeliä on pelannut ja osaa sitä hyvin. Tietokone eivain tätä tyttöä kiinnosta. Leikkii, piirtelee ja askartelee mieluummin. Monesti haluaa kirjoitella piirrustuksiin myös tekstiä ja yhdessä sitten on mietitty että mitä kirjaimia johokin sanaan tulee.
_ap_
Täällä testit tehdään kaikille ja poika ylitti testirajat reippaasti. Sen perusteella siis ekalle, mutta ei todellakaan ole koulukypsä. Tässä on ravattu psykologilla ja ties missä että saisi lausuntoja, ettei poia voi vielä aloittaa ekaluokkaa.
luettelee numeroita aika pitkälle. Tunnistaa osan niistä.
Ope ehdotti kypsyys testiä koska eivä olleet koulussa varmoja ymmärtääkö sanallisia ohjeita ja tulos sitten oli tämä.
Ekapeliä on pelannut ja osaa sitä hyvin. Tietokone eivain tätä tyttöä kiinnosta. Leikkii, piirtelee ja askartelee mieluummin. Monesti haluaa kirjoitella piirrustuksiin myös tekstiä ja yhdessä sitten on mietitty että mitä kirjaimia johokin sanaan tulee.
_ap_
Monesti heikkolahjaisuus periytyy ja sen kanssa on vain elettävä.
että koululykkäykseen suostutaan aina, jos vanhemmat sitä haluavat.
Ei tarvitse perustella.
Minkä takia on testattu? Mä oon luullut, että testi on vain niille, jotka tahtovat aloittaa ekan luokan vuotta aiemmin, kuin ikätoverit.
Meillä meni myös mönkään aikoinaan tyttäreni testit. Hän oli tosin vasta 5v. niitä tehdessään ja testit tehtiin kaikille eskarilaisille syksyllä. Eskariope epäili kovasti lapsemme koulukypsyyttä. Hän oli kovin tyly ja antoi meille koulupsykologin puh.numeron. Soitin ja varasin tyttärellemme ajan. Hän kävi siellä yht. 3 kertaa. Tyttäremme oli kuulema ikäistään kehittyneempi, fiksu ym. positiivista saimme kuulla. Ja se tärkein; lapsemme oli koulukypsy aloittamaan koulun 6 vuotiaana.
Älä luota pelkkään testiin. Kaikkia lapsia läheskään ei testata. Testit ovat vaan suuntaa antavia. Seuraaville lapsilleni en antanut lupaa testauksiin. Koin ne jotenkin turhina. Hyvin ovat lapset kaikki pärjänneet koulussa.
koululainen ekaluokalla, pojalla oli ongelmia eskarissa opettajan mielestä ja ryhmätestin mukaan..testattiin, löydettiin ongelmat ja saa nyt koulussa tarvitsemaansa tukea, koulu sujuu hyvin..päätin silloin aikoinaan, että kertaa ekaluokan, jos on tarve, koska siitä on paljon enemmän hyötyä kuin eskarin kertaamisesta(jos ongelmat ovat "käytöspuolella" niin sitten eriasia)...kaksi loppuvuodesta syntynyttä poikaa on kerrannut eskarin, ei siitä tietysti haittaakaan ole ollut...täällä vanhemmat päättää meneekö lapsi kouluun 7vuotiaana,eikö niin ole joka paikassa ??
ja molempien lapsista osalla lukihäiriö. Perinnöllistä.
Kummassakin perheessä osa lapsista on kerranut joko ykkösen tai kakkosen. Valitettavasti toinen näistä äideistä ei ottanut uskoakseen että lapsellaan on ongelmaa. Tukitoimet tulivat kuvioon vasta kouluiässä ja kakkonen kerrattiin.
Ei kaikki voi olla menestyjiä.
Hyviä duunareita heistä voi silti tulla. Duunareita tarvitaan aina.
Akateeminen ura voi jäädä haaveeksi eikä lapsi todennäköisesti sellaisesta kiinnostukaan koska ei ole resursseja.
lukihäiriöinen ei todellakaan tarkoita heikkolahjaista!
lukihäiriö ei ole välttämättä este hyvälle koulumenestykselle, kyse ei ole älykkyydestä
tukitoimilla pääseee vallan upeasti eteenpäin
Minkä takia on testattu? Mä oon luullut, että testi on vain niille, jotka tahtovat aloittaa ekan luokan vuotta aiemmin, kuin ikätoverit.
Kenen mielestä on kauheaa jos tyttö joutuu tuplaamaan? Äidin vai tyttären? Ja mikä se kauhea oikeasti on?
Ja tosiaan - ap:llä joko lukihäiriö tai hän on niin lyhytjännitteinen ettei oikolue tekstiään. Se ei ole mikään synti eikä kauhistus, mutta voi olla osasyynä tyttären tuloksiin.
mutta ei tuo sinunkaan kirjoitustaito ole ihan parhaasta päästä.
eli laittaisin kyllä kouluun ja katsosin miten sujuu, auttaisin lasta itse läksyissä ja tekisin tehtäviä esim kaupoista ostettavissa olevista harjoituskirjoitsa, ne on todella hyviä
kouluvaatimukset on hurjia nykyään, enne ei edes tartenut tunte kirjaimia, saati osata kirjoittaa ja lukea
huah
jo ap:lla taitaa olla lukihäiriö
tai sit niin kun mulla, langaton nääpäimistö, joka pätkiiiiiii.... enkä viitsi lukea kirjoitustani
selittänee noita virheitä.
Varmaan ap on myös turhautunut ajatukseen, että tälläkin lapsella on ehkä ongelmia.
Ja jostain syystä siihen koululykkäykseen suhtaudutaan jotenkin kummallisesti edelleen. Me haimme itse sitä kuopukselle, joka on kovin lapsi on syksyllä syntynyt, hyvin pienikokoinen.
Nyt meitä ei kukaan usko! Jopa päiväkodissa on nyt ruvettu näkemään lapsessa ties mitä vikoja, vaikka aiemmin häntä on aina kehuttu.
Ihan kuin me salaisimme lapsessa jotain kamalaa, jota nyt kilvan diagnosoidaan.
ei varmaan ole kauheaa, mutta lukihäiriöiselle turhaa, ei se sillä parane...
seuraava osoite on yliopistollisen sairaalaan foniatrinen poli.