Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverin vanhemmat hoidattivat lapsensa luonamme...

Vierailija
12.03.2011 |

Lapseni on ekalla ja syksyllä hän ystävystyi erään tytön kanssa, joka oli samalla luokalla. Lapsi alkoi viihtyä meillä päivittäin ja kotiuduttaan alkoivat ongelmat ja lapsen oikea luonne pääsi esille: henkistä- ja fyysistä väkivaltaa lapstamme kohtaan, erittäin huomiohakuista käytöstä ja takertuvaisuutta meitä vanhempia kohtaan yms. erilaisia ongelmia. Lapsen vanhemmat keskittyivät itse töihin, omiin harrastuksiinsa ja toisien lapsiensa harrastuksiin ja pitivät itsestään selvyytenä, että perheemme pitää huolta heidän kuopuksestaan päivittäin sekä koulun jälkeen että viikonloppuisin. Lopulta laitoimme pelin poikki, koska ei ole normaalia, että vastuu oman lapsen hyvinvoinnista ja huolehtimisesta jätetään lapsen kaverin vanhempien vastuulle... Onko teillä vastaavia kokemuksia ?

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverille, joka ilmoittaa koulusta meile ssään astuessaan, että "mä saan muuten syödä teillä iltaruoankin, että mitä teillä nyt sitten on?"?

että sitten kun meillä on ruoka, voit mennä kotiin syömään ja katsotaan sitten ruoan jälkeen ehtiikö/voiko meidän X vielä olla kanssasi. Useimmat kaverit ymmärtävät. Jos joku ei, on vain väännettävä rautalangasta nätisti.

Vierailija
62/134 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta aikuisena olen tämän itse tajunnut. Kotona oli paha olla ja olenkin ikuisesti kiitollinen siitä tasapainoisen perheen mallista minkä naapurit minulle antoivat kun olin lapsi...

Sillä erotuksella näihin viesteihin, että en ole KOSKAAN käyttäytynyt erityisen huonosti naapureilla. En kysellyt mitä syödään, vaan odottanut kutsua pöytään ( joka usein tuli, joskus ei), en ole ollut väkivaltainen tai kiusannut tms. AIka villi olin kyllä, mutta en ilkeä.

Kiitos naapurin äiti, erityisesti sinä.

Ja Ap:lle: tietenkään mitä tahansa ei pidä sietää, jos vieras lapsi käy oikeasti voimille, niin hyvä että peli on vihelletty poikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverille, joka ilmoittaa koulusta meile ssään astuessaan, että "mä saan muuten syödä teillä iltaruoankin, että mitä teillä nyt sitten on?"?

No vaikka niin, että "minä en ole puhunut asiasta äitisi kanssa, joten sanopa äidillesi, että näistä asioista sovitaan minun kanssani. Tänään meillä syödään iltaruoka perheen kesken, ja sinä menet omaan kotiisi iltapalalle."

Vierailija
64/134 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma ettei uskalleta sanoa asioista tai pistää pelisääntöjä. Siinähän sitten ihmettelette! t: neljän äiti

Olet kertonut vierailevalle lapselle kotisi tavat ja säännöt, mutta lapsi ei noudata/kunnioita sääntöjänne ja lapsen vanhempia ei voisi oman lapsen hyvinvointi kiinnostaa vähempää...Lapsi tulee kotiisi kutsumatta ihan joka päivä ja tiedät, että lapsen vanhemmat eivät välitä lapsesta eivätkä tietenkään ole edes kotona... Heität lapsen pihalle ja sanot, että pärjäile, vai ?

Mä varoittaisin tasan kerran ei-toivotusta käytöksestä, sanoisin mitä siitä seuraa ( kotiin lähtö siltä päivältä, jatkossa vaikak viikon vierailukielto), ja toteuttaisin sen.

Ja sitähän ei tarvitse mitenkään rähjäämällä toteuttaa, vaan sen voi sanoa ihan asiallisestikin. Että näin ovatten närhen munat.

Vierailija
65/134 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi sanoa pojallesi, että sanoo kavereilleen äidin kieltäneen tällä viikolla kavereita tulemas koulun jälkeen? Tai sitten kokeilla sitä mitä joku ehdotti ettei ruokaa ole tarjolla/jääkaapissa ellet ole kotona. Tuon ikäiset pojat nimittäin jaksavat syödä ihan älyttömiä määriä ruokaa, joten sulla loppuu rahat muiden ruokkimisesta alta aikayksikön.

että näinkin monella on samanlaisia kokemuksia. :( Mulla kans, mutta jo isommista lapsista, yläaste-ikäisistä. Itse olen iltapäivisin töissä kun lapset tulevat koulusta ja aina he tulevat koko konkkaronkka meille. Poika ei suostu kertomaan, montako on kylässä ollut, mutta epäilen että aika monta, ehkä 3-5 henkeä.

Olen joskus poikanu FB-sivuilta bongannut kavereidensa viestejä, jossa käskevät poikani käskemään minua ostamaan jotain tiettyä ruokaa meille. Meillä on aina kaikki ruuat syöty kun tulen illalla töistä. Mua alkaa jo hermostuttaa, että pitää ruokkia koko kulmakunnan murkkuikäiset kakarat pienellä palkallani.

Vähän hankala tuota on kieltää ja vahtia, en mä voi avaimiakaan ottaa pojalta pois eikä hän tohdi sanoa kavereille ei.

Lisäksi pojan kavereita on joskus ollut meillä tosi myöhään ja olen joutunut suorastaan ajamaan heitä pois, kun ollaan ite menty nukkumaan. Kurjinta on, ettei kukaan soittele noiden lasten perään. Olen yrittänyt kysellä heiltä, että eikö kotona tule sanomista kun on niin myöhään poissa. Ei kuulema. Nuo samaiset lapset sitten bongailen vähän väliä ulkoa viikonloppuisin tupakat suussa ja kaljatölkit kädessä ja vanhemmat ei ilmeisesti välitä.

Oon yrittänyt pojalta kysellä kavereistaan ja kuulema heillä ei ole ollut kotiintuloaikoja sitten 3. luokan ja saavat mennä ja tulla miten huvittaa. Olen kysynyt eivätkö saa mennä koulun jälkeen omaan kotiin ja kuulema heillä ei ole avaimia? Öh?

Ilmoitusta en voi tehdä kun en lasten nimiä tiedä, mutta olen ajatellut ottaa yhteyttä kouluun ja kysyä mitä voisin tehdä.

Vierailija
66/134 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kertonut vierailevalle lapselle kotisi tavat ja säännöt, mutta lapsi ei noudata/kunnioita sääntöjänne ja lapsen vanhempia ei voisi oman lapsen hyvinvointi kiinnostaa vähempää...Lapsi tulee kotiisi kutsumatta ihan joka päivä ja tiedät, että lapsen vanhemmat eivät välitä lapsesta eivätkä tietenkään ole edes kotona... Heität lapsen pihalle ja sanot, että pärjäile, vai ?

Niin kyllä mä voisin jo ovella sanoa hänelle, että tänään ei vierailu sovi, olemme päättäneet rauhoittua tänään oman perheen kesken tai olemme lähdössä ostoksille tai meidän Matilla on tänään futistreenit, joten kyläily tänään ei sovi. Katsotaan joku toinen päivä.

Vierailija
67/134 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on vastuussa vain ja ainoastaan omasta perheestään. Ei ole todellakaan normaalia, että lapsi tulee kutsumatta joa ikinen päivä toisen perheen kotiin ja kyselee, että mitä syödään ja vaatii jotain tiettyä ruokaa... Lapsen vanhempien kanssa ei ole sovittu mistään hoidosta tms. ja vastavuoroisutta ei ole ollenkaan...

Meille kävi näin!Joka aamu naapurin neiti tuli meille ja odotti että tyttömme leikkisi vain hänen kanssaan ja muut meidän tytöt eivät saisi osallistua leikkiin.Ruasta hän myös valitti koska ei kovin pitänyt meidän talon ruuasta.Jos ei pöytään kutsuttu alkoi valitella että voivoi koskahan kotonakaan ruokaa saa...Tiedän että hänen perheellään on kyllä rahaa muttei aikaa työn ja harrastusten vuoksi tytölleen mutta kun emme päässeet kotoa mihinkään kun hän oli meillä,sanoi että ette voi lähteä asiolle kun minun vanhemmat ei oo vielä kotona(8-19välillä)

Vierailija
68/134 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten en tiedä pojan kavereiden nimiä (siis näitä yläasteikäisiä, jotka käy tyhjentämässä jääkaapin). Lapset on jo lähteneet, kun tulen töistä kotiin, joten mulla ei ole aavistustakaan, ketä meillä iltapäivisin käy. Nämä iltaisin meille joskus jäävät lapset kyllä tunnen, ovat pojan pitkäaikaisia kavereita. Voisinkin soittaa heidän vanhemmille ja kysyä josko pojat voisivat iltapäivisin olla vuorostaan heillä.

Olen jutellut pojan kanssa ja kieltänyt kavereiden tulon meille ja jääkaapin tyhjentämisen. Se johti vain siihen että poika valehtelee syöneensä itse kaikki ruuat ja kuten joku totes, ton ikäset syö kuin hevoset niin kyllä mä huomaan että meillä on useampi lapsi ollut (myös tiskeistä, esim laseja on useampi likaantunut ja eteisessä on kuraisia kengän jälkiä). Myös paikkoja on joskus hajotettu meillä ja poika sanoo hajottaneensa itse. Kerran naapurilta kuulin että meidän parvekkeella oli ollut vieraita nuoria tupakalla.

Pojalta saan myös harva se päivä kuulla miten epistä on että hänen pitää tulla kotiin klo 20 koulupäivinä koska kaverit saa olla ulkona yöhön asti eikä heillä ole kotiintulo aikoja ja kuulema on noloa että hänen pitää niin aikasin lähteä. Musta se on aika huolestuttavaa ettei 7. lk ole kotiintulo aikaa!

Kiitos monista vinkeistä, ehkä annan jääkaapin olla nyt tyhjillään jonkun aikaa ja varaan sinne vain yhden annoksen välipalaa pojalle. Ajattelin myös jäädä jonain päivänä töistä pois kun on yks vapaapvä kertynyt mutten kerrokaan pojalle että olen kotona vaan katson ketä meille tulee ja pidän puhuttelun. Tämä ei voi jatkua. Harmi että mulla on sellainen työ etten voi olla iltapäivisin kotona, mutta sille en tällä hetkellä mitään voi. Otan myös yhteyttä kouluun.

Vierailija
69/134 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on vastuussa vain ja ainoastaan omasta perheestään. Ei ole todellakaan normaalia, että lapsi tulee kutsumatta joa ikinen päivä toisen perheen kotiin ja kyselee, että mitä syödään ja vaatii jotain tiettyä ruokaa... Lapsen vanhempien kanssa ei ole sovittu mistään hoidosta tms. ja vastavuoroisutta ei ole ollenkaan...

Meille kävi näin!Joka aamu naapurin neiti tuli meille ja odotti että tyttömme leikkisi vain hänen kanssaan ja muut meidän tytöt eivät saisi osallistua leikkiin.Ruasta hän myös valitti koska ei kovin pitänyt meidän talon ruuasta.Jos ei pöytään kutsuttu alkoi valitella että voivoi koskahan kotonakaan ruokaa saa...Tiedän että hänen perheellään on kyllä rahaa muttei aikaa työn ja harrastusten vuoksi tytölleen mutta kun emme päässeet kotoa mihinkään kun hän oli meillä,sanoi että ette voi lähteä asiolle kun minun vanhemmat ei oo vielä kotona(8-19välillä)

sanoisin tytölle ystävällisesti, että voit mennä kotiisi syömään ja jos meidän perheen pitäisi lähteä jonnekin, laittaisin tytön vaan ovesta ulos. Kyllä lapsen omat vanhemmat ovat vastuussa lapsestaan. Ehkä soittaisin tytön vanhemmille, että me emme nyt voi tytöstä huolehtia, meillä onoman perheen menoja. ehkä vamhemmat ymmärtäisivät pointin ja häpeäisivät...

Vierailija
70/134 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esim. pojalla on joku kaveri, ja lähtee tämän kanssa ulos, niin eikös kohta viereiseltä kujalta pari isoa jolppia tule tivaamaan kuka tämä uusi kaveri on ja tunkevat mukaan. Jos ei onnistu, alkavat vaatimaan tätä lapseni kaveria mukaansa.

Ja nämä vaatijat ovat 3-luokkalaiset pojat.

Vaikka muuten eivät ole pojastani kiinnostuneita pätkääkään, mutta jos on seuraa niin se kaveri pitäisi saada aina vietyä omaksi seuraksi. Tulevat jopa pihasta puoliväkisin mukaan vonkaamaan. Poikani viekin kaverit sisälle nykyään, kun tältä kaksikolta ei saa muuten olla rauhassa.

Onko niin että on pakko lähteä autolla kauas, jos perheaikaa ulkona haluaa viettää?

Vierailija
71/134 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaisin esim. kesällä mennään puistoihin tmv. paikkoihin jossa saa olla keskenään ilman että joku turpoaa puoliväksin mukaan. Siellä myös lapset saavat tavata uusia tuttavia niin halutessaan. Omakotitalo alue on ihan suolesta.

Me olemme näitä nössövanhempia miehen kanssa. Kun oma lapsi valitti, että olisi halunnut vain oman perheen kanssa pulkkamäkeen, niin mitä siinä voi tehdä? Siis jos lähtee pulkkamäkeen kävelyetäisyyden päähän, niin naapurista lähtee klapsi matkaan ja juttelee meille vanhemmille ja haluaa laskea meidän seurassa, vaikka olimme ajatelleet viettää perheaikaa.

Onko niin että on pakko lähteä autolla kauas, jos perheaikaa ulkona haluaa viettää?

Vierailija
72/134 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloinkin vaikka itseä ei tippaakaan kiinnosta.

t. haja-asutusalueelle kaipaava

Vierailija
73/134 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsien itsensä haluamia ja toivomia joissa käyvät mielellään. Meillä perheaikaa vietetään arkisin, niinä iltoina kun menoja ei ole.

Välistä kun poikia on koululta kyläillyt niin joka paikka mullin mallin. Menee hirveäksi riehumiseksi, pihalla rikotaan tavaroita, joku nyysii mukaansa jotain tavaraa jne. Ihan älytöntä menoa.

Näille tietyille riehujille olen antanut porttikiellon meille sisään. Enkä muutenkaan anna tuoda kaiken maailman kulkijoita tuolta kadulta meille. Täytyy olla vähän pidemmän ajan tuttu.

Siis että koittaa se aika jolloin esikoinen menee kouluun ja sieltä alkaa raahautua niitä kyläilijöitä...

Minä en pidä kyläilijöistä. Lapset leikkivät koulussa keskenään ja minusta illat ja viikonloput ovat sitten perheaikaa, ja en halua vieraita. En myöskään halua että lapseni roikkuu kyläilemässä.

Vierailija
74/134 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on jo 10 vuotta ja asuin pienellä paikkakunnalla, haja-asutusalueella. Naapuriin muutti ongelmainen (masennusta lähinnä) nainen 6-vuotiaan poikansa kanssa. Olivat muuttaneet aina kun tuli ongelmia eri kuntien sosiaalipuolen kanssa ja poika oli vuoden aikana muuttanut 6 kertaa..Oma poikani oli samanikäinen ja olin hyvilläni kun sai poika kaverin läheltä. Äiti eli uutta alkua uuden miehen kanssa ja vähän aikaa näyttikin riittävän voimia elää maaseutuidylliä mutta väsähti sitten jälleen ajan mittaan ja meni nukkumiseksi vaan.

Poika alkoi tulla meille yhä enemmän koulun jälkeen, oma poika oli kyllä topakka ja sanoi ettei halua leikkiä koko ajan mutta yleensä ilmoitin itse ettei tänään sovi, meillä tehdään läksyjä jne. Oli kyllä sydäntäsärkevää katsoa sitä laihaa, selkeästi aliravittua poikaparkaa. Ironista oli, että sen kerran kun oli meillä yökylässä tartutti täitäkin vielä! Ajattelin, että onpa tosi karmee sosiaalitapaus ja taas yritin ymmärtää..

Kerroin aina että meillä ei kiroilla tai lyödä jne, en antanut ruokaa vaan passitin kotiin kun oli meidän perheen ruoka-aika. No, perhe muutti (taas) ja vuotta myöhemmin joku teki lastensuojeluilmoituksen lyömisestä, oli poika itse kertonut kaverilleen, saivat sossusta käynnin kotiin. Pojan äiti syytti minua ja poika itsekin luuli niin, koska tiesi että olen kuitenkin hänen puolellaan ollut ja tukenut omalla tavallani juttelemalla kotiasioista mm. automatkoilla koulusta kotia. Siinäpä sitten huristivat viikkoa myöhemmin ohi autollaan, muuttolaatikot mukana ja taas mentiin.

Tasapainoilu on vaikeaa, kannattaa pitää tiukat rajat mutta lasta auttaa myös puhuminen ja kuunteleminen.

Vierailija
75/134 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin siihen aikaan siis koulutaksin kuljettaja ja ehdin aika paljon istua autossa sen lapsen kanssa aamuisin ja iltapäivisin, viimeisellä etapilla oltiin vain kaksistaan siis. Toivottavasti siitä edes oli apua.

Vierailija
76/134 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä oman lapsenne sosiaaliset suhteet? Entä, jos tämä kiertopalkinto saakin valtaa ja alkaa kiusata lasta, kun olette sille niin törkeitä? Entä, jos joudutte riitoihin kiertopalkinnon vanhempien kanssa.

Mulla ei ainakaan ole energiaa näihin riitoihin. Mieluummin pidän omalla lapsellani niin paljon harrastuksia, ettei ole noin paljon joutilasta aikaa. En ymmärrä ongelmianne. Ei täällä ole koskaan ollut tuollaista.

Vierailija
77/134 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että lapsen vanhemmat heräävät ja ottavat ihan itse vastuun lapsensa kasvatuksesta ja hoitamisesta, jotta lapsi ei elä "kiertopalkintona" yhdestä perheestä toiseen kavereiden vanhempien hyväntahtoisuuden varassa.

Vierailija
78/134 |
18.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä passitin juuri kaksi "kiertopalkintoa" kotiin syömään. Tulivat suoraan koulusta meille vaikka lapseni sanoi, ettei saa tulla koska hänellä on harkat tänään ja pitää tehdä läksyt. Ei auttanut tulivat perässä ja minä sain seistä oven välissä ja estää tulemasta sisään. Ei meinannut mennä millään perille.

Vierailija
79/134 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä oman lapsenne sosiaaliset suhteet? Entä, jos tämä kiertopalkinto saakin valtaa ja alkaa kiusata lasta, kun olette sille niin törkeitä? Entä, jos joudutte riitoihin kiertopalkinnon vanhempien kanssa. Mulla ei ainakaan ole energiaa näihin riitoihin. Mieluummin pidän omalla lapsellani niin paljon harrastuksia, ettei ole noin paljon joutilasta aikaa. En ymmärrä ongelmianne. Ei täällä ole koskaan ollut tuollaista.

Kiertopalkinto valtasi kotimme ja olisi halunnut minulta ja mieheltäni kaiken mahdollisen huomion oman lapsemme jäädessä sivuun...Kiertopalkinto kiusasi lastamme henkisellä ja fyysisellä väkivallalla... Mitä olisi mielestäsi pitänyt tehdä ? Niellä kaikki ja jatkaa samaa rataa kuin ennenkin ? EI kiitos ! Koulu on tietoinen asiasta ja itse en lastensuojeluilmoitusta käytännössä tehnyt vaan tiedän että se on kuitenkin tehty. Kiertopalkintoa tarkkaillaan koulussa ja lapseni kertoo mahdollisista kiusaamisista välittömästi opettajalle. Et ymmärrä tilanteen vakavuutta, kun et ole itse sellaiseen joutunut.

Vierailija
80/134 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä oman lapsenne sosiaaliset suhteet? Entä, jos tämä kiertopalkinto saakin valtaa ja alkaa kiusata lasta, kun olette sille niin törkeitä? Entä, jos joudutte riitoihin kiertopalkinnon vanhempien kanssa. Mulla ei ainakaan ole energiaa näihin riitoihin. Mieluummin pidän omalla lapsellani niin paljon harrastuksia, ettei ole noin paljon joutilasta aikaa. En ymmärrä ongelmianne. Ei täällä ole koskaan ollut tuollaista.

Lapseni muut kaverisuhteet tosin kärsivät kiertopalkinnosta, mutta ei onneksi enää ja rauha on palannut perheeseemme. Perheemme ei joudu mihinkään riitoihin kiertopalkinnon perheen kanssa, koska emme yksinkertaisesti ole missään tekemisissä heidän kanssaan. Lastensuojeluviranomaiset saavat tutkia perheen elinolosuhteet ja he ovat ammattilaisia, jotka toivottavasti osaavat auttaa kiertopalkintoa ja hänen vanhempiaan elämään normaalia elämää ja ennenkaikkea ottamaan vastuun omasta lapsestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme