Raivostuttaa! Meiltä "rikkailta" halutaan viedä
kaikki motivaatio tehdä töitä ja pitää tätä yhteiskuntaa pyörimässä.
Nyt vaalien alla joka tuutista pukkaa persujen ja muiden populistien höpötystä siitä, kuin hyvätuloisten veroja pitäisi korottaa, lapsilisät viedä ja palveluista perittäviä maksuja korottaa.
Meillä perheet bruttotulot ovat 10.000 euron luokkaa kuukaudessa, netto n. 6.500 euroa. Mitään miljonäärejä emme todellakaan ole, mutta kohtuullisen hyvätuloisia, koulutettuja ja vastuullisissa tehtävissä työskenteleviä tavallisia ihmisiä. Näillä tuloilla kuulumme kuitenkin siis siihen "rikkaiden" joukkoon, jota vähän joka suunnasta haluttaisiin nyt lyödä.
En voi hyväksyä näitä ajatuksia monenkertaisesta progressiosta. Kun progressiivinen verotus jo kerran haukkaa aimo osan vähän paremmin tienaavien tuloista, miksi ihmeessä vielä palveluista (terveydenhoito yms.) pitäisi maksaa muita enemmän. Kysymys on vain ja ainoastaan kateudesta. Ei kai siinä voi olla mitään väärää, että ihminen kouluttautuu (sehän on Suomessa mahdollista kaikille) ja haluaa työssään kantaa vastuuta ja saa siitä vastineeksi vähän enemmän palkkaa.
Itse olen ainakin toistaiseksi ollut ihan iloinen veronmaksaja, koska olen kokenut saavani hyvän vastineen verorahoilleni. Juuri viime viikolla taas sain erinomaista hoitoa sairaalle lapselleni keskussairaalassa. Mutta täytyy sanoa, että suuresti hämmästytti kanssamme yhtäaikaa lääkärille odottaneen nuoren "lähiöäidin" (pahoitteluni stereotypiasta, jutuista nyt vain kuuli, minkälaisesta äiti-ihmisestä oli kysymys) jurputus, kun lääkäri on myöhässä ja palvelu huonoa ym. Ihmiset, jotka eivät palveluista ole mitään verojen muodossa maksaneet, eivät niitä ymmärrä arvostaa. Vaatimassa kyllä ollaan kaikenlaista ilmasta palvelua ja vastikkeetonta rahaa mentaliteetilla "rikkailta köyhille".
Herätäkää hyvät ihmiset ja ottakaa vähän vastuuta omasta elämästänne. Mistäs ne rahat sitten otetaan, kun kaikkien tulot on neuvostomalliin tasattu, eikä kukaan enää viitsi tehdä töitä, kun saman saa ilmankin.
Kommentit (55)
samoilla linjoilla. Musta se on aivan riittävää että tuloverotus on progressiivinen, pääomavero ja maksut voivat aivan hyvin olla samat kaikille. Sitä paitsi ne köyhimmät saa terveyskeskus ym. maksut sossusta takaisin. Minä olen todella kiitollinen siitä että hyvätuloiset maksaa niitä veroja paljon ettei mun tarvii antaa enempää, koska enempää mulla ei ole valtiolle antaa. Taidan olla köyhä oikeistolainen =)
- reilun tonnin kuussa palkkaa saava osa-aikatöitä tekevä yh.
bruttotulot n. 5000 e/kk. Voisin hyvin luopua lapsilisistä, vaikkakin ne meillä menevät ihan elämiseen. Asuntovelkaisia kun olemme. Väärin on se, että toimeentulotukea saavilta lapsilisä vähennetään tulona.
Joku sanoi, ettei kukaan kouluta itseään ja tee pitkää päivää 2000 e kuukausituloilla? Moni valtettavsti joutuu tekemään juuri näin. Itse olen lastentarhanopettaja ja jatkuvasti lisäkoulutan itseäni. Työskentelen 38.20 tuntia viikossa työpaikalla, josta minulle maksetaan 2200e/kk.
Lisäksi usein ratkon hoitolapsieni asioita iltaisin mielessäni, valmistelen seuraavan viikon ohjelmaa kotona ja täytän papereita vasu-keskusteluja varten. Tämän teen omalla ajalla, koska haluan hoitaa työni hyvin ja sijaisten puutteessa näiden asioiden tekemiseen ei riitä aika työpaikalla.
Kukaan ei tekisi vastuullista, pitkien työpäivien duunia 2000e/kk. Nostakoon kätensä se joka siihen suostuisi?
No mä sattumoisin uskon tekeväni vastuullista työtä, pitkiä (9h) päiviä. Eikä työpäivä lopu vielä senkään jälkeen. Omalla ajallaan saa tehdä aika paljon. Ja palkka jää 1300e/kk (brutto).
Tää on mun oman alan hommia. Ainut mitä olen saanut omalta alalta.
Ja ottakaa vähävaraiset huomioon: tekemällä erilaisia valintoja joissain elämänvaiheissanne, te voisitte myös olla nyt näitä halveksittuja rikkaita. Suomessa kun voi kuka hyvänsä kouluttautua ja hakeutua töihin mihin hyvänsä.
Jokainen tekee omat valintansa, mutta tiedäthän, että kaikilla ei ole varaa valita? Elämässä tapahtuu paljon asioita, joille ei henkilö itse voi mitään.
Mulle on aivan se ja sama noi verotusasiat ym. Mä en jaksa enää kiinnostua. Mä olen elänyt lapsuuteni köyhyydessä ja varmaan elän loppuelämäni köyhänä, jos en satu lotossa voittamaan. Mua, köyhää, syyllistetään köyhyydestä, vaikka (usko mua!) parhaani olen tehnyt tullakseni rikkaaksi. Olen opiskellut, olen tehnyt töitä, mutta edelleen elämässä tapahtuu asioita, joihin ei voi vaikuttaa itse.
Ei teidän rikkaiden rahat ole multa pois. Pitäkää rahanne. Mutta älkää enää syyllistäkö, kun ette tiedä mitä siinä toisen elämässä on oikeasti tapahtunut!
Ja ap:n kanssa samoilla linjoilla. Jos "rikas" maksaa lähes 50% työtuloistaan veroa, onko se enää reilua?? Vai tuhlaako sama ihminen monta tuhatta euroa kuukaudessa johonkin verovaroilla ylläpidettävään? Joka kuukausi? Enpä usko!
Minusta on järjetöntä että Suomessa pitää ensin olla pitkät koulutuksen pelkän muodollisuuden vuoksi, mutta sitten kun sitä palkkaa saisi, valtio nappaa melkein puolet! Eihän se kannusta tekemään yhtään mitään??
Jos opiskelee korkeakoulututkinnon, niin vapaudut myöhemmin työelämään. Joten veromaksu sinun kohdalta niistä hyvistä tuloista alkaa myöhemmin. Se kallisarvoinen ja ilmainen opiskelu on joku maksannut. Joten onhan sinulla velkaa yhteiskunnalle,. Haukut siis sitä yhteiskuntaa joka on rakentanut sinulle ja monille mahdollisuuden opiskella ilmaiseksi ja hankkia koulutuksen. Sanot että kaikilla on sama mahdollisuus, mutta tämä ei pidä paikkansa. Voi olla sairas , tai muuten vaan huono lukupää. Kyllä se duunari kuitenkin on monta vuotta maksanut veroja sillä aikaa kun sinä opiskelit.
Voidaan sitten romuttaa ilmaisen opiskelun kun sinä et ole valmis maksamaan sinun osuutta tästä yhteiskunnasta.
korkeakoulututkinnon suorittanut ja työelämään vapautunut maksaa velkaansa yhteiskunnalle, toisin kuin se vapaamatkustaja.
Itse olen ammatissa jossa vuosituloni ovat n.35 000, mieheni tienaa n.40 000. Veroja siis maksellaan, eikö? Nyt olen kotihoidontuella, joten olenko siis jotenkin verenimijä kun maksan ilmaisesta rahasta veroja vai? Onko asia nyt niin ymmärrettävissä, että töissä ollessani olen yhteiskunnalle hyödyllinen ja nyt väliaikaisesti kotiäitinä en ole? Voi teitä...
ja
minä taas olen yrittäjä ja maksan ALVIT ja ennakot ym.ym ja aion todellakin olla kotona 3 vuotta vaikka nää ns, rikkaat (hehheh)tääl kitisee!!!
ei kylläkään voi kouluttautua ja mennä hyväpalkkaisiin töihin, jos esim. sairastaa.
höpinää, että jokainen on oman onnensa seppä ja kouluttautumalla voi rikastua ja sitten elää leveästi.
Ihan oikeestikko te uskotte ja ajattelette noin? Mitäs teille itselle sitten käy jos sairastutte, ettekä koskaan kuntoudu työkykyiseksi? Entäs jos jäätte työttömäksi ja uudelleen työllistyminen ei noin vain onnistukaan? Entäs jos teidän lapsi sairastuu ja joudutte jäädä kotiin häntä hoitamaan?
Ei ne teidän säästöt kovin kauaa teitä elätä ja pahimmassa tapauksessa kaikki tuo on tapahtunut, ennen kun olette koskaan edes päässeet säästämään.
Missä pumpulissa te köyhien syyllistäjät olette oikeesti eläneet?
Onko teille tullut mieleenkään, että progressiivisella verotuksella ja ylipäänsä korkealla verotuksella on Suomessa saatu aikaan joskus jotain hyvää?
Mekin olemme jonkun mittapuun hyvä tuloisia pidän kynnyskysymyksenä sitä, että haluan lapsilisät ja kaikki muutkin etuudet, jotka kuuluvat kaikille suomalaisille. Arvostan sitä, että Suomessa ei pyritään auttamaan heikoimmassa asemassa olevia ja erityisesti hyvää terveydenhuoltojärjestelmää. Mutta jos verotus vielä kiristyy niin meille tulee kyllä muutto ulkomaille.
egoismia pahimmillaan.
Koska minä olen syntynyt onnellisten tähtien alla, ei minun tarvitse osallistua muiden ihmisten hyvinvoinnin rakentamiseen millään tavalla.
Jokainen köyhempi on itse tilansa aiheuttanut ja kärsiköön siis itse. Jokainen Suomeen muuttaja on onnenonkija eikä ansaitse mitään apua, olkoonkin niin että on joutunut jättämään kaikki ystävät, sukulaiset ja omaisuudet jälkeensä. Kokonaisten köyhien valtioiden asukkaat ovat nekin itse syypäitä köyhyyteensä, joten niitä nyt ei ainakaan pidä auttaa.
Minä olen syntynyt Suomeen ja koska isoisäni taistelivat Suomen itsenäisyydestä, olen oikeutettu maailmanvaltiaan kruunuun. Lisäksi koska satuin hyvällä tuurilla (ja uskokaa vaan, sitä se on) saamaan joko jo syntyessäni paljon rahaa, tai työpaikan josta sitä irtoaa, olen oikeutettu elämässäni enempään kuin köyhä naapurini.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, ketä te olisitte valmiita auttamaan?
kaikki motivaatio tehdä töitä ja pitää tätä yhteiskuntaa pyörimässä.
Nyt vaalien alla joka tuutista pukkaa persujen ja muiden populistien höpötystä siitä, kuin hyvätuloisten veroja pitäisi korottaa, lapsilisät viedä ja palveluista perittäviä maksuja korottaa.
Meillä perheet bruttotulot ovat 10.000 euron luokkaa kuukaudessa, netto n. 6.500 euroa. Mitään miljonäärejä emme todellakaan ole, mutta kohtuullisen hyvätuloisia, koulutettuja ja vastuullisissa tehtävissä työskenteleviä tavallisia ihmisiä. Näillä tuloilla kuulumme kuitenkin siis siihen "rikkaiden" joukkoon, jota vähän joka suunnasta haluttaisiin nyt lyödä.
En voi hyväksyä näitä ajatuksia monenkertaisesta progressiosta. Kun progressiivinen verotus jo kerran haukkaa aimo osan vähän paremmin tienaavien tuloista, miksi ihmeessä vielä palveluista (terveydenhoito yms.) pitäisi maksaa muita enemmän. Kysymys on vain ja ainoastaan kateudesta. Ei kai siinä voi olla mitään väärää, että ihminen kouluttautuu (sehän on Suomessa mahdollista kaikille) ja haluaa työssään kantaa vastuuta ja saa siitä vastineeksi vähän enemmän palkkaa.
Itse olen ainakin toistaiseksi ollut ihan iloinen veronmaksaja, koska olen kokenut saavani hyvän vastineen verorahoilleni. Juuri viime viikolla taas sain erinomaista hoitoa sairaalle lapselleni keskussairaalassa. Mutta täytyy sanoa, että suuresti hämmästytti kanssamme yhtäaikaa lääkärille odottaneen nuoren "lähiöäidin" (pahoitteluni stereotypiasta, jutuista nyt vain kuuli, minkälaisesta äiti-ihmisestä oli kysymys) jurputus, kun lääkäri on myöhässä ja palvelu huonoa ym. Ihmiset, jotka eivät palveluista ole mitään verojen muodossa maksaneet, eivät niitä ymmärrä arvostaa. Vaatimassa kyllä ollaan kaikenlaista ilmasta palvelua ja vastikkeetonta rahaa mentaliteetilla "rikkailta köyhille".
Herätäkää hyvät ihmiset ja ottakaa vähän vastuuta omasta elämästänne. Mistäs ne rahat sitten otetaan, kun kaikkien tulot on neuvostomalliin tasattu, eikä kukaan enää viitsi tehdä töitä, kun saman saa ilmankin.
Ei voi mitaan. Suomessa on vain yksi puolue, sosialistipuolue. EI vaihtoehtoja. Valitettavasti.
Tämä on nykyajan egoismia pahimmillaan.
Koska minä olen syntynyt onnellisten tähtien alla, ei minun tarvitse osallistua muiden ihmisten hyvinvoinnin rakentamiseen millään tavalla.
Isompituloiset maksavat reippaasti enemmän veroja ja osallistuvat muiden ihmisten hyvinvoinnin rakentamiseen merkittävällä tavalla. Eipäs unohdeta totuutta. Suomessa on progressiivinen verotus.
Ajatelkaa miten hyvä tilanne on, kun pienituloinen yksinhuoltaja voi päättää jäävänsä kotiin hoitaamaan lapsia kotihoidon tuella, koska haluaa niin. Ei tarvitse siis huolehtia omasta toimeentulosta!
On aivan oikein, että verotusta siirretään palkkaveroista kulutusverojen suuntaan. Kannattaa muistaa, ettei alv ole niin yksiselitteinen kuin väitetään - jo nyt on eri verokantoja käytössä. Aivan hyvin voidaan tehdä niin, että perusruoan alv säilyy matalampana ja turhuutta verotetaan raskaammin - limppareita, sokeria, karkkeja, suklaata (NYYH), olutta ja viinaa, bensaa, moottorikelkkoja ja muita päristinleluja, esimerkiksi.
tasavero.
Vuodesta 1995 alkaen kunnallisvero on progressoitunut pikkuhiljaa ja nykyään ei voi puhua enää tasaverosta.
vapaamatkustaja voisi kertoa miksi muiden tarvitsee nousta aikaisin aamulla tekemään pitkää työpäivää elättääkseen itsensä ja perheensä ja siinä ohella elättää vapaamatkustajan perheineen. Millä oikeudella vapaamatkustaja nostaa itsensä muiden yläpuolelle?