Sijaiskoti kissalle
Harkitsen väliaikaisen sijaiskodin tarjoamista kesylle aikuiselle kissalle. Mielellään kissalle, joka on aikuinen kodinvaihtaja ja tarvitsee vain siksi ajaksi, että uusi koti löytyisi. Asustelen tilavassa 28 neliön yksiössä. Sisustus on minimaalinen.
Millaiset vaatimukset esim. Rekku Rescuella tai SLEK ry:llä on sijaiskodin koon suhteen? Googlen mukaan nämä kaksi yhdistystä olisivat niitä, jotka etsivät sijaiskoteja Uudenmaan alueella.
Oma taloudellinen tilanne on epävakaa eli täysin omaa kissaa en pystyisi ottamaan, mutta lyhytaikainen sijoitus toteutuu hyvin, Olen osa-aika työtön, jonka ohella myös opiskelen. Iltaisin saatan välillä käydä asioilla, mutta harvoin olen yli 6 tuntia poissa. Elän muuten minimaalista elämää eli missään luksuksessa en ui.
Kommentit (10)
28m2 riittää, kunhan kissalle järjestyy paikkoja, jossa se voi olla rauhassa.
Mikä mielestäsi on lyhytaikainen sijaiskotijakso? Etukäteen kun ei voi tietää, kuinka sairas kissa on, ja myös kodinetsintä voi viedä aikaa. Ei ole tavatonta, että hoitokissat viettävät 8-12 kk sijaiskodissa.
Vierailija kirjoitti:
liian vähän tilaa
Olen asunut kahden kissan kanssa 28m2 ja 30m2 yksiöissä. Kissa hyödyntää käytössään olevaa tilaa myös korkeussuunnassa, joten pelkkiä neliöitä on turha tuijottaa.
Kannattaa soittaa tai laittaa viestiä ko. paikkoihin. Itse tarjosin sijaiskodin Rekku Rescuen kautta kissalle, ja ihan hyvät kokemukset jäi. En muista, että sijaiskodin koosta kysyttiin, ennemminkin turvallisuudesta (ei pääse putoamaan ikkunasta ym.).
Vierailija kirjoitti:
liian vähän tilaa
Tiedätkö kuinka pienissä tiloissa kissat elävät noilla esyjen tarhoilla, jos eivät pääse sijaiskotiin?
Sijaiskotitoiminta on hyvä tapa auttaa kodittomia kissoja. Kannattaa kuitenkin varautua henkisesti siihen, että niihin kiintyy vaikka kuinka itselle sanoo, että tämä on vain väliaikaista.
En kyllä ottaisi kissaa noin pieneen. Siinä voi ahdistua sekä kissa joka aluksi varsinkin voi kaivata omaa rauhaa sekä ihminen itse.
No kysy sieltä yhdistykseltä eikä jostain vauvapalstalta. Mihin laittaisit esim kissan vessan noin pienessä tilassa. No ehkä onnistuu jos hommaat muutaman korkean paikan johon kissa voi mennä turvaan ja mitä voi raapia. Kissa voi olla hyvin hankalakin tapaus riippuen millä taustalla tulee. Jotkut kissat voivat alkaa merkkailla eli pissalla jos ahdistuvat tms. Kannattaa miettiä tarkkaan.
Ensinnäkin pitää varmistaa ettei kissa pääsisi karkaamaan eli ovet ja ikkunat. Muut vaaratekijät kuten myrkylliset kasvit, aineet, johdot yms piiloon mitkä pureskeltuina on vaara.
Kissa tarvitsee piilopaikkoja esim tyhjää hyllyä komerossa sekä korkeita paikkoja. Mielellään niin että näkee ulos. Varsinkin aluksi vieraassa paikassa kissa tarvitsee paikkoja mihin mennä turvaan rauhassa.
??