Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kärsiikö kukaan muu 2-krs kodin vuoksi?

Vierailija
14.03.2011 |

Niin kornia... Me ollaan mieheni kanssa kumpikin lapsesta asti ihannoitu 2-krs-asuntoja. No, sellainen sitten itsellemme ostettiin kolme vuotta sitten. Elämä on yhtää tuskaa siinä! Meillä oli tuolloin lapset vuoden- ja vähän reilun kahden vuoden ikäisiä. Nyt kun he ovat 4,5 ja melkein kuusi, on tilanne jo aivan kestämätön! Meillä on kaikki makkarit yläkerrassa. Neliöitä on alle 90, eli n. 45 per kerros. Lapset eivät ole koskaan suostuneet leikkimään yläkerrassa ilman että siellä on myös toinen vanhemmista. Miehelläni ei yläkerrassa ole kuulemma mitään tekemistä, minulla on siellä pyykkihommat. Silloin kun olen yläkerrassa, lapset tulevatkin yleensä heti huoneisiinsa leikkimään. Mutta kun olen alakerrassa, he hdin tuskin käväsevät ylhäällä. Tuolloin olemme siis kaikki pienessä alakerrassa, johon lapset leikkinsäkin rakentavat. Me ollaan miehen kanssa ihan väsyneitä tilanteeseen. Lapset tappelevat kamalasti ja muutenkin se heidän metelinsä on koko ajan siinä pienessä alakerrassa, pääosin olohuoneessa, kun ei meillä alhaallakaan ole muuta kuin olohuone ja keittiö.

Kaikki tuttavat kertovat, että heidän lapsensa leikkivät ja viihtyvät myös yläkerrassa. Ovat osa nuorempia ja osa suunnilleen saman ikäisiä meidän lasten kanssa.

Meillä ei ole mahdollisuutta muuttaa vielä vuosiin. Ellei sitten osteta joku pieni yksikerroksinen... Mieluisalla asuinalueellamme ei ole tarjontaa.

Kyselenkin siis, olemmekohan itse jotenkin "pilanneet" sen, että lapsemme viihtyisivät yläkerrassakin ja mitä asialle voisi tehdä?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin ovat lapset pienestä pitäen oppineet leikkimään yläkerrassa. Mä en edes halua heidän tuovan mitään leluarsenaalia alakertaan, vaan käsken viemään lelut takaisin ylös. He ovat tottuneet leikkimään aikuisten seurassa, pomottavat teitä. Kannattaa tehdä ajoissa stoppi siihen ettei tarvii vielä kouluikäisillekin pitää seuraa. Tuollaisia lapsia on ihan 1-tason talossakin asuvia. Äidin pitää olla koko ajan saatavilla.

pitääkin olla koko ajan saatavilla. Vai pärjäävätkö alle kouluikäiset ja alakoululaiset aivan itsekseen, niin että äiti voi rauhassa lähteä vaikka salille.

Jos lapset ovat päivät hoidossa. On aivan selvää, että läheisyyttä tankataan illalla.

Kuulostat aika kylmälle muutenkin viestissäsi. Miksi lapsia pitää tehdä, jos heillä ei ole sijaa elämässä. Vaan heidän pitää itsenäistyä heti ja oppia olemaan omissa oloissaan poissa silmistä ja mielestä. Minusta tällaiset ihmiset voisivat keskittyä sitten vain omaan elämäänsä ja jättää lapsien tekemisen niille, jotka myös lapsista pitävät.

Vierailija
22/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että rakentamistrendi on rakentaa rivarit aina kaksikerroksisiksi, mutta onhan ne ahtaita ja huonoja käytännössä, koska neliöitä on vähän ja nekin vielä jakautuu kahteen tasoon.

Omakotitaloissa on sama. Alle 150m2 talot on ehdottomasti parempia yksitasoisina. Sitten taas kauhean isoa taloa ei saa enää luontevasti yhteen tasoon. Itse asumme tälläisessä perustönössä, 125m2, ja yksitasoisena ehdottomasti parempi näillä neliöillä. Makkarit täälläkin on rauhassa, toisessa päässä taloa. Eteinen jakaa talon ja tässä päässä on vaan olkkari, keittiö, takkasyvennys ja pesutilat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 85m2 kahdessa tasossa ja meinasin tulla hulluksi pienten lasten kanssa. Mua ei toki häirinnyt se, että lapset eivät leiki huoneessaan kun olivat niin pieniä että etteivät olisi ilman aikuisen valvontaa voineet vielä ollakaan.

Se portaissa ravaaminen yksi kainalossa ja toista taluttaen, ahtaus (portaatkin vie tilaa noista neliöistä) jne. toi totaalisen kyllästymisen. En olisi halunnut alueelta pois, mutta siitä asunnosta. Olin valmis myymään sen muuttamaan vuokralle vaikka kaksioon, niin kyllästynyt olin.

Kävi kuitenkin niin, että eri sattumien kautta muutettiin eri alueelle isoon asuntoon yhteen tasoon eikä entisestä ole ikävä mitään, sitä aluettakaan =)

Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Jos ap teille ei sovi kaksitasoinen, muuttakaa vaikka pienempään jos muuta mahdollisuutta ei ole! Elämänlaatu voi kohentua silti!

Vierailija
24/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläkerrassa. Siksi muutimmekin yksitasoiseen.

JOs asuisin vielä kaksitasoisessa, haluaisin että yksi makkari olisi alhaalla ja siitä tehtäisiin lasten leikkihuone.

Vierailija
25/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen myös miettinyt, että olenko itse jotenkin aiheuttanut tilnteen. Kuulisin myös mielelläni kommentteja tähän.

Vierailija
26/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri sun kuvaillun takia, tai ei meillä enää lapsia, pieniä,m utta aina on jokin tavara ylhäällä ja pitää ravata. Ihanaa kun on kaikki samassa tasossa ja jotenki on isomman oloinenkin talo, kun on yksi taso vaan.

Vierailija
27/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuttavat kertovat, että heidän lapsensa leikkivät ja viihtyvät myös yläkerrassa. Ovat osa nuorempia ja osa suunnilleen saman ikäisiä meidän lasten kanssa.

Vierailija
28/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pienet neliöt, jotka vielä tilannetta pahentaakseen on jaettu kahteen kerrokseen.

Vierailija
29/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatuskin vain 2-kerroksesta puistattaa

Vierailija
30/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki asuinhuoneet nyt alhaalla ja ylhäällä on vain säilytystilaa. Ei kukaan jaksa koko aikaa ravata ja siksi tytölläkään ei ole kiire saada omaa huonetta sinne

Vierailija
31/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voisi koskaan kuvitella muuttavani yksikerroksiseen taloon.

Minusta on kiva kun makkarit on yläkerrassa omassa rauhassa. Ei näy vaikka olisi sängyt petaamatta tai muuten vähän sotkua.

Meillä on alakerroksessa sellainen työhuone, jossa lasten leikkipiste. Se on rajattu niin että senkään sotkut ei näy suoraan olohuoneeseen.

Itse olen tyytyväinen 2-kerrokseen.

Luulisin että vanhempana lapset viettää aikaa enemmän yläkerrassa itsekseen.

Vierailija
32/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerroksesta toiseen?

voi jeesus, ei ihme, että suomalaiset on niin saatanan lihavia, nuoret ja vanhat

Vierailija
33/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

17v oma huone on yläkerrassa ja majailee siellä kavereiden kanssa. Myös 8v huone on yläkerrassa ja vaikka ei vielä siellä nukukaan, niin majat sun muut tekevät sinne kavereiden kanssa ihan omasta halusta. Laitettiin myös kaikki pelokonsolit yläkertaan. Helppoa.

Vierailija
34/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on jo 8,5v eikä vieläkään halua leikkiä yksin yläkerrassa omassa huoneessaan. Kaikki leikit tehdään alkakertaan olkkariin..ehkä sitten teininä viihtyy jo omissa oloissaan, huoh.

Vierailija
35/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on jo 8,5v eikä vieläkään halua leikkiä yksin yläkerrassa omassa huoneessaan. Kaikki leikit tehdään alkakertaan olkkariin..ehkä sitten teininä viihtyy jo omissa oloissaan, huoh.

3 -luokkalainen?

Vierailija
36/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut kaksi kerrosta (kun on ollut lapsia) ja on hyvä musta. Pienet muksut ei leiki yksin toisessa kerroksessa, kun mitä aikuiset on, sehän on ihan selvä. Ton ikäiset on kyllä meillä jo leikkineet, mutta meitä on erilaisia luonteita. Saisiko sinne alakertaan rakennettua jonkun leikkialueen? Lelut on silloin olkkarissa, mutta ei tuo teidän tilanne nyt muutenkaan niin ruusuiselle vaikuta. Lapsilla on vissiin omat huoneet? Riiteleekö ne kauheasti eli onko niillä pakko olla omat huoneet? Jos ei ole pakko, niin oletteko varma, että eivät leikkisi yläkerrassa yhdessä jos lelut olisi yhdessä huoneessa.

Vierailija
37/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ne eivät saisi olla olohuoneessa teidän kanssanne?

Meillä on kaksikerroksisessa talossa myös makuuhuoneet ylhäällä 8 no on sielä myös kakkosolohuone) eikä lapset juuri ennen sanotaan noin 10 vuoden ikää siellä yksin viihtyneet. Mutta miksi pitäisi?

Minusta teidän olisi syytä miettiä sitä sen sijasta että syytätte "kärsimyksestänne" talon kaksikerroksisuutta. Miksei lapsilla ole ihan oikeus olla siellä missä muutkin? Miksi he eivät mahdu yhteiseen olohuoneeseen? Miksi te ette jaksa heitä siellä? Miksi he tappelevat siellä? Voisiko näille asioille tehdä jotain?

Minusta on ihan selvä, että lapsilla pitää olla oikeus leikkiä siellä missä heidän perheensäkin on, eikä suljettuna johonkin pois näkyviltä - heillä ehdottomasti on oikeus elä osana perhettä. Samalla on ihan yhtä selvä, että leikkivät he missä tahansa, he eivät saa tapella. Tappelu pitää kuitenkin estää jollain muulla keinolla kuin erottamalla heidät eri huoneisiin.

Oletteko te koittaneet esim yhteisiä leikkejä, lautapelejä, telkkarin katselua, lukemista, kotihommien yhdessä tekemistä jms. siinä olohuoneessa? Että oilisi joku järjestys ja struktuuri millä mentäis, eikä sitä tappelua pääsis syntymään. Meillä ne on aina olleet parhaita hetkiä kun pitkän päivän jälkeen on keräännytty sohvalle viltin alle lukemaan ja jutustamaan, ihan kaikki yhdessä.

Vierailija
38/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on ihanaa, kun kaikki lelut ja ÄÄNET jää sinne ja itse voi tehdä mitä huvittaa alakerrassa. Ja alakerta pysyy edustuskuntoisena, kun se ei sotkeudu.

Jos teidänkin makkari on yläkerrassa, niin hankkikaa sinne telkkari, niin on miehelläkin jotain tekemistä ylhäällä. Tai kirjoja tai läppäri. Mitä te sitten oikein siellä alhaalla teette?

Jos lapset käy hoidossa, niin ne haluaa olla lähellä vanhempiaan, oli teillä minkälainen talo tahansa. Eli luultavasti nuo lapset seuraavat teitä kuin hai laivaa jokatapuksessa. Ei siis ole lainkaan taattua, että yksikerroksisessa talossa leikkisivät omissa huoneissaan- luultavasti olisivat olkkarissa enivei.

Vierailija
39/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 -luokkalainen?

Vierailija
40/55 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-tasoinen, mutta ilman ongelmia. Alussa oli suunnitelmana pitää leikit yläkerrassa lastenhuoneessa, mutta eihän se onnistunut 1v ja 3 v lapsilla. Sitten alistuttiin ja leikkeihin varattiin myös portaiden alus alakerrasta. Kun muutettiin seuraavaan 2-tasoiseen lasten ollessa 5v ja 3v, leikit kuitenkin sujuvasti siirtyivät ylös ilman ongelmia. Toki olimme itsekin paljon yläkerrassa työhuoneessa.

Minulle ei ole ollut ongelmana että lapset puuhailevat leluillaan lähelläni vaikka keittiössä. Mieluummin siinä silmien lähellä kuin seiniin piirtämässä ilman valvontaa yläkerrassa.

jos sitä melua haluaa pakoon, niin ei sitä ainakaan yksitasoisessa karkuun pääse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän