Lunttasitko yo-kokeessa?
Tai tuliko moinen edes mieleesi?
Tunnetko jonkun, joka olisi luntannut?
Mietin tässä opettajana, kun itse jotenkin niin sinisilmäisesti ajattelen, että sillä tasolla ihmiset eivät uskalla luntata ja kaikki varokeinot on käytössä. Isossa porukassa joku kuitenkin aina yrittää päästä fuskaamalla läpi, ja kai siihenkin mahdollisuuksia olisi. Iso riski kyllä.
Kommentit (42)
Eipä siinä tosiaan paljon ole tehtävissä lunttilapuilla, jos ei asioita osaa. Mietinkin tyyliin "kirjoitin nää epäsäännölliset verbit napaani"... Silläkin sais korkeintaan vain pari pistettä kolmestasadasta ja ottais valtavan riskin.
ap
En olisi luottanut kenenkään muun tietoihin kuin omiini. Tiedän kyllä, että pari tyyppiä olisi halunnut luntata minulta :)
Kuusi ällää kirjoitin vuonna 1986.
hyvä oppilas esim. jalan asennolla ilmaisee oikean vaihtoehdon.
En. Ei tullut pieneen mieleenkään enkä edelleenkään keksi miten se olis edes ollut mahdollista. Lisäksi abikevät oli niin fantsua aikaa etten ikinä haluaisi muistaa siitä päällimmäisenä sen että petkutin.
Köyhän perheen lapsella oli sen verran järkeä ja moraalia päässä, että ei ruvennut leikitelemään tulevaisuudellaan. Ei tosin tullut edes pieneen mieleenkään. Jos joku olisi jotain sellaista tehnyt, hän olisi vetänyt valtavan häpeän perheensä, koulunsa ja kotipaikkakuntansa ylle. Kuka sellaista haluaa tai ainakaan halusi?
Kyllä lunttasin, rakensin tietokoneeni sisään älypuhelimesta toisen tietokoneen, ja sitä kautta varovasti katsoin sanastoja yms. kyllä kelpaa M:ät tutkintotodistuksessa! tietokoneeni oli tosin vanha joten tilaa rakentamiselle riitti! Kaverini joona vielä kehui aulassa joten rehtori kuuli ja istun nyt linnassa! ei kannata luntata! XddXOXO
En luntannut, mutta käräytin pari luokkakaveria. Jäi niiltä sitten yo-todistus siltä keväältä saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Minä pierasin kirjoituksissa.
Hehe, repesikö kukaan?
Up. Itse ajattelin luntata, mites muut? Hyviä vinkkejä?
Ei olisi tullut edes mieleenkään. Jo sen vuoksi, että se oli kiellettyä. Mutta myös sen vuoksi, että eihän se lunttaaminen millään korvaa todellista osaamista.
Meidän fysiikanopettaja antoi meille kerran opetuksen, kun valitimme laajaa koealuetta ja ulkoa opettelua. Hän sanoi, että voitte hänen puolestaan ottaa niin paljon kirjoja kokeeseen mukaan, kuin haluatte. Me tyhmeliinit innostuimme (tai minä ainakin) että mahtava homma, ei tarvitse lukea niin paljon! Sitten kun olin kokeessa ja yritin kirjasta opiskella sitä teoriaa, mitä tehtävien ratkaisemiseen olisi tarvittu, niin eihän se aika riittänyt millään. Opin kyllä kerrasta, ettei niistä kirjoista ole mitään apua, jos ei jo valmiiksi osaa niitä asioita.
Jos on yhtään ollut tunneilla hereillä, niin eiköhän niistä ylppäreistä pääse läpi väkisinkin. Ja toisaalta jos haluaa hyvän arvosanan, niin siinä ei mitkään lunttilaput auta.
Mitä jos esim muisti on vaan niin pirun huono vaikkapa rankan elämäntilanteen tai muun mielenhäiriön takia, että vaikkapa matematiikan/fysiikankin asiat kyllä osaa laskea mutta kaavoja ei vaan muista? Ei Maolissa niitä kaikkia ole.
Vastauksena siis noihin laajoihin koealueisiin ja koko kirjan kirjoittamiseen lunttilapulle. Ma/fy/ke koe voi olla kiinni parista hassusta kaavasta (ainakin se hyvä arvosana)
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos esim muisti on vaan niin pirun huono vaikkapa rankan elämäntilanteen tai muun mielenhäiriön takia, että vaikkapa matematiikan/fysiikankin asiat kyllä osaa laskea mutta kaavoja ei vaan muista? Ei Maolissa niitä kaikkia ole.
Vastauksena siis noihin laajoihin koealueisiin ja koko kirjan kirjoittamiseen lunttilapulle. Ma/fy/ke koe voi olla kiinni parista hassusta kaavasta (ainakin se hyvä arvosana)
Ne kaavat voi monesti päätellä, jos oikeasti osaa hyvin matematiikkaa ja fysiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kaavat voi monesti päätellä, jos oikeasti osaa hyvin matematiikkaa ja fysiikkaa.
Miten päättelisit toisen asteen yhtälön ratkaisukaavan ilman maolia?
T. jankkaaja
Tälläin jälkikäteen mietin että olisi kannattanu kirjottaa reidet täyteen esimerkkitehtävien ratkaisuja ja tärkeitä termejä. Silloin kun kirjoitin ei moraali antanut periksi.
Ei todellakaan tullut edes mieleeni fuskata. Olen sitä sukupolvea, jolle oli suuri etuoikeus, jos pääsi oppikouluun ja sitten vielä lukioon.
Lehdistä olen kyllä lueskellut, millaisia konsteja epärehelliset opiskelijat ovat käyttäneet.
Tein työni lukiossa ja kyllähän abit huvittelivat kaikenlaisilla kuvitelmilla, miten voisi luntata, mutta kukaan ei kyllä siihen sitten alentunut, kun oli tosi kysymyksessä.
Istumapaikat arvotaan, joten tuo jalan asentokaan ei oikein toimi.
Olen kirjottanut teepaidan täyteen infoa niistä asioista jotka tuntuu unohtuvan ihan sama kuinka paljon opiskelen. Vessassa siitä näkee hyvin hakea ne tiedot mitä tarvitsen. Jokaiselle aineelle omansa.
En luntannut. Kirjoitin vuonna 09 ja lunttaaminen ei silloin olisi onnistunut mitenkään. Vessat oli karanteenissa ennen kirjoituksia, ja valot oli pistetty niin himmeäksi niin ei siellä olisi voinutkaan mitään lukea. Kirjoitukset tehtiin käsin ja opettajat kävivät läpi penaalit, kuin myös juomapullot ja jugurttipurkitkin. Tekniikka ei ollut vielä niin kehittynyttä että olisi voinut sitä kautta luntata.
Tiedän yhden tytön joka jäi kiinni. Oli tuonut pienen lapun mukanaan jota kuljetti hihassa. Huonostihan hänelle kävi, ymmärtääkseni sai hylätyn kaikista aineista mitä oli jo kirjoittanut.
Ei käynty edes mielessä. Mietin vaan miten selviän hengissä siitä. Sinä keväänä minulla oli rasitteena jatkuva jännetupintulehdus ranteessa. Buranan voimalla ja itku silmässä kirjoitin, kun sattui niin paljon!