Mikä on paras ja/tai terveellisin maustamaton jogurtti ja miksi?
Kysymys tuli oikeastaan jo otsikossa. Mitä maustamatonta jogurttia kannattaisi ostaa, jos haluaa mahdollisimman terveellistä?
Ostin jo sitä bulgarian jogurttia, mutta sen maku ei kyllä ollut kauhean hyvä yksinään eikä vaikka laittoi marjoja joukkoon. Enkä viitsis kaikkia ostaa ja kokeilla.
Kommentit (51)
on hyvää mun makuun, sekaan marjoja ja hedelmiä, ei tartte sokeria
Valion Luomu A plus jugurtti. EI RASVATON. rasvattattomat maittotuotteet ovat epäterveellisiä.
Lidlin kreikkalainen rasvanen jogurtti johon sekaan funlight vadelmamehua! Taivaallisen hyvää :) tai turkkilainen partaäijä.
Lidlin Kreikkalainen jugurtti. Eridanous-merkkinen. Se on ihan parasta.
Onhan se Lindahlsin luomu-turkkilainenkin ihan hyvää.
Ihmettelen, miten nälkä pysyy poissa rasvattomilla jogurteilla. Itse käytän Lidlin kreikkalaista ja siihen kun lisää leseitä ja marjoja, jaksaa aamiaisen jälkeen pitkään.
Olen vaihtanut jogurtin maitorahkaan. Se on vähärasvaisenakin tosi kermaista ja paksua. Sekaan kun heittää mehukeittoa ja marjoja, niin mm-mm-mm.
Luomu maustamaton jogurtti on mielestäni parasta ja järkeilylläni terveellistä, sillä se on homogenoimatonta eli lähempänä "alkuperäistä tavaraa".
Meillä syödään Valion luomu-maustamatonta A+ luonnonjugurttia. Mun mielestä se on parhaan makuista (ei kyllä mitenkään eroa normaalista ei-luomusta A+:sta) ja ihan taivaallista esim. pakastettujen luomumansikoiden kanssa. Ja kai luomu on terveellisintäkin, kun ei ole homogenoitu sitä raaka-aineena käytettyä maitoa. Harmillista on, kun sitä myydään vaan pienissä purkeissa. Tulee paljon pahvijätettä, kun syödään sitä niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 20:48"]
Olen vaihtanut jogurtin maitorahkaan. Se on vähärasvaisenakin tosi kermaista ja paksua. Sekaan kun heittää mehukeittoa ja marjoja, niin mm-mm-mm.
[/quote]
Maitorahka on rasvatonta. Miten se voi olla kermaista?
Minusta ihan sama, mikä se jogurtti on siellä alla. Kun lisään päälle pakkasesta marjoja, hunajaa, leseitä ja mysliä, niin se jogurtt/rahka/viili on vaan joku lima, joka pitää nuo tykötarpeet yhdessä. :)
Mä en ole huomannut mitään suuria eroja maussa eri jogurttien tai viilien kesken. Toki rasvaisemmat on useammin ehkä jotenkin maukkaampia. Mutta kun kaikki härdellit lisä siihen päälle, niin naminami, oli sitten rasvaa tahi ei.
Veikkaan, että luonnollisin jogurtti olisi se terveellisin. Tee itse hapatteesta ja jostain tilamaidosta?
Meillä syödään turkkilaista partaäijää! On ihan parasta, lapsetkin saa syödä sitä marjojen kera eikä tarvi potea huonoa omatuntoa jostain asesulfaami-k/aspartaami-koktaileista. :)
hyi hiivatti, en ainakaan mitään LIDLn hevosmaito jukurtteja uskoltais syödä!
[quote author="Vierailija" time="14.02.2011 klo 09:56"]
Kysymys tuli oikeastaan jo otsikossa. Mitä maustamatonta jogurttia kannattaisi ostaa, jos haluaa mahdollisimman terveellistä?
Ostin jo sitä bulgarian jogurttia, mutta sen maku ei kyllä ollut kauhean hyvä yksinään eikä vaikka laittoi marjoja joukkoon. Enkä viitsis kaikkia ostaa ja kokeilla.
[/quote]
En lukenut muita vastauksia, joten joku saattaa olla jo sanonut saman. Minusta paras on Lidlin turkkilainen/kreikkalainen 2% low fat -jugurtti. Ei ole samanlaista litkua kuin rasvattomat yleensä, mutta ei ole liian tuhtia (en tykkää tavallisesta turkkilaisesta koska on aivan liian rasvaista makuuni).
Tänään tuli eka kertaa maisteltua tuota rainbowin jugurttia. On niin neutraalin mautonta, että on paras.
Kantsii kokeilla kuivattu mustikoiden kanssa
Monissa näissä kommenteista tuli käsitys, että maitoraavaa ei haluttaisi.
Miksi ei?
Maitorasvan on todettu olevan terveellistä ja myös on todettu, että mitä rasvaisempia maitotuotteita syö, niin sitä vähemmän ylipaino-ongelmia ja sydäntauteja.
Ainakin Tampereen seudulla saatavana oleva Ahon jugurtti! En tiedä saako sitä muualta kuin täältä.
Ruotsalaisen Lindahlsin turkkilainen jugurtti. Se on pehmeän makuinen ja rasvainen (= seuraus ja syy :)). Kevennän sitä rahkalla. Sitten maustan jollakin seuraavista: erilaiset marjat (mukaan vähän sokeria tai hunajaa, kanelia tai inkivääriä ...), kotitekoinen marjahillo, pähkinät + hunaja, banaani + kaneli. Mitä nyt sattuu olemaan. Käytän myös smoothien osana.
Turkkilainen jugurtti on monikäyttöistä: se kestää lämmittämistä (padat, kastikkeet, keitot, korvaa kerman, smetanan jne) ja on myös ihana jälkiruokapiiraiden, hedelmäsalaattien, murupaistosten yms. kastike.
Valion luomu-turkkilainen on aika ok myös. Mulle maistuu myös Bulgarian jugurtti, maustamiset samat kuin yllä. Sitä en sellaisenaan syö. :)
47
lisää vielä, että rasvattomuus ei meillä ole kamalan keskeisessä asemassa, koska juodaan aika vähän maitoa (aikuiset ei ollenkaan).
Pidän kovasti hapanmaitotuotteista. Oletko maistanut Valion 1% -luomuviiliä, ap? Vaikka siinä on niin vähän rasvaa, se on nykyviileistä lähinnä sitä, mitä mummini teki mökillä kesäisin kun olin pieni. Päälle mustikoita tai kanelia tai inkivääriä tai talkkunaa tai corn flakeseja ja banaania, mutta sellaisenaankin menee paremmin kuin hyvin. Hyvää on! :)
Olen itse miettinyt aivan samaa. Olen ymmärtänyt, että turkkilainen jugurtti olisi luonnolisin vaihtoehto, mitä löytyy. Rasvaa toki on paljon, mutta jos etsii mahdollisimman luonnollista ruokaa, niin se olisi ilmeisesti siinä mielessä oiva ratkaisu. Kertokaahan aiheesta enemmän tietävät, olen kovin kiinnostunut!
Nämähän ovat makuasioita ja minunb makuuni nämä "partaäojät" ja vastaavat ovat aivan liian rasvaisia.
Rasvattomat taas eivät yleensäottaen ole hyviä mutta kuitenkin olen nyt siirtynyt Rainbow`n rasvattomaan koska se yllättäen on ihan hyvää + halpaa.