Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni on samaa mieltä..?

Vierailija
17.03.2011 |

Meidän kaltaisiamme keski-ikäisiä perheitä, jotka ovat juuri sen maksuluokan yläpuolella joka mitään ei ns. saa mutta joutuu kuitenkin maksamaan kaikesta kalleimman mukaan on varmaan paljon. Meistä suurin osa lienee ihan tyytyväisiä veronmaksajia kuten itsekin olen ja ymmärrämme hyvin, että me olemme sitä työssäkäyvää ikäpolvea, joka tällä hetkellä on maksumiehinä eikä siinä mitään - mielelläni näin teenkin, hyvinvointiyhteiskunnan mittari on se, miten se pitää huolta heikoimmistaan.

Mutta alkaa tuntua siltä, että se on aina MEIDÄN kukkaromme, jota rokotetaan. Maksamme päivähoitomaksut kalleimman mukaan - olemme niukin naukin tuon maksuluokan rajan yläpuolella eli "hyvätuloisia", bensa on kohta niin kallista, ettei näillä palkoilla kannata ajaa työhön 50 km:n päähän, energiavero nousee, kulutusverot nousevat, kiinteistövero nousee, välilliset verot nousevat yms. yms...

Eli aina kun katsotaan, mistä olisi varaa "kiristää" niin se tuntuu kohdistuvan meidän kaltaisiimme perheisiin ja tulee mieleen, että meitä rangaistaan siitä että olemme kouluttautuneet sen verran, että oman kodin hankkiminen ja mielekkään työn tekeminen olisi mahdollista.

Olemme usein ajatuksen tasolla miettineet, josko minä "muuttaisin" lasten kanssa "pois" ihan vaan taloudellisista syistä - päivähoitomaksut katoaisivat, saisin asumistukea yms... Vaikka meidän perheemme ei eds ns. kannustinloukussa olekaan, niin voin vaan kuvitella miten hyvältä vaihtoehdolta etuuksien nostaminen työssäkäyntiin verrattuna saattaa vaikuttaa. Tämä ei voi olla kenenkään edun mukaista - eikä myöskään yhteiskunnan.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä minulla että miehelläni on vakituiset työt. Olemme kuitenkin ihan vaan keskituloisia. On asuntovelka, kaksi autoa ja neljä lasta. Rahat kuitenki riittää kaikkeen tarvittavaan ihan hyvin. Olemme erittäin tyytyväisiä nykytilanteeseen. Muutama vuosi sitten kun minä vielä opiskelin, oli tilanne ihan toinen. Silloin ei rahat meinanneet millään riittää. Nyt ei ole mitään valittamista. Ihan mielelläni maksan veroja näistä tuloista! Sen avulla saa muut nyt opiskella ja pääsevät töihin kiinni. Vaikka verot vähän nyt tästä nousee niin ei se missään tunnu kun kuitenkin palkkaa saamme. Ne jotka tukien varassa elää, niillä se tuntuu! Meidän ei ainakaan tarvitse mistään mitään "kiristää" sillon kun me molemmat olemme töissä. Mihin te oikeen rahanne tuhlaatte? Minä siis saan palkkaa 2100€ brutto ja mies 2600€. Asuntolainaa n.100 000€ ja neljä lasta, kaksi autoa, kissa ja koira.

Vierailija
2/7 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aika samaa mieltä kuin AP. Mä maksan mielelläni veroja jo ihan siitä riemusta, että näkee mahdollisimman vähän ihmisiä kadulla kerjäämässä.

Tässä kuitenkin muutamia esimerkkejä julkisista palveluista:

1) perhettämme kohtasi lapsen kuolema ja olisimme tarvinneet siinä tilanteessa perheeseen apua. Vastaus oli, että te olette liian hyvätuloisia, kannattaa hakea apua omalla rahalla. Sama koski psykiatrista palvelua, sitä sai vain omalla rahalla.

2) jos vie lapsia terveyskeskukseen korvatulehduksista tms. pienistä vaivoista, niin olen saanut kuulla, että eikö teillä oli vakuutusta.

3) isoäitini tarvitsi tuettua asumista viimeisinä vuosinaan. Hän oli kansaneläkeläinen ja pieni myel-eläke. Koska hän sattui omistamaan asuntonsa, niin viesti oli, että paikkoja ei avaudu kuin yksityisellä sektorilla. No sitten myytiin asunto ja käytettiin rahat yksityisiin hoivapalveluihin, ei siinä mitään.

Me emme siis ole mitään huipputuloisia, tienaamme kuitenkin kumpikin hiukan yli keskitulon. Jotenkin vaan tuntuu, että aika paljon tulee tilanteita, että ihan perushyvinvointipalvelut eivät olekaan meille tarkoitettuja.

Sen lisäksi, että maksamme aika paljon veroja, niin meidät ohjataan myös hakeutumaan yksityiselle sektorille käyttämään palveluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ymmärän pointin. Ei paljoa taas naurattanut kun sähkön tasauslasku tuli ja kiitos energiaveron noston se oli enemmän kuin tarpeeksi. Ja nyt jos sitten taas alv:ia, bensaveroa yms. nostetaan niin ei paljon enää hymyilytä kun töissäkin pitäisi käydä ja päivähoitomaksutkin (3 lasta) senkun nousee. Viivan alle ei hirveästi näillä tuloilla jää, vaikka siina "korkeimmassa" maksuluokassa joka asian suhteen ollaankin.. :/

Pääomaveroon sen sijaan ei kosketa joten ymmärrän että välillinen verotus herättää katkeruutta.

Vierailija
4/7 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo avun tarve ja siitä maksaminen ei ole tuloista kiinni. Ei mekään saatu mitään apua silloin kun jäin työttömäksi ja mies työharjoittelussa. Elimme sosiaaliturvan avulla noin. 3kk koska en voinut sairastuttuani hakea töitä. En saanut sairaspäivärahaa, en mitään kotiapua enkä mitään vaikka minulla todettiin hyvänlaatuinen kasvain jonka takia en voinut lasta kunnolla hoitaa. Onneksi paranin ja olen nyt työelämässä. Mutta siis apua ei saatu koska olin papereiden mukaan työtön. Jos olisin ollut töissä niin olisin saanut kodinhoitajan avuksi. Lapsen korvatulehdukset joutuu yksityisellä maksamaan kaikki itse, oli sitten tuloja tai ei. Kunnallisellakin pitää maksaa kaikki käyntimaksut ja lääkkeet. Mummot ei saa apua eikä sekään ole tuloista kiinni. Silloin kun minulle tuli se kasvain niin jouduin ensin odottamaan 6kk eri jonoissa ennen kuin pääsin magneettikuvaukseen jossa se huomattiin. 6kk!! Jos en silloin olisi ollut työtön niin olisin työterveyden kautta päässyt jonon ohi (eli rahalla pääsee jonon ohi) ja asia olisi selvinnyt puolet lyhyemmässä ajassa. Kaikki nuo palvelut ovat olleet ennen kaikille ilmaisia, tuloista riippumatta. Nykyään ei. Rahalla pääsee jonojen ohi. Älkää äänestäkö porvareita! Ne tämän ovat aiheuttaneet. Kokoomus ja Keskusta pahimpia.

Vierailija
5/7 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ottaa päähän. Rankasti.

Vierailija
6/7 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ottaa päähän just noi kiinteistöveröt ja energiaverot. Nyppii esim. tuo energiaveron nosto kun sähkö on muutenkin kallista ja vaikka kuinka koittaisi pitää talon energiakulutuksen alhaisena niin se nyt vaan on pakko maksaa siitä lämmityksestä talvella. Tuntuu silkalta kettuilulta keskituloisia ok-asukkaita kohtaan - anteeksi, kun rakensimme tämän pienen talomme joka täytyy pitää lämpimänä.

Pitäisivät nuo verot suoraan siihen palkasta otettavaan veroon niin ei ehkä nyppisi näin paljoa.

Vierailija
7/7 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin verottaa ihmisiä asumisesta. Valtion pitäisi tukea sitä että joku yleensäkään VIITSII asua täällä kylmässä, pimeässä pohjolassa. Hei haloo! Haluaako ne ajaa meidät pois täältä?? Asumista pitää tukea, muuta turhaa kulutusta sen sijaan voi verottaa minun puolestani. Työstä maksan mielelläni veroa jos se menee yhteiseen hyvään eli terveydenhuoltoon, koulutukseen ja vanhustenhoitoon. Samoin voi verottaa jonkin verran kulutusta (ei kuitenkaan liikaa) ja pääomatuloja. Yhdessä me täällä eletään ja yhteistä suomea haluan olla rakentamassa. Mutta asunto pitäisi jokaiselle turvata eikä turhaan sitä verottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi