Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko äidillä oikeus tietää harrastaako teini-ikäinen seksiä?

Vierailija
28.02.2011 |

Miten lähestyisitte asiaa? Onko minulla äitinä oikeus tietää milloin alaikäinen lapseni alkaa harrastamaan sukupuolista kanssakäymistä?

Ymmärrän että jossain vaiheessa seksi tulee nuoren elämään mutta siinä on muutama mutta.

Teinit ymmärrä että raskaus voi alkaa jo niillä ensi kokeiluilla. En haluaisi että tapahtuu vahinkoraskaus joka muuttaa kokonaan nuorten elämän.

Haluaisin että nuorten seksielämä saisi puhjeta kauniisti kukkaan sellaisessa suhteessa jossa on molemminpuolista välittämistä ja sitoutumista.

Seksi on ihana ja kaunis asia.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsi vain kysymys, mitä teette sillä tiedolla, että teini harrastaa seksiä?  Oletan siis, että seksivalistukset sun muut on jo hoidettu.

Mutta siis, minusta se seksi on yksityisasia eikä kuulu vanhemmille paitsi siinä tapauksessa että ikäero on huomattava (tyyliin 15v. tyttö ja 20v. mies).

Vierailija
22/31 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tota noin. Lähdetään ajattelemaan tätä sun itsesi kautta, kerroitko sä vanhemmillesi että nyt on neitsyys lähtenyt? 

Minusta se ei kuulu vanhemmille koska nuori seksiä harrastaa, mutta vanhemmille kuuluu se, että valistavat nuorta ajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen usein miettinyt, miten paljon nautinnollisempaa ja vapautuneempaa seksielämäni olisi, jos vanhemmat eivät olisi siirtäneet omia estoisia ajatuksiaan, epävarmuuksiaan ja pelkojaan minuun. Aloitin seksin hivenen alle 16-vuotiaana vakituisen ja rakastavan poikaystäväni kanssa ja en varmasti ollut hyväksikäytetty, vaan enemmänkin aloitteellinen osapuoli. Äitini asenne mainitessani esim. ehkäisyn tarpeesta oli "ei ei, en halua tietää, ei pillereitä sulle, en halua että teet sellaista mihin tarvitsisit niitä". Eli hän todella uskoi, että jos en saa pillereitä, en harrasta seksiäkään. (Hain sitten kyllä pillerit ihan omin nokkineni).

Toisaalta hän kuitenkin katsoi aiheelliseksi esim. irvailla minulle, kun "näki naamastani" että olin harrastanut seksiä (miettikääpä miltä sellainen tuntuu teinitytöstä) ja suhtautua vihamielisesti siihen, että halusin harrastaa seksiä. Hän kuului myös näihin neropatteihin, joiden mielestä seksiä voi tapahtua vain samassa sängyssä öisin. Niinpä sain mennä poikaystävälleni yöksi, kun hän lupasi majoittaa minut vierassohvalle :D :D Erityisen tekopyhän hänestä teki kuitenkin se, että hän salli minun muuttaa pois kotoa lukion perässä vain vähän aikaa tämän tapauksen jälkeen tietäen hyvin, että voin sitten tehdä mitä haluan. Siitä huolimatta, että asuin yksin, jouduin edelleen käymään kauheat ottelut siitä, saanko kyläillä pidempiä aikoja poikaystävän luona. :D Tälläinen hölmöily vei kokonaan pois arvostuksen äitiäni kohtaan ja sai minut vain kapinoimaan häntä vastaan tietoisesti.

Summa summarum: Kuten joku aiempi kirjoittaja sanoikin, jos äiti lähestyy aihetta "onko minulla oikeus?"-asenteella, tilanne ei ole kovin hedelmällinen. On suuri vaara, että äiti puuttuu liian hyökkäävästi niinkin herkkään, haavoittuvaan ja yksityiseen asiaan kuin nuoren seksuaalisuuteen, ja aiheuttaa sillä nuorelle kauaskantoisia ikäviä seurauksia (kyvyttömyys nauttia seksistä vapautuneesti). Taustalla on ehkä siinä mielessä hyvä tarkoitus, että äiti haluaa estää teiniraskauden, mutta valitettavasti en usko tämän onnistuvan millään seksikielloilla tai kyttäämisillä. Jos teini haluaa harrastaa seksiä, hän löytää siihen keinot - usko pois! Teiniraskaudet estetään auttamalla ja kannustamalla nuorta luotettavan ehkäisyn hankkimiseen. On myös mahtavaa, jos välit ovat niin avoimet ja hyvät, että nuori uskaltaa itse tulla juttelemaan asioistaan.

Vierailija
24/31 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

paska puhettta saatana

Vierailija
25/31 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, äidillä on oikeus ja velvollisuus huolehtia lapsestaan. Ketään alaikäistä ei saa parittaa.

Vierailija
26/31 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ x'D

Vierailija
27/31 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ''teini'' (pian19)

Onko äidillä oikeus tietää harrastaako teini-ikäinen seksiä?

-Omalle äidilleni en ainakaan asiasta mitään tiedotustilaisuutta pitänyt mutta varmasti kertoisin suoraan, jos asiasta kysyisi. Oma äitini tosin ei asioistani kysele kun varmaan pelkää vastauksia. :D Luulen että kuitenkin luottaa siihen että huolehdimme vastuullisesti asioistamme poikaystäväni kanssa, niinkuin huolehdimmekin. :)

Miten lähestyisitte asiaa?

-Oma äitini ei asiaa lähestynyt. Oli ilmeisesti yrittänyt vanhemmalta siskoltani varovasti asiaa udella, josko olisi tiennyt mutten hänelle sen enempää ollut asiasta puhunut. Siskon sitten kerran kylässä ollessa kun kolmestaan keittiössä ruokaa laitoimme siskoni kysyi rennosti huumorilla että koska pitää valistuskeskustelu käydä. Siihen totesin ettei tarvitse ja äiti oli tyytyväinen vastaukseen, samoin sisko. Näin hoidettiin asia meillä. :D Toisena esimerkkinä voinen mainita poikaystävän perheen jossa asioista keskustellaan myös ihan huumorilla ja avoimesti ja aihe ei ketään erityisemmin nolota tai muuta. Poikaystävä kertoikin äitinsä kertoneen ehkäisystä hänelle jo yläasteen alulla ja varmistaneen että poikansa kohtelee varmasti sitten tulevia tyttöjä hyvin. :D Mielestäni erittäin hyvä tapa otta asiat rohkeasti esille ilman mitään häpeilyitä.

Onko minulla äitinä oikeus tietää milloin alaikäinen lapseni alkaa harrastamaan sukupuolista kanssakäymistä?

-Riippuu iästä. Luulen että nykyään 16 vuotiaat (viimeistään) ovat tarpeeksi tietoisia asioista päättääkseen milloin petipuuhiin ryhtyvät. Jos itse olisin vanhempi ja itselläni olisi teini, puuttuisin asiaan tai ainakin (lapsen poika-/tyttöystävän iästä riippuen) keskustelisin asiasta lapseni kanssa, mikäli lapseni olisi alle 16 vuotias. Itse ainakin sain valistusta koulussakin jo kolmannella luokalla joten olin hyvin asioista perillä jo tuolloin ja tunsin vastuuni asioista. Odotin myös siihen asti kunnes löysin pidempi aikaisen poikaystävän ja olin varma että juttu tulee kestämään ja häneen voin luottaa.

Tunnustaako teinit jos seksiä on harrastettu?

-Itse ainakin varmasti tunnustaisin avoimesti. Oma äitini ei asiasta ole kysynyt (niinkuin jo aiemmin mainitsinkin), mutta poikaystäväni vanhemmat ainakin jo asiasta tietävätkin ja perheessä avoimesti asioista puhutaan, mikä ei ole mielestäni ollenkaan huono asia. Luonnollistahan tuo. :)

Puhuvatko vain kavereilleen?

-Itse en mitään tiedotustilaisuutta ole kavereillenikaan pitänyt, toisena esimerkkinä poikaystäväni joka ei myöskään. Eivät siis ainakaan kaikki ainakaan puhu vain kavereilleen. :)

Vierailija
28/31 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikeutta, koska seksielämä on yksityisasia.

Vierailija
29/31 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v sekstailee. Kyllä siihen on puututtava. Kyse hyväksikäytöstä.

Mitäs hyväksikäyttöä se silloin on? Ja jos ovat henkisesti samalla tasolla, niin ei myöskään ole mitään hyväksikäyttöä, ai että mua käy ärsyttään ton hokeminen.

Vierailija
30/31 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko äitini tietää siitä jos harrastan seksiä tyttöystäväni kanssa 18v, itse olen 15v (vielä). Suoraan sanottuna asia ei mitenkään kuulu hänelle, toki kerron jos äitini sitä erikseen sattuu kysymään. Minun ja tyttöystäväni suhde on todella läheinen ja luottamuksellinen, joten en ymmärrä miksi asiamme kuuluisivat jollekkin toiselle?

Vierailija
31/31 |
30.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tyttö ystäväni vasta täytti kahdeksan toista, mikä teki minusta sakko lihaa. Ennen hänen kahdeksantoista vuotis päiväänsä kyllä harrastimme seksiä oikein urakalla, en ymmärrä miten asian pitäisi muuttua niiksi pariksi kuukaudeksi kunnes täytän 16-vuotta.