Millainen on suomalainen köyhä?
Kuinka köyhä voi suomalainen olla?
En tunne yhtään.
Kommentit (121)
Vai monessako maassa on kaikille täysin ilmainen koulutus yliopistotasolle saakka? Suomessa on maailman suurimmat tulonsiirrot hyvätuloisilta ja keskiluokalta heikompituloisille (veroprogressio, opintotuet, sossun tuet yms), ilmainen julkinen terveydehoito jne jne. Oletteko "köyhät" koskaan miettineet miten ihmeessä pärjäisitte missään muussa maassa kuin Suomessa?
Puhut jostain 80-luvun tilanteesta, nykyään monessa Euroopan maassa on Suomea parempi sosiaaliturva ja julkinen terveydenhuolto.
Kyllä sitä on köyhä, kun on menoja joita sossu ei hyväksy. Esim. velan lyhennykset.
Kenellekään ihmiselle ei tule yhtäkkiä tyhjästä mitään velkoja! Asia on yksinkertaisesti niin, että sinä olet ostanut jotain mihin sinulla ei oikeasti ollut varaa! On ehdottomasti oikein että sossu ei hyväksy tällaista rahankäyttöä menoihin!!!
Köyhä on ihminen, jolla ei ole rahaa ruokaan, asumiseen ja vaatteisiin.
Tyhmä on ihminen, joka käyttää rahansa liian kalliisiin ruokiin, asuntoihin, vaatteisiin ym. ja sitten luulee itseään köyhäksi kun rahaa ei ole.
sosiaalitukia haluta nostaa keskipalkan tasolle. Ja sitä ei kai kukaan halua?
Minun mittarini mukaan olen köyhä, sillä asun vuokralla.
Olen köyhä, sillä meillä ei ole mahdollisuutta saada pankista sellaista lainaa, jolla voisi ostaa 5 henkiselle perheellemme asunnon Espoosta.
Vuokra 1200 €/kk ja jos olisi omistuasunto, kuukausierä olisi paljon pienempi ja rahaa jäisi enemmän käyttöön.
niin väärin, että pienituloinen joutuu maksamaan ryöstöhintaista vuokraa ja kerryttämään jonkun rikkaan omaisuutta. Ilmeisesti tätä rikasta halutaan tukea suomessa enemmän kuin köyhää.
Köyhä on köyhä. Onko väliä mistä ne rahat tulee? Siivoamalla vai sossusta/kelasta.
kauheaa luettavaa. Ihmiset, jotka ei tiedä köyhyydestä mitään, syyttävät köyhiä tilanteestaan. Ihan kuin se auttaisi. Varmasti on sellaisiakin, jotka loisivat yhteiskunnan tuilla tekemättä, yrittämättä mitään, mutta tässä ketjussa tuskin on sellaisista kyse.
Monesti köyhyys on muuttuneiden olosuhteiden tulosta. Esim. sairaus, työttömyys, avioero, konkurssi yms. ajavat ihmisiä köyhyyteen. Taloudellinen ahdinko yhdistettynä henkiseen ahdinkoon em. syiden seurauksena on sellainen yhdistelmä, joka lamaa monet. Ei ole voimia nousta sieltä suosta. Jotkut sisuuntuvat ja he selviävät nopeammin jaloilleen. Mutta toiset, heikommat jäävät ongelmineen yksin. On suuri vääryys, että tällaisia syytellään: olet itse tilanteesi aiheuttanut, kärsi nyt! Et tarvitse kunnon vaatetta, silmälaseja, ruokaakaan, tv on turha samoin netti. Köyhältä kielletään kaikki!
Luvattoman moni tässä ketjussa on todettavissa henkisesti todella köyhäksi. Se on sääli jos mikä.
Joka ei köyhää ja kurjaa armahda ei ole minkään väärtti ihmisenä.
omaisuutensa ja ihmissuhteensa, tosin sekin on kyllä tässä tapauksessa oma valinta.
Köyhä EI ole se, joka asuu sadan neliön omistusasunnossa ja pääsee vain kerran vuodessa ulkomaille.
Ei näy päälle mitenkään mutta tietynlaista näköalattomuutta on jutuissa.
Suhteellista köyhyyttä kylläkin.
on mielen köyhä
eli
perussuomalainen
onhan pahvilaatikossa asuvan intialaisenkin köyhyys oma valinta, voisihan se esim synnyttää 10 lasta ja myydä ne bordelliin niin eiköhän nousisi köyhyydestä!
Olen 3-vuotiaan lapsen yh-äiti. Asun lapseni kanssa vuokralla pienessä kaksiossa. Minulla ei ole autoa, vaan kuljen kaikki matkat bussilla, pyörällä tai kävellen.
Minulla on korkeakoulututkinto, mutta työpaikat tällä seudulla (Oulu) ovat kiven alla. Siksi teen osa-aikatyötä kahdessa eri paikassa. Lisäksi saan soviteltua päivärahaa tilanteen mukaan.
Kaikki menee, mitä tulee. Uusiin vaatteisiin ei ole ollut varaa aikoihin. Yritän paikkailla ja uudistaa omia vaatteitani ja lapselle hankin vaatteet kirpparilta.
Tuoreita hedelmiä ja vihanneksia yritän ostaa viikoittain, mutta ei ole aina mahdollista. Syömme paljon puuroa, jopa ruoaksi.
7: Näkeekö teistä päällepäin että olette köyhiä?
En oikein tiedä vakuuttiko tuo nyt ihan täysin, olet ehkä siinnä rajamailla. Onko paljon tilanteita että rahat ei riitä, saat sovitella laskuja ja ihan tosissasi miettiä mistä sitä rahaa repii?
Ap
tai kotiäitinä ollut leski tai kahden asunnon loukussa oleva ihminen, konkurssiin mennyt yrittäjä. Tarinoita on monia.
talous menee kuralle, jos hammas alkaa särkeä. Toimeentulotukea ei saa mutta rahaa ei käytännössä ole, koska pakollisia menoja on ollut liikaa. Sossu ei kuitenkaan hyväksy niitä menoiksi.
Moni ystäväni asuu isossa omakotitalossa, joihin verrattuna oma kämäinen kaksio tuntuu kamalalta loukulta (siitä huolimatta, että on koti on suht siisti). Emme matkustele, koska siihen ei ole rahaa.
Rahatilanteesta tekee vaikean erityisesti se, että työpaikoista palkat tulevat eri aikaan, joskus palkkaa joutuu odottamaan pitkäänkin (esim. lokakuun palkka tuli vasta marraskuun viimeisenä päivänä). Liiton rahoja voi hakea vasta kun palkat ovat tulleet. Tästä seuraa kierre: joudun sovittelemaan laskujen eräpäiviä tai nostamaan rahaa luottokortilta, jolloin myöhemmin tulevasta palkasta joutuu sitten makselemaan noita luottokorttivelkoja. Ja taas on pienempi summa rahaa käytössä kuukaudeksi.
Jokin yllättävä meno sekoittaa pakkaa tietysti kerralla, kun yhtään jouston varaa ei kerta kaikkiaan ole.
Helpotusta tilanteeseeni ei ole näköpiirissä. Toivon silti, että olen onnistunut työpaikoissani verkostoitumaan niin hyvin, että jossain vaiheessa työllistyn paremmin.
7: Näkeekö teistä päällepäin että olette köyhiä?
En oikein tiedä vakuuttiko tuo nyt ihan täysin, olet ehkä siinnä rajamailla. Onko paljon tilanteita että rahat ei riitä, saat sovitella laskuja ja ihan tosissasi miettiä mistä sitä rahaa repii?Ap
aineellinen ja mielen köyhyys yhdistettynä.
78: Missä kohtaa väitin että valtion pitäisi maksaa kaikki??!?? Mielestäni sanoin että koin olevani köyhä tuossa kuvailemassani tilanteessa. Miksi jonkun pitää elää velaksi??
Kuule tein opiskellessa töitä varmasti keskimäärin sen 10 tuntia päivässä.
61:Kai viittä vuottakin voi kuvailla väliaikaseksi... Ja mielestäni on myös hieman epäilyttävää kun et tiedä entisiä kotiolojani vaan suoraan haukut, että on kumma kun pitäisi saada sama elintaso kuin vanhempien luona asuessa. Olisin kuule varmasti opiskellut kotoa käsin jos olisi ollut mahdollista.
T:58