Onko sinun lapsillasi vuoden 2010 top10-nimiä?
Tytöt
1. Emma
2. Aino
3. Venla
4. Aada
5. Ella
6. Siiri
7. Sofia
8. Iida
9. Emilia
10. Sara
Pojat
1. Elias
2. Onni
3. Eetu
4. Veeti
5. Aleksi
6. Lauri
7. Joona
8. Leo
9. Leevi
10. Niilo
Kommentit (68)
Vaikka noiden joukossa on minun mielestäni ihan kivoja nimiä.
kolmannen pojan (-07) nimi löytyy listalta, ei muita.
Tytöllä on, vaikka syntyi jo 1998.
enkä missään nimessä antaskaan vaikka pitäisin jostain noista nimistä... kyllä ne top-nimet aika ajoissa huomaa, jos yhtään seuraa hesarii ja vrk:ta......
Listalle päätyminen tarkoittaa että nimi on kaunis ja ihana varsin monen muunkin mielestä :)
Niille, joiden lasten nimet löytyvät listoilta voin sanoa lohdutukseksi, että nykyisin on hajontaa niin paljon, ettei top10-nimetkään nyt NIIN yleisiä ole. Ihan eri asia olla nykyisin Aada kuin vaikka Minna tai Niina 70-luvun lopulla.
kansainvälinen nimi joita löytyy joka kolkasta :)
Niille, joiden lasten nimet löytyvät listoilta voin sanoa lohdutukseksi, että nykyisin on hajontaa niin paljon, ettei top10-nimetkään nyt NIIN yleisiä ole. Ihan eri asia olla nykyisin Aada kuin vaikka Minna tai Niina 70-luvun lopulla.
Tytön nimi on Maria - all time favourite :)
Eipä tarvii pohtia nouseeko joskus listoille vai ei, heh.
Oikeasti harvinainen ihan etunimenä, en ainakaan itse tunne kuin yhden toisen (8 v) Marian.
Tytär on nyt 19 vuotias ja nimettiin minun isovanhempieni mukaan aikoinaan.
5. luokkalaisen poikani luokkalaisten poikien äiteinä on 5 Minnaa! Ja poikia on yhteensä 10. Äidit syntyneet -60 ja -70 luvuilla. Ja itse en muuten ole Minna :-)
Poikamme (s. 1998) on toiselta nimeltään Elias. Eli olemme olleet aikaamme edellä?
Tytär siis syntyi juurikin 2010. Hänen nimeään on Suomessa alle 75:llä henkilöllä.
Pojan (synt. 2006) nimeä ei ole myöskään tuolla listalla, vaikka ei mikään harvinainen nimi olekaan.
mutta toinen nimi löytyy siitä yleisimpien toisen jne. listasta:)
sinänsä "muodin mukaista", pojalla O:lla ja A:lla alkava vanhahtava nimi. Noista nimistä pidän ja voisin omallekin lapselleni antaa oikein hyvin nimeksi: Aino, Venla, Ella, Siiri, Sofia, Elias, Aleksi, Lauri, Leo.
Silti jännä ajatella, miten vaikka kymmenen vuotta sitten, jos työyhteisössä on ollut Marja-Riittaa, Annelia, Ritvaa, Markkua, Jukkaa, Raimoa, Anna-Liisaa, Heikkiä, Veli-Mattia, kymmenen vuoden päästä tai nyt jo samassa työyhteisössä on Mikaa, Riinaa, Kataa, Johannaa, Lindaa, Susannaa, Jonia, Jamia, Matiasta, Maria, ja Niinaa. Ja kolmenkymmenen vuoden päästä porukka on vaihtunut ja nelikymmpisinä kahvihuoneessa istuu Emma, Elias, Helmi, Niilo, Sara, Jooa, Sisu, Jade ja Onni. :) Mitäköhän nimiä he antavat lapsilleen?
Etunimet, jotka lapsillani on, löytyy Suomesta
819 & 977 kpl
Onnia harkitsin pojalle mutta nimi tuntui tuohon aikaan yleistyvän (06) joten annettiin toinen nimi. Päätökseen olin tyytyväinen, annettu nimi on paljon sopivampi eikä ole kaimoja tullut pahemmin vastaan. Tyttären nimi on klassinen ja kansainvälinen, vanha nimi. Ei listoilla enkä usko sinne koskaan päätyvän.
Molempien lasten nimet ovat kuitenkin aika lailla nykyisten trendien mukaisia, vaikka eivät löydykään listoilta. Esikoisen nimisiä löytyy yli 2700 kpl aina 1950-luvulta lähtien, kuopuksen kaimoja löytyy yli 500. Mutta eivät sitten kai aiheuta mitään trendipiikkejä, kun ei löydy listoilta.
Itse pidän erityisesti Emma-nimestä. Minua ei häiritse nimen yleisyys, häiritsisi, jos olisin nimeltään Sanna tai Mikko, mutta Emma-nimiä ei löydy samankaltaisina piikkeinä. Sannaa on annettu vuosina 1960-1979 melkein 11 000 kpl ja seuraavina 20 vuotena myös saman verran. Mikkoa on annettu noina vuosina tuplaten. Emma-nimen piikki osuus 1980-1990-luvuille ja silloinkin kysymys muutamasta tuhannesta. Hiukan eroa näiden nykyisten suosittujen nimien kanssa , kun vertaa tosiaan aikaisempiin suosittuihin nimiin. Hajontaa on nykyään valtavasti enemmän!
Olen samaa mieltä erään edellisen kommentoijan kanssa siitä, että nykyiset top 10 nimet kertovat vain sen, että on monta muutakin, jotka pitävät nimeä kauniina. Mitään "liian yleinen nimi" -soopaa ei kannata kuunnella, kun se ei yksinkertaisesti ole totta. Huonoa tuuria on, jos samanniminen kaima tulee samaan hoitoryhmään tai koululuokkaan.
Esim. kummityttöni nimi on Siina. 2000-luvulla (näiden 11 vuoden aikana) vain alle 200 on saanut saman nimen. Silti kummityttöni päiväkodissa on samanniminen ja vieläpä samassa ryhmässä. Ihan siis tuurista kiinni, löytyykö samannimistä vai ei. Sen sijaan Sanna-nimisiä löytyy varmasti jokaisen tuttavapiiristä, jos on jo täysi-ikäinen. Omasta ystävä- ja sukulaispiiristäni löytyy 3 Sannaa, mutta kouluaikoina meidän luokallamme oli Sanna-nimisiä 2 kpl (eivät kuulu tuttavapiiriini enää). Vuosien varrella olen törmännyt lukemattomiin Sannoihin, ja työkavereinani näitä löytyy jopa 2 kpl, molemmat jopa aika nuoria Sannoiksi eli alle 30-vuotiaita (näitäkään en ole laskenut ystäväpiiriini). Kolmas Sanna-niminen työkaveri vaihtoi pari vuotta sitten työpaikkaa.
Ei, Jussi tuli meille viime vuonna. Onhan noissa ihan nättejäkin kyllä.