Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helluntailaisuus? Ovatko kaikki jotain hihhuleita?

Vierailija
23.02.2011 |

Jos joku tietää mitä siellä kokouksissa tapahtuu ym??

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen uskossa Jeesukseen ja mielestäni helluntailaisuus nimenomaan korostaa Jeesusta ja Raamattua kaikessa.

Uskon, että oma uskoni riittää kuitenkin. Noudatan kristillistä elämäntapaa omassa elämässäni, rukoilen jne., mutta kyllä tuo helluntailaisuus on mielestäni nimenomaan elävää kristillisyyttä, aktiivista sellaista.

Ei kukaan kirkossakävijä pelastu, jos ei oikeasti usko, vaan ajattelee esim. lapsikasteen tai joulukirkossakäymisen pelastavan, vaikka olisi millainen ihminen kyseessä. Ei se kyllä niin mene!

Vierailija
22/66 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuollaiseen joskus jossain törmää, niin äkkiä karkuun! Minä en tuollaiseen liikkeeseen olisi ainakaan lähtenyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulos oli aika järkyttävä, syvä masennus. Minun piti kertoa eroottisista unistani, jos sellaisia oli. Koska olin menettänyt neitsyyteni, olin jo sidottu elinikäiseen avioliittoon tuon kumppanin kanssa Jumalan silmissä, enkä ollut enää avioon kelpaava ja mikäli edes harkitsin enää uutta suhdetta, olisin ollut portto. Miesten piti avautua, että mitä he ajattelevat aktin aikana, ja mikäli he kertoivat koskaan ajatelleensa muuta kuin vaimoaan, heidän katsottiin tehneen huorin. Suunnaton kiinnostus seksielämää kohtaan ja liikkeen tahto kontrolloida sitä jotenkin oli ahdistavaa ja todellakin sairastuttavaa. Miksi kukaan haluaisi liittyä sellaiseen alistamiseen jonkun, minkä tahansa jumalan nimissä?

Vierailija
24/66 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Koska olin menettänyt neitsyyteni, olin jo sidottu elinikäiseen avioliittoon tuon kumppanin kanssa Jumalan silmissä, enkä ollut enää avioon kelpaava ja mikäli edes harkitsin enää uutta suhdetta, olisin ollut portto.

et saa harrastaa seksiä ennen avioliittoa

Saat kyllä naimisiin mennä, niinkauan kun joku mies huolii vaimokseen naisen joka ei ole neitsyt

Vierailija
25/66 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikken koskaan ollut naimisissa. Seksi oli vihkimys Jumalan edessä.

. Koska olin menettänyt neitsyyteni, olin jo sidottu elinikäiseen avioliittoon tuon kumppanin kanssa Jumalan silmissä, enkä ollut enää avioon kelpaava ja mikäli edes harkitsin enää uutta suhdetta, olisin ollut portto.

et saa harrastaa seksiä ennen avioliittoa

Saat kyllä naimisiin mennä, niinkauan kun joku mies huolii vaimokseen naisen joka ei ole neitsyt

Vierailija
26/66 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavia ihmisiä, usko jotenkin hehkuu heistä ulospäin ja heidän seurassaan on miellyttävää olla. Koskaan eivät ole yrittäneet tyrkyttää omaa uskoaan ja ovat muutenkin hyvin avarakatseisia.

Olin joskus aikoinaan lapsena yhdellä heistä kylässä, kun heillä järjestettiin seuroja. Minusta oli kiva mennä sinne siunattavaksi, siitä tuli hyvä ja lämmin olo.

Minkään sortin uskovaista ei minusta kuitenkaan tullut aikuisena, eikä minkäänlainen "lahkolaisuus" kiinnosta.

Vierailija
27/66 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua vainosivat muinoin ja traumat jäi. kannattaa pysyä kaukana.

Vierailija
28/66 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johannes 17

"21 Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.

22 "Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.

23 Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti"

Muistakaamme tämä Raamatun sana ja toinen toistemme kunnioittamisessa kilpailkaamme keskenämme.

Vierailija
29/66 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johannes 17 "21 Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. 22 "Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. 23 Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti" Muistakaamme tämä Raamatun sana ja toinen toistemme kunnioittamisessa kilpailkaamme keskenämme.

Itse kuulun vain alueeni omaan automaattiseen seurakuntaan, mutta mielestäni vapaakirkot ovat oikealla asialla.

Kirkkoon kuulumattomat, siitä erooneet sen sijaan etsivät vaan epäkohtia ja mustamaalaavat milloin minkäkin seurakunnan yksittäisen jäsenen tekojen perusteella. Ihan kuin ei tajuttaisi, että jokaiseen uskontokuntaan/lahkoon/kirkkoon kuuluu aina osa ihmisiä, joilla on mt-häiriöitä. En tosin usko, että kenelläkään oikeasti uskovalla olisi tuollaisia, että tekisivät kenellekään pahaa, koska silloin se usko ei ole aitoa.

Olen aika surullinen siitä, että nykyään pinnalle ovat tulleet sellaiset arvot kuin eroa kirkosta ja sitten jos jostakin uskontokunnasta joku häiriintynyt on tehnyt jotakin, niin syytetään koko uskontokuntaa?

Mutta toisaalta ihmisethän uskookin nykyään vain rahaan, mammonaan ja sellaiseen...joka on äärettömän surullista.

Vierailija
30/66 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavia ihmisiä, usko jotenkin hehkuu heistä ulospäin ja heidän seurassaan on miellyttävää olla. Koskaan eivät ole yrittäneet tyrkyttää omaa uskoaan ja ovat muutenkin hyvin avarakatseisia. Olin joskus aikoinaan lapsena yhdellä heistä kylässä, kun heillä järjestettiin seuroja. Minusta oli kiva mennä sinne siunattavaksi, siitä tuli hyvä ja lämmin olo. Minkään sortin uskovaista ei minusta kuitenkaan tullut aikuisena, eikä minkäänlainen "lahkolaisuus" kiinnosta.

ja koko heidän elämänasenteensa on aivan jotain muuta kuin "taviksilla". Viikonlopuiksi he sopivat yhteisiä kitaransoittobileitä jne...

Vitsit, mä olen jo 40+, löytyisiköhän mullekin joku piiri Pirkanmaalta, missä voi tavata noin tervehenkisiä ihmisiä?

Olen sinkku ja etsinyt itseäni kauan.

Vierailija
31/66 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johannes 17 "21 Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. 22 "Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. 23 Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti" Muistakaamme tämä Raamatun sana ja toinen toistemme kunnioittamisessa kilpailkaamme keskenämme.

Itse kuulun vain alueeni omaan automaattiseen seurakuntaan, mutta mielestäni vapaakirkot ovat oikealla asialla. Kirkkoon kuulumattomat, siitä erooneet sen sijaan etsivät vaan epäkohtia ja mustamaalaavat milloin minkäkin seurakunnan yksittäisen jäsenen tekojen perusteella. Ihan kuin ei tajuttaisi, että jokaiseen uskontokuntaan/lahkoon/kirkkoon kuuluu aina osa ihmisiä, joilla on mt-häiriöitä. En tosin usko, että kenelläkään oikeasti uskovalla olisi tuollaisia, että tekisivät kenellekään pahaa, koska silloin se usko ei ole aitoa. Olen aika surullinen siitä, että nykyään pinnalle ovat tulleet sellaiset arvot kuin eroa kirkosta ja sitten jos jostakin uskontokunnasta joku häiriintynyt on tehnyt jotakin, niin syytetään koko uskontokuntaa? Mutta toisaalta ihmisethän uskookin nykyään vain rahaan, mammonaan ja sellaiseen...joka on äärettömän surullista.

Sanoit: "Itse kuulun vain alueeni omaan automaattiseen seurakuntaan, mutta mielestäni vapaakirkot ovat oikealla asialla. Kirkkoon kuulumattomat, siitä erooneet sen sijaan etsivät vaan epäkohtia ja mustamaalaavat milloin minkäkin seurakunnan yksittäisen jäsenen tekojen perusteella."

Pitäkäämme jokaista Jeesuksen Herrakseen tunnustavaa kristittyä sisarenamme ja veljenämme. Puhukaamme vain hyvää muista kristityistä takanapäin. Pitäkäämme huoli siitä, että emme itse puhu pahaa muista. Taivaan portilla ei kysytä sitä, mihin kirkkokuntaan ihminen on kuulunut vai onko kuulunut mihinkään. Jeesuksen runsasta siunausta elämääsi!

Vierailija
32/66 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavia ihmisiä, usko jotenkin hehkuu heistä ulospäin ja heidän seurassaan on miellyttävää olla. Koskaan eivät ole yrittäneet tyrkyttää omaa uskoaan ja ovat muutenkin hyvin avarakatseisia. Olin joskus aikoinaan lapsena yhdellä heistä kylässä, kun heillä järjestettiin seuroja. Minusta oli kiva mennä sinne siunattavaksi, siitä tuli hyvä ja lämmin olo. Minkään sortin uskovaista ei minusta kuitenkaan tullut aikuisena, eikä minkäänlainen "lahkolaisuus" kiinnosta.

ja koko heidän elämänasenteensa on aivan jotain muuta kuin "taviksilla". Viikonlopuiksi he sopivat yhteisiä kitaransoittobileitä jne... Vitsit, mä olen jo 40+, löytyisiköhän mullekin joku piiri Pirkanmaalta, missä voi tavata noin tervehenkisiä ihmisiä? Olen sinkku ja etsinyt itseäni kauan.

Vierailija
33/66 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helluntaiseurakunnat koostuvat monenlaisista ihmisistä. Mm. niistä, jotka ovat kuuluneet sinne koko ikänsä, niistä jotka ovat siirtyneet sinne jostain muusta seurakunnasta/kirkosta, niistä jotka ovat tulleet uskoon "kadulta" jne. Ihmisiä joka lähtöön. Mielestäni tavallisia...

Tilaisuuksissa ei tapahdu ihmeitä muihin jumalanpalveluksiin verrattuna, mutta ylistystä (laulua) on enemmän kuin esim. kirkossa. Tilaisuuksiakin on monenlaisia: jumalanpalveluksia (eli kokouksia), rukouskokouksia, varkkari-iltoja (varh.nuorille), nuorten iltoja, nuorten aikuisten iltoja... Riippuu aivan seurakunnasta, isoissa kaupungeissa tarjonta on monipuolisempaa.

Hihhuleitakin on. Suurin osa ei ole, mutta uskoaan tyrkyttävät oman kokemukseni mukaan yleensä ne kaduilta pelastuneet, jotka ovat kokeneet elämässään suuren muutoksen. Ja haluavat sitten jakaa sitä muillekin, kiinnosti se muita tai ei. Itse olen kokenut tämän joskus nuorempana kiusalliseksi (hävetti kertoa mihin srk:aan kuuluu, kun kaikki tunsi "ne hihhulit"). Itselleni ei tulisi mieleenkään tyrkyttää hengellisiä asioita kenellekään.

Kuten joku jo mainitsi aiemmin, on jokaisessa suuntauksessa/ lahkossa/ kirkossa/ seurakunnassa oma historiansa. Seurakunnan toimintaa määrittävät paljon sitä johtavat ihmiset, joten räikeitä asioita on tapahtunut ja varmasti tapahtuu vieläkin (tuo erään kokema seksiasia). Osa seurakunnista on vielä melko vanhoillisia, mutta tilanne paranee koko ajan.

Rohkaisen kokeilemaan, ei siellä kokouksessa kukaan ketään syö. :)

Koko ikäni ko. seurakuntaan kuuluneena olen nähnyt hyviä ja huonoja puolia, niin kuin kaikissa asioissa tuppaa olemaan. Minä ainakin olen ihan tavallinen ihminen, hihhulia musta ei saisi tekemälläkään! :D

Vierailija
34/66 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuulutko ev.lut srk:n?

Sehän on yksi Protestanttisuuden lahko. Ja sitäpaitsi olette ihmisen eli Lutterin seuraajia.

Sitä se tekee kun ihmiset kastetaan jo vauvoina! Ei minkäänlaista tietoa tosiasioista.

Vierailija
35/66 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä palstalla olen usein ihmetellyt miksi nämä hellarit aina hokee etteivät J-todistajat ole kristittyjä. Ihan uskomatonta kun ajattelee että itse ovat Protestanttisuuden lahko ja itse kuuluvat vielä kirkkoonkin. Mikä sekamelska joukkio!

Ainakin minä sain taas kutsun todistajilta Jeesuksen kuolemanmuistonviettoon ja ovat jakaneet monina vuosina ennenkin mutta en ole saanut kutsua hellareilta.

Toiseksi juuri todistajat opettavat, että Jeesus on Jumalan valtakunnan kuningas ja tulevan 1000-vuotis valtakunnan kuningas joka tuo rauhan ja paratiisin maan päälle. Vielä näyttävät Raamatusta kaiken!

Ovatko nämä hellarit joitain solvaajia vai kateellisia todistajille kun itse eivät pysty samaan -vai mitä?

Ensinnäkään helluntailaiset eivät ole mikään lahko (ellet sitten käytä sanaa merkitsemään ns. vähemmistökirkkoa tai -liikettä, ja siinäkin tapauksessa helluntaiherätystä voi kutsua lahkoksi lähinnä Pohjoismaissa), vaan herätysliike, jonka juuret ovat alun perin Yhdysvalloissa. Helluntaiherätys on Suomessa toiminut pitkään rekisteröityneenä yhdistyksenä, ja varsinainen helluntaiKIRKKO on saanut alkunsa vasta 2002. Tämä on Suomen lain puolesta mahdollistanut kuulumisen sekä helluntaiherätykseen että evankelis-luterilaiseen kirkkoon, koska lain mukaan ihminen saa olla sekä kirkon että rekisteröityneen yhdistyksen jäsen samaan aikaan. Yhä edelleen moni helluntaiherätyksen jäsenistä kuuluu ainoastaan ry-muotoiseen seurakuntaan, ei lainkaan helluntaiKIRKKOON. Jotkut kuuluvat myös esim. perhesyistä samaan aikaan luterilaiseen kirkkoon. Ei siinä sen kummempaa.

Helluntailaiset (ja luterilaiset, baptistit, vapaakirkkolaiset, katoliset jne.) eivät pidä Jehovan todistajia kristittyinä, koska näillä on ihan oma oppinsa Jeesuksesta. Jehovan todistajien mukaan Jeesus mm. on Jumalan ensimmäinen luomus, jonka kautta kaikki muu on luotu ja Jeesus on Jumalaa "alempi". Näin ei opeta yksikään kristillinen kirkko, vaan tämä oppi on Jehovan todistajien oma.

Lisäisin vielä (sen kummemmin viestiisi liittymättä), että maailman mittakaavassa evankelis-luterilainen kirkko on "lahko", jos sitä nimitystä halutaan käyttää ns. vähemmistökirkosta. Luterilaisia on noin 60 miljoonaa, kun taas perinteisiä helluntailaisia 115 miljoonaa (yhteensä helluntailaisia on jopa noin 350 miljoonaa, jos kaikki karismaattiset ja uuskarismaattiset liikkeet lasketaan mukaan joukkoon). Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Etelä-Amerikassa helluntailaisuus on taatusti tunnetumpi kristillinen suuntaus kuin luterilaisuus, jota täällä Suomessa tunnutaan usein pidettävän normina (ja kaikkia muita poikkeuksina).

Joku tuossa edellä kertoikin aika hyvin helluntaikokousten kulun. Ei siitä sen enempää. Mitään veroja tai kymmenyksiä ei jäseniltä kerätä, vaan jokainen saa lahjoittaa kykynsä ja halunsa mukaan kolehtiin tai suoraan seurakunnan tilille.

Vierailija
36/66 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle se on ihan luonnollista ja elän mielestäni aivan normaalia elämää. Usko on osa minua ja se vaikuttaa kaikessa mitä elämässäni teen tai päätän. Meidän helluntaiseurakunta on ainakin yhdistyspohjainen, vaikka nykyään on olemassa myös helluntaikirkko, johon jotkut helluntaiseurakunnat kuuluvat.

Hihhulitaustastani kuultuaan moni on kysynyt ihan hassuja kysymyksiä (kuten Saatteko viettää syntymäpäiviä? Saatteko katsoa televisiota? Saatteko mennä naimisiin kenen kanssa haluatte? Onko teidän pakko käydä seurakunnan tilaisuuksissa?), mikä paljastaa ennakkoluulojen kirjon. Kannattaa käydä itse katselemassa ja kuuntelemassa ja sen jälkeen muodostaa oma näkemyksensä.

Vapaa Herrassa

Vierailija
37/66 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei herttinen sentään mikä sekamelskainen joukko te olette -ja miksi?? Onko teillä erilaisia opetuksia joukossanne mutta sama uskonto vai miksi?

Lahkolaisuus on myös sitä, että oppisuuntien mukaisesti erotaan ns. pääuskonnosta kuten Luterilaisuus on tehnyt Protestanttisuudesta.

Siispä kysyn sinulta kenen vieressä Jeesus istuu parhaillaan ja miksi?

Vierailija
38/66 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärtänyt kysymystäsi. Tarkoititko "teillä" helluntailaisia vai kristittyjä yleensä?

Kristinuskon sisällä on useita suuntauksia, kuten varmaan tiedät. Eri suuntausten välillä saattaa olla erimielisyyksiäkin; lapsikaste vai aikuiskate -kysymys lienee tunnetuin. Se, mikä kaikki kristillisiä kirkkoja ja herätysliikkeitä yhdistää, on usko Jeesuksen ristintyöhön ja kolmiyhteiseen Jumalaan. Tämän vuoksi esim. mormoneja ja Jehovan todistajia ei yleisesti pidetä kristillisinä liikkeinä - he eivät tunnusta kolminaisuusoppia. Toki he itse käsittääkseni kutsuvat itseään kristityiksi.

Vierailija
39/66 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin jotkin uskonnot ottavat oikeudekseen määritellä mikä uskonto on kristillinen. Ihmetyttää, että Jeesuksen opetuksiin uskominen ei riitä.

Tiedätkö sinä kolminaisuusopin alkuperän? Sehän ei ole Raamatullinen oppi alunperin eikä sitä sanaa ole mainittu kertaakaan koko Raamatussa. Miten ihmeessä SE oppi voi määritellä kristinuskoon kuulumisen?

Muuten mielestäni juuri lahkolaiuuteen kuuluu erimielisyydet.

vastaatko kenen vieressä Jeesus istuu juuri nyt?

Vierailija
40/66 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kukin saa määritellä minkä tahansa asian ihan miten itse haluaa. Jokaisella ihmisellä on mielipiteenvapaus. Kyllä sinä saat pitää Jehovan todistajia kristittyinä, ei minulla ole mitään sitä vastaan.

Jatkankin, että minun MIELESTÄNI lahkolaisuuteen nimenomaan eivät kuulu erimielisyydet. Lahkolaisuuteen kuuluu usein yksinvaltainen, karismaattinen johtaja, joka sanelee, miten kaikkien tulee toimia, ja mahdollisesti määrää hyvinkin henkilökohtaisista asioista eikä suvaitse kyseenalaistamista. Lahkot ovat usein pieniä, varsin suljettuja ja eristyksissä, eikä sen jäsenten välillä suvaita olevan erimielisyyksiä.

Näin minä yleensä määrittelen lahkon. Lahko voidaan toki määritellä myös muulla tavoin, mutta jos arkikeskustelussa puhutaan lahkosta, ymmärrän sen näin ja uskon, että moni muukin ymmärtää.

Kolminaisuusoppia ei toki sellaisenaan mainita Raamatussa. Se on alkukirkon aikana syntynyt teoria, jonka avulla Jumala on pyritty selittämään mahdollisimman tyhjentävästi ja selväjärkisesti. Kolminaisuusopin tunnustavia kirkkoja pidetään yleisesti kristillisinä kirkkoina. Jehovan todistajat taas yleensä määritellään kristillisperäiseksi liikkeeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän