Miksi vauva ei voisi nukkua vaunuissa sisällä??? Vastatkaa tähän kaikki!!
Meillä esikoinen nukkui sisällä vaunuissa. Toinen ei tarvinnu edes vaunuja.
Miksi olen nukuttanu sisällä?
Syitä on monia, esim. ulkona on ollu kova pakkanen tai sitten on ollu suora kova auringonpaiste ja pukeutumisasia on ollut hankala asia, että ois osunu kohdilleen. Lisäksi ulkomaailman muut vaarat ovat olleet mielessä. Eli muut ihmiset, eläimet jne.
Meillä vauva kärrättiin siis yhteen makuuhuoneeseen, jossa oli ikkuna raollaan ja pimennettiin pimennysverholla, sitten hytkyteltiin, kunnes nukahti. Hyvin toimi.
Jos nyt oikeasti on niin, että ei ulos nukkumaan jos pakkasta yli miinus 5 astetta, niin vastatkaa, että miksi vauva ei voisi nukkua sisällä vaunuissa? Miksi se on väkisinkin raahattava ulos?? Toivon paljon vastauksia!
Kommentit (102)
Kuten myös! ;)
Meillä on 6 henkinen perhe, mutta kyllä ulkoilu ja leikki on tärkeämpää kuin että nuolen lattioita joka päivä.
Lapsetkin voi opettaa auttamaan: meillä isommat leipoo, tekee mm. lihamurekkeen (on alle kouluikäsiä).
Pienemmät taas nostaa leluja lattialta, vie roskia roskikseen, imuroi, pyyhkii pöytää rätillä.
Kyllähän sun isommatkin lapset tarttee ulkoilua ja liikkumista! Ei turhaudu sisällä!
Ja sitten opetat niitä tekemään kotitöitä.
10
Kyllähän sun isommatkin lapset tarttee ulkoilua ja liikkumista! Ei turhaudu sisällä!
Ja sitten opetat niitä tekemään kotitöitä.10
mutta kiitos viisaista neuvoista.
nukkua sängyssään?
tätä mä en ole koskaan tajunnut.
molemmat lapseni ovat pääsääntöisesti nukkuneet sisällä omissa sängyissään, en ole koskaan tarkoituksella nukuttanut ulkona,parvekkeella tms. anoppi joskus nukutti vartavasten ulos kun oltiin sielä kylässä. ja mua hermostutti se, piti käydä kurkkimassa joko herää yms..
meitä on niin moneen junaan.
kuten oman lapsensa kohdalla parhaaksi näkevät. Olosuhteet myös vaihtelevat perheiden kohdalla, joten yhtä ainoa oikeaa vastausta ei ole. Täällä vauva nukkuu ulkona aina kun pakkasta on vähemmän kuin -20 astetta (lasitetulla parvekkeella suojatuissa vaunuissa), mutta kovemmilla pakkasilla nukkuu sisällä joko vaunuissa tai omassa sängyssä. Meillä tuo veijari kun on sitä mieltä, että omassa sängyssä ei päivällä nukuta :) Tietenkin voisin väkisin vauvan sänkyyn opettaa, mutta miksi pitäisi? Sisällä päiväunet kestää n. 30 minuuttia, kun ulkona nukkuu 2-4 tuntia. Ja minulle ainakin tuo aika tulee ihan tarpeeseen, koska olen yksinhuoltaja. Silloin siivoan jälkiä, pesen ja viikkailen pyykkiä, teen ruokaa, juttelen ystävien kanssa jne. Kun vauva on hereillä, olemme yhdessä ja keskityn häneen. Tilanne muuttuu tietenkin siinä vaiheessa, kun vauva kasvaa, mutta tällä hetkellä tuo on meille toimiva ratkaisu. Kukin tekee, kuten itselle parhaiten sopii.
tuo on hauska, et sanotaan, että vauva ei suostu nukkuun sisällä!!!!eikö nuku yölläkään?? ja toiseksi, ei siihen suurta opettamista tarvita, kun alusta asti laittaa väsyn tullessa omaan sänkyyn. en usko että pikkuvauva voi vaan päättää että enpäs nyt sitten nuku tällä viikolla ollenkaan, jos en pääse ulos. Fysiikka tulee vastaan.
oman elämän helpotuskeinohan tuo vain on...ei jakseta yrittääkään vaan heijataan lapsi tajuttomaksi pihalle... tokihan näitä on muitakin keinoja, että ei ne lapset kai pilalle mene tuostakaan.
nukuttaisin vauvan erittäin mielellään sisälle, JOS SE VAAN SUOSTUISI SIELLÄ NUKKUMAAN! Nyt ikää vasta 3kk ja olen taistellut sisällä nukkumisen kanssa näillä pakkasilla. Tulos: sisällä unet kestää 30min. (max.45min) ja ulkona 3-4 tuntia. Hmmmm kumpaakohan mahtaisin suosia?
Ja tosiaan pari viikkoa yritin joka päivä nukuttaa sisälle kun oli pakko. Ei nuku, niin ei nuku ja loput päivästä kanniskellaan väsynyttä vauvaa.
tokihan on selvää, et jos ekaksi totuttaa nukkuun ulos ja vaunuihin, on sen jälkeen ihan normaalia, et muualle nukuttaminen vaikeaa.
Muualla maailmassahan tämä ulosnukuttaminen on ihan vieras käsite...sukulainen kanadasta nauro, et miks äitit haluaa laittaa lapsen ulos. Onko ne liian väsyneitä ite hoitamaan ja nukuttamaan sisällä tai onko se rankaisukeino!! :D
se lapsihan on varmaan jo kohdussa visioinut asian, että en sitten sisällä nuku :D sisälläkin olosuhteita voi muuttaa...nukuttaa/ei nukuttaa, lauleskella, pitää tv:tä päällä, antaa olla hiljaisuudessa...sängylle voi tehdä muutoksia tai jopa paikkaa muuttaa..
toki ite en oo tehny noista mitään, vaan lapsi kyllä oppii sänkyyn nukkumaan kun ei anneta periksi.. sama kun vaunuihinkin!!periksi antaminen on vaan tässä niin helppoa
tokihan on selvää, et jos ekaksi totuttaa nukkuun ulos ja vaunuihin, on sen jälkeen ihan normaalia, et muualle nukuttaminen vaikeaa.
Muualla maailmassahan tämä ulosnukuttaminen on ihan vieras käsite...sukulainen kanadasta nauro, et miks äitit haluaa laittaa lapsen ulos. Onko ne liian väsyneitä ite hoitamaan ja nukuttamaan sisällä tai onko se rankaisukeino!! :D
Ihan kuin jotakuta kiinnostaa mitä joku kanukki meistä ajattelee.
se lapsihan on varmaan jo kohdussa visioinut asian, että en sitten sisällä nuku :D sisälläkin olosuhteita voi muuttaa...nukuttaa/ei nukuttaa, lauleskella, pitää tv:tä päällä, antaa olla hiljaisuudessa...sängylle voi tehdä muutoksia tai jopa paikkaa muuttaa..
toki ite en oo tehny noista mitään, vaan lapsi kyllä oppii sänkyyn nukkumaan kun ei anneta periksi.. sama kun vaunuihinkin!!periksi antaminen on vaan tässä niin helppoa
Ei ymmärrä ei.
mutta tässä just huomataan, kuinka kaukaahaettua ja outoa tämä on.. ja ihan varmasti joo, Suomessahan on kaikki aina niin paljon paremmin :) ja muualla maailmassa lapset kasvaa kieroon, kun eivät nuku vaunuissa...
pointtini oli nyt kuitenkin se, että muualla maailmassa tätä kauhistellaan... suomessa ehkä vain päivitellään ja kiistellään asiaa, mutta itsekin jaan kyllä tuon mielipiteen, että kummallista se on, vaikka ihan suomalainen olenkin. :D
tervetuloa vaan vaikka meille katsomaan, miten tyytyväinen ulkonanukkuja meillä on.
:D
no jos osaa lapsena kasvattaa ja hoitaa, niin ei tarvikaan, mut jos menee sortumaan helppoon ja totuttaa lapsiparan nukkumaan ulkona, niin sitten kun vieroittamisen aika on (heti kun vaan jaksaa ja viitsii itseä ottaa niskasta kiinni) niin voi olla vaikeaa vaan paiskata lasta sänkyyn..
Mutta totta puhut, että kaikki nuo keinot täysin turhia, jos alusta asti nukuttaa lapsen sisällä, eikä vie poloista ulos..
että asunnossa ei ole ovia makuuhuoneen ja olohuoneen välillä, joten vauva häiriintyy jatkuvasta häiriöstä ympärillä. Ja vauva nyt sattui syntymään kesäaikaan, jolloin nukahti aina vaunulenkillä. Kun tuli kylmemmät ilmat, ei enää tottunutkaan siihen, että päivällä nukutaankin omassa sängyssä. Siellä vain leikkii ja juttelee. Lopulta huutaa... Yöt nukkuu omassa sängyssään hienosti. Jo kaksi kuukautisesta lähtien nukkunut heräämättä 9 tunnin yöunia. Kuten sanoin, niin ihmiset elävät erilaisissa olosuhteissa. Tuollainen asenne, joka sinulla on, kertoo että ymmärrät vain sen sinun tapasi tehdä asioita. Itse tiedän, että jokainen tekee kuten oman perheensä kohdalla parhaakseen näkee. En koe, että minulla on oikeus alkaa halventamaan vieraiden ihmisten valintoja tavalla, mitä sinä teet.
tuo on hauska, et sanotaan, että vauva ei suostu nukkuun sisällä!!!!eikö nuku yölläkään?? ja toiseksi, ei siihen suurta opettamista tarvita, kun alusta asti laittaa väsyn tullessa omaan sänkyyn. en usko että pikkuvauva voi vaan päättää että enpäs nyt sitten nuku tällä viikolla ollenkaan, jos en pääse ulos. Fysiikka tulee vastaan.
mihin olen vaivautunut osallistumaan. Mitä väliä on sillä, miten joku muu tekee? Miten ketään voi haitata se nukkuuko mun lapsi sisällä vai ulkona?
eli toki vauva sopeutuu ja voi tykätä monesta asiasta ja vaikuttaa tyytyväiseltä..mutta on vanhempien vastuulla tietää mikä oikeasti on normaalia..sitten kun nukun itse lapsen kans ulkona, voin hyvällä omalla tunnolla hänet sinne viedä...
Ja niille, jotka oikeasti elävät siinä harhakuvitelmassa, että suomi on edelläkävijä ihan joka asiassa, avartakaa maailmaanne ja kääntäkää katsettanne kotosuomesta vähän muuallekin maailmaan...
Nyt "vauva" on jo 7 kk ja edelleen sama tilanne. Ja kyllä, helpommalla pääsen, kun laitan lapsen ulos. Lapsi on tyytyväinen ja äiti on tyytyväinen :)
nukuttaisin vauvan erittäin mielellään sisälle, JOS SE VAAN SUOSTUISI SIELLÄ NUKKUMAAN! Nyt ikää vasta 3kk ja olen taistellut sisällä nukkumisen kanssa näillä pakkasilla. Tulos: sisällä unet kestää 30min. (max.45min) ja ulkona 3-4 tuntia. Hmmmm kumpaakohan mahtaisin suosia? Ja tosiaan pari viikkoa yritin joka päivä nukuttaa sisälle kun oli pakko. Ei nuku, niin ei nuku ja loput päivästä kanniskellaan väsynyttä vauvaa.
Siis mistä tämmöinen käsitys nyt tulee?
Tääkö nyt on joku peruste sille, ettei voi pihalle nukuttaa? Voi AV sentään...
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D!!
Tää on sukua sille turhimmasta turhimmalle akateeminen-duunari-väännölle, joka aina välillä palstalla näyttää nostavan päätään.
Olisi todella hyvä jos ihmiset käyttäisivät järkeään kun hoitavat lapsiaan eivätkä hakisi toisten hyväksyntää omille tavoilleen!