Miltä kystoskopia tuntuu?
Kommentit (40)
Mie juuri tänään kohtasin pelkoni. Pienenä mennyt katetrointi pieleen ja sen jälkeen on aina katetroitu esilääkkeen kanssa..
Nyt luulin meneväni vain lääkärin juttusille ja pyytäväni samalla että saisin humautuksen tähystykseen, mutta kuinkas kävikään. Kirjeestä oli unohtunut kokonaan ohjeet virtsarakon tähystykseen eikä siitä ollut mainintaa.
Kun sitten minut kutsuttiin huoneeseen niin aloin hysteerisesti itkemään ja selitin hoitajalle tilannetta. Hän sanoi, että ei tehdä tietenkään jos en halua. Siinä kun aikamme jahkattiin eri mahdollisuuksia ja hoitaja koitti kertoa mulle toimenpiteestä (ei oo kivulias, epämiellyttävä kylläkin ja että puudutusgeeli laitetaan), niin sanoin että koitetaan ny kumminkin sitten..
Valmistelut oli aika pitkät ja hoitaja sanoikin, että tää nyt näiden valmistelujen perusteella näyttää isommaltakin toimenpiteeltä kuin on. Kun lääkäri sit tuli, niin mie tutisin leukojani myöten.
Tietenkin kaiken päälle mun virtsaputki oli liian ahdas tähystimelle ja se ei eka yrittämällä mennyt kunnolla. Lääkäri sitten sitä kai jotenkin laajensi (jäi mulle pimentoon mitä se duunas??), siinä vaiheessa aloin taas panikoida, mutta hoitajat oli tosi mukavia ja koittivat pitää mua rauhallisena.Välillä otti kyl kipeää, hätkähdinkin muutamaan kertaan, mutta tässä sitä nyt hengissä ollaan.. Olisin kyl sen esilääkityksen halunnu, nii ei ois tarvinnu itkee ja panikoida..
Se on muuten jännä kun mikään toimenpide ei virallisen tiedon mukaan ole kivulias. Toista se on sitten käytännössä.
Olen ollut avustamassa skopioita ja miehet se asennon vasta nolona kokeekin
Ja monille miehille ollut ihan helvetin kivulias vielä tuo "kivuton toimenpide". Jalatkin sidottu telineisiin joillakin :S
Ei muuten siis satu nykymenetelmillä oikeastaan yhtään. Tähystys juuri takana. Helpotus on suuri, kun tutkitaan :)
Olen mies 52 vuotta ja tehtiin ekaa kertaa tänään. Eikä kyllä sattunut vähääkään.
Jos vaihtoehtona hammaslääkäri tai ko. tähystys niin ilman muuta jälkimmäinen.
Olen ollut virtsarakon tähystyksessä 10-15 kertaa. Se ei tunnu juuri miltään. Siinä vaiheessa kun tähystin menee virtsarakkoon sulkijalihaksen läpi, tuntuu hieman polttavalta, mutta ei satu.
Maajussi kirjoitti:
Olen ollut virtsarakon tähystyksessä 10-15 kertaa. Se ei tunnu juuri miltään. Siinä vaiheessa kun tähystin menee virtsarakkoon sulkijalihaksen läpi, tuntuu hieman polttavalta, mutta ei satu.
Kuin myös minulle on tehty virtsaputken dilataatio toistakymmentä kertaa. Toki toimenpide on hieman epämiellyttävä, mutta ei varsinaisesti kivulias. Huomattavasti helpompi potilaalle kuin monet muut toimenpiteet.
Itsekin käynyt virtsarakon ja -putken tähystyksessä. Nainen olen. Ei mielestäni laisinkaan paha. Oikeastaan täysin kivuton, mitä nyt ihan pieni tunne silloin kun tähystin laitettiin sisään. Virtsaaminenkin oli ihan fine, ku itse suppiloon pissasin yksin huoneessa ja laite mittasi virtauspaineet (tms.).
Ei kannata pelätä jos antaa puudutusaineen vaikuttaa riittävän kauan(>2min.)
Olen 68 vuotias mies. Toimenpide on kivuton. Ensin pesu sitten geeli joka poistaa mahdollisen kivun.
Saa seurata kuvaruudusta toimenpidettä ja lääkärin kertoo mitä milloinkin näkyy. Helppo juttu kaiken kaikkiaan.
Varaa aika sellaisesta paikasta, jossa saat sen kevytnukutuksen, vaikka sitten joutuisit maksamaan itse.
Paskapuhetta ettei tunnu missään. Olen 70-vuotias mies ja tähystys tehtiin toissa päivänä keskiviikkona. Kipu oli mieletön, melkein huusin ääneen. Ja kaiken lisäksi ei löytynyt mitään. En olisi ikinä mennyt jos olisin tiennyt mitä on tulossa. Onneksi en lukenut näitä palstoja. Ja eikä tässä vielä kaikki. Samana iltana piti mennä keskussairaalan päivystykseen (samaan sairaalaan) koska toimenpiteen seuraksena tuli virtsaumpi. Virtsaa ei tullut 7 tuntiin vaikka olin juonut vettä useita litroja, ehkä kolmisen litraa. Tuli vain verta vaikka kuinka yritti. Sairaalassa minulle pantiin välittömästi huuhtelukatetri ja osastolle makaamaan. Olo helpotti melkein heti koska virtsa pääsi nyt tulemaan. Huuhtelua jatkettiin koko yö (varmaan kymmenen pussia nestettä) ja aamulla veri oli jo poistunut ja minut kotiutettiin iltapäivällä.
Ja nyt tietenkin luulette, että asia olisi selvä. Ei sinne päinkään. Osastolla maatessa ihmettelin kun katetri oli poissa että kyllä virtsa tulee paineella ja hyvin. Makasin nimittäin aivan WC:n oven vieressä ja sinne oli siis lyhyt matka niin etä kerkisin nopeasti pytylle. En tajunnut kertoa asiaa urologilääkärille joka minut kotiutti. Juttu selvisi minulle vasta kotimatkalla. Kotiin oli nimittäin tunnin matka ja jo puolen tunnin päästä tuli niin kova virtsaustarve että koko rakko tyhjeni housuun. En voinut mitään. Onneksi oli oma auto. Kotona tilanne jatkuu edellenkin, yöllä sain kyllä nukuttua normaalisti. Pakko- inkontinenssi, jota ei koskaan ole ollut, alkoi tähystyksen + katetroinnin seurauksena ja jatkuu varmaan maailman loppuun. Tästä lähtien elämää on vain puolen tunnin tai korkeintaan tunnin jaksoissa. Aina pitää olla vessa lähellä. Kun tarve iskee, aikaa on vain muutama sekunti, muuten tuleen housuun koko lasti. Varmaankin vaippakausi odottaa
Tulin kystoskopiasta hetki sitten Terveystalolta. Olen nuorehko mies. Jännitin kovasti mutta aivan turhaan. Maailman ihanin hoitaja puudutti ensin virtsaputken geelillä ja jutteli mukavia samalla ja kertoi tulevasta. Sitten tuli lääkäri joka teki varsinaisen tähystyksen. Todella ammattitaitoinen nuori kaveri ja hommaa sai seurata ruudulta samalla. Otin buranan etukäteen varuiksi ja ihan hyvä, nyt vähän virtsaputki tosiaan kirvelee, pitäisi juoda reippaasti nyt illan mittaan. Mutta: ei kannata jännittää turhaan!!! Ei kipua, lievästi epämiellyttävä tunne tosin vaiheessa kun eturauhanen/sulkija ohitetaan. Ja vaikka tuntemuksia oli aiemmin ennen tutkimusta niin ne osoittautuivat turhiksi kun kaikki oli puhdasta. Elämä on parasta taas.
Ota se kunnollinen kipulääke jo pari tuntia ennen niin ennättää vaikuttaa.
Olen käynyt tähystyksessä muutaman kerra,ovat oleet täysin kivutomia.
Nyt viimeeksi hoitaja työnsi keelipuikon koski niin helvetisti. Huusin sille lopeta helvetissä.
Lääkäri tuli tähystysputken kanssa sanoi miten täälä on verta,sanoin ei ole ikinä aikasemmin ollut.
Se itse lääkärin tekemä tähystys ei ollut kivulias.
Se hoitaja on varmaan työntänyt sen keelipuikon virtsaputken seinämän läpi.
Sen hoitajan pakeille en varmasti mene ikinä.
Olen mies 50 v. En oikein tiedä mikä sen puudutuspuikon merkitys on. Kirpaisi kun se laitettiin. Kirpaisi myös tähystin. Ei sattunut kovasti, mutta on kyllä luonnoton fiilis. Letkua vedettiin sisään ja ulos, tuntui kuin olisi tullut virtsaa koko ajan. Näytepalan otto vihlaisi myös, samoin haavan poltto. Erikoinen kokemus, mutta kyllä sen kestää.
Vanha ketju, mutta kommentoin silti jos tämä auttaa jotain.
Olin tänään kyseisessä toimenpiteessä. Pelkäsin etukäteen todella paljon ja lykkäsin toimenpidettä sen vuoksi. Tutkimus ei sattunut yhtään. Ei juuri edes tuntunut. Ei mitään epämiellyttäviä tuntemuksia edes jälkikäteen. Joten huoli pois. Tämä tutkimus ei todellakaan satu.
Nimim. Nainen -83
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta kommentoin silti jos tämä auttaa jotain.
Olin tänään kyseisessä toimenpiteessä. Pelkäsin etukäteen todella paljon ja lykkäsin toimenpidettä sen vuoksi. Tutkimus ei sattunut yhtään. Ei juuri edes tuntunut. Ei mitään epämiellyttäviä tuntemuksia edes jälkikäteen. Joten huoli pois. Tämä tutkimus ei todellakaan satu.
Nimim. Nainen -83
Olen ollut ensimmäisessä tähystyksessä 9 vuotta sitten. Tähystys ok, vähän epämiellyttävä, mutta ei kivulias. Virtsaaminen tähystyksen jälkeen oli todella kivulias ja sitä pelkään tälläkin kertaa eniten. Tulos oli silloin puhdas!
Tähystys nyt 17.11. Epäily kasvaimia virtsaputkessa. Ultran jälkeen sain tuon kommentin ja määräyksen tähystykseen.
Nim.merk. Seitsenkymppinen nainen!
Olen mies. Itsellänikin on kyseinen toimenpide aivan kohta ja mitä olen käsittänyt, miehille se voi olla kivuliaampaa kuin naisille. Jonkun verran olen itsekin huolestunut.