Miksi nainen menettää itsemääräämisoikeuden synnytyksessä?
Tälläkin palstalla usein on kertomuksia miten synnytyksessä ei kuunneltu äitiä.
Kuvittele sama muihin toimenpiteisiiin, esimerkiksi hammaslääkäriin. Kenenkään hammasta ei positeta ilman asianmukaisia puudutteita, vaikka niin on satoja/tuhansia vuosia tehty.
Potilaalle pitää taata päätäntävlta omaan kehoonsa. Sumessa abortti on laillinen joten syntymäton lapsi on osa äidin kehoa ja näinollen äidin päätäntävalla alaisuudessa. Eli perustelut lapsen parhaalla eivät voi sivuuttaa äidin oikeuksia. Aikuinen henkilo suomen lain mukaan tekee (terveydenhoitohenkilokunnalta tarpeellisen tiedon saatuaan) itseään ja omaa kehoaan koskevat päätokset.
Miten synnytyksessä kaikki tämä katoaa? Jopa perusoikeudet?
Potilas ei saa päättää asennoista, kivunlievityksen riittävyydestä ym. Joillakin on jopa kiellosta huolimatta leikattu väliliha. Tai potilaalta lupaa kysymättä. Kuvittele tämä samanlainen toimintatapa mihin tahansa muihin toimenpiteisiin ja olisit järkyttynyt.
Tuleeko naisesta muiden omaisuutta raskaana ollessa, jonka ihmisarvo ja oikeudet poljetaan maahan?
Kommentit (104)
itse pyysin taas välilihanleikkausta, jotta olisi mukavampi ponnistaa en saanut... tällä asialla ei ole mielestäni lapsen terveyteen vaikuttavaa...samoin pyydän puudutuksen hammaslääkärissä...
alaikaisen lapsenn terveydenhuollosta paattavat vanhemmat?
esimerkiksi leikkauksiin pitaa saada vanhempien lupaja ilman ei voi leikata. vaikka kuinka olisi lapsilla oikeuksia.
Kyllähän vanhempia aina kuunnellaan, mutta ne loppuliset päätökset tekee joku muu. Kuten synnytyksessä kätilö tai lääkäri. Ei myöhemminkään voi kieltäytyä lapsensa hoidoista, jos lääkäri jotain määrää ja vanhemmat ei sitä hyväksy.
Ei myöhemminkään voi kieltäytyä lapsensa hoidoista, jos lääkäri jotain määrää ja vanhemmat ei sitä hyväksy.
[/quote]
kylla voi. oikeuden pitaa kumota huoltajuus jos vanhempien eriava mielipide halutaan sivuuttaa.
ihan käsitä tätä pointtia... eihän siellä kellekkään väkisin mitään puudutteita työnnetä! kyllä ne kätilöt ajattelee synnyttäjän js vauvan parasta...kaikki ei vaan aina välttämättä mene niinkuin äiti haluaa... ja yleensä ammattihenkilöt tietää nämä tapaukset vähä paremmin ku äiti
abortti rv 40 on turkin verrattavissa episiotomiasta kieltaytymiseen!
määrätä itselleen lääketieteellistä hoitoa.
ihan käsitä tätä pointtia... eihän siellä kellekkään väkisin mitään puudutteita työnnetä! kyllä ne kätilöt ajattelee synnyttäjän js vauvan parasta...kaikki ei vaan aina välttämättä mene niinkuin äiti haluaa... ja yleensä ammattihenkilöt tietää nämä tapaukset vähä paremmin ku äiti
pointti on ettei saa puudutetta tai leikataan valiliha vakisin, mita ei missaan muussa toimenpiteessa tehtaisi! eli potilaan mielipide sivuutetaan taysin.
vaikka jalkoja on amputoitu satoja vuosia ilman kipulaaketta, ei varmasti riittaisi perusteeksi nykypaivana potilaan puuduttamatta jattamiselle!
miten te naiset jaksatte vain puolustella tata. eri asia kun hata, mutta synnyttajaa kohdellaan kuin aivotonta aivan rutiini synnytyksissakin!
vaatikaa omia oikeuksianne!!
kykyihin vauvan hoitamisessa..ei luoteta itseen, vaan annetaan vauvan huutaa nälkää, vaikka tarviisi jo kiinteätä ruokaa. Joku kun sattui keksimään jossain käänteessä täysimetyksen..just joo. Olen kaikille lapsilleni antanut perunaa jo alle kolmen kuukauden iässä.
Järjestelmäkö päättää äidin etuuksista ja vauvankin..
määrätä itselleen lääketieteellistä hoitoa.
entas kieltaytya kuten valilihanleikkaus??
liian pienellä puudutuksella. Hammaslääkärin mukaan puudutusainetta ei vaan voinut laittaa enempää ja hampaanpoisto sattui enemmän kuin mikään muu koskaan on sattunut. Ja olen synnyttänyt sentään kolme lastakin. Olin ihan shokissa toimenpiteen jälkeen.
Joten ap:lle vastaisin, että on muitakin toimenpiteitä kuin synnytys, jossa ei "kuunnella" potilasta (vaikkei synnyttäjänyt varsinaisesti potilas olekaan). Työkaverilta meni olkapää pois sijoiltaan ja se sattui kuulemma aivan kamalasti, olisi halunnut heti nukutuksen tai ainakin kaikki mahdolliset kipulääkkeet, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että laitetaan olkapää heti takaisin sijoilleen ja vaiva on ohi. Niin kävikin, mutta se sattui.
kykyihin vauvan hoitamisessa..ei luoteta itseen, vaan annetaan vauvan huutaa nälkää, vaikka tarviisi jo kiinteätä ruokaa. Joku kun sattui keksimään jossain käänteessä täysimetyksen..just joo. Olen kaikille lapsilleni antanut perunaa jo alle kolmen kuukauden iässä. Järjestelmäkö päättää äidin etuuksista ja vauvankin..
aivan!
"kun neuvolassa sanottiin".. ja lapsi huutaa kun kaikki ei ole ok ja mama vaan seuraa kun lammas th paimenta! ajatelkaa itse, te olette lapsenne äitejä ja tunnette parhaiten
eikö se ole parempi äidillekin, jos väliliha leikataan ja se ei pääse repeämään hallitsemattomasti? Vai siis miksi se leikataan?
Lapsen turvallisuudesta pidetään huolta, jos vanhemmat yrittävät estää.
Ei myöhemminkään voi kieltäytyä lapsensa hoidoista, jos lääkäri jotain määrää ja vanhemmat ei sitä hyväksy.
kylla voi. oikeuden pitaa kumota huoltajuus jos vanhempien eriava mielipide halutaan sivuuttaa.
sen oman kehon ja kivun tuntee ei kätilö, hän voi vaan ehdottaa vaihtoehtoja
Raskaana ollessani vikat viikot tuntuivat kuin olisin vain säiliö, jossa kasvatetaan uutta veronmaksajaa. Jos valitan jotain, siis ihan aiheesta, vastaus oli luokkaa "kestät nyt loppuun asti, ajattele vauvaasi jne."-löpinää. Synnytys meni päin sitä itseään kun en päässyt edes kunnolliseen synnytystapa-arvioon, jossa olisivat nähneet että lapsen pää on vinossa eikä pääse tulemaan...arvioinnin sijaan minua arvosteli Kättärin vanha mieslekuri, joka vaan haukkui painoani ja suunnilleen kaikki muukin oli pielessä :(. Ei suostunut arvioimaan mitään, lähetti vaan pikaverensokeriin (joka oli kunnossa). Että näin asiallista meininkiä!
Turha kai edes sanoa mutta yksi huono synnytys riitti minulle. Ei tule enempää lapsia meille.
(tosin ilmoitinkin kätilölle luottavani hänen ammattitaitoonsa ja ottavani vastaan kaikki mahdolliset toimenpiteet, jotka helpottavat omaa oloani ja auttavat vauvaa turvallisesti maailmaan), mutta hammaslääkärissä minulta on evätty puudutus, koska "tää reikä on niin pieni, ei kannata tän takia ruveta puuduttamaan". Minulla on hammaslääkärin tuolissa usein sellainen olo, että itsemääräämisoikeutta ei ole, eihän siinä pysty edes puhumaan, kun on suu täynnä laitteita, mutta synnytyksessä tai gynekologisissa tarkastuksissa ei koskaan.
eikö se ole parempi äidillekin, jos väliliha leikataan ja se ei pääse repeämään hallitsemattomasti? Vai siis miksi se leikataan?
jolla ei ole mitään lääketieteellistä tutkimusnäyttöä tukena. Sanoohan sen nyt järkikin, että saksilla kun vedetään niin siinä menee poikki niin lihakset just siitä kohdasta mistä kätilö päättää "nipsasta". Repeämä noudattaa paremmin kudoksen omia rakenteita (eli suojelee lihassyitä) ja tekee tilaa vain ja ainoastaan sen verran kuin on tarvis.
mutta pitkästä kokemuksesta voin kertoa että useat välilihan repeämät peräreikään asti siitä on koitunut. Kokenut silmä osaa ennakoidan milloin väliliha alkaa vaikuttaa siltä että paha repeämisvaara on. Huomattavasti mukavampi toipua pikkuhaavasta kuin repeämästä peräaukkoon asti ja osittaisesta suolen repeämästä.
onhan sillä lapsellakin jotkut oikeudet... minä tiedän tapauksen jossa äiti oli sektiota vastaan intti vaan että hän synnyttää alakautta ja piste! no mutta lapselle tuli hätä,sydänäänet laski ja pika pikaa leikkuriin lapsi olisi kuollut ilman leikkausta... ja silti äiti vaan inttää!