Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä kystoskopia tuntuu?

Vierailija
17.03.2011 |

Sain lähetteen siihen ja pelkään hirveästi.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi kertaa. Toisella kertaa kevyt nukutuksessa ja toisella kertaa hereillä.Vähän tuntuu ilkeältä mutta ei varsinaisesti tee kipeää. Ja saa pyydettäessä kyllä kipulääkettä..itse ainakin sain. Saako kysyä miksi sinulle tehdään?

Vierailija
2/40 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä lailla tuntuu ilkeältä? sattuiko se siis jos pyysit kipulääkettä? aargh...miten mä kestän. oon jo nyt ihan paniikissa vaikka on vielä monta viikkoa aikaa. :(

tehdään, koska selvitellään pitkään jatkuneita virtsatieoireita.

onko muilla kokemuksia?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ikuna enää.

Vierailija
4/40 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsarakko on hankalasti kuvattavassa paikassa, sillä se sijaitsee lantion alueella luisen lantiorenkaan ympäröimänä. Tarkin keino nähdä rakon sisälle on tähystäminen. Tähystäminen on aiheellista mm. verivirtsaisuuden selvittelyssä, rakon toimintahäiriöissä ja virtsarakon kasvainta epäiltäessä. Yleisin syy kystoskopiaan on rakkosyövän seuranta.

Toimenpide tehdään yleensä potilaan maatessa selällään jalat erilleen tuettuina. Lapset nukutetaan, mutta aikuisille riittää hyvin virtsaputkeen ruiskutettu puudutusgeeli. Tähystyksessä käytetään yleensä jäykkää tähystinputkea, jolla pystytään näkemään hyvin rakon sisäosat. Osassa tähystyksistä on käytössä taipuisa videokystoskooppi.

Tähystimellä nähdään virtsaputken ja -rakon limakalvon rakenne. Samalla voidaan ottaa koepaloja patologin tekemää mikroskopointia varten. Kaikki muutokset eivät erotu paljaalla silmällä ilman erityistoimia. Tähystävä lääkäri voi ruiskuttaa virtsarakkoon fluoresoivaa väriainetta, joka tarttuu rakon limakalvolle. Fluoresoivaa väriainetta tarttuu erityisesti normaalista poikkeaviin limakalvon alueisiin. Kun rakon limakalvoa katsotaan sinisessä valossa, erottuvat nämä poikkeavat alueet hohtavina eli fluoresoivina. Näin tähystävä lääkäri osaa ottaa koepalat oikeasta paikasta.

Tähystämisen yhteydessä voidaan tehdä myös hoitotoimenpiteitä. Jos rakossa on rakkokiviä (rakon sisälle saostuneita kivimäisiä kokkareita), ne voidaan murskata ja poistaa tähystämisen yhteydessä. Myös verivirtsaisuuden aiheuttanut verenvuotokohta voidaan tyrehdyttää tähystystutkimuksen yhteydessä. Tarvittaessa virtsaputkea tai -rakkoa voidaan laajentaa toimenpiteen yhteydessä.

Vierailija
5/40 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siitäkin selviää kun on pakko.

Vierailija
6/40 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen välinehuoltajaopiskelija ja pitäisi tuon kystoskoopin puhdistus opetella sujuvaksi. Opetteluun liitetään mielellään toimenpiteen seuraaminen, mutta ovatko potilaat kovinkin tuskissaan sen aikana? Olen seurannut gastroskopian ja kolonoskopian, ja niissä ainakin ne papparaiset ottivat tosi lunkisti.

Vierailija
7/40 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se oli inhottava tunne. Ja muutenkin nolo olo, olla ketarat oikosena kaikkien edessä :(

Vierailija
8/40 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja luonnottomampi kuin esim. synnytyksessä. Kipu on inhottavan pistävää ja pissaamista vaikeaa välttää. Inhottavinta on jos mies tekee toimenpiteen.

Vierailija
9/40 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö ole samanlainen kuin gynellä?

Vierailija
10/40 |
17.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vain, että ei niin kovin kivalta tuntunut, mutta ei myöskään mitenkään kamalan inhottavalta. Minut puudutettiin muistaakseni ensin. Ja makasin ihan vain leikkaussalin tms. sängyllä, polvet koukussa ja jalat leveässä haara-asennossa.

Se on toimenpide muiden joukossa. Pitäähän hammaslääkärissäkin avata suunsa todella suurelle ja maata hiljaa paikallaan, pyrkiä vielä olemaan nielemättä.

Minusta jokaisen toimenpiteen voi ottaa myös potilaana asiallisesti, kylmän viileesti ja vähän kuin ammatillisesti suhtautuen. Pääsee helpommalla.

Vierailija
11/40 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä hajoan siihen! jo etukäteen kun oon niin paniikissa :( kai siitä on pakko vaan jotenkin selvitä. ap

Vierailija
12/40 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, osaatko sie yhtään sanoa, kun olet kerran ollut avustamassa näissä, että mitähän se lääkäri mahtoi duunata, kun sen tähystin ei mennyt ahtauden takia heti kunnolla?

Mie en kuullut oikein kunnolla mitä se pyysi hoitajalta (ihan kun ois sanonu veitsi. Paniikissa se ainakin siltä kuulosti.. :DD) enkä sit saanu kysyttyäkään, kun olin niin hysteerinen.

Monta kertaa se jotain ronkki ja sit laitto sen tähystimen uudelleen.

Mikä lie se pistävä/viiltävä kipukin oli, kun sitä on välillä tuntunut muutoinkin, osasin heti yhdistää, kun oon ihmetelly sitä.. Enkä tietty sitäkään kysyny. Noh, nyt ainaki tiedän mistä kohtaa (ja mistä rööristä) se on peräsin.

Ja kumma kyllä kovin yksilöllistä, mulla toimenpide tuntui, mutta tänään olen jo pissinyt ihan kivuitta. Vertakaan ei ole tullut ja eilenkin jo onnistui pissaaminen ihan hyvin. Tosin ei mulla oo lapsenakaan koskaan ollu minkään katetroinnin tai nukutuksessa tehdyn tähystysoperaation jälkeen kirvelly.

Vierailija
13/40 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen toimenpide tuo on... Itse olin aivan paniikissa jo synnytyksessä, kun mut katetroitiin, vaikka alatiesynnytys olikin. Se nyt ei loppujen lopuksi tuntunut yhtään miltään, mutta pelkäsin todella etukäteen. Ap:lle tsemppiä.

Vierailija
14/40 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lääketieteen historian 1956 -vuoden painoksestako nämä kopioit?

Vierailija
15/40 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus: Virtsarakko on hankalasti kuvattavassa paikassa, sillä se sijaitsee lantion alueella luisen lantiorenkaan ympäröimänä. Tarkin keino nähdä rakon sisälle on tähystäminen. Tähystäminen on aiheellista mm. verivirtsaisuuden selvittelyssä, rakon toimintahäiriöissä ja virtsarakon kasvainta epäiltäessä. Yleisin syy kystoskopiaan on rakkosyövän seuranta. Toimenpide tehdään yleensä potilaan maatessa selällään jalat erilleen tuettuina. Lapset nukutetaan, mutta aikuisille riittää hyvin virtsaputkeen ruiskutettu puudutusgeeli. Tähystyksessä käytetään yleensä jäykkää tähystinputkea, jolla pystytään näkemään hyvin rakon sisäosat. Osassa tähystyksistä on käytössä taipuisa videokystoskooppi. Tähystimellä nähdään virtsaputken ja -rakon limakalvon rakenne. Samalla voidaan ottaa koepaloja patologin tekemää mikroskopointia varten. Kaikki muutokset eivät erotu paljaalla silmällä ilman erityistoimia. Tähystävä lääkäri voi ruiskuttaa virtsarakkoon fluoresoivaa väriainetta, joka tarttuu rakon limakalvolle. Fluoresoivaa väriainetta tarttuu erityisesti normaalista poikkeaviin limakalvon alueisiin. Kun rakon limakalvoa katsotaan sinisessä valossa, erottuvat nämä poikkeavat alueet hohtavina eli fluoresoivina. Näin tähystävä lääkäri osaa ottaa koepalat oikeasta paikasta. Tähystämisen yhteydessä voidaan tehdä myös hoitotoimenpiteitä. Jos rakossa on rakkokiviä (rakon sisälle saostuneita kivimäisiä kokkareita), ne voidaan murskata ja poistaa tähystämisen yhteydessä. Myös verivirtsaisuuden aiheuttanut verenvuotokohta voidaan tyrehdyttää tähystystutkimuksen yhteydessä. Tarvittaessa virtsaputkea tai -rakkoa voidaan laajentaa toimenpiteen yhteydessä.

Ja lääketieteen historian 1956 -vuoden painoksestako nämä kopioit?

NYKYISIN JÄYKÄT TÄHYSTINPUTKET OVAT JO AIKA PITKÄLLE HISTORIAA, VAIKKA MULKUT LÄÄKÄRIT KOVASTI NIITÄ HALUAISIVAT KÄYTTÄÄ KOSKA NE OVAT HEILLE HELPOMPIA!

Vierailija
16/40 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelläni edessä huomenna samoista syistä ja hirvittää ihan kamalasti koko juttu ku ikinä enne ollu tuommosta toimenpidettä.. Dx

Vierailija
17/40 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2011 klo 19:25"]

Sain lähetteen siihen ja pelkään hirveästi.

[/quote]

Vierailija
18/40 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt hyvät ihmiset sukupuolenne. Se virtsaputki on vähän erilainen. Miehelle huomattavasti epämiellyttävämpi toimwnpide. Monta kertaa pitempi putki ja eturauhanen vielä siellä puoimatkassa tekwmässä mutkaa ja mahdollisesti ahtauttamassa.

Vierailija
19/40 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie juuri tänään kohtasin pelkoni. Pienenä mennyt katetrointi pieleen ja sen jälkeen on aina katetroitu esilääkkeen kanssa..

Nyt luulin meneväni vain lääkärin juttusille ja pyytäväni samalla että saisin humautuksen tähystykseen, mutta kuinkas kävikään. Kirjeestä oli unohtunut kokonaan ohjeet virtsarakon tähystykseen eikä siitä ollut mainintaa.

Kun sitten minut kutsuttiin huoneeseen niin aloin hysteerisesti itkemään ja selitin hoitajalle tilannetta. Hän sanoi, että ei tehdä tietenkään jos en halua. Siinä kun aikamme jahkattiin eri mahdollisuuksia ja hoitaja koitti kertoa mulle toimenpiteestä (ei oo kivulias, epämiellyttävä kylläkin ja että puudutusgeeli laitetaan), niin sanoin että koitetaan ny kumminkin sitten..

Valmistelut oli aika pitkät ja hoitaja sanoikin, että tää nyt näiden valmistelujen perusteella näyttää isommaltakin toimenpiteeltä kuin on. Kun lääkäri sit tuli, niin mie tutisin leukojani myöten.

Tietenkin kaiken päälle mun virtsaputki oli liian ahdas tähystimelle ja se ei eka yrittämällä mennyt kunnolla. Lääkäri sitten sitä kai jotenkin laajensi (jäi mulle pimentoon mitä se duunas??), siinä vaiheessa aloin taas panikoida, mutta hoitajat oli tosi mukavia ja koittivat pitää mua rauhallisena.

Välillä otti kyl kipeää, hätkähdinkin muutamaan kertaan, mutta tässä sitä nyt hengissä ollaan.. Olisin kyl sen esilääkityksen halunnu, nii ei ois tarvinnu itkee ja panikoida..

Vierailija
20/40 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi :S hirveä fobia tuollaisista... Kiitos väkisinkatetrointien lapsena. Ei sais lukea näitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan