Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverin vanhemmat hoidattivat lapsensa luonamme...

Vierailija
12.03.2011 |

Lapseni on ekalla ja syksyllä hän ystävystyi erään tytön kanssa, joka oli samalla luokalla. Lapsi alkoi viihtyä meillä päivittäin ja kotiuduttaan alkoivat ongelmat ja lapsen oikea luonne pääsi esille: henkistä- ja fyysistä väkivaltaa lapstamme kohtaan, erittäin huomiohakuista käytöstä ja takertuvaisuutta meitä vanhempia kohtaan yms. erilaisia ongelmia. Lapsen vanhemmat keskittyivät itse töihin, omiin harrastuksiinsa ja toisien lapsiensa harrastuksiin ja pitivät itsestään selvyytenä, että perheemme pitää huolta heidän kuopuksestaan päivittäin sekä koulun jälkeen että viikonloppuisin. Lopulta laitoimme pelin poikki, koska ei ole normaalia, että vastuu oman lapsen hyvinvoinnista ja huolehtimisesta jätetään lapsen kaverin vanhempien vastuulle... Onko teillä vastaavia kokemuksia ?

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko oikea ratkaisu antaa lapselle porttikielto?

Jokainen on vastuussa vain ja ainoastaan omasta perheestään. Ei ole todellakaan normaalia, että lapsi tulee kutsumatta joa ikinen päivä toisen perheen kotiin ja kyselee, että mitä syödään ja vaatii jotain tiettyä ruokaa... Lapsen vanhempien kanssa ei ole sovittu mistään hoidosta tms. ja vastavuoroisutta ei ole ollenkaan...

Että ihan itseäsi voit syyttää, että annoit touhun jatkua niinkin pitkälle. Kyllä aikuinen ihminen osaa sanoa lapselle, että nyt ei sovi tulla, mene kotiisi. No, huomattuamme lapsen jatkuvan ravaamisen luonamme ja häiriökäyttäytymisen alkamisen yritimme ensin harventaa tapaamisia, mutta lopulta peli oli puhallettava kokonaan poikki. Touhu jatkoi kokonaisuudessaan n. 3 kk. Yritin vastata lapsesta, joka janosi huomiota, tukea ja turvallisuutta ja turvallista ja tavallista elämää ja arkea. Sinä olet tietysti erehtymätön super mamma, joka ei ikinä tee virheitä ja löytää aina oikeat sanat joka tilanteeseen... Tiedät aivan heti pelkällä vilkaisulla kuka on hyvä ja reilu kaveri lapsellesi ja kuka ei... No, joka tapauksessa tällaisia ikäviä heitteille jätettyjä lapsia on maailmassa aika monta ja he ovat aika yksin maailmassa ilman omien vanhempiensa tukea ja turvaa kuten jo tämä viestiketju osoittaa...

En aio uhrata oman perheeni hyvinvointia vieraan hylätyn lapsen vuoksi. En voi pelastaa kaikkia maailman kaltoin kohdeltuja lapsia, mutta voin rakastaa ja huolehtia omasta lapsestani.

Vierailija
102/134 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin kotona. Naapuruston koululaiset tunki meille ip-kerhoon ja välipalalle. Yksi lapsi kolusi joka arki-iltapäivä ja -ilta naapureissa, viikonloppuna usein jo yhdeksältä oven takana. Nyt ko. perhe muutti pois ja kas - samaan taloyhtiöön muutti uusi post it -lapsi. Hänet lähetetään naapureihin tarralapun kanssa. Siinä lukee, milloin pitää mennä kotiin (kahdeksalta). Lapsi on kuusivuotias ja vanhemmat panee ulos "etsimään kavereita". Olen ollut tyly, enkä ole ottanut kiertopalkintoa meille. Minusta ko. vanhemmat voisivat laittaa lappuun edes oman puhelinnumeronsa, jotta voisi sopia pelisäännöt tarkemmin.

Tarkoitan sekä pienen pojan vanhempia sekä äitiä, joka kutsuu tätä pientä kiertopalkinnoksi. Todella surullista. Miksi on oltava tyly pienelle, jolle varmasti ollaan kotona ihan tarpeeksi tylyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi saa itse kulkea päivähoitoon vaan vanhempi vie ja hakee lapsen.

Meillä "hoidossa" olleista tytöistä etenkin vanhempi oli aikuisseuran perään. Hän kulki minun kanssani ja jutteli. Kyseli paljon mitä minä touhuan esikoisemme kanssa. Mutta pikkusisko johti joukkojaan rautaisin ottein ja oli todella röyhkeä. Tyttömme oli toteltava häntä jos halusi olla hänen kaverinsa ja tyttömme piti tehdä kaikenlaisia tyhmyyksiä. Meillä on useampi lapsi ja perheemme rytmejä etenkin pienempien päiväuniaikoja jne. ei kunnioitettu lainkaan. Loppujen lopuksi näin ettei tämä ystävyys ollut esikoisellemme hyväksi ja en voinut uhrata perhemme hyvinvointia naapurien tyttöjen takia. Sääliksi käy välillä kun näkee että eskarilainen aina kulkee eskariin ja tytöt maleksivat ympäriinsä keskenään ja heidän vanhempiaan ei koskaan näy missään. 7

onko eskari koulun vai päiväkodin yhteydessä. Koulussa saa kulkea yksin, päiväkodissa ei. Vaikka hullultahan se kuulostaa

Vierailija
104/134 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten meillä oli ihan samanlainen tilanne.

Eikä riittänyt arkipäivät, vaan myös viikonloput. Voi miten kätevää se olikaan näiden lasten vanhemmille, kun saivat jo aikaisin aamusta lähettää lapsensa muualle jääden itse nukkumaan ja niinpä naapuristossa ko. lapset soitteli ovikelloja viikonloppuisinkin jo puoli kahdeksan- kahdeksan välillä. Itsekin oltiin tuohon aikaan vuorotöissä ja aamuisin olisi välillä halunnut nukkua pitkään, mutta ovikelloon sitä herättiin.

Mies kävi yhden lapsen kotona puhumassa tästä, se ei hyödyttänyt yhtään mitään. Eräs perhe otti yhteyttä lastensuojeluun, se ei hyödyttänyt mitään kun tuo perhe oli jo ennestään lastensuojelun asiakas (selvisi myöhemmin). Lopulta oli pakko ottaa kova linja, ei enää päästetty ollenkaaan heitä meille.

Rasssasi se, ettei kyläilyt olleet koskaan vastavuoroisia. Että edes joskus meidän lapset olisivat pääässeet noiden toisten luo.

Ja rassasi, ettei näille lapsille merkinnyt mikään mitään. Ei kiitosta ruuasta, eivät uskoneet vaikka sanottiin, ettei saa tulla soittamaan aikaisin aamulla ovikelloa jne.

Sen jälkeen kun meille ei enää päässyt, alkoi lasteni kiusaaminen. Nimittelivät, kertoivat täysin perättömiä juttuja meiltä ja meistä.

Nyt tekisin monta asiaa toisin, mutta olin niin sinisilmäinen ja kiltti, etten osannut tehdä peliä selväksi heti.

Vierailija
105/134 |
13.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oikea ratkaisu. Myös lapsen kannalta, koska jos kotona ei ole välittäviä aikuisia on lapsen tilanne huono. Ei riitä vaikka naapurissa saisi kyläillä ja ruokailla päivittäin. Lapsi tarvitsee oman rakastavan kodin ja vanhemmat jotka välittävät. "Avuliaat naapuri" vain pahentavat lapsen ongelmaa. Yhteys lastensuojeluun jotta lasten elämä saataisiin kuntoon, pakottamalla vanhemmat ottamaan heille kuuluvan vastuun tai lapselle oma "uusi perhe" joka huolehtii ja rakastaa.

Vierailija
106/134 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on omat lapset hoidettavana.

Asumme kalliilla alueella, ko. perheessä on vain tämä yksi lapsi ja he ostivat juuri tuosta tuon 650 000 euron asunnon.

Ei ole minun asiani huolehtia heidän lapsestaan. Eikä muiden naapurien.

Ko. vanhemmat ei ikinä havahdu, jos ei kukaan palauta palkintoa.

Vierailija
107/134 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri paljon, siis päivittäin, mutta tässä en näe mitään epänormaalia.On hyvä perhe ja tottakai voi olla meillä leikkimässä koulun jälkeen pari tuntia.

Mutta tuo ap:n tilanne, soittaisin kyllä lastensuojeluun. Ei ole normaalia ei. Luultavasti tämä perhe saisi hieman tukea vanhemmuuteensa.

Vierailija
108/134 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim tämä ei ole normaalia:

perheessä yksi lapsi, äiti on kotona työttömänä eli aikaa kyllä olisi huolehtia.

Mutta esim kouluaamuina oman lapseni puhelin voi soida heti seitsemän jälkeen että voiko meille tulla jne. No ei tietenkään voi!

Mä huolehdin oman lapseni kouluun sopivaan aikaan ettei tarvitse norkoilla ulkona.

Vierailija
109/134 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim tämä ei ole normaalia: perheessä yksi lapsi, äiti on kotona työttömänä eli aikaa kyllä olisi huolehtia. Mutta esim kouluaamuina oman lapseni puhelin voi soida heti seitsemän jälkeen että voiko meille tulla jne. No ei tietenkään voi! Mä huolehdin oman lapseni kouluun sopivaan aikaan ettei tarvitse norkoilla ulkona.

Sen ymmärrän, että hakee kaverin ja kävellään yhdessä kouluun. Mutta olisiko tämä lapsi siis tulossa ihan olemaan teille jo aamulla?

meillä on ihan täysi työ saada arki aamuisin perhe liikkeelle, kaikille aamupala ja vaatteet ja päästä lähtemään. Ei mun lapsikaan ehtisi/jaksaisi aamusta kenenkään kanssa leikkiä... Silloin ymmärtäisin, jos koulu alkaa vasta klo 10-11 ja vanhemmat lähtee töihin jo 7-8 aikaan, voisi olla kiva, et tulis kaveri.

Vierailija
110/134 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

soittaa tosiaan että saako tulla meille. Luulen että hänen äitinsä nukkuu vielä tuohon aikaan ja lapsi heräilee "liian" aikaisin.

Vierailija
111/134 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsillesi luvan olla kylässä esim tunnin, jolloin tulevat kotiin ennen sitä iltapala-aikaa. Tai sanot että nyt ei käy, ei joka päivä voi olla naapurissa kylässä. Tai kutsut sen naapurin lapsen itse teille leikkimään.

Meitä on siunattu kahdella sosiaalisella tytöllä ja aina välillä on kausia, jolloin heitä ei saa pidettyä poissa naapurista. Naapurin lapsi tulee hakemaan heitä kylään kun olemme vielä päivällispöydässä (emme siis ehdi kehittää mitään vaihtoehtoista tekemistä) ja sinne ne livahtavat sitten. Ei voi oikein kieltääkään kun kutsutaan, mutta vähän ikävältä tuntuu kun lapset kyläilevät sitten iltapala-aikaan asti eli seitsemään, ja itselläkin on heitä ikävä :( Mielessä pyörii myös, että mitä naapurin aikuiset asiasta ajattelevat - kysyttäessä vakuuttavat, että homma on OK, mutta eivät kai hekään naamatusten oikein muuta voisi sanoa. Lapset harvoin kutsuvat kavereita meille, vaikka siihen rohkaisemme, ja moni kaveri ei voi lemmikkiallergian vuoksi tullakaan. Mutta siis, todellakin toivoisin, että jos meidän lapsemme aiheuttavat häiriötä, niin joku sanoisi siitä meillekin, ettei tarvitsisi pelätä ja arvuutella.

Vierailija
112/134 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekstarin, jolla tarkistaa että lapsi tosiaan voi mennä sinne, ehdottaa sopivaa ajankohtaa, jolloin omaan kotiin voi tulla vastavuoroisesti - sekä ilmoittaa selkeästi milloin tulee lapsensa hakemaan pois sieltä.

Vierailija
113/134 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmestyä ovelle tuntia ennen kuin lasten piti lähteä kouluun, tein selväksi omille ja muille lapsille, että meille voi tulla vasta puolta tuntia ennen koulun alkua.

Minä teen töitä kotona ja huomaan myös pitäväni epävirallista ip-kerhoa milloin kenellekin. Välipalat tarjoan aina myös vieraileville tähdille ja osaan kyllä vedellä rajat tarvittaessa eli jos meille ei voi tulla, niin sitten ei voi.

Lapset ovat tietysti tottuneet siihen, että minä olen kotona, joten jos joltain unohtuu avain kotiin, hän suuntaa automaattisesti meille. Kovasti ovat muut vanhemmat kiitelleet, kun minä "pidän huolta" heidän lapsistaan, mutta kukaan ei ole kyllä tarjoutunut ottamaan näitä lapsia omalle työpaikalleen.

En usko, että vanhemmat mitenkään tietoisesti ulkoistavat vastuuta lapsistaan minulle, vaan sen tekevät lapset itse. Minulle ovat esimerkiksi sairaat lapset soitelleet läksyasioissa ja pyytäneet ottamaan yhteyttä opettajaan. Silloin olen sanonut, että nämä jutut kuuluu omien vanhempien hoitaa. "Mutta kun äiti on töissä." Juu, niin olen minäkin...

Vierailija
114/134 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakemaan lapsesi naapurista kotiin sillä hetkellä kun alkaa tuntua et nyt lapset sais jo olla kotona.

tekstarin, jolla tarkistaa että lapsi tosiaan voi mennä sinne, ehdottaa sopivaa ajankohtaa, jolloin omaan kotiin voi tulla vastavuoroisesti - sekä ilmoittaa selkeästi milloin tulee lapsensa hakemaan pois sieltä.

Vierailija
115/134 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pyörivät kyläluudat eivät mielestäni ole varsinaisia lastensuojelutapauksia, vaikka joitakin ongelmia on varmasti ainakin tulevaisuudessa tiedossa. He ovat lähinnä lapsia, joiden perheissä lapset eivät ehkä ole tärkeysjärjestyksessä siellä kaikkein korkeimmalla. Heillä on kyllä vaatteet ja ruokaa ja katto pään päälle, mutta vanhemmilla ei tunnu olevan heille aikaa ja energiaa. En oikein näe, miten voisin heistä lastensuojeluilmoituksen tehdä, vaikka he mielestäni parempaa ansaitsevatkin.

Vierailija
116/134 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskoisin, että porttikielto lapsille avaisi vanhempien silmät. Monasti näiden kyläluutien ja kiertopalkintojen vanhemmat kuvittelevat lastensa vain olevan sosiaalisia vaikka ovat todellinen riesa naapurustossa.

Vierailija
117/134 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tällainen sosiaalinen kyläluuta varasti meiltä 450 euroa.

Sitä ennen siedettiin alati taloksi asettuvaa lasta, mutta jälkeenpäin ajatellen teimme kyllä virheen. Olisi pitänyt olla jämäkämpi alunperin, siis varsinkin niille vanhemmille.

Vierailija
118/134 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä hyvää lupaile poikasi tulevaisuudelle, jos jo tuon ikäisenä valehtelee sulle ja ottaa syyt omille niskoilleen.

En edes halua ajatella minkälainen tilanne on vuoden parin päästä...ne varmaan laittaa poikasi varastamaan tai jotain muuta

miten en tiedä pojan kavereiden nimiä (siis näitä yläasteikäisiä, jotka käy tyhjentämässä jääkaapin). Lapset on jo lähteneet, kun tulen töistä kotiin, joten mulla ei ole aavistustakaan, ketä meillä iltapäivisin käy. Nämä iltaisin meille joskus jäävät lapset kyllä tunnen, ovat pojan pitkäaikaisia kavereita. Voisinkin soittaa heidän vanhemmille ja kysyä josko pojat voisivat iltapäivisin olla vuorostaan heillä. Olen jutellut pojan kanssa ja kieltänyt kavereiden tulon meille ja jääkaapin tyhjentämisen. Se johti vain siihen että poika valehtelee syöneensä itse kaikki ruuat ja kuten joku totes, ton ikäset syö kuin hevoset niin kyllä mä huomaan että meillä on useampi lapsi ollut (myös tiskeistä, esim laseja on useampi likaantunut ja eteisessä on kuraisia kengän jälkiä). Myös paikkoja on joskus hajotettu meillä ja poika sanoo hajottaneensa itse. Kerran naapurilta kuulin että meidän parvekkeella oli ollut vieraita nuoria tupakalla. Pojalta saan myös harva se päivä kuulla miten epistä on että hänen pitää tulla kotiin klo 20 koulupäivinä koska kaverit saa olla ulkona yöhön asti eikä heillä ole kotiintulo aikoja ja kuulema on noloa että hänen pitää niin aikasin lähteä. Musta se on aika huolestuttavaa ettei 7. lk ole kotiintulo aikaa! Kiitos monista vinkeistä, ehkä annan jääkaapin olla nyt tyhjillään jonkun aikaa ja varaan sinne vain yhden annoksen välipalaa pojalle. Ajattelin myös jäädä jonain päivänä töistä pois kun on yks vapaapvä kertynyt mutten kerrokaan pojalle että olen kotona vaan katson ketä meille tulee ja pidän puhuttelun. Tämä ei voi jatkua. Harmi että mulla on sellainen työ etten voi olla iltapäivisin kotona, mutta sille en tällä hetkellä mitään voi. Otan myös yhteyttä kouluun.

Vierailija
119/134 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverille, joka ilmoittaa koulusta meile ssään astuessaan, että "mä saan muuten syödä teillä iltaruoankin, että mitä teillä nyt sitten on?"?

Ekaluokkalaiselle sanotaan tietysti, että meillä ruokailee vain oma perhe, jos ei haluta ruokavieraita. Miten se voi muka olla noin vaikeaa?

Vierailija
120/134 |
14.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapahtuu vapaa-ajalla. Kouluun voi toki ilmoittaa, mutta vaikeampaa sieltä koulusta on olla yhteydessä lastensuojeluun, jos se ei varsinaisesti ole koulun henkilökunnan asia. Esim. opettaja tai kuraattori soittaisi lastensuojeluun, niin ne joutuisivat antamaan "toisen käden" tietoa tapahtuneesta. Koulu ilmoittaa lastensuojeluun yleensä vain, jos koulussa on jotain ongelmaa lapsen kanssa tai esim. opettaja havaitsee lapsella mustelmia, hoitamattomuutta tai muuta huolta. Porttikiellolla ei tosiaan ratkaista mitään, se vain pahimmassa tapauksessa johtaa lapsen vielä huonompaan asemaan, kun ei ole enää mitään paikkaa minne mennä. Jokaisen vanhemman tulee kantaa vastuu lapsestaan tai sitten tulee erikseen sopia, jos lapsi kyläilee tai on toisen perheen luona esim. syömässä tai yökylässä. Kenelläkään ei ole velvollisuutta vastata muiden lapsista. Mutta ajattelisin, että jonkinlainen moraalinen velvollisuus olisi ilmoittaa huolista viranomisille, jos sellaista ilmenee vaikka naapurin lapsen kohdalla. Pakollinen ilmoitusvelvollisuus on vain tietyillä viranomaisilla ja muilla yksityisillä henkilöillä on vain oikeus (siis ilman pakkoa) tehdä ilmoitus. Ilmoituksen tekemistä ei kannata pantata tai pelätä. terv sossu taas

Nykyään kaikilla, yksityishenkilöilläkin on ilmoitusvelvollisuus.

Sä mikään osssu ole, kun et tuota tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi