Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtautuisit, jos miehesi tekisi joka arkipäivä 2-3 tuntia palkatonta ylityötä

Vierailija
15.03.2011 |

ja osallistuisi hyvin harvoin kotitöihin? Lapsia näkisi vain max tunnin hereillä iltaisin?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies on ope!

venyvät. Eli opeillehan ylityötä voi jo olla ennen klo 16 tehtävä työ ja sellaisenhan ei nyt pitäisi ketään haitata.

Vierailija
22/37 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt varsinaisesti kärsi, mutta kyllä huomaa että lapsi kaipaa isäänsä. Ja minäkin haluaisin muutosta tähän asiaan, täytyy varmaan jutella taas miehen kanssa. ap

Ihan taatusti löytyy jopa naisia, jotka nauttivat että mies on paljon poissa kotoa (tunnen itsekin tällaisen naisen, joka on iloinen kun mies on aika ajoin työmatkoilla). Jos sinä tai lapset kärsitte tilanteesta kannattaa miettiä voisiko asialle tehdä jotain. Onko miehen mahdollista vaihtaa työpaikkaa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies on ope!

venyvät. Eli opeillehan ylityötä voi jo olla ennen klo 16 tehtävä työ ja sellaisenhan ei nyt pitäisi ketään haitata.

Vierailija
24/37 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näin on ollut jo pitkään. Olen siis tottunut ja pidän tätä normaalina tilanteena. Minusta tuntuu ihan omituiselta ajatella että jonkun mies tulee kotiin klo 16.30, eikä iltaisinkaan mieti töitä.

Erityisen paljon mies teki töitä silloin kuin olin kotiäitinä. Silti pidin niitä kotivuosia rentoina ja ihanina vuosina. Iltaisin pystyimme oleskelemaan miehen kanssa kaksin lasten nukkuessa, kun ei tarvinnut tehdä enää illalla kotitöitä tai muita töitä. Nykyisin vapaa-aikaa on minulla (ja miehellä) todella vähän, kun pitää palkkatyön lisäksi tehdä ne kotihommat + minäkin teen hommia läppärillä ainakin tunnin lasten nukkumaanmenon jälkeen.

Nuo palkattomat ylityöt kuuluvat miehen alalla ja asemassa töihin varsin itsestäänselvästi. Peruspalkka on kunnollinen ja palkankorotuksia saa jos tulosta tulee. Jos uralla haluaa edetä pitää antaa itsestään paljon. Raskastahan tämä on. Mieskin oli stressilomalla vuosia sitten n. puoli vuotta. Masennuslääkkeitä on syönyt jo vuosia. Nykyisestä työstään mies on innostunut ja tuntee saavansa jotain aikaankin.

Iltaisin mies on niin paljon lasten kanssa kuin mahdollista. Viikonloppuisin tekee kotitöitä ja on paljon lasten kanssa.

Ihan tyytyväisiä ollaan kaikki tähän tilanteeseen.

Vierailija
25/37 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aiemmin teki hulluna hommia, vaikka ylitöistä ei makseta. Asia on niin, että monessa paikassa ylityöt MUKA kuuluvat työn luonteeseen, mutta ei sellaista kyllä ole kenenkään sopimukseen tai toimenkuvaan kirjattu. Jos jollakin on jatkuvasti ylitöitä, se tarkoittaa, että on liikaa töitä, ja silloin kyseessä on työnjohdollinen ongelma, mikä pitäisi kyllä työpaikalla ottaa esiin ja saada jotenkin hallintaan. Mutta silloin kyllä työntekijän on itse syytä olla aloitteellinen asiassa.

Oma mieheni lopetti hulluna työnteon siihen, kun saatiin lapsia, ja on alkanut jopa pitää kiinni kohtuullisten työpäivien lisäksi siitäkin, että lomat pidetään loma-aikoina, eikä aina jousteta. Lisäksi ottaa yksittäisiä lomapäiviä välillä niin, että saadaan pidennettyjä viikonloppuja. Ottaa myös osittain vapaata sellaisina päivinä, kun on neuvola tms. muu meno, että voi osallistua tai sitten olla toisen lapsen kanssa kotona.

Vierailija
26/37 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkka on 7000 €/kk ja iso vastuu painaa, niin ok, silloin ymmärrän ilmaisen työnteon.

Jos palkka on normi (huono) 3000€, niin miksi pitää alentaa itsensä ja suostua tekemään töitä ilmaiseksi?

(Toki eri asia on se, jos töissä on kivempaa kuin kotona ja valinta on tieten tehty...)

Vierailija
27/37 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten ei...

Aina löytyy niitä, jotka tekevät ylipitkää päivää ilmaiseksi ja kiillottavat kruunuaan. Tai ovat muuten vaan hitaita. Tai tekevät vaikkei "pakko" olisikaan.

Ja sitten löytyy niitä, jotka eivät missään nimessä suostu tekemään ylimääräistä duunia ilman ajallista tai rahallista korvausta. Ja pitävät muutenkin eduistaan huolen.

Kumpikohan loppukädessä etenee urallaan ja kumpikohan ei?

ja aiemmin teki hulluna hommia, vaikka ylitöistä ei makseta. Asia on niin, että monessa paikassa ylityöt MUKA kuuluvat työn luonteeseen, mutta ei sellaista kyllä ole kenenkään sopimukseen tai toimenkuvaan kirjattu. Jos jollakin on jatkuvasti ylitöitä, se tarkoittaa, että on liikaa töitä, ja silloin kyseessä on työnjohdollinen ongelma, mikä pitäisi kyllä työpaikalla ottaa esiin ja saada jotenkin hallintaan. Mutta silloin kyllä työntekijän on itse syytä olla aloitteellinen asiassa.

Oma mieheni lopetti hulluna työnteon siihen, kun saatiin lapsia, ja on alkanut jopa pitää kiinni kohtuullisten työpäivien lisäksi siitäkin, että lomat pidetään loma-aikoina, eikä aina jousteta. Lisäksi ottaa yksittäisiä lomapäiviä välillä niin, että saadaan pidennettyjä viikonloppuja. Ottaa myös osittain vapaata sellaisina päivinä, kun on neuvola tms. muu meno, että voi osallistua tai sitten olla toisen lapsen kanssa kotona.

Vierailija
28/37 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mies tekee töitä noin 14 h/vrk myös viikonloppuisin, eli joku 11h päivä viidesti viikossa olisi kyllä aika ihanaa.

Vierailija
29/37 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä se on ihan selkeästi työsopimukseen kirjattu, kenellä on kokonaistyöaika ja kenellä ei. Ensinmainittu saa isoa liksaa, ei ole kellokorttia, työ täysin vapaata. Ylitöissä saa olla vaikka joka päivä. Me mut joudumme kirjallisesti anomaan ylityöluvan.

Vierailija
30/37 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös jos on kokoaikainen työ ja se ylittää tuntimäärän ni saa sen ylityön korvauksena vapaapäivinä?

Vierailija
31/37 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi?

Vierailija
32/37 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös jos on kokoaikainen työ ja se ylittää tuntimäärän ni saa sen ylityön korvauksena vapaapäivinä?

ja mitä sillä tarkoitat? Kokonaistyöaika on sitten ihan jotain muuta kuin toistaiseksi voimassa oleva työsuhde.

Vierailija
33/37 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies lähtee töihin klo 6.00 ja tlee töistä klo 18.30. Lähtee omiin menoihin klo 19.00 ja tulee kotia klo 20.30 . Itse olen kotiäiti. Minua kyllä vit*****taa. Rakastan miestäni mutta kunnioitusta en tarpeeksi saa. Pääsen harrastuksiin kun erikseen pyydän voisko hän olla sen illan kotona muuten häntä ei kotona näy..

Vierailija
34/37 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä sillä tarkoitat? Kokonaistyöaika on sitten ihan jotain muuta kuin toistaiseksi voimassa oleva työsuhde.

kokoaikasella tarkoitan sitä 37,5 tuntia viikossa. Kaippa se vaihtelee alottais, mutta meillä firmassa jos on kokoaikainen ja työaika ylittää viikossa yli tuon 37,5 tuntia niin ylimenneet tunnit saa jossain vaiheessa käyttää vaikka vapaapäivänä. Tosin niitä ylimenneitä tunteja pitää tulla se 7,5 tuntia että tulee koko päivä vapaaksi tai sitten joskus voi tehdä muutaman tunnin lyhyemmän viikon. Toisin kuin osa-aikainen jonka soppari on esim. 30 tuntia, jos tekee yli niin saa siitä sitten kuitenkin palkan normaalisti.

Vierailija
35/37 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika harvalla, jotka tienaa jonkun 8000e/kk on mahdollisuus laskuttaa ylitöstä (vaikka se laitonta onkin). Mutta enperustaisi perhettä ihmisen kanssa, jolle perhe merkitsee noin vähän...

Vierailija
36/37 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tässä ei nyt kyse ole todella siitä saako niistä ylitöistä liksaa vai ei, vaan siitä millaisia valintoja haluaa tehdä.

Työmarkkinoilla kun on muitakin mahdollisuuksia kuin 8000 €/kk ja paljon ylitöitä tai kolmen tonnin peruspalkka.

Meillä on mun miehen kanssa se onnellinen tilanne, että ennen lapsia ehdittiin uraa edistää johonkin malliin. Meillä on aika hyvät tulot, mulla vähän paremmat kuin miehellä. Ei nyt siis kahdeksan tonnin, mutta mä tienaan liki 6000 euroa/kk, mies noin 5000.

Tässä uran vaiheessa me ollaan kuitenkin valittu kummatkin se, että emme etene uralla. Lasten vuoksi ei haluta laittaa yhtään ekstraa uraan. Tämän aseman pystyy ihan normaalilla viikkotuntimäärällä tekemään, mutta nimityksiä ja palkankorotuksia ei ole luvassa. Asiat on hyvässä hengessä sovittu kummankin johdon kanssa.

Meillä kummallakin on nyt ehkä vajaat 30 vuotta uraa jäljellä, olen 38. Ehtii sitä uraa tekemään myöhemminkin, lapset ovat pieniä nyt.

Arvovalintojahan nämä on.

8

Vierailija
37/37 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokoaikasella tarkoitan sitä 37,5 tuntia viikossa. Kaippa se vaihtelee alottais, mutta meillä firmassa jos on kokoaikainen ja työaika ylittää viikossa yli tuon 37,5 tuntia niin ylimenneet tunnit saa jossain vaiheessa käyttää vaikka vapaapäivänä. Tosin niitä ylimenneitä tunteja pitää tulla se 7,5 tuntia että tulee koko päivä vapaaksi tai sitten joskus voi tehdä muutaman tunnin lyhyemmän viikon. Toisin kuin osa-aikainen jonka soppari on esim. 30 tuntia, jos tekee yli niin saa siitä sitten kuitenkin palkan normaalisti.

Kokonaistyöaika on kansanomainen nimitys sille, että työtehtävä ei ole laadultaan sellainen, että siihen sovellettaisiin työaikalakia. Silloin ne ylityökorvaukset on sisällytetty peruspalkkaan eikä kukaan kysele, teetkö töitä 8 vai 14 tuntia päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan