Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:n Virpi Salmi yrittää itsepetosta haukkuessaan lasten kotihoitoa.

Vierailija
15.02.2011 |

Virpi Salmi on äkkiväärä ja yrittää itsepetosta

siinä, missä EHKÄ osa kotiäideistäkin. Koska tietää sisimmässään, että varhainen joutuminen ylitäyteen tarhaan ei ole lapselle hyväksi, yrittää kääntää asiaa itselleen eduksi.

Maailman vanhin taktiikka tuo. Kun jossain asiassa ei ole hyvä, sitä pyrkii mitätöimään ja nonshaleeraamaan.

Voi olla, kuten hän väittää, että samaan itsepetokseen syyllistyvät jotkut kotiäiditkin. Jotka siis eivät halua mennä töihin ja siksi uskottelevat itselleen, että toimivat lapsensa parhaaksi. Voi olla...

Mutta ainakaan itse en tunne äitejä, jotka loisiakseen ja laiskuuttaan olisivat kotona.

Minä esimerkiksi saan vakityöstäni 4,3 tuhannen bruttotulot. Teen vastuullista ja haastavaa asiantuntijatyötä. Pidän työstäni! Ja silti olin kotona, kunnes nuorin oli liki kolmevuotias. Miksi - MIKSI - minä kärsin joka kuukausi pari tonnia persnettoa nettotuloissani, jos en muka siksi, että aidosti pidin sitä parhaana ratkaisuna lapsilleni?

Mietipä Virpi Salmi sitä.

Laskekaapa myös sitä, montako vuotta keskivertonainen ehtii olla töissä ennen eläkkeelle jäämistään, VAIKKA olisikin keskimääräisten kahden lapsensa kanssa kotona koko kotihoidontukikauden ajan. Meillä esimerkiksi olin työmarkkinoiden ulkopuolella huikeat neljä vuotta yhteensä (mies oli välissä hoitovapaalla 10 kk), työuraa ehtii kaikkiaan karttua neljäkymmentä vuotta.

Siis neljä vuotta kotona, kasvattaen omia lapsiaan ja neljäKYMMENTÄ vuotta töissä.

Pikkuisen suhteellisuudentajua!

Sitä paitsi - työttöminä on yhä kahdeksisen prosenttia työvoimasta! Mikä kiire ja pakko on saada kaikki ihmiset sorvin ääreen, kun halukkaillekaan ei löydy kaikille duunia? Työhän EI jää tekemättä, vaikka sen vakinainen tekijä onkin hoitovapaalla - tilalle palkataan sijainen, joka saa kullanarvoisen tilaisuuden hankkia työkokemusta ja maksaa kyllä ne verotkin...

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritätkö sanoa, että huono palkka ei motivoi? Vai miksi otat sen esiin?

Virpi Salmi on kyllä mielestäni kirjoittanut, että vei oman lapsensa tosi aikaisin päiväkotiin ja joutui vielä roudaamaan jonnekin muualle, kun ei tajunnut hakea ajoissa oman alueen paikkaa...

Ehkä hän hyvittelee omaa omatuntoaan.

Vierailija
2/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritätkö sanoa, että huono palkka ei motivoi? Vai miksi otat sen esiin? Virpi Salmi on kyllä mielestäni kirjoittanut, että vei oman lapsensa tosi aikaisin päiväkotiin ja joutui vielä roudaamaan jonnekin muualle, kun ei tajunnut hakea ajoissa oman alueen paikkaa... Ehkä hän hyvittelee omaa omatuntoaan.

että ihmiset tekee aika isojakin uhrauksia kotihoidon vuoksi, koska kokevat sen tärkeäksi.

Eivät siis jää kotiin löysäilläkseen tai mukavuudenhaluaan, vaan tärkeäksi kokemastaan syystä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se oli ihan hyvä aika. Ja päiväkodista oli vain hyvää sanottavaa. Pienillä järjestelyillä lapsen hoitopäivä pysyi aina alle 7 h. Ystäväni oli kotona 8 vuotta, ja hänelle oli todella vaikea saada vakituista työtä. Siihen meni työhönpaluusta 6 vuotta.

Minulla on paljon ystäviä ja tuttuja ulkomailla, jotka ovat vieneet lapset hoitoon 5-7 kk iässä, ja ihan täysipäisiä ja mukavia nuoria niistä on kasvanut. Suomalaisiin murrosikäisiin verrattuna avoimia ja paljon optimistisimpia, käytöksestä puhumattakaan.

Vierailija
4/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en ihan näe tuota uhrautumispointtia.

Vierailija
5/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantapaisiin ratkaisuihin olemme päätyneet. T. Akateemisesti koulutettu, vakivirassa oleva 39-vuotias väliaikainen kotiäiti, jolla neljä lasta

Vierailija
6/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en ihan näe tuota uhrautumispointtia.

kärsi persnettoa sellaiset 60 tuhatta euroa (osan neljän vuoden ajasta toki olin korkeammalla äitiyskorvauksella).

Minusta se ON aikalainen taloudellinen menetys, joten aika turhaa siihen on tulla kenenkään virpisalmen tulla mussuttamaan, että ihan vaan mukavuudenhalusta...

Vierailija
7/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin miljoona mummonmarkkaa ennen täysi-ikäisyyttä, joten joku 4 000 euroa on aika vähän sen rinnalla...

Vierailija
8/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin miljoona mummonmarkkaa ennen täysi-ikäisyyttä, joten joku 4 000 euroa on aika vähän sen rinnalla...

Älynnet, ettei tässä nyt ole kyse minun palkastani, vaan siitä, että se on esimerkki - siis e-si-merk-ki - siitä, että ihmiset ovat valmiita panostamaan ja tinkimään kotihoidon vuoksi monesta. KOSKA kokevat kotihoidon tärkeäksi.

ap

Vierailija
9/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katopa tänne:

http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2008/01/21/lapsi-maksaa-yli-satat…

Joten siihen verrattuna joku 60 tonnia on aika iso raha.

Vierailija
10/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan sen, että jos käyt töissä, sinulla kuluu työmatkaan kuluja, yleensä työvaatteisiin, kampaajaan jne. eri lailla kuluja ja lasten päivähoitoon noin 500 euroa kuussa (jos kaksi lasta) plus kaikki satunnaiset hoitajat sairastumisten varalta.

Sekä sen että kotona on aikaa laittaa halvempaa ruokaa, kilpailuttaa kodin palvelut ja muutenkin säästää?

Vierailija
11/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

8

Vierailija
12/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan sen, että jos käyt töissä, sinulla kuluu työmatkaan kuluja, yleensä työvaatteisiin, kampaajaan jne. eri lailla kuluja ja lasten päivähoitoon noin 500 euroa kuussa (jos kaksi lasta) plus kaikki satunnaiset hoitajat sairastumisten varalta. Sekä sen että kotona on aikaa laittaa halvempaa ruokaa, kilpailuttaa kodin palvelut ja muutenkin säästää?

summittainen, koska se ei ole asian pääpointti. Ei se kuitenkaan kovin kauheasti heitä, arvioin sen alakanttiin.

ap

Vierailija
13/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää että kommenteissa tartutaan pointtisi kannalta epäolennaisiin juttuihin, kuten palkkaasi.

Vierailija
14/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä minun kotonaolovuoteni tulivat meidän perheelle maksamaan. Iso rahamäärä se onkin, samaa kokoluokkaa kuin ap:llä.

Mutta minustakin se oli sen arvoista. Pääomaa lapsille ja myös meille vanhemmille! Aina unohdetaan se, että me vanhemmat menetetään siinä ainutkertainen mahdollisuus nähdä omien lastemme kasvu, jos lapsi viedään heti äitiysloman päälle hoitoon.

Vierailija
15/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän moderni yhteiskunta salli erilaisten ja vaihtelevien ratkaisujen tekijät. On myös niitä naisia/pariskuntia, jotka eivät koskaan hanki lapsia, varmasti enemmän kuin jokunen vuosikymmen sitten. He ovat töissä, eivät äitiyslomilla ja hoitovapailla. Luulisi tämän tasoittavan jonkin verran tilannetta, enkä näe muutenkaan ongelmaa jos joku haluaa olla lasten kanssa kotona.

Jokainen tekee omat ratkaisunsa elämässään, enkä tajua miksi tuollaista ala-arvoista arvostelutauhkaa Hesarissa julkaistaan. Tulee perus av-nillitys mieleen..

Vierailija
16/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minustakin se oli sen arvoista. Pääomaa lapsille ja myös meille vanhemmille! Aina unohdetaan se, että me vanhemmat menetetään siinä ainutkertainen mahdollisuus nähdä omien lastemme kasvu, jos lapsi viedään heti äitiysloman päälle hoitoon.

tekisin saman ratkaisun ilman muuta uudestaan, en kadu.

Ärsyttää vaan Salmen kaltaisten yleistys, että ihmisillä on kaikilla samat motiivit ja elämäntilanteet.

Sinänsä EN arvostele ihmisten päätöksiä, minusta se on jokaisen oma ratkaisu, koska palaa töihin. Paras ystäväni esimerkiksi joutui palaamaan äitiysloman jälkeen töihin, koska elätti perhettään yksin.

ap

Vierailija
17/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota rahallista puolta...

Me oltiin vapaat puoliksi ja tienataan molemmat 8 - 10 000 euroa kuussa kumpikin.

Ei tullut edes mieleen ruveta laskemaan ko. "lomaa" rahassa! Sehän on etuoikeus.

Vierailija
18/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten pahoin kotiinjääminen koettelee. Useimmat kuitenkin miettii just sitä työpaikan menettämistä, jos palaavat töihin nopeasti, ja se on ok.

Eläkkeen notkahdusta vastaan voi säästää itse, niin minä ainakin olen tehnyt.

Ei tartte siis olla tyhmä, vaikka ajatteleekin lastensa parasta.

Vierailija
19/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota rahallista puolta... Me oltiin vapaat puoliksi ja tienataan molemmat 8 - 10 000 euroa kuussa kumpikin. Ei tullut edes mieleen ruveta laskemaan ko. "lomaa" rahassa! Sehän on etuoikeus.

jonka ihmiset tekevät löysäilläkseen.

ap

Vierailija
20/98 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten pahoin kotiinjääminen koettelee. Useimmat kuitenkin miettii just sitä työpaikan menettämistä, jos palaavat töihin nopeasti, ja se on ok. Eläkkeen notkahdusta vastaan voi säästää itse, niin minä ainakin olen tehnyt. Ei tartte siis olla tyhmä, vaikka ajatteleekin lastensa parasta.

Varmasti on naisia, joilla ei ole työpaikkaa, jonne palata, mutta tuskin siinä silloin se hoitovapaa on tekijä, joka pitää heidät poissa työmarkkinoilla. Ovat kotona lasten kanssa, koska töitä ei ole, mutta palaavat töihin, kun on.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä