Raivostuttaa! Meiltä "rikkailta" halutaan viedä
kaikki motivaatio tehdä töitä ja pitää tätä yhteiskuntaa pyörimässä.
Nyt vaalien alla joka tuutista pukkaa persujen ja muiden populistien höpötystä siitä, kuin hyvätuloisten veroja pitäisi korottaa, lapsilisät viedä ja palveluista perittäviä maksuja korottaa.
Meillä perheet bruttotulot ovat 10.000 euron luokkaa kuukaudessa, netto n. 6.500 euroa. Mitään miljonäärejä emme todellakaan ole, mutta kohtuullisen hyvätuloisia, koulutettuja ja vastuullisissa tehtävissä työskenteleviä tavallisia ihmisiä. Näillä tuloilla kuulumme kuitenkin siis siihen "rikkaiden" joukkoon, jota vähän joka suunnasta haluttaisiin nyt lyödä.
En voi hyväksyä näitä ajatuksia monenkertaisesta progressiosta. Kun progressiivinen verotus jo kerran haukkaa aimo osan vähän paremmin tienaavien tuloista, miksi ihmeessä vielä palveluista (terveydenhoito yms.) pitäisi maksaa muita enemmän. Kysymys on vain ja ainoastaan kateudesta. Ei kai siinä voi olla mitään väärää, että ihminen kouluttautuu (sehän on Suomessa mahdollista kaikille) ja haluaa työssään kantaa vastuuta ja saa siitä vastineeksi vähän enemmän palkkaa.
Itse olen ainakin toistaiseksi ollut ihan iloinen veronmaksaja, koska olen kokenut saavani hyvän vastineen verorahoilleni. Juuri viime viikolla taas sain erinomaista hoitoa sairaalle lapselleni keskussairaalassa. Mutta täytyy sanoa, että suuresti hämmästytti kanssamme yhtäaikaa lääkärille odottaneen nuoren "lähiöäidin" (pahoitteluni stereotypiasta, jutuista nyt vain kuuli, minkälaisesta äiti-ihmisestä oli kysymys) jurputus, kun lääkäri on myöhässä ja palvelu huonoa ym. Ihmiset, jotka eivät palveluista ole mitään verojen muodossa maksaneet, eivät niitä ymmärrä arvostaa. Vaatimassa kyllä ollaan kaikenlaista ilmasta palvelua ja vastikkeetonta rahaa mentaliteetilla "rikkailta köyhille".
Herätäkää hyvät ihmiset ja ottakaa vähän vastuuta omasta elämästänne. Mistäs ne rahat sitten otetaan, kun kaikkien tulot on neuvostomalliin tasattu, eikä kukaan enää viitsi tehdä töitä, kun saman saa ilmankin.
Kommentit (55)
Elämä ei vain oikeasti ole niin tasapaksua mitä osa täällä kuvittelee, että sen pitäisi olla. Jokainen voi vaikuttaa itse omiin tuloihinsa ja sen jälkeen pitää elää sillä mitä saa. Turha jatkuvasti marista, että paremmin toimeen tulevien pitäisi maksaa enemmän kaikesta.
...itse olemme "paremmin toimeen tuleva" perhe ja olen ehdottomasti ja todellakin sitä mielstä, että meidän pitää maksaa enemmän veroja jne. kuin pikkupalkkaisten.
Ap, sun kitinäsi on NAURETTAVAA. Mieti nyt itsekin. Meidän perheen nettotulot 2000 euroa, molemmat töissä, toinen osa-aikaisesti terveyden takia ja me maksamme kaiken itse. Kyllä TODELLAKIN ottaisin mieluummin teidän tulot ja maksaisin nuo naurettavan pienet päivähoitomaksut sun muut täysimääräisinä.
Hoidosta maksamme 100 euroa. Ja jos tulot olisi triplasti niin en todellakaan kehtaisi narista esim. hoitomaksusta. Ei me saada asumistukia tms
liian kovaa tuloverojen osalta. On käsittämätöntä, että esim. 3000 euroa kuussa tienaava saa n. 100 euroa enemmän nettona kuin 2500/kk tienaava. 500 euron tuloerosta siis napsahtaa 400 euroa verottajalle. Kaiken lisäksi Suomessa samaa omaisuuttakin verotetaan moneen otteeseen (mm. perintöveron avulla), mikä on suorastaan sairasta.
Jokatapauksessa Suomessa tulotaso ei korreloi suoraan koulutustason kanssa eli jos tienaa esim. 5000 bruttona kuussa, niin todellakin tienaa ylivoimaisesti paremmin kuin suurin osa korkeasti koulutetuista, mukaanlukien tohtorintutkinnon suorittaneet. Maisterinkoulutuksen ja sitä korkeamman koulutuksen saaneet tienaavat tilastojen mukaan keskimäärin enemmän kuin ammattikoulutuksen saaneet, mutta tuloerot ovat veroleikkurin takia yhä maailman pienimmästä päästä vaikka 1990-luvulta lähtien ne ovatkin kasvaneet. Voisi sanoa, että korkeasti koulutettu (yliopisto- tai amk-tutkinto) tienaa Suomessa keskimäärin 3000 euroa kuussa. Nuorista ikäluokista lähes 50%:lla on korkeakoulututkinto, joten ei voida sanoa, että maisterintutkinto on erityisen "korkea koulutus" ja osoittaa erityistä poikkeuslahjakkuutta, josta tulisi siten palkita reilusti korkeammalla palkalla.
Olen itse hyvätuloinen, mutta minusta ei ole oikeudenmukaista, että pienituloiset maksavat saman hinnan peruspalveluista kuin suurempituloiset. Ei sen eron tarvitse huikea olla (esim. tietty % tuloista), mutta pienikin ero toisi suuren määrän vuodessa valtion kassaan suurituloisten paljoa siitä kärsimättä. Sen sijaan tuloverotuksen progressioaste on käsittämätön Suomessa ja kaikkien tuloverotusta tulisi vähentää.
Aina löytyy näitä "noku mulla on niin vähän rahaa että kyllä sun kuuluu rikkaana maksaa enemmän kaikesta....ja munki puolesta kaikki"
Mutta ihan oikeasti ihmiset, se palkka (esim 5000e) tulee vastineeksi siitä, millaisia uhrauksia tämä ko. ihminen joutuu esim. henk.koht. elämässään tekemään uran eteen. Meillä "rikkailla" kun harvemmin työpäivä päättyy siihen, kun toimiston oven sulkee. Kukaan ei tekisi vastuullista, pitkien työpäivien duunia 2000e/kk. Nostakoon kätensä se joka siihen suostuisi?
Ap:n POINTTI ei ollut eriarvoistaa eri ammatteja vaan pitää vaan omia puoliaan. Mun mielestäni on ihan reilua, että se minkä omalla työllä ansaitsee, saa myös itse kuluttaa kuinka parhaaksi näkee. Joka välissä ei tarvitse rankaista (verotuksella tms.) siitä, että tekee isopalkkaista työtä.
Että ärsyttää ihmisten asenne! Musta tuntuu, että jos Suomen köyhiltä kysyttäis, kaikki rikkaat sais karkottaa autiolle saarelle kärsimään ansaittua rangaistustaan ja heidän rahansa voisi laittaa yleiseen jakoon vähävaraisten hyväksi.
Ja ottakaa vähävaraiset huomioon: tekemällä erilaisia valintoja joissain elämänvaiheissanne, te voisitte myös olla nyt näitä halveksittuja rikkaita. Suomessa kun voi kuka hyvänsä kouluttautua ja hakeutua töihin mihin hyvänsä.
t. Köyhästä perheestä syntyisin, nykyään KTM, tehnyt töitä opiskelun ohessa 16 v. alkaen.
Elämä ei vain oikeasti ole niin tasapaksua mitä osa täällä kuvittelee, että sen pitäisi olla. Jokainen voi vaikuttaa itse omiin tuloihinsa ja sen jälkeen pitää elää sillä mitä saa. Turha jatkuvasti marista, että paremmin toimeen tulevien pitäisi maksaa enemmän kaikesta.
...itse olemme "paremmin toimeen tuleva" perhe ja olen ehdottomasti ja todellakin sitä mielstä, että meidän pitää maksaa enemmän veroja jne. kuin pikkupalkkaisten.
Suomessa on käytännössä jokaisella mahdollisuus "rikastua" ts. halutessaan kouluttautua ja hankkia normaalit tulot itselleen. Me mieheni kanssa emme ole kuin keskituloisia (vuositulot n. 80000€), molemmat olemme tavallisista duunariperheistä ja opiskelleett kunnon ammatit, ja nyt maksamme veroa ihan mielellään. Mutta sitten on nämä "kyllähän kotihoidotuestakin maksetaan veroa" tyypit! Joo'o, ilmaisesta rahasta maksat veroa, voi voi. Jos täällä kaikille annettaisiin työpanoksesta tai koulutuksesta huolimatta samat edut niin mitä järkeä olisi ylipäätään enäää edes yrittää tehdä mitään omien ansioiden parantamiseksi? Siitähän se Suomi sitten nousuun lähteekin kun rikkailta otetaan köyhille. Jestas.
hankkisi korkeakoulututkinnon, eiköhän se laskisi korkeakoulututkinnon arvoa merkittävästi?
Ne "paskatyötkin" on katsos jonkun tehtävä, jotta yhteiskunta pyörii.
Jos kaikilla olisi sama korkea koulutus, istuisi kauppojen kassoilla maistereita ja tohtoreita.
Mitä järkeä siinä olisi? Tai sitten kävisi niin, että ammattikoulutusta alettaisiin arvostaa enemmän kuin kk-tutkintoja.
Mielestäni on ihan oikein, että suurituloiset maksavat enemmän veroja kuin pienituloiset.
kenellä on millaisetkin tulot??
Ja minä kyllä sanosiin, että herätkää hyvät ihmiset siihen luokattoman huonoon julkiseen terveydenhuoltoon.
Huonoon laatuun ja luokattomaan asiakaspalveluun tyytyminen ei ole mikään hyve.
ja työttömille ja sairaille sellaiset etuudet, että on mahdollista ostaa ne lääkkeet sun muut niin ei ole ketään kitisemässä yhteiskunnan tilasta ja vaatimassa rikkaita verolle.
Suomessa on käytännössä jokaisella mahdollisuus "rikastua" ts. halutessaan kouluttautua ja hankkia normaalit tulot itselleen. Me mieheni kanssa emme ole kuin keskituloisia (vuositulot n. 80000€), molemmat olemme tavallisista duunariperheistä ja opiskelleett kunnon ammatit, ja nyt maksamme veroa ihan mielellään. Mutta sitten on nämä "kyllähän kotihoidotuestakin maksetaan veroa" tyypit! Joo'o, ilmaisesta rahasta maksat veroa, voi voi. Jos täällä kaikille annettaisiin työpanoksesta tai koulutuksesta huolimatta samat edut niin mitä järkeä olisi ylipäätään enäää edes yrittää tehdä mitään omien ansioiden parantamiseksi? Siitähän se Suomi sitten nousuun lähteekin kun rikkailta otetaan köyhille. Jestas.
hankkisi korkeakoulututkinnon, eiköhän se laskisi korkeakoulututkinnon arvoa merkittävästi?
Ne "paskatyötkin" on katsos jonkun tehtävä, jotta yhteiskunta pyörii.
Jos kaikilla olisi sama korkea koulutus, istuisi kauppojen kassoilla maistereita ja tohtoreita.
Mitä järkeä siinä olisi? Tai sitten kävisi niin, että ammattikoulutusta alettaisiin arvostaa enemmän kuin kk-tutkintoja.
Mielestäni on ihan oikein, että suurituloiset maksavat enemmän veroja kuin pienituloiset.
yli 50% nuoremmista ikäluokista opiskelee korkean asteen tutkinnon (yliopisto tai amk)."Paskatöitä" tai huonommin palkattuja töitä tekee jo nyt moni ihan yhtä hyvin koulutettu kuin ap. Minulla on tohtorintutkinto ja Suomessa aiemmin asuessani pk-seudulla yksityisfirmat tarjosivat minulle työpaikkoja reilun 3000 kuukausiansioilla tutkinnostani ja kansainvälisestä usean vuoden työkokemuksestani huolimatta. Jonkin aikaa jaksoin tuolla palkkatasolla tehdä erittäin vaativaa työtä kansainvälisessä firmassa, kunnes muutin ulkomaille tienaamaan nettona enemmän kuin bruttona Suomessa. Veroja en ole maksanut Suomeen yli 8 vuoteen, enkä aio maksaakaan.
Suurella osalla yksityisen sektorin työntekijöistä Suomessa on korkeakoulututkinto ja paljon on tohtoreitakin töissä 3-4000/kk ansioilla. Tämän lisäksi yliopistot ovat pullollaan lisensiaatteja ja tohtoreita, jotka tienaavat 3-4000/kk opetus- ja tutkimustyöstä. Sosiaalityöntekijöillä ja peruskoulun ja lukion opettajillakin on korkeakoulutus, mutta pienehköt tulot suhteessa työn vaativuuteen. En menisi itse sanomaan, että ansaitsen suuremmat tuloni, koska olen ollut ahkerampi. Onneakin tarvitaan rutkasti hyvien tulojen ansaitsemiseksi.
Tästä syystä me olemmekin nykyään ulkosuomalaisia. Tosin luonnollisesti ilmainen tutkinto opiskeltuna Suomesta. Suomi ajaa koulutetut ihmiset ulkomaille, koska on taloudellisesti järkevämpää olla käymättä töissä!
Kiitos ap mielenkiintoisesta keskustelunavauksesta! Aihehan on todella herkkä.
Luin vastikään Suomen kuvalehdestä jutun verotuksen progressiosta, josta Suomessakin paljon puhutaan. Todellisuuttahan on se, että progressiivisia veroja Suomessa on 30 prosenttia: valtion ansiotulovero, kunnallisvero ja sairaanhoitomaksu. (Lähde: http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/totuuspuntari-ja-tasavero-urpil…)
Loput on tasaveroja, joita jokainen maksaa saman verran. Tämä usein unohtuu keskustelussa. Toki 30 prosenttiakin on merkittävä määrä, mutta vain kolmasosa.
Tästä syystä me olemmekin nykyään ulkosuomalaisia. Tosin luonnollisesti ilmainen tutkinto opiskeltuna Suomesta. Suomi ajaa koulutetut ihmiset ulkomaille, koska on taloudellisesti järkevämpää olla käymättä töissä!
Mutta suomalaisten ostovoima on todella alhainen suhteessa hintatasoon. Pk-seudulla 4000 euroa kuussa, joka on keskiarvoa korkeampi palkka, ei elätä perhettä kovinkaan helposti tai ainakin saa urakalla säästää tai ottaa lainaa hiemankin kalliimpiin ostoksiin. Minusta siinä ei ole järkeä.
Itse lähdin ulkomaille perheen perään, en veroja pakoon, mutta täytyy tunnustaa, että ei se minua suoranaisesti haittaa, että ostovoimani on nyt kolmisen kertaa parempi kuin aikoinaan Suomessa. Tosin palkkakin on hieman parempi. Minulla on 3 korkeakoulututkintoa, kansainvälinen 8 vuoden työkokemus ja olen saanut raataa urakalla duunia, joten omasta mielestäni ansaitsen sen, ettei jokaista ylimääräistä pennosta mene valtion kassaan.
Millä duunari elää kun palkka niin paska jo alunperin?
Duunarit tätä maata pyörittää, mutta he ovat niitä todellisia välinputoojia 1400€ nettotuloillaan.
Joten rikkailta vaan kaikki xtra pois.
En jaksanut lukea näitä kaikkia, mutta joku osui silmään. Koko ajan ollaan menossa tasaveron suuntaan, kiitos porvarihallituksen. Kunnallisveroa nostetaan, koska kunnille tulee koko ajan lisää velvoitteita. Tuotteisiin lisätyt verot ovat myös tasaveroja. Eli kaikenkaikkiaan porvari voi olla tyytyväinen, että tasaveron suuntaan mennään. =P
varmasti työpaikkoja paremmistakin maista kuin Suomesta. Kamat kasaan ja menoksi.
ja työttömille ja sairaille sellaiset etuudet, että on mahdollista ostaa ne lääkkeet sun muut niin ei ole ketään kitisemässä yhteiskunnan tilasta ja vaatimassa rikkaita verolle.
kustannetaan jos ei ole ketään kuka tekisi töitä ja maksaisi veroja kunnolla? Mistä valtio silloin saisi rahaa?
Ihan ihme meininkiä, jos kaikki pitäisi tasata niin, että loppujen lopuksi sillä ei olisi mitään merkitystä, onko bruttotulot 5000, 3000 vai 1000 euroa kuukaudessa. Mietin juuri, että voin itse päättää, teenkö enemmän töitä ja tienaan noin 4000 euroa bruttona vai teenkö vähemmän töitä ja tienaan noin 2700 euroa bruttona. Voi olla, että tuo vähempi työnteko kiinnostaa huomattavasti enemmän, jos ns. hyvätuloisten (millainen en vielä kyllä edes tuolla neljällä tonnilla koe olevani) verotusta kasvatetaan, lapsilisät viedään ja tosiaan siitä maitopurkistakin saa kaupassa maksaa varmaan kohta enemmän.
Ei sitä tulevaisuudessa kannata itseään kovin korkealle edes kouluttaa. Vähän vielä eteenpäin ajassa niin kenenkään ei kannata tehdä töitä vaan helpommalla pääsee kun jää kotiin makoilemaan. Sitten sitä rahaa vaan tippuu taivaasta. Mutta ei se mitään kun hetken aikaa pullamössösukupolvi koki olevansa taloudellisesti tasa-arvoinen rikkaiden kanssa. Se on pääasia.
alastomana synnyt, ja alastomana lähdet!!
parin vuoden päästä. Ei tänne tasapäälandiaan kannata jäädä.
Hyvätuloisena sinulla on parempi verenpaine ja stressaat vähemmän - kyllähän näistä positiivisista terveysvaikutuksista sietää vähän maksaakin?
Jos ei huvita ap tehdä töitä niin ainahan voit alkaa lähiömammaksi, jos se on niin kadehdittavaa.