Minulle eräs kuuluisa gynekologi sanoi "off the record", ettei ymmärrä miksi naiset yhä
suostuvat synnyttämään
alateitse. Sektio on niin paljon helpompi ja turvallisempi. Hän itse ei kuulemma ikinä suostuisi vastaavaan kidutukseen.
Ja varmaankin joku tulee kertomaan tämän olevan provo. Voin käsi sydämellä vannoa, että näin sanoi samalla kun olin sektiosta sopimassa.
Kommentit (61)
kovemmat kuin alatiesynnytyksessä, joten en ihan tajua tuota helpommalla-pääsy-osiota............ Ja kuka ihme lässyttää siitä että suunniteltu sektio olisi turvallisempi kuin normaali alatiesynnytys?!
No se venäläinen Gyne joka haluaa kotiin klo 17 mennessä, siksi siis kaikki synnyttämään sektiolla normaali työaikaan mars!
Mulla kokemukset molemmista; alatiesynnytys missä muutama tikki laitettiin ja kaikki sujui hyvin. Koiran kanssa kävelylenkillä kahden päivän kuluttua. Sektio 1,5 vuoden kuluttua, joka siis hätäsektio, mikä sinänsä sujui ok ja toivuin taas kotiin moppaamaan ja kävelemään toisena päivänä synnytyksestä. MUTTA se tilanteen hallinta, vapaus, luonnollisuus ym oli alatiesynnytyksessä ihanaa. Sektiossa avuton olo, paineet laski lääkityksestä ja heräämössä postailu nälkäisenä ja janoisena oli epämiellyttävää. Ja sängyllä kärrääminen, katetrit jne. Tosin, jälkeenpäin selvisi että perätilaraskaus oli riskiraskaus. Napanuora lähti kalvoista eli sanonta "jos lapsi on perätilassa, sille on syynsä, eikä pidä lähteä väkisin kääntämään" piti paikkansa...Mulle tehtiin kaksi rajua kääntöyritystä, jos napanuora olisi lähtenyt irti, lapsi olisi ollut hapeton ja syntynyt pahasti vammautuneena. Ja tätä juttuahan ei sitten Kättärillä huomattu vaikka ultralaitteet aika tarkkoja onkin... eli syynsä kai sektioillakin on, mutta ehdottomasti lähtisin alatiesynnyttämään mieluummin.
Onko kilpailu kuka nähnyt eniten vai?
Mun mielestä vauvan terveys on riittävä syy alatietsynnytykselle.On kiistaton fakta että alatiesynnytyksessä vauva saa immuunijärjestelmää varten bakteerikannan jota ei saa sektiolla.On myös tutkimustuloksia joiden mukaan äidin maidontuotannossa voi olla vaikuksia sektiossa.Elimistö ei siis "tiedä" synnyttäneensä.Kaikki äidin hormonit yms.joiden pitoisuuksien pitäisi luonnostaan palautua raskautta edeltävälle tasolle häiriintyy sektiolla.Esimerkkejä miksi synnyttää alateitse silloin kun se on mahdollista on niin paljon et ap;een kaltaisten on turha ees yrittää huijata et syy sektioon on joku muu kuin oma mukavuus ja ulkonäkö.
Synnytin alateitse ja repesinkin jonkin verran. Olen kuitenkin kokenut myös sektiota vastaavan suuren vatsan alueen leikkauksen ja kyllä synnytän seuraavatkin mieluummin alateitse kuin leikkauksella.
Sektio ja leikkaus on aina isompi riski kuin synnytys alateitse jos äiti ja lapsi ovat perusterveitä eikä ole tiedossa komplikaatioita.
Olin pettynyt ja surullinen. Lopputulema on kuitenkin ihana. Onneksi paranin aika nopeasti, mutta leikkausarpi helottaa edelleen aivan punaisena ja sen yläpuolelle kertyy nestettä. Vatsa ei tod ole kovin nätti. Lapsi on 1 v 4 kk.
Jos yksityiseltä todella saa sektion rahalla, niin jopa on heitetty lääketieteelliset perusteet romukoppaan! Todella epäeettistä.
suostuvat synnyttämään alateitse. Sektio on niin paljon helpompi ja turvallisempi. Hän itse ei kuulemma ikinä suostuisi vastaavaan kidutukseen. Ja varmaankin joku tulee kertomaan tämän olevan provo. Voin käsi sydämellä vannoa, että näin sanoi samalla kun olin sektiosta sopimassa.
ja joillekin sopiva tapa. Mutta mä ainakin haluan päättää lapsilukuni itse, enkä riskeerata sitä -öh minkä takia?
Mulla on ollut varmasti kokonaisuudessaan helpommat synnytykset kuin yksikään sektio voi olla. Mä en muutenkaan ymmärrä miksi synnytyskipuun pitää suhtautua hysteerisesti. Normaalissa synnytyksessä se ei kerro mistään pahasta, vaan ainoastaan kuuluu asiaan. Se ei ole sama kuin tulehtunut umpisuoli tms. oikeasti pahaa tekevä kipu.
Mutta joo, jos joku selviää sektiosta kolmella tikillä, nousee saman tien omille jaloilleen synnytyspöydältä ( tai altaasta) ja pystyy hoitamaan vauvaansa ensihetkistä alkaen, niin hyvä hyvä.
Mulla on alapää saanut osansa synnytyksissä, ei se mikään teinitytön pimpero enää ole. Mutta kas, mieluummin käyn sen sitten laittamassa kerralla kuntoon kun lapsiluku on täysi, kuin makaisin suolestettavana kun voisin oiekasti synnyttääkin.
on etua myös lapselle, jos nyt joku vaivautuu sitä lasta yhtään miettimään:
Alatiesynnytyksessä lapsi kohtaa äidin emättimen normaalin bakteerikannan. Tämä valmistaa lasta kohtaamaan muita vieraampia ja äkäisempiä taudinaiheuttajia. On todettu, että alateitse syntyneiden lasten veressä on enemmän liuskatumaisia valkosoluja, monosyyttejä ja luonnollisia tappajasoluja kuin keisarileikkauksella syntyneillä. Jonkin verran tutkimusnäyttöä on siitä, että normaalireittiä syntyneillä lapsilla olisi vähemmän atopiaa ja astmaa.
Maija-Riitta Ordén
synnytyslääkäri, KYS
Ensimmäinen syntyi alakautta ja toinen sektiolla.
Nyt odotan kolmatta ja vaadin ehdottomasti sektion.
Ekan lapsen kohdalla kaikki ei mennyt kuin Strömsössä...
sektiolla syntyneillä vauvoilla on paljon enemmän hengitysongelmia verrattuna alakautta syntyneisiin.
ja sit on tietty toi bakteeri asia niinkuin joka kirjoitti.
noinhan se. Minulle sanottiin, kun sovin sektiota, että suunnitellussa sektiossa riskit lapselle ovat 0. Ja ei ollut yksityinen, vaan ihan naistenklinikan lääkäri.
noinhan se. Minulle sanottiin, kun sovin sektiota, että suunnitellussa sektiossa riskit lapselle ovat 0. Ja ei ollut yksityinen, vaan ihan naistenklinikan lääkäri.
Kummatkin ovat lahjakkaita, ei allergioita eikä muitakaan ongelmia.
Olen synnyttänyt kummatkin lapseni eemelinä Helsingissä. Eemeli-luokkaa ei enää/ tällä hetkellä ole mutta vastaavan saa jos haluaa.
ap
riskejä alatiesynnytyksessä on a)äidille, b)lapselle?
ja lapset ovat terveitä ja fiksuja lapsia :)
(siis suunnitellussakin), jotka liittyvät mm. immuniteettiin (synnytyskanavan bakteereilla on tärkeä merkitys) ja hengityksen käynnistymiseen sekä äidin maidontuotantoon. Se, että suunnitellun sektion riskit olisivat "nolla" kuolemis- tai vammautumismielessä ei tarkoita, etteikö siitä silti olisi mahdollisesti erilaisia pienempiä (tai suurempiakin) haittoja. "Sektioäitien" lapset ovat esimerkiksi keskimäärin allergisempia kuin alateitse synnyttäneiden.
ja ihan alateitse olen synnyttänyt. Synnytykset olivat elämäni huippukohtia, joita en vaihtaisi pois. Ehdottomasti halua synnyttää kolmannenkin alateitse.
Olen synnyttänyt kaksi lasta sovitulla sektiolla! Kummatkin ovat lahjakkaita, ei allergioita eikä muitakaan ongelmia.
Olen synnyttänyt kummatkin lapseni eemelinä Helsingissä. Eemeli-luokkaa ei enää/ tällä hetkellä ole mutta vastaavan saa jos haluaa.
ap
(siis suunnitellussakin), jotka liittyvät mm. immuniteettiin (synnytyskanavan bakteereilla on tärkeä merkitys) ja hengityksen käynnistymiseen sekä äidin maidontuotantoon. Se, että suunnitellun sektion riskit olisivat "nolla" kuolemis- tai vammautumismielessä ei tarkoita, etteikö siitä silti olisi mahdollisesti erilaisia pienempiä (tai suurempiakin) haittoja. "Sektioäitien" lapset ovat esimerkiksi keskimäärin allergisempia kuin alateitse synnyttäneiden.
Kuoleman riski? vammautumisen riski? Aika isoja haittoja, mielestäni alatiesynnytyksessä. Ja kaiken kukkuraksi siinähän on aina riski joutua sektioon...
Naurettava ajatus ajatellen omaa synnytystä. Sairaalaan mennessä 6 cm auki, kesto alle 2 tuntia, luomuna. Ponnistus 9 minuuttia, ei tikin tikkiä. Heti istuin ja menin suorilta suihkuun. Yksikään leikkaus ei voi olla noin helppo =)
ja että se kohtu kanssa kestää ne lapset. Kun sitä leikellään niin eihän se kestä kovin monta lasta.