Homssuiset äidit.
Mikä ihme siinä on, kun nainen on raskaana ja synnyttänyt, hänen pitäisi näyttää kamalalta, kalpealta, homssuiselta roikkuvissa vaatteissa kulkevalta ÄIDILTÄ?? En muista nähneeni yhtä ainutta äitiä, joka huolehtisi vielä ulkonäöstään. Ajatteleeko äidit, että nyt kun on lapsi, pitää ajatella ainoastaan lapsi lapsi lapsi? Tottakai ymmärrän, että etenkin alussa synnytyksen jälkeen ja ensimmäisinä kuukausina vauvan kanssa, on niin väsynyt, ettei kertakaikkiaan jaksa panostaa itseensä. Olisi äidinkin kannalta "terveellisempää" jos hän huolehtisi myös itsestään. Ystävän kanssa kahville lähteminenkin (vauva mukana) tuntuisi varmasti lähes juhlalta, kun olisi laittanut edes ripsaria ja huulikiiltoa :) Tiedän monta ihmistä, jotka ovat kuin malleja ennen äitiyttä, ja ehkä vielä raskausaikanakin, mutta *naps* kun lapsi syntyy, näytetään 20 vuotta vanhemmalta ja niin elämäänsä kyllästyneeltä.
Ja kaikille näsäviisaille ketkä ottaa itteensä tai muuten on pakottava tarve alkaa naputtaa:
Ymmärrän ja tiedän että lapsen kanssa elämään opetteleminen vie omia voimavaroja paljon, mutta silti, ei saisi itseään unohtaa ja päästää suohirviöksi! Äitiys ei ole sairaus, joten miksi siis näyttää sairaalta?? Minulle lapseni on maailman tärkein, mutta silti voin ihan rehellisesti sanoa, että näytän hyvältä myös lapsen saaneena. Ei tarkoita, että jos huolehdit itsestäsi, et huolehdi lapsestasi.
Kommentit (103)
Okei, korjataan tuo "en ole ikinä nähnyt". Muutaman kerran on kävellyt kadulla vastaan äiti, joka selkeästi huolehtii itsestään myös. Niinkuin joku sanoikin jo, ei tarvitse meikata välttämättä, mutta tosiaan jos edes siellä suihkussa kävis...
Ja mistä sen suihkussa käymisen NÄKEE?
2
Ainakin sen haistaa, jos ihminen kävelee kadulla vastaan... Näkeehän sen hiuksistakin.
Okei, korjataan tuo "en ole ikinä nähnyt". Muutaman kerran on kävellyt kadulla vastaan äiti, joka selkeästi huolehtii itsestään myös. Niinkuin joku sanoikin jo, ei tarvitse meikata välttämättä, mutta tosiaan jos edes siellä suihkussa kävis...
näkemisissäsi.
Helsigissä näkee ihan varmasti päivittäin useita äitejä, jotka huolehtii ulkonäöstään!
Ihan silkkaa sontaa sun väitteesi, sori vaan.
t: helsinkiläinen
... äidit ja lapsettomat eivät erotu ulkonäkönsä perusteella. Monet tai useimmat tuntuvat pitävän kohtuullista huolta ulkonäöstään. Lapsettomat nelikymppiset ovat aivan yhtä rupsahtaneita ja rupsahtamattomia kuin lapsellistuneet keskimäärin. Tosin tuttavapiirissäni pädetään enemmän älyllä yms. kuin ulkonäöllä.
, etten lähtenyt esim. puistoon täysin meikittä (kevyt meikkovoide, että iho näyttäisi tasaiselta, huultenrajaus, joskus ripsari ta ainakin ripsien taivutus lunnostaan tummille ripsille).
Nyt kahden kotiäitinä en vain enää jaksa/viitsi/ehdi huolehtia omasta ulkonäöstäni puistoon/kauppaan mennessä.
Kun lähde itse kaupungille, niin tiestysti meikkaan edes vähän.
t. energiaton kotiäiti, lapset 4 ja 1.
ei siinä yhdenkään koliikkivauvan äitinä varmaan ekaksi tule mieleen oma ulkonäkö, vaan se, että sais joskus nukkua!
Minulla tuohon homssuisuuteen vaikutti eniten se, että olin enimmäkseen vauvan kanssa kotona. Eli miksi ihmeessä meikkaisin kun siellä ei ole muita kuin korkeintaan mies? Jos meille tuli yllätysvieraita katsomaan vauvaa silloin akoina kuukausina, niin varmasti näky oli järkyttävä, mutta so what, omassa kotonani saan näyttää miltä lystään.
Normaalioloissa pidän itsestäni huolta ja meikkaan edes hiukan kun kauppaankin lähden. Mutta jos olen lapsen kanssa taloyhtiö pihalla tai kotona, niin en takuulla laittaudu!
Kun asiakaspalvelutyössä näen näitä homssuisia äitejä, tunnen heitä kohtaan vain sympatiaa, ei mua kenenkään ulkonäkö häiritse. Tietty joskus on ilo silmälle tyylikäs nainen, eilenkin näin yhden 40-v. joka oli pukeutunut tyylikkääseen ja persoonalliseen villakangastakkiin ja kaikki värit sopivat hänelle niin täydellisesti, että ei voi muuta kuin ihailla. Olen esteetikko, joten väkisinkin tuollaiset ihmiset huomaa. Mutta hänellä ei ollut kyllä lapsiakaan mukana..
äitiä tuntea. ;) En keksi yhtään äitiä, joka olisi homssuinen (siis sellaista, joka ei olisi ollut tietyllä tavalla boheemi ennen lastakin). Ja näen heitä sentään kymmenittäin viikoittain. Missä sä ap oikein asut kun voit noin vain nähdä naisesta, onko hänellä lapsia vai ei? En minä ainakaan voi tuosta vain sanoa tuntemattomasta ihmisestä, onko hänellä lasta vai ei, siis pelkän ulkonäön perusteella.
Onko teille ihan sama miltä te miehenne silmissä näytätte? Minusta erittäin osuva ja ajankohtainen aloitus. Älkääkä alkako selittää sitä pa*kaa että "kauneus on katsojan silmissä" tai "mieheni rakastaa minua kaikesta huolimatta". Juu, varmaan jos on sokea eikä haista mitään. Täällä joka päivä mammat selittää, kun ei ole enää seksiä ja blaa blaa. Se VOI johtua myös itsestä, eikä miehestä tai lapsesta. Kuka haluaisi harrastaa seksiä tai olla edes lähellä ihmistä joka näyttää ap:n kuvailemalta suohirviöltä (:D) ja haisee kalalta? Tuskin kukaan teistä?
Sanoinko että näen jostain ihmisestä onko hänellä lapsia vai ei? En näe, vaan jos hänellä on lapsi mukana!! Miksi vertasit 40 vuotiasta naista pienen lapsen äitiin?
Tasan on nähty toisemme oksennustaudissa, naama harmaana ja neljän vuoden univelat niskassa.
Sanoinko että näen jostain ihmisestä onko hänellä lapsia vai ei? En näe, vaan jos hänellä on lapsi mukana!! Miksi vertasit 40 vuotiasta naista pienen lapsen äitiin?
Meillä mies sekä minä saa olla ja pukeutua kotona rennosti, eli en vaadi hänellekään seksyjä farkkuja jalkaan, eikä hän minulle. Kotona kuljen collegepöksyissä, leggareissa tai trikoomekoissa. Muuten olen hoikka, miehelle ne "raskauskilot" ovat enemmänkin jääneet kuin minulle... Mutta ihan höpsöä ajatella että meikkaisin kotona van miestä miellyttääkseni! Me kyllä rakastamme ja haluamme toisiamme ilman pynttäytymistäkin.
Onko teille ihan sama miltä te miehenne silmissä näytätte? Minusta erittäin osuva ja ajankohtainen aloitus. Älkääkä alkako selittää sitä pa*kaa että "kauneus on katsojan silmissä" tai "mieheni rakastaa minua kaikesta huolimatta". Juu, varmaan jos on sokea eikä haista mitään. Täällä joka päivä mammat selittää, kun ei ole enää seksiä ja blaa blaa. Se VOI johtua myös itsestä, eikä miehestä tai lapsesta. Kuka haluaisi harrastaa seksiä tai olla edes lähellä ihmistä joka näyttää ap:n kuvailemalta suohirviöltä (:D) ja haisee kalalta? Tuskin kukaan teistä?
huolehdin itsestäni käyn päivittäin suihkussa,laitan hiukset,dödöä,hajuvettä,laitan kivat asut päälleni,joissa viihdyn,näytän ihan hyvältä ulos lähtiessäni,mieheni ei ole koskaan hävennyt minua koska jaksan panostaa ulkonäkööni. Kun menen juhlimaan,laitan meikit ja kampaukset viimeisen päälle tai menen juhliin,kyllä haluan näyttää hyvältä.
En ole koskaan ymmärtänyt tuulipuku asusteita ja vannoinkin synnärillä että sellaisia en ppue,ne on rumia,tänään lähden käymään työpaikallani,laitan villakangastakin,mustat housut,talvinilkkurit ja laitan itseni hyvännäköiseksi kun menen yksin.
Mä pidän huolta itsestäni kotona ollessa voin olla fitneshousuissa ja topissa,mutta muuten kyl laitan aina itseni ja olen 1,5v pojan äiti :)
tarkoitti siis äitejä, joilla on pieni vauva? Silloin otsikkoon pitäisi kirjoittaa; miksi naiset (joiden keskimääräinen elinikä on n. 80 vuotta) eivät näytä samalta kuin lapsettomina lapsen ollessa 0-12 kuukautta vanha? Miten he kehtaavat tuhlata monta kuukautta elämästään niin etteivät meikkaa?
Silloin tuohon ap:n kysymykseen sais jotain perspektiiviä. Minä kun käsitin, että äideiksi määritellään kaikki, joilla on lapsia, en tajunnut että tässä yritetään syyllistää naisia muutaman hassun kuukauden tähden.
Eikai ketään yritetä syyllistää. Minä ymmärsin aloituksen niin, että MIKSI äidit eivät huolehdi itsestään. Toki sen ymmärtää, että haluaa myös nukkua, eikä kenenkään tarvitsekaan kotona ollessaa näyttää filmitähdeltä. Kuvittelisi, että äidilläkin on parempi ja miellyttävämpi olo, kun on itseensäkin panostanut.
Minä en taas tiedä ainuttakaan äitiä, joka EI huolehtisi ulkonäöstään. Joka ikinen tuntemani äiti käy suihkussa, kulkee puhtaissa, asianmukaisissa vaatteissa (ainakin kotioven ulkopuolella) ja laittaa hiuksensa. Ei tietenkään arkioloissa mitään juhlakampauksia väkerrellä, tai välttämättä meikata, mutta mitä sitten?
nuorin on jo 9v ja vieläkään en ole oppinut käyttämään meikkiä muuten kuin pari kertaa vuodessa isommissa juhlissa.
Tämä alkoi ahdistaa nyt siksi, että en käyttänyt meikkiä ennen lapsiakaan.
Eli jos en olisi lapsia tehnyt niin olisiko oppinut laittamaan arkena ripsaria? Mielenkiintoinen kysymys. Ensimäisen lapsen tein 32 vuotiaana ja olennyt 49v.
Apua, mitä minulle tapahtui vuosien 32v-49v välillä kun en ole oppinut meikkaamaan, vaikka olen äiti.
mutta en lähtisi kyllä aukomaan päätä tuolla tavalla.
Itse olen esikoisen kanssa ollut tuollainen homssuinen. Hän oli koliikkivauva ja kaikkea muutakin ongelmaa tuohon vauvavuoteen liittyi. Hyvin vaativa vauva siis ja esikoisen äitinä sitä tekee kaiken mahdollisimman oikein ja se lapsi on niiin tärkein, ettei sitä oikein muista itsestä huolehtia kun kaikki energia kuluu sen lapsen ongelmien kanssa.
Jälkeenpäin olen käynyt läpi sitä vauvavuotta ja mä hukkasin siinä lapseen keskittyessä itseni ihan kokonaan. En enää tienny kuka olen, mistä tykkään jne... mua ei enää ollut, oli vaan se lapsi ja sen jutut. Tosi pelottavaa...
Nyt meillä on vihdoin uusi vauva, esikoinen jo koululainen. Tasan tarkkaan huoledin itsestäni, laitan meikit naamaan ja tukan kuntoon, joka ikinen aamu ennen kuin mies on lähtenyt töihin. Tämä on mulle tärkeää ja tuntuu hyvältä näyttää ihmiseltä.
Vaikka tämänkin vauvan kanssa on ongelmia, niin en aio hävittää itseäni, vaan pidän huolta, että edes näytän ihmiseltä.
Ei ole pakko meikata, mutta kuitenkin siistiltä voi näyttää meikkamattakin.