Paljonko on sairaanhoitajan palkka? Opiskelen sh:ksi enkä tiedä palkkauksesta mitään
Kommentit (141)
Kyllä, firman kautta, kaksi viikkoa töitä ja jos tuntimäärä ylittyy 35.5 tuntia viikossa, tulee kaikilta tunnelta 100 % palkka, ja jos on juhlapyhiä, niin 133 %
Mutta huom:; olen erikoistunut, joka lisää palkkaa, eli kyllä viime vuopden ansiot oli euroissa lomarahan mukaan lukien 120 000.
Matkats Suomesta maksetaan, sekä asunto on ilmainen, ja kun ajattelle että vuodessa tulee vapaata keskimääräistä enemmän niin mulle käy. tervetuloa, mutta ensin, työkokemus ( pitää osata ) heräämöistä, tehoilta tai leikkurista, ruotsin tai norjan kieli, englantia ei käytetä työkielenä, ja että puhut itsellesi etuuksia, niitä kyllä saa, jos on taitava
Palkkasin juuri alaisekseni vastavalmistuneen amk inssin ja hän saa palkkaa 2100 €/kk eikä mitään lisiä päälle. Oli vähän aiemmin tehyt insinöörityönsä (5kk)meille ilman palkkaa tai palkkiota (=opintorahalla).
Tämä siis valtiolla, pk-seudulla, jossa vastavalmistneet di:t eivät myöskään saa kuin noin 2500 €:n palkan. Ja tulijoita on tästä huolimatta jonoksi asti.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2011 klo 13:43"]
Anoppi on sairaanhoitaja kans keskussairaalassa, eikä tee mitään vuorotöitä ja silti sen palkka on reilut 3500 €/kk. Eikä se oo mikään ikäloppu jolla on kaikki mahdolliset lisät palkassa, vaan täyttää kohta 52 vuotta.
Onko anoppisi osastonhoitaja kenties, palkkaus ainakin viittaisi siihen?
Itse olen sitä mieltä, että hoitoalalle pitäisi nyt antaa todella radikaalit korotukset tai muuten kukaan ei enää ryhdy hoitajaksi. Vähimmäispalkka esim. lähihoitajan työhön 3000 euroa kk ja hoitajille 3500 euroa kk ja lisät sitten siihen päälle.
Turha sanoa että kunnilla ei ole rahaa, koska niillä ON! Yli 80 prosenttilla Suomen kunnissa verotulokertymä kasvaa täysin yli odotusten. Eli rahaa kyllä on, kyse on vain poliittisesta tahdosta!
Ja mikä muu ala olisi yhtä tärkeä kuin terveydenhoitoala?
Si että pitäisi maksaa hoitajille saman verran kuin lääkärille? Kyllä on päivän vitsi.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2011 klo 12:26"]Kerro myös työpaikkasi,kiitos
[/quote]
Sairaanhoitajan keskiansio per kuukausi oli vuonna 3033 € brutto eli hyvä. Tuosta jää käteenkin ihan hyvin. Osa saa tietenkin vähän alle tuon esim vastavalmistuneet mutta moni sairaanhoitaja saa reilusti tuon yli. Älä usko sitä potaskaa siitä että palkka on huono. Ei se tehtäväkohtainen palkka ole koko palkka. Siihen tulee päälle myös kaikki kokemuslisät vuorolisät jne niin kuin kaikille muillekin.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2012 klo 12:19"]Itselläni vuosiansio n. 41 000. Olen erikoissairaanhoidossa vuodeosastolla töissä, 3-vuorotyö, n. 2/3 viikonlopuista ja pyhistä työssä. Peruspalkka 2270€/kk, vuorolisiä vaihtelevasti. Ei tällä palkalla kyllä juhlita.
Lääkäreille tulee noihin listassa lueteltuihin palkkoihin päivystyskorvaukset (paljon enemmän kuin hoitsujen vuorolisät, yhdestä päivystyksestä voi saada saman verran kuin sh kuukaudessa lisiä...) sekä mm. toimenpidepalkkiot, joita sh:t ei yleensä saa ollenkaan.
[/quote]
No miksi hoitaja saisi toimenpide palkkion? Vähän sama kuin jos kaupan kassa perisi toimenpidepalkkion ostosten piippaamisesta ja rahanperimisestä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2011 klo 11:56"]Sairaaloiden ja terveyskeskusten ylihoitajat (korkeakoulututkinto): 2687,67 €
Osastonhoitaja, apulaisosastonhoitaja, vastaava terveydenhoitaja: 2349,43 €
Sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, kätilö, fysioterapeutti, laboratoriohoitaja, röntgenhoitaja: 2100,39 €
Lähihoitaja, avustaja: 1817,72 €
Terveyskeskuksen ylilääkäri: 4336,86 €
Erikoislääkäri terveyskeskuksessa: 3890,28 €
Laillistettu lääkäri terveyskeskuksessa: 3415,12 €
Laillistamaton lääkäri(ensimmäiset 2 vuotta) terveyskeskuksessa: 2620,61 €
Lääketieteen opiskelija lääkärin sijaisena terveyskeskuksessa: 2335,52 €
Ylilääkäri sairaalassa (yleensä vaaditaan väitöskija tai jopa dosentuuri): 4936,63 €
Apulaisylilääkäri sairaalassa: 4484,16 €
Erikoislääkäri, osastonlääkäri: 4006,93 €
Laillistettu lääkäri sairaalassa, eli sairaalalääkäri: 2940,81 €
Sairaalalääkäri, jolla yli 2v kokemusta alasta: 3137,16 €
Sairaalalääkäri, jolla yli 4v kokemusta alasta: 3352,29 €
Lääketieteen opiskelija sairaalassa: 2296,67 €
Lähteet:
http://tehy-fi-bin.directo.fi/@Bin/2d8b6dd3deea5d2026a67dc86027695a/1312620235/application/pdf/61969/KVTES_2010-2011.pdf
http://www.kuntatyonantajat.fi/ImportedDocuments/3946773DAF39494DBFFE42834F387644.pdf
[/quote]
Niin tässä näkyy hyvin minkälaisia muidenkin sairaalatyöntelijöiden peruspalkat eli tehtäväkohtaiset palkat ovat. Ei se sairaanhoitajan palkka mikään huono ole.
Linkeistäsi toinen on salasanan takana, toinen koskee lääkäreitä?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2011 klo 12:02"]Vastavalmistuneen sairaanhoitajan lähtöpalkka on 2100,39 €, vastavalmistuneen lääkärin lähtöpalkka terveyskeskuksessa 2620,61 € ja jo laillistetun lääkärin (terveyskeskuspalvelu tehty) lähtöpalkka sairaalassa 2940,81€.
Jos sairaanhoitaja on pienipalkkainen ja lääkäri suuripalkkainen, niin mikä ihme sitten on sopiva palkka ja pitäisikö sen olla sama molemmille? Vaadittava koulutus ja ennenkaikkea vastuu on kuitenkin ihan erilainen!
[/quote]
Niin mutta etkö tiedä että kaikki hoitajat ovat omasta mielestään pikkutohtoreita? Ja tietävät muuten kaiken paaaljon paremmin kuin joku lääkäri!
[quote author="Vierailija" time="04.11.2011 klo 22:16"]noin 2300€+henk.koht.lisät+ työn vaativuus-lisät, jolloin peruspalkka 2640€/kk. Lisiä tulee vaihtelevasti 200-350€/kk. Niin ja lisät ovat minusta haittalisiä. Niitä maksetaan ilta-, yö- ja viikonlopputöistä. Kaikki se aika on pois perheeltä.
Työkokemusta 15 vuotta ja kouluttautunut olen jatkuvasti. Lisäksi olen erikoistunut.
[/quote]
Niin se ilta yö viikonloppu joulu lakkiaispäivä jne on kaikilla muillakin vuorotyötä tekevillä pois perheeltä. Se kyllä kaikille myös hoitajille korvataan rahana. Koskaan ei kuule kenenkään niin valittavan epäsäännöllisestä työstä kuin hoitajien. Oisi kannattanut kouluttautua muuhun koska suuri osa hoitajista todellakin tekee vuoro ja viikonlopputyötä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2011 klo 13:56"]
mulla pelkkä peruspalkka, kouraan jää ruhtinaalliset 1700 e kuussa. Leikkaus-anestesia sairaanhoitaja, päivätyö.
[/quote]
Eihän tässä kysytty nettoa eli sitä mitä jää kouraan, sillä siihen vaikuttaa kunnan veroprosentti, henkilökohtaiset vähennykset (työmatkakustannukset, asuntolainan korot), mahdollinen kirkollisvero... Sinunkin bruttopalkkasi lienee jotain 2300 - 2500 euroa.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="13.03.2011 klo 13:56"]
mulla pelkkä peruspalkka, kouraan jää ruhtinaalliset 1700 e kuussa. Leikkaus-anestesia sairaanhoitaja, päivätyö.
[/quote]
Eihän tässä kysytty nettoa eli sitä mitä jää kouraan, sillä siihen vaikuttaa kunnan veroprosentti, henkilökohtaiset vähennykset (työmatkakustannukset, asuntolainan korot), mahdollinen kirkollisvero... Sinunkin bruttopalkkasi lienee jotain 2300 - 2500 euroa.
[/quote]
Niin sillä netolla kun saa palkan näyttämään huonommalta. Kun muut puhuu bruttopalkasta niin ihan tarkoituksella puhuvat netosta.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2012 klo 19:16"]
Kyllä on sairaanhoitajan palkka surkea jos nämä luvut paikkansa pitää. Itse olen lähihoitaja ja kuussa tulee 2700€ käteen verojen jälkeen. Lisättäköön vielä että ei sisällä mitään ikälisiä, olen vuosi sitten valmistunut ja kaksivuorotyötä teen. Peruspalkka mulla 2100€/kk. Olen miettinyt sh opintoja, mutta ei näytä kannattavan.
[/quote]
Missä Lähihoitaja tienaa, että jää käteen 2700 e?
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 22:34"]Keskipalkka on yli 3000 euroa
[/quote]
Keskipalkka vai keskiansio?
Hoitoalalla lisätöiden tekeminen on todella yleistä, moni tekee keikkaa toisella osastolla tai toisessa talossa. Nämä lisätyöt nostavat keskiANSIOTA mukavasti.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 22:34"]Keskipalkka on yli 3000 euroa
[/quote]
Hoitoalalla lisätöiden tekeminen on todella yleistä, moni tekee keikkaa toisella osastolla tai toisessa talossa. Nämä lisätyöt nostavat keskiANSIOTA mukavasti.
[/quote
Tuota ei usko kukaan. Valitatte että vuorotyö on pois perheeltä ja sitten tekisi keikkaa lisäksi. En tiedä yhtään hoitajaa joka tekisi toista hommaa sivussa ja ei oisi kuitenkin noin 3000€ bruttokuukausipalkka.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 23:43"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="03.11.2014 klo 22:34"]Keskipalkka on yli 3000 euroa
[/quote]
[/quote
Tuota ei usko kukaan. Valitatte että vuorotyö on pois perheeltä ja sitten tekisi keikkaa lisäksi. En tiedä yhtään hoitajaa joka tekisi toista hommaa sivussa ja ei oisi kuitenkin noin 3000€ bruttokuukausipalkka.
[/quote]
Jaa. Jokainen hoitaja tietää taas useita hoitajia jotka tekevät keikkaa. Mono tekee omassa yksikössään pitkiä vuoroja tms. ja vapailla keikkaa.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2011 klo 10:57"]jos saatte käteen jotain 1700-1800, niin tuhat euroa enemmän tulee käteen IT-kosultille, joka tienaa reilu 4000. Ja sillä alalla joutuu myös tekemään kovasti hommia, pitää kouluttautua ja osatakin jotain.
Eli kaikki hoitsut vaan IT-alalle, jos tonni kuussa lisää houkuttaa.
[/quote]
"Pitää osatakin jotakin" ? Tietysti. Joka ammatissa täytyy osata jotakin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2011 klo 13:43"]
Anoppi on sairaanhoitaja kans keskussairaalassa, eikä tee mitään vuorotöitä ja silti sen palkka on reilut 3500 €/kk. Eikä se oo mikään ikäloppu jolla on kaikki mahdolliset lisät palkassa, vaan täyttää kohta 52 vuotta.
Onko anoppisi osastonhoitaja kenties, palkkaus ainakin viittaisi siihen?
Itse olen sitä mieltä, että hoitoalalle pitäisi nyt antaa todella radikaalit korotukset tai muuten kukaan ei enää ryhdy hoitajaksi. Vähimmäispalkka esim. lähihoitajan työhön 3000 euroa kk ja hoitajille 3500 euroa kk ja lisät sitten siihen päälle.
Turha sanoa että kunnilla ei ole rahaa, koska niillä ON! Yli 80 prosenttilla Suomen kunnissa verotulokertymä kasvaa täysin yli odotusten. Eli rahaa kyllä on, kyse on vain poliittisesta tahdosta!
Ja mikä muu ala olisi yhtä tärkeä kuin terveydenhoitoala?
"MUUTEN KUKAAN EI ENÄÄ RYHDY HOITAJAKS!?!"
Sehän on ammatinvalintakysymys, jokainen on vapaa kouluttautumaan mihin haluaa.
Ja mihin se naisväki työtä hakea? Hyväpalkkaisia duunaritöitä ovat esimerkiksi ahtaaja, paperimies ja veturinkuljettaja. Myös kauppatieteen, oikeustieteen ja diplomi-insinöörin tutkinnon suorittaneet ovat yleensä hyväpalkkaisissa töissä ja harvoin työttöminä.
Mielestäni nykyinen palkka vastaa koulutusta. Hoito-ala on kutsumus-ala.
Onko kukaan täällä opiskellut englanniksi sairaanhoitajaksi? Vaikuttako palkkaan?