Alle 2v sairaalassa, lukittuna häkkisänkyyn
siiheksi aikaa kunnes joku "ehtii" tulla katsomaan onko kaikki ok. Ilman valvontaa, ilman itkuhälytintä tms...
Kommentit (50)
ja just siellä häkkisängyssä, mutta ei ollut hetkeäkään ilman vanhempaa. Meillä oli miehen kanssa vuorot, eli mulla oli päivävuoro ja mies tuli töiden jälkeen yövuoroon. Nukuttiin patjalla lattialla. Tämä Jyväskylän keskussairaalassa useampi vuosi sitten ja hoitajat tosiaan pitivät itsestäänselvyytenä, että toinen meistä jää hoitamaan lasta.
jos vanhempi kieltäytyy lähtemään yöksi pois? Ilmoittaa vaikka istuvansa tuolilla koko yön (tuoli kai sentään mahtuu joka huoneeseen)?
Onko joku kokeillut? Soitetaanko vartijat /poliisit hakemaan :P?
niin voit olla 100% varma siitä, ettei lapsesi ole ollut tuota aikaa yksin sängyssään itkemässä. Me ramppaamme käytäviä edes ja taas potilaalta toiselle, ja matkalla kurkimme huoneisiin tai vain kuuntelemme oven takana kuuluuko itkua tms. Lasta ei jätetä valvomatta kolmeksi tunniksi. Ei niin missään. Ja vaikka olisi kuinka kiire, ei kenenkään anneta itkeä pitkään. Jos minä en omahoitajana pääse irtautumaan jostain hoitotoimenpiteestä silloin kun joku toinen lapsipotilaani itkee yksin huoneessaan, pyydän jotain muuta käymään lasta rauhoittamassa. Ja sanon jo ennen "muualle kiinnittymistäni" kansliassa esim. että "huoneessa 4 on Maija nyt ilman äitiä, käykää välillä kuuntelemassa miten pärjää". Ja kyllä - siellä käydään silloin varmistamassa säännöllisesti että "lapseni" voi hyvin.
Tiedän ap että tuntuu kamalalta jättää lapsi yksin osastolle kun tämä on sairas, ja vielä hirveämpää on löytää hänet sieltä yksin itkevänä kun palaat takaisin... Mutta voit lohduttautua sillä, että ei hän siellä pitkään ole yksin itkenyt. Kyllä me niistä lapsista huoli pidetään parhaamme mukaan.
-sh
pari viikkoa, eikä vanhemmat päässeet kuin ikkunan taakse. On ollut myös 5kk sairaalassa 7-vuotiaana, silloinkin vanhemmat vain kävivät katsomassa, eivät voineet olla vuorokauden ympäri. Näin siis 70-luvulla.
ja just siellä häkkisängyssä, mutta ei ollut hetkeäkään ilman vanhempaa. Meillä oli miehen kanssa vuorot, eli mulla oli päivävuoro ja mies tuli töiden jälkeen yövuoroon. Nukuttiin patjalla lattialla. Tämä Jyväskylän keskussairaalassa useampi vuosi sitten ja hoitajat tosiaan pitivät itsestäänselvyytenä, että toinen meistä jää hoitamaan lasta.
sitä pidetään itsestäänselvyytenä, mutta mitä jos on muita hoidettavia kotona ja ei pääse koko ajaksi sairaalaan? Ei kaikki voi olla myöskään töistä pois miten vain..
pitkän aikaa sairaalassa. Kamalinta on ollut se, että vanhemmat ovat saaneet lasi-ikkunan takaa katsoa lapsiaan muttei olleet voineett ottaa syliin tmv. !! Anoppi muistelee vieläkin itku kurkussa sitä kun pieni taapero oli häkkisängystään heitellyt tuttia ja odottanut että ikkunan takana oleva äiti olisi sen hänelle käynyt nostamassa...
pari viikkoa, eikä vanhemmat päässeet kuin ikkunan taakse. On ollut myös 5kk sairaalassa 7-vuotiaana, silloinkin vanhemmat vain kävivät katsomassa, eivät voineet olla vuorokauden ympäri. Näin siis 70-luvulla.
juu, oli kolme tuntia ilman valvontaa... Kävin siis itse syömässä kotona ja lapsi itkuinen kun palasin. Olivat erittäin tietoisia lähdöstäni
Kotona olen käynyt ehkä kerran, suihkussa, ja sillä aikaa lapsen kanssa on ollut mummo, vaari, eno, kummitäti tai joku ystäväni.
Ruokaa saa varmasti lähempääkin kuin 3 h matkan päästä kotoa, ja itse hoitajana tiedän että hoitohenkilökunta ei ehdi istumaan taaperon seurana vanhempien poissaollessa. Hoitotoimenpiteet toki tekevät.
oli ainakin Tampereella ihan hurja. Vuosi sitten 2-v. lasta ei voinut jättää hoitajalle siksi ajaksi, että itse olisi käynyt esim. syömässä. Lapsi repi kaikki letkut irti, jos jäi yksin. Sairaudesta johtuen nukkui max 5 minuuttia kerrallaan.
Pikkuisissa huoneissa saattoi olla 3 lasta ja 3 vanhempaa. Hoitajia ei juuri näkynyt.
ensimmäisenä, että saavathan he jäädä lapsen luo. Että ehkä siksi sitä on alkanut pitää "itsestään selvänä". Ja jos ei voi jäädä, niin sitten ei voi. Jos lapsella ei ole infektiota, meilläkin nämä yksin olijat usein istuvat sitten rattaissa esim. kansliassa tai kahvihuoneessa, missä nyt hoitajia milloinkin on. Siitäkin tietty voitaisiin sitten keskustella, että onko miellyttävää syödä lounasta tai hoitaa kirjaamista / puheluita tms. samalla kun heijaat lasta kärryissä...
sitä pidetään itsestäänselvyytenä, mutta mitä jos on muita hoidettavia kotona ja ei pääse koko ajaksi sairaalaan? Ei kaikki voi olla myöskään töistä pois miten vain..
juu, oli kolme tuntia ilman valvontaa... Kävin siis itse syömässä kotona ja lapsi itkuinen kun palasin. Olivat erittäin tietoisia lähdöstäni
Kotona olen käynyt ehkä kerran, suihkussa, ja sillä aikaa lapsen kanssa on ollut mummo, vaari, eno, kummitäti tai joku ystäväni.Ruokaa saa varmasti lähempääkin kuin 3 h matkan päästä kotoa, ja itse hoitajana tiedän että hoitohenkilökunta ei ehdi istumaan taaperon seurana vanhempien poissaollessa. Hoitotoimenpiteet toki tekevät.
hoitajat viihtyvät toimistossa kaiken liikenevän ajan kahvikupposen kera. Eivät siis vietä yhtään ylimääräistä potilaan luona.
Ja itsekin hoitaja, mutta en AP
Näissä keskusteluissa aina näkyy se, että ihmiset olettavat tilanteiden olevan helppoja.
Joissain sairaaloissa/osastoilla on tosiaan se tilanahtaus. Siellä ei voi olla koko aikaa kaikki vanhemmat ellei haluta vaarantaa potilasturvallisuutta. Osa hoitotoimenpiteistä on sellaisia, että vanhemmat eivät voi olla läsnä.
On helppo järjestää 24/7-päivystys jos lapsi on sairaalassa rajallisen ajan, viikon pari. Entä sitten jos lapsi on sairaalassa vaikka 6 kk tai määräämättömän ajan? Kyllä vaan ihmiselle tulee tilanteita silloin, jota pitää vaan käydä hoitamassa. Kotona olevat lapset kaipaavat huomiota edes kerran viikossa, joskus täytyy hoitaa esim.niitä kelan asioita tai raha-asioita. Joskus ehkä pitää vaan nukkuakin ja saada parin tunnin irtiotto sairaala-arjesta. Joskus pitää vanhempien päästä itse psykiatriseen hoitoon, jotta voi keskustella lapsen vaikeasta tilanteesta.
Taas toivoisin vähän enemmän ymmärrystä ihmisten eri elämäntilanteille.
Olimme reilun vuoden ikäisen kanssa sairaalassa tuolloisessa asuinmaassame. Sänkynä oli aikuisten sänky vailla laitoja. Yötä päivää pidin sitten lasta sylissä ja huolehdin, etten pääse nukahtamaan niin, etten olisi tietoinen lapsen liikkeistä. Lapsi luonnollisesti rimpuili paljon ja inhosi johtoja ja kanyyleita.
Onko tämä nyt sitten suomessa..?
Miksi on sairaalassa..?
Tollasenaan kuulostaa oudolta..
Missä vanhemmat? Niitä hoitajia ei joka lapselle.
vois mennä mukaan sinne, olla yötäkin.
Puhutko omasta lapsestasi?
sidottuna sänkyyn ekan päivän ja vielä nukkuessaan kaemminkin. Ettei olisi vaan leikkaushaavalle käynyt kuinkaan. Ja oltiin paikalla koko ajan.
Eihän esim. jossain vastasyntyneiden valvontaosastollakaan käydä vauvan luon kuin ehkä kerran 3-4 tunnin aikana.
Eihän esim. jossain vastasyntyneiden valvontaosastollakaan käydä vauvan luon kuin ehkä kerran 3-4 tunnin aikana.
Tai ainakin lapset hoitajien silmien alla kaiken aikaa.
Hoidin TAYSin vastasyntyneiden teho- ja tarkkailuosastolla vastasyntynyttä vauvaani kaikki päivät itse. Vauvalla oli keltaisuutta, johon hän tarvitsi voimakasta valohoitoa. TAYSin synnyttäneiden osastoilla ei ollut riittävän tehokkaita valolamppuja hoitoon.
Vastasyntyneiden teho- ja tarkkailuosastolla ei ollut yöpymismahdollisuutta vanhemmille. Koska minut oli jo kotiutettu synnyttäneiden osastolta, yövyin kotona. Lypsin osastolla ja kotona vauvalle rintamaidon yösyöttöihin. Päivisin imetin ja hoidin vauvaa.
On todella julmaa jättää 2-vuotias lapsi yksin sairaalaan! Mikä on syynä, ettei äiti tai isä ole lapsen mukana sairaalassa? Töistä poissaoleva vanhempi voi hakea Kelasta hoitotukea. Tukea maksetaan, jos vanhempi on palkattomalla vapaalla, lapsen sairaalahoidon takia.
Kunnilla on myös velvollisuus järjestää lapsiperheille lyhytaikaista ja tilapäistä kotiapua. Kodinhoitaja hoitaa muut sisarukset kotona, jos vanhempi / vanhemmat ovat sairaalassa lasta hoitamassa.