Millä perusteella tuomitset E-koodilliset lisäaineet elintarvikkeissa?
Mielikuvien vai tiedon perusteella?
Oletko ottanut selvää, mitä mikäkin lisäaine on, mitä se tekee ja missä sitä muuten esiintyy?
Kommentit (26)
koska olen saanut vakavia allergiareaktioita osasta. Mutta en siis silti tuomitse kaikkea vaan tiettyjä.
Eli sen tyyliset kuin väriaine kuivatuissa aprikooseissa. Aivan turha aine.
Eli sen tyyliset kuin väriaine kuivatuissa aprikooseissa. Aivan turha aine.
se olisi porkkanan karoteenia?
Lisäaineelliset elintarvikkeet eivät vain kiinnosta minua. En käsitä, miksi minun pitäisi syödä mitään ylimääräisiä aineita ruoassani, kun voin tehdä lisäaineetonta ruokaa.
mm. luontaisen kaltaiset aromit. Että jospa kuitenkin ihan sitä tuotetta itseään saisi eikä pelkkiä aromeja.
En osta enää nykyään eineksiä ja aika vähiin käy kohta muutkin ruoka-aineet. Harmi.
Lähinnä arominvahventeet, osan väriaineista sekä keinomakeutusaineet.
Enkä ymmärrä, miksi mansikkajugurttiin tarvitaan punajuuriväriä ja hurjasti makeutusta. Meidän mansikkajugurtti tehdään maustamattomasta luomujugurtista ja mansikoista/mansikkasoseesta, johon lisätään vähän raakaruokosokeria. Hyvältä näyttää ja maistuu.
Mielikuvien vai tiedon perusteella?
Oletko ottanut selvää, mitä mikäkin lisäaine on, mitä se tekee ja missä sitä muuten esiintyy?
Onhan se nyt eri asia, onko se lisäaine leivinjauhetta vai aspartaamia...
Lapsen vatsavaivat loppuivat kuin seinään kun aloin seuraamaan E-koodeja ja pyrin käyttämään niitä mahdollisimman vähän. Tietoa olen lukenut lehdistä, netistä ja kuullut telkkarista. Ruoassa ei tarvi olla mitään ylimääräisiä aineita.
ja jotkut valmistajat kiertävät e-koodeja kirjoittamalla lisäaineen nimen auki, esim. sitruunahappo eikä E330.
Tiedän, että esim. sitruunahappo on luonnossakin esiintyvä aine, eikä terveydelle haitallinen. Toisaalta monet luonnossa esiintyvät aineet voivat olla myrkyllisiä tai haitallisia suurina annoksina tai johonkin toiseen aineeseen yhdistettynä. Luonnollinen tai luonnossa esiintyvä ei tarkoita samaa kuin elintarvikkeeksi kelpaava tai terveellinen. Kärpässienikin on luonnollinen.
Lisäaineina näitä "luonnon omia aineita" matkitaan laboratorioissa ja lisätään ruokiin, joissa niitä ei muuten ole. En usko, että kaikkien aineiden yhteisvaikutuksia ollaan loppuun saakka selvitetty.
Siksi pyrin välttämään lisäaineita, mutta en tee siitä kuitenkaan elämän tärkeintä asiaa.
absoluuttisesti pahoja tai turhia. On olemassa selvästi turhia ja mahdollisesti haitallisia E-koodattuja tai muuten listassa mainittuja lisäaineita (esim. atsovärit) mutta osahan on täysin luonnollisia aineita, joita saa muistakin luonnon elintarvikkeista ja jotka ovat olleet käytössä sellaisenaan osana muista ruoka-aineita vuosisatojen ja -tuhansien ajan: esim. karoteeni (porkkanasta), bentsoehappo (mm. puolukassa luontaisesti), sitruunahappo, punajuuriväri, E-vitamiini tokoferoli jne. jne. Ja näitä tämän tyyppisiä aineita käytetään nimenomaan parantamaan elintarvikkeen ominaisuuksia (esim. säilyvyyttä), ei myrkyttämään ihmisiä. Kannattaa sen verran tutustua E-koodeihin ja perusbiologiaan ja -kemiaan, ettei ihan mene puurot ja vellit sekaisin.
tykkään erlaisista tuotteista missä on paljon eri lisäaineita ja säilöntäaineita ja plussana pidän sitä että kuoleman jälkeen mun ruumis säilyy pitkään.
Usein sellaiset elintarvikkeet joita en muutenkaan käyttäisi sisältävät runsaasti lisäaineita. Koska en noita elintarvikkeita käytä jäävät siinä sivussa lisäaineetkin saamatta.
E101 Riboflaviini
E140 Klorofyllit
E160a Karotenoidi, Beta-karoteeni
E170 Kalsiumkarbonaatti
E210 Bentsoehappo
E211 Natriumbentsoaatti
E300 Askorbiinihappo
E322 Lesitiini
E330 Sitruunahappo
E406 Agar
E412 Guarkumi
E440 Pektiini
E967 Ksylitoli
jne.
Ehkä olisi syytä myös kiinnittää huomiota pitoisuuksiin?
Tero
Säilöntäaineita en välttele, enkä nitriittejä makkaratuotteissa, mieluummin ne kuin bakteerit. Toki yritän tehdä ruuat itse, enkä eineksiä käytä. Osaksi on lisäaineiden välttelyä einesten ostamattomuus, osaksi makuasia, oma tekemä on parempaa. Nyt pidempään olen yrittänyt vieroittaa perhettämme limsoista. En pelkää aspartaamia mitenkään erityisen vainoharhaisesti. Lähinnä ajattelen, että on ns. turha ryhmä. Ennen meillä juotiin light colaa valtavasti, pullo päivässä tyyliin. Nyt on melkein vuosi vähennetty vain synttäreiksi yms. Fosforihappoa on mustissa limsoissa ja on noita fosforia sisältäviä lisäaineita makkaratuotteissakin. Se ei käsittääkseni suuresti saatuna ole hyväksi. Makkaraakin valitsen välillä Vatajalta tai valitsen muita vähemmän käsiteltyjä laatuja. Sitten pyrin välttämään osittain kovetettuja kasvirasvoja. Ne ei ole lisäaineita, mutta hankalia vältettäviä. Tykkäisin käydä kahviloissa, mutta viime syksystä tajusin, että kaikki konditoriatuotteet on transrasvapitoisia. Jätskeistäkin valikoin nykyään tarkkaan. Keksit tutkin tarkkaan, yritän ottaa vähemmän käsiteltyjä. Irtokarkit on myös toinen asia, joiden käyttöä on syksystä asti vähennetty. Suklaa yms. yksinkertaisempi makeisvalikoima on nyt meillä tavallisempi. Värikkäät karkit vain synkkäreiksi yms. Meillä on vähän riehuvaisia nuo lapset selvästi olleet makeisista. Että kaikenkaikkiaan tuo sokerin määrän seuranta on mulle nykyään tärkeää. Kaikessa seuraamisessa ajattelen, että sitä määrää vähän tarkkailen. Jos toisinaan syö, ei niin haittaa. Eineksiä tosiaan ei ole juuri koskaan käytetty. Uskon, että osa lisäaineista on haitallisempia kuin toiset. Osa on c-vitamiinin tapaista antioksidanttia, osa tarpeen säilyvyyden kannalta (tosin silloin voi ostaa ihan tuoreen vaihtoehdon!). Turhimpia on aromit ja jatkeet, esim. tärkkelykset jugurteissa.
... ei todellakaan ole karoteenia, vaan rikkiä.
Mä tuomitsen erityisesti turhat lisäaineet:
- Arominvahventeet, aromit, koostumusta muuttavat lisäaineet (sakeuttamisaineet, stabilointiaineet, emulgointiaineet) pyrkivät korvaamaan tuotteessa jotakin, mikä olisi kalliimpaa. Toisin sanoen näiden löytyminen tarkoittaa että tuote on laadutonta, ja ettei se sisällä niitä aitoja raaka-aineita juuri lainkaan
Sitten myrkylliset aineet:
- Arominvahventeet (taas, aiheuttaa mm. iho-oireita, päänsärkyä, pahoinvointia), atsovärit (joo, EU salli ne kun Suomi oli jo ehtinyt kieltää, aiheuttaa mm. syöpää ja ADHD:ta), nitriitit (aiheuttaa syöpää), keinomakeutusaineet (aspartaami aiheuttaa mahdollisesti syöpää, sakariini ja syklamaatti aiheuttavat sikiöille ja lapsille kehityshäiriöitä, monien muiden vaikutuksia ei tunneta)
Ihan kohtuullisen positiivisesti suhtaudun sellaisiin säilöntäaineisiin, jotka ehkäisevät esimerkiksi listerian tai botuliinibakteerin kasvua. Nämä siksi, että katson haittavaikutusten jäävän todennäköisiä hyötyjä pienemmäksi.
Ylipäänsä olen näissä ehkä vähän mustavalkoinen, koska en juurikaan käytä puolivalmisteita, vaan ostan ruokani raaka-ainemuodossa.
Eli todella terveellinen tuote. :)
Kaikki pahan kuuloiset ei välttämättä ole pahoja.
Totta on että pitoisuuksien tarkkaileminen olisi kiinnostavaa.
Harmi vaan kun valmistajat ei niitä ilmoita.
Näin ollen täytyy vain arvailla...
Eivät ne välttämättä suorastaan vaarallisia ole, mutta en ymmärrä miksi niitä pitäisi syödä. Ruoka on paremman makuista ja ravinnerikkaampaa ilman tyhjiä täyteaineita joilla autetaan teollisuutta parantamaan katteitaan.
Olisi tosin ihme, ellei sillä että vedetään kilotolkulla keinotekoisia aineita nassuun vuodessa, olisi Minkäänlaisia negatiivisia vaikutuksia.. Terve järkikin sen jo sanoo.
Kysymys kuuluu, MIKSI söisin lisäaineita kun ei niitä mihinkään tarvita? Minulla on varaa ostaa kunnon ruokaakin ja taitoa/ viitseliäisyyttä tehdä ihanaa ruokaa.
absoluuttisesti pahoja tai turhia. On olemassa selvästi turhia ja mahdollisesti haitallisia E-koodattuja tai muuten listassa mainittuja lisäaineita (esim. atsovärit) mutta osahan on täysin luonnollisia aineita, joita saa muistakin luonnon elintarvikkeista ja jotka ovat olleet käytössä sellaisenaan osana muista ruoka-aineita vuosisatojen ja -tuhansien ajan: esim. karoteeni (porkkanasta), bentsoehappo (mm. puolukassa luontaisesti), sitruunahappo, punajuuriväri, E-vitamiini tokoferoli jne. jne. Ja näitä tämän tyyppisiä aineita käytetään nimenomaan parantamaan elintarvikkeen ominaisuuksia (esim. säilyvyyttä), ei myrkyttämään ihmisiä. Kannattaa sen verran tutustua E-koodeihin ja perusbiologiaan ja -kemiaan, ettei ihan mene puurot ja vellit sekaisin.
Jos mä haluan karoteenia, syön luomuporkkanoita. Jos haluan bentsoehappoa, syön vaikka niitä puolukoita ja ihan aitoja sellaisia. Jos haluan E-vitamiinia, syön jotain joka sisältää sitä luontaisesti. Ei kirjoittamasi ole mitään uutta, mutta nuo E-aineet kertovat melkein poikkeuksetta ruuan laaduttomuudesta, jos siihen pitää tuollaisia aineita keinotekoisesti lisätä. Jos ruoka on laadukasta, se ei vaadi tuollaisia.
Ja huom, säilöntäaineet muodostavat pienen murto-osan nykyään käytetyistä lisäainemääristä. Ihan valtaosa on sellaisia, joita käytetään teollisuuden katteiden parantamiseen. Eli siis korvaamaan arvokkaampia ja ravinnerikkaita raaka-aineita, parantamaan ruuan pahaa makua tai huonoa ulkonäköä. Tällaisia ongelmia ei ole, jos ruoka on kunnollista ja hyvistä raaka-aineista tehtyä.
Kaikkihan sen tietää.