Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lunttasitko yo-kokeessa?

Vierailija
16.03.2011 |

Tai tuliko moinen edes mieleesi?

Tunnetko jonkun, joka olisi luntannut?

Mietin tässä opettajana, kun itse jotenkin niin sinisilmäisesti ajattelen, että sillä tasolla ihmiset eivät uskalla luntata ja kaikki varokeinot on käytössä. Isossa porukassa joku kuitenkin aina yrittää päästä fuskaamalla läpi, ja kai siihenkin mahdollisuuksia olisi. Iso riski kyllä.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käynty edes mielessä. Mietin vaan miten selviän hengissä siitä. Sinä keväänä minulla oli rasitteena jatkuva jännetupintulehdus ranteessa. Buranan voimalla ja itku silmässä kirjoitin, kun sattui niin paljon!

Sama mulla! Anoin kyllä ennen kirjoituksia ylioppilastutkintolautakunnalta lisäaikaa kirjoituksiin ja sainkin sitä pari tuntia aina ainetta kohti. Joten hitaasti kirjoittaen etenin ja ihan hyvin pärjäsin. Myöhemmin ranteeni sitten muuten leikattiin, koska jännetupin tulehdus oli krooninen.

Vierailija
2/42 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lunttasin fysiikan yo kokeessa. Nykyäänhän saa käyttää näitä symbolisia ihme laskimia jonka sitten ohjelmoin siten että voin salaiseen kansioon kirjoittaa asioita sitten kirjotin sinne kaavoja joita ei maolissa ole ja muutaman muun asian joissa en ollut niin vahvoilla olen siis hyvä matikassa ja fysiikassa mutta haluisin kovasti saada ällän niin tällä varmistin sen ja sain ällän. Matikasta tuli L ilman lunttaamista. Muut aineet menikin sitten heikommin ja yksi kompensaation avulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2014 klo 16:04"]Minä lunttasin fysiikan yo kokeessa. Nykyäänhän saa käyttää näitä symbolisia ihme laskimia jonka sitten ohjelmoin siten että voin salaiseen kansioon kirjoittaa asioita sitten kirjotin sinne kaavoja joita ei maolissa ole ja muutaman muun asian joissa en ollut niin vahvoilla olen siis hyvä matikassa ja fysiikassa mutta haluisin kovasti saada ällän niin tällä varmistin sen ja sain ällän. Matikasta tuli L ilman lunttaamista. Muut aineet menikin sitten heikommin ja yksi kompensaation avulla.
[/quote]

Ne laskimethan pitää viedä koululle ennen kirjotuksia tarkastettavaks. Takaisin laskimet saa vasta koetilanteeseen mennessä.

Vierailija
4/42 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olisin luntannut, kun kirjoitin rivin laudatureita ihan rehellisin keinoin.

Vierailija
5/42 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luntannut ja laudatureja tuli täälläkin. Aika vaikeaahan se lunttaus siellä on ja joku olematon raapustus on niin hakuammuntaa, ettei sitä tuskin ole apua. Pitäisi olla lunttilappuna kokonaisia kirjojen sisältöjä.

Mutta sen sijaan tiedän tapauksen, jossa oppilaille annettiin erinomaiset vinkit edellisenä päivänä. Samaisella opettajalla oli käsittämätön tuuri vuodesta toiseen, kun osasi aavistaa ne parhaimmat tärpit...:) Opettajan etuhan on mahdollisimman hyvät tulokset. Selityksen tähän kuulin 15 vuotta myöhemmin. Rikoshan on vanhentunut ja kuopattu aikoja sitten, kun nämä on tapahtunut 80-luvulla. Joka tapauksessa kyseinen opettaja oli samalla koulun rehtori ja otti aina parikseen oman aineensa kirjoituksiin yhden nössön tuntiopettajan, jonka piti laittaa nimmari paperiin, että sinetti oli ehjä. Nössö tuntsari sanoi vuosia myöhemmin, että hän ei koskaan saanut katsoa, oliko se sinetti ehjä vai ei vaan tönäisi paperin nenän eteen ja käski laittaa nimen siihen.

Vierailija
6/42 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin kuuntelussa näin edessä istuvan vastauksia, ja koska tuo tyttö oli ollut vaihto-oppilaana englanninkielisessä maassa, luotin hänen vastauksiinsa. Sain hyvät pisteet, vaikka oli vaikea kuuntelu ja minä muuten heikko englannissa.

Vierailija
7/42 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen psykan koetta kirjoitin kuulakärkikynällä etureisiin lähes kaikki kirjoissa mainitut alan merkittävät henkilöt ja heidän tutkimuksensa vuosilukuineen. Vessassa käydessä pystyi lunttaamaan. Niitä sitten viljelin esseisiin, perustelin omia pohdintojani niillä. E tuli. Muuten en ollut erityisen hyvä psykologiassa.

Vierailija
8/42 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luntannut. En olisi uskaltanut juuri kuten sanoit, liikaa pelissä.

Lunttaaminen olisi kuitenkin ollut naurettavan helppoa. Pikkareihin vaan johonkin kankaanpalaseen lunttilappu kangastussilla. Typerää se kyllä olisi ollut.

Vierailija
9/42 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin kuuntelussa sain kurkittua edessä ja vähän oikealla istuneen vastaukset. Näiden pisteiden ansiosta pääsin englannin läpi, joten ei varsinaisesti kaduta. Luokka oli naurettavan pieni ja paljon porukkaa. Ylioppilas vm 2012.

Vierailija
10/42 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan luntannut, vähän oli liian kovat panokset sellaseen toimintaan.

Vierailija
11/42 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa, tavallaan kyllä. MAOL oli tarkastettu etukäteen ja olin sen itsekin tarkastanut mutta olin jossain tentissä kätkenyt sen pikku luntin niin hyvin etteivät tarkastajat sitä löytäneet, enkä minäkään kuin vasta paikan päällä! Tosin asiasisällön muistin ilman lunttia joten siitä ei ollut minulle apua.

Vierailija
12/42 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2011 klo 09:42"]

hyvä oppilas esim. jalan asennolla ilmaisee oikean vaihtoehdon.

[/quote]

no en kyllä usko tuohon tippaakaan. Kenelle tämä oikea vastaus kerrotaan? Vieruskaverilleko? Edessä/takana istuvalle? Aika silmiinpistävästi siellä saa kurkotella, että näkee jonkun jalan asennon :D  Ja ennenkaikkea: yo-koe on yo-koe, miksi kukaan siellä auttaisi toista? Kyllähän se on niin, että jokainen lähtee sinne tekemään omaa parasta suoritustaan, ei jeesamaan kaveria. Kas kun ei kirjoiteta koepaperiin, että "mä vastaan saman ku toi Janica".

Vierailija
13/42 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä tavalla, että vie kirjan etukäteen vessaan? Ei sekään varmaan oikein onnistu. Mitään lunttilappuja lienee turha kirjoitella, koska kokeiden käsittelemä alue on niin laaja.

Vierailija
14/42 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tyttöjen vessareissuilla näin on tehty.

Vierailija
15/42 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut alkeellisiakaan mahdollisuuksia sillon. Isossa liikuntatalon salissa avoimella paikalla oli pulpetit ja joka käytävällä yksi opettaja joka käveli rivejä eestaas. Vessassakin aina joku mukana. Eväissä ei saanut olla paperia jne.

Mutta eipä toisaalta tullut kyllä mieleenkään luntata. Ei sellainen olis siinä vaiheessa enää ketään pelastanut.

Vierailija
16/42 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilaskokeissa pitäisi olla niin isot luntit, että jäisi varmaan kiinni.

Vierailija
17/42 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut, kun kirjotin kotona ja hoidin vauvaa välillä.Tosin alue on niin laaja, että aika tuuria olis et ois, vaikka tehny lapun just niistä asioista.KOulussa kirjottaessa kyllä varmaan tosi vaikee luntata.

Vierailija
18/42 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes luntata? Kuten jo aiempikin ihmetteli, aiheet ovat niin laajat. Esim. matematiikassa saa olla taulukkokirja mukana, siellähän on kaikki mitä tarvitaan. Kielissä taas, pitäisikö mukana olla sanakirja? Vai kielioppikirja?

Kyllä minä luulen, että se, joka yrittää luntata, saa ihan vapaasti yrittää. Hänellä täytyy olla niin vajaat tiedot ja taidot, ettei koko yo-kokeesta tule pääsemään läpi.

Vierailija
19/42 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muistaakseni tullut mieleenikään. Enkä tunne ketään kuka olisi luntannut. Tarinoita näistä lunttaajista olen toki kuullut.

Vierailija
20/42 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kirjoituksissa lunttaaminen on suunnilleen yhtä vaikeaa, kuin yliopiston pääsykokeissa lunttaaminen. Aika kattavat luntit saisi olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi