Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen luokkakuva FB:ssä ://

Vierailija
14.03.2011 |

Ei mielestäni kovin fiksua ja ei keltään kysytty lupaa saako laittaa.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi laittaa?

Vierailija
2/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi oli joskus vuosia sitten laittanut irc-galleriaan luokkakuvan ja joku oli valittanut siitä opettajalle. Opettaja otti muhun yhteyttä ja pyysi valvomaan että lapsi poistaa sen sieltä galtsusta.

Niin tehtiin, tosin mä olin sitä mieltä että ihme nipotustusta joltain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos julkaisee kuvan jossa on muita ihmisiä,niin niilt jotka kuvassa esiintyy pitää kysyä lupa että saa laitta kuvan, mä en ymmärrä mikä helvetti on ihmisille vaikeeta kysyä lupia.

Vierailija
4/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos julkaisee kuvan jossa on muita ihmisiä,niin niilt jotka kuvassa esiintyy pitää kysyä lupa että saa laitta kuvan, mä en ymmärrä mikä helvetti on ihmisille vaikeeta kysyä lupia.

Vierailija
5/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa joka voi valittaa on valokuvaamo, mutta ne ei tiedä.

Vierailija
6/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki sanoo että oikeus kuvaan kuuluu kuvan ottajalle. Eli luokkakuvaa ei saa julkaista koska se on valokuvausliikkeen ottama kuva. Kaikki kuvat mitkä on itse räpsinyt niin saa laittaa nettiin, kunhan kuva ei ole loukkaava. Alastonkuvia siis ei saa laittaa. Mutta muuten ei tarvi lupaa kuvissa olevilta. Näin sanoo laki. Toki on kohteliasta kysyä ensin mutta laki ei tätä velvoita.

Vierailija
7/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin se voi olla todella iso asia.

Missään nimessä ei kukaan saa laittaa mitään luokkakuvaa nettiin, fb:seen, mihin tahansa, kysymättä lupaa ensin kaikilta niiltä jotka kuvassa esiintyy.

Mulla ei onneksi ole mitään erityista syytä ettei kuviani saisi netistä löytyä, mutta kyllä ottaa päähän jos ´joku mun pärstäni nettiin pistää ilman mun lupaa.

Tän pitäis olla itsestäänselvyys tänä päivänä kaikille, vaikka ei se oo. Idiootteja löytyy... aina! Huoh!

Vierailija
8/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja he sanoivat että eivät voi asiaan puuttua.

ap

Vierailija
9/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapsi joutuu elämässään monet kerrat nettiin. Sellaista se elämä on. Kuvia näpsitään väkijoukoissa tilanteissa joihin itse ei voi vaikuttaa. Jos lapsesi on jossakin harrastus joukkueessa kuvien määrä on valtaisa netissä.

Keneltä yrität suojella lastasi tässä avoimessa maailmassa? Yksityisyyden määrä vähenee ketään ei voi pitää piilossa.

Vierailija
10/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvitse lupaa esim jos julkisella paikalla on kuva otettu.

Kuvan saa OTTAA julkisella paikalla kenestä tahansa, mutta kuvaa ei saa JULKAISTA ilman kuvassa olijoiden lupaa.

Vierailija
11/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapsi joutuu elämässään monet kerrat nettiin. Sellaista se elämä on. Kuvia näpsitään väkijoukoissa tilanteissa joihin itse ei voi vaikuttaa. Jos lapsesi on jossakin harrastus joukkueessa kuvien määrä on valtaisa netissä.

Keneltä yrität suojella lastasi tässä avoimessa maailmassa? Yksityisyyden määrä vähenee ketään ei voi pitää piilossa.

Sama kuin sanoisi että "teinityttöjä raiskataan nykyaikana, semmosta se elämä on, et voi siihen vaikuttaa".

Vierailija
12/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten kuvia ei saa luvatta julkaista

Vierailija
13/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvan saa OTTAA julkisella paikalla kenestä tahansa, mutta kuvaa ei saa JULKAISTA ilman kuvassa olijoiden lupaa.

Julkaisuoikeus on kuvan ottajalla. Kuvissa olevien lupaa ei tarvita.

Vierailija
14/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymättä lupaa... Muistan kun joskus ylä-asteella koulun "pahikset" oli laittaneet nettiin jonkun typerän kuvan eräästä pojasta joka oli pahasti koulukiusattu näiden pahisten taholta. Kaverin kanssa ilmoitettiin siitä sivuston ylläpitoon koska tiedettiin varmasti että pojalta ei ainakaan oltu kysytty lupaa kuvan julkaisemiseen. Eipä sitä kuvaa kuitenkaan sieltä poistettu.

Vierailija
15/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuvan yhteydessä on kuvissa esiintyvien henkilöiden nimi, tulee tulkittavaksi ns. henkilötietolaki. Nimi+kuva ovat jo tietoja, joita ei saa ilman lupaa julkaista.

Myös - jos puhutaan muista kuvista kuin luokkakuvista - on oltava tarkka, missä kuva on otettu, ettei kuvaaja saa syytettä ns. salakatselusta. Jos kuva on esim. otettu kuvassa esiintyvän kotioloissa, pihalla (ja muitakin paikkoja on), niin en suosittelisi kuvan julkaisemista ilman kuvassa olijan lupaa.

Vierailija
16/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli onkohan koulukuvan ottajalta kysytty lupa?

Julkaisuoikeutta ei omista sen paperikuvan omistaja.

Vierailija
17/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenhan siellä joka toinen olisi rikkonut lakia! Mutta ei se mitenkään suotavaa ole. Itse en julkaise kuvia muista, mutta monesti on julkaistu kuva, missä minä olen. Sinänsä ei ole väliä, koska kuvat on olleet asiallisia.

Vierailija
18/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenhan siellä joka toinen olisi rikkonut lakia! Mutta ei se mitenkään suotavaa ole. Itse en julkaise kuvia muista, mutta monesti on julkaistu kuva, missä minä olen. Sinänsä ei ole väliä, koska kuvat on olleet asiallisia.

Muutenhan joka toinen olisi rikkonut lakia! Mutta ei se mitenkään suotavaa ole.

Vierailija
19/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

FC:ssä usein myös laitetaan nimitiedot kuvan yhteyteen. Tässä on tulkinnanvarainen mahdollisuus, että rikot henkilötietolakia.

Itse en koskaan julkaise kenestäkään kuvaa, jollei minulla ole siihen lupaa -- tosin ei ole yleensä ollut tarvettakaan.

On kuvaajalle itselleen aikamoinen riski, jos esim. kaveri vetää herneet nenään jostain - hän voi katsella kuvia sillä silmällä ja syyttää kuvaajaa salakatselusta.

Vierailija
20/40 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapsi joutuu elämässään monet kerrat nettiin. Sellaista se elämä on. Kuvia näpsitään väkijoukoissa tilanteissa joihin itse ei voi vaikuttaa. Jos lapsesi on jossakin harrastus joukkueessa kuvien määrä on valtaisa netissä. Keneltä yrität suojella lastasi tässä avoimessa maailmassa? Yksityisyyden määrä vähenee ketään ei voi pitää piilossa.

Sama kuin sanoisi että "teinityttöjä raiskataan nykyaikana, semmosta se elämä on, et voi siihen vaikuttaa".

Valokuuvaaminen koulussa koululaisista on laillista kuin myös kuvien laittaminen nettiin :) Jos ei halua lastaan nettiin lapsi ei mene koulukuvaan mukaan. Hän ei myöskään mene mihinkään julkisiin kuviin joita näpsitään kerhoisa ja kouluissa. Ja tällä ei ole mitään tekemistä teinien raiskausten kanssa.

Lyhesti "vanhemmat ovat itse vastuussa mihin kuviin lapsensa laittavat poseraamaan".