Onko sinun lapsillasi vuoden 2010 top10-nimiä?
Tytöt
1. Emma
2. Aino
3. Venla
4. Aada
5. Ella
6. Siiri
7. Sofia
8. Iida
9. Emilia
10. Sara
Pojat
1. Elias
2. Onni
3. Eetu
4. Veeti
5. Aleksi
6. Lauri
7. Joona
8. Leo
9. Leevi
10. Niilo
Kommentit (68)
tuleeko joku nimi vastaan esim. koulussa.
Toista oli 60-70-luvuilla. Silloin oli Sari, Jari, Minna, Jaana, Mika nimeä taatusti joka koulussa ja monta. Minun luokallani oli 4 Jaanaa, kaksi Minnaa, kaksi Saria, kaksi Jaria ja kaksi Mikaa. Rinnakkaisluokkia oli koulussa viisi, joten kuinkahan monta samoja nimiä koko ikäluokassa koulussamme oikeasti olikaan? Saati koko koulussa?!
Poikani luokan äideistä oli muuten 5 Jaanaa.
Nykyään jos sama nimi sattuu samalle luokalle kahdesti se voi olla mikä nimi tahansa, ei suinkaan tuolta top 10 listalta. Esim. Lasteni koulusta (ei välttämättä heidän luokillaan) samoilla luokilla on ollut kaksi Oskaria, kolme Hennaa, kolme Sofiaa. Eivätpä nämä nimet ole top10 listoille päässeet.
mutta vuosimallia 2001. Harmittaa, että on noin suosittu nykyään. Muilla lapsilla on paljon harvinaisemmat nimet.
Mun 23-vuotiaan pojan toinen nimi on Aleksi.
eikä tule, ei iske muhun nuo nimet
Ei ole eikä tulevallekaan lapselle tule nimeä tuolta listalta.
Huvittavaa, tiedän 6 Eliasta ikä 3v - 2 kk.
Lapsi syntyi vuonna 2009 ja Sara oli yksi vaihtoehto kun nimeä mietittiin. Eipä kuitenkaan sitä valittu sitten.
mutta on kyllä syntynyt jo vuonna 2001.
Joo ja en tosiaan katsonut mitään top listoja...
Muuten on nimeltään sellainen jota on annettu suomessa alle 60 nimeä...
Miksei ihmiset anna lapselleen enemmän Leena-nimeä? MInä itse olen Leena ja musta se on kovin kaunis klassinen nimi. Sitä on tosi vähän, paitsi keski-ikäisissä..
Muttei se kuitenkaan ole mikään Pirjo, joka musta ei ole kovin nätti :)..
Antakaa Leenaa enempi, ei tule varmaan koskaan miksikään huippunimeksi, eikä ole koskaan oikein ollutkaan. Vai mitä olette itse mieltä?
Ei ole eikä tulevallekaan lapselle tule nimeä tuolta listalta.
Huvittavaa, tiedän 6 Eliasta ikä 3v - 2 kk.
Omilla lapsillani on hiukan harvinaisemmat nimet, ei nyt mitään ainutlaatuisia kuitenkaan. En silti pidä useammin esiintyviä nimiä huvittavina tai liian tavallisina, keskikertaisina tai jotenkin ihmisen luonnetta kuvaavina niin kuin joku tuolla tuohtuneena julisti.
Erikoisuuden ja erilaisuuden tavoittelu on mielestäni ihan yhtä suotavaa kuin se, että antaa nimiä, joista pitää, vaikka se naapurikin pitäisi siitä samasta. Jotkut antavat nimiä sukulaistensa mukaan. Oman isoisäni nimi oli Onni ja toisen Elias. Kumpaakaan nimeä en ole antanut (minulla on vain tyttöjä), mutta voisin antaa, jos pojan saisin - ainakin toiseksi nimeksi. En kaihda mitään nimeä siksi, että joku toinen on sen jo antanut. Enemmän pohdin tarkkaan, voinko antaa sen oman erikoisen nimen lapselleni. Aikanani annoin lapselleni nimen (vuonna 2004), jota oli annettu vain viidelle lapselle. Nyt nimeä on annettu melkein sadalle. Nuorimman lapseni nimeä on vielä annettu vain 20 lapselle. Silti erikoisuuden tavoittelu vähän oudoksuttaa. Miksi olisi jotenkin parempi väännellä nimeä oudoksi kuin antaa rauhassa se itse nimi? Pidän sellaisista erilaisista nimistä, joista kuitenkin tietää heti, ovatko ne tytön vai pojan nimiä ja jotka on helppo ymmärtää nimeksi. Esim. nimi Jina on mielestäni outo väännös, vaikka nimeä onkin annettu jo parisenkymmentä kappaletta, koska en oikein vaistomaisesti saa selville, onko kyseessä kirjoitusvirhe ja onko nimi pojan vai tytön. Mutta joku toinen siitä siis pitää ja suodaan se hänelle.
Ja miksi jonkun ajan päästä ne samat, nyt niin viehättävät nimet on "so 2010", ihan niin kuin Jamit ja Jonnat ja Mikat ja Sannat ja Markot ja Minnat ja Päivit ja Jukat on oman aikansa tyylisiä, vaikkei juuri olisikaan se kaikkein suosituin nimi kyseessä. Ja miksi all time favoritit Juhani ja Maria taas on ihan hyvät nimet mille tahansa aikakaudelle?On siis kummipoikani nimi ja syntynyt 2000-luvun alussa ja aloitti koulun juuri. On outoa, että rinnastat tuon nimen esim. nimen Jonna kanssa ja joku aiempi rinnasti nimen Jonin, Matiaksen, Niinan jne. kanssa.
Jami-nimen piikki osuu 2000-luvulle ja silloinkin sitä on annettu reilu 1300 kpl. Kaikkien muiden nimien (Jonna, Joni, Matias, Niina) piikki osuu 1980-luvulle ja Mikan, Sannan, Markon yms. 1960-1970-luvuille. Lisäksi kaikkia muita nimiä on annettu piikkiaikoina kymmeniä tuhansia. On siis aika outoa listata tuo nimi näiden todella tyypillisten joukkoon.
Ennemmin rinnastaisin Jami-nimen nimien Siiri, Onni, Elias, Emma kanssa, koska myös näiden piikki osuu tähän 2000-luvulle, mutta erona vain se, että näitä nimiä on annettu useita tuhansia enemmän kuin Jami-nimeä.
Minun korvissani Jami kuitenkin assosioituu vahvasti sinne 80-90-luvun vaihteeseen, ehkä vähän harvinaisempana ja uudempana, mutta kuitenkin samankaltaisena nimenä kuin Janne, Jani, Joni, Jonna... Voisi sanoa, että hyvinkin todennäköisesti Jami on seitkytluvun loppupuolella syntyneiden Janin ja Jonnan pikkuveli ;). Siitähän se riippuu, mitä kenellekin tulee mistäkin nimestä mieleen, että minkä nimisiä ihmisiä on ympärillään milloinkin ollut, eikä tuon listaukseni tarkoitus ollutkaan olla tarkasti tietyille vuosille ajoitettu. Huomasit varmaan, että korostin sitä, ettei tarvitse edes olla suuren suosion saanut nimi, että sen voi assosioida tietylle ajalle?
Huomasit varmaan myös, että ennen tuota mainitsemaasi viime vuosikymmenen piikkiä, Jami-nimi on noussut "tuntemattomuudesta" melko suosituksi nimenomaan 80-99-luvuilla, yli tuhannella rekisteröinnillä, eikä ennen 80-lukua koko nimeä ole juuri käytetty. Miksi sitä ei silloin saisi yhdistää juuri sinne vuosille, jolloin se on otettu nopeassa tahdissa käyttöön? Janilla ja Jonnalla on täsmälleen samanlainen historia, joskin ne on nousseet nollasta 10-20 vuotta aikaisemmin. Voisiko olla, että on haettu samankaltaista nimeä kuin nuo muut J-nimet, ja "keksitty" Jami? Ja Jenna, Janna, Joona... Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että Jami on uudempi ja harvinaisempi nimi kuin ne muut listaamani. Ei kuitenkaan suosionsa ole lähelläkään tämän päivän Onnia, Emmaa ja Siiriä. Eikä mielestäni muutenkaan lainkaan se rinnastaudu noihin tämän hetken muotinimiin, koska sen tausta on aivan eri. Nuo Onnit ja Emmat on vanhoja aikanaan hyvinkin suosittuja nimiä, jotka ovat nousseet nyt muotiin isoisien ja isoäitien muistona sekä kansainvälisten virtausten mukana, Jami taas on ihan eri juttu.
on laskettu ensimmäiseksi etunimeksi antamisen mukaan. Väestörekisteristä löytyy tiedot, johon on laskettu mukaan kaikki etunimet.
Emilia on siis yleinen toinen tai kolmas etunimi.
meinaa 1. Emma 592kpl
ja sit 1. Elias 1216kplHetko, onks nämä jotain kutsumanimeks annettuja? Kun 10. Emilia on annettu 1832kpl nimipalvelun mukaan
Olen raskaana ja odotetaan poikaa. Nimiä ollaan mietitty paljon, mä ehdotin Eliasta mutta mies ei lämmennyt sille. Nyt luin että se on suosituin pojan nimi ja ei harmita yhtään. Mä en halua noita top kymppi nimiä lapsille vaikka siellä monta nättiä nimeä on.
Pitkään kadutti, kun nimi on kuitenkin niin yleinen. Nyt ei enää kaduta. Olisin halunnut hänestä toisen Samin, mutta mies ei suostunut.
Meidän Eetu on ihan just Eetun oloinen ja näköinen. Juuri sopiva nimi hänelle. Eikä loppujen lopuksi ole vielä tullut omissa piireissä vastaan kuin 1 samanikäinen Eetu.
Esikoisen nimi ei ole listalla eikä kummankaan lapsen toiset nimet.
vuonna 2010 syntyneellä kuopuksella. Hän sai viime vuonna noin 20 kaimaa. Vanhemmilla lapsilla on nimet, jotka ovat tässä listassa. Kauniit, ajattomat nimet :)
Itselläni on juuri niin tusinanimi.
En ollut seurannut näitä suosituimpien nimiä, ja en todellakaan tiennyt, että se on noin suosittu. Olisin vaihtanut toiseen, kun kahden vaiheilla oltiin.
tuleeko joku nimi vastaan esim. koulussa. Toista oli 60-70-luvuilla. Silloin oli Sari, Jari, Minna, Jaana, Mika nimeä taatusti joka koulussa ja monta. Minun luokallani oli 4 Jaanaa, kaksi Minnaa, kaksi Saria, kaksi Jaria ja kaksi Mikaa. Rinnakkaisluokkia oli koulussa viisi, joten kuinkahan monta samoja nimiä koko ikäluokassa koulussamme oikeasti olikaan? Saati koko koulussa?! Poikani luokan äideistä oli muuten 5 Jaanaa. Nykyään jos sama nimi sattuu samalle luokalle kahdesti se voi olla mikä nimi tahansa, ei suinkaan tuolta top 10 listalta. Esim. Lasteni koulusta (ei välttämättä heidän luokillaan) samoilla luokilla on ollut kaksi Oskaria, kolme Hennaa, kolme Sofiaa. Eivätpä nämä nimet ole top10 listoille päässeet.
että vaikka onkin top listalla, niin niitä ei kuitenkaan ole yhtä paljon kuin muinoin esim. jenniä. Minun ikäluokassa on ihan älyttömästi jennejä, 3 oli mun luokalla.
Mun periaate lapsen nimen valinnassa oli se, että en halua että nimestä on pakko leipoa lempinimi. piti olla siis lyhyt ja ytimekäs. Miksi antaa joku "hieno" ja pitkä kun sillä sitä ei kutsuta kuitenkaan!
leosta olisin tykännyt.