Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaikeaa..Ei ole minun asiani, eikä kuulu minulle, mutta kun tiedän..apua?!

Vierailija
13.02.2011 |

Niin, siis sain selville, että mieheni ja minun yhteisestä ystäväpariskunnasta toinen on pettänyt puolisoaan. Asiahan ei kuulu minulle, tiedän sen, mutta itse kyllä haluaisin tietää jos minua petettäisiin. En ole kertonut kenellekään, en edes miehelleni, sillä en haluaisi kaataa tätä hänenkään niskaansa mietittäväksi.

Olemme kuitenkin tekemisissä pariskunnan kanssa paljon, ja asia vaivaa minua :( Miten osaan suhtautua pettäjäänkään enää samalla tavalla, koska kumpikin heistä on ystäviäni.

Perheessä on pari lasta, juuri valmistunut talo..kaikki ulkopuolisen silmin kunnossa, ja varmasti myös tietämättömän puolison silmissä. En todellakaan halua sotkea heidän asioitaan, ja kertoa asiasta petetylle, mutta tuntuu kurjalle, ja asia vaivaa minun mieltäni, miksi minun pitää kantaa toisen salaisuutta :(

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi muuta sanoa.

Toivon sydämestäni, että valtaosa tänne vastanneista ei kuulu omaan ystäväpiiriini. Mihin tarvitaan vihollisia, kun on tuollaisia ystäviä???

Ilmeisesti olette itsekin pettäjiä ja yritätte tällä tavalla varmistaa ettette joudu vastuuseen teoistanne?

Kerropa kuinka monta kertaa olet itse ollut tuollaista uutista viemassa ja mitka on olleet seuraamukset? Ystava, kas, siinapa se onkin ratkaisu tuohon ongelmaan!

Vastaa rehellisesti, jos pystyt.

ennenkuin petetyltä itseltään. En ihan ymmärtänyt miten tämä tähän liittyy..? Ja miksen pystyisi vastaamaan rehellisesti??

Paras olla kokemusta, ennenkuin jakaa neuvoja.

Toiseksi, mistä tiedät ettei minulla ole aiheesta kokemusta? Vaikka en ole itse tietoa vienyt, olen silti voinut olla sekä petettynä, petetyn ystävänä tukemassa kun hän saa tiedon, että pettäjänä ja petoskumppanina. Kahdesta noista on kokemusta ja molemmat päättyivät kiitollisuuteen kertojalle ja ystävyyden syvenemiseen.

Kolmanneksi, ajatteletko oikeasti että esim. parhailla psykologeilla, lääkäreillä jne. on kaikilla henkilökohtaista kokemusta niistä asioista joista he toisia neuvovat???

Vierailija
42/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko pettäjä mies vai vaimo?

Kaikki automaattisesti olettaa, että pettäjä on tässäkin tapauksessa mies, mutta eihän sitä sanottu aloituksessa kumpi se oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa on oikeus elää totuudessa. Kerro pettäjälle, että tiedät, ja pyydä häntä selvittämään asiat puolisonsa kanssa. Luulen, että jo se riittää. Mielestäni se on velvollisuutesi, jos se perhe on teille läheinen ja tärkeä.

Vierailija
44/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aluksi sain pettäjältä vihat niskaani, nyt puoli vuotta sen jälkeen kun kerroin asian ääneen on välit molempiin, niin pettäjään kuin petettyynkin ihan hyvässä kunnossa.

Tämä ystäväni jolle kerroin hänen miehen pettäneen häntä järkyttyi tietysti ekaksi, mutta nyt kun ollaan asiasta juteltu ja olen häneltä suoraan kysynyt että mitä jos olisinkin ollut hiljaa, enkä olisi hänelle tietojani kertonut, niin hän sanoi että en olisi hänen ystävyyden arvoinen jos olisin häneltä salannut noin suuren asian ja ollut kun en olisi mistään mitään tietänytkään.

Vuoristorataa, siis, mutta hyvin meni lopulta. On se noinkin. Ap varmaan joutuu keskustelemaan omantuntonsa kanssa ja toimimaan sen ohjeiden mukaan. Alussa vihaa, mutta ainahan se totuus helpottaa.

Pahinta on jos asiasta puhuvat kaikki muut paitsi asianosaiset.

Vierailija
45/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa. Tiedän, ettei ole minun asiani kertoa, enkä halua puuttua asiaan. Mutta itse haluaisin tietää, ja kun tiedän petetyn kannan pettämiseen ylipäätään, niin asia ei ole helppo ohittaa. Kai minun on vaan yritettävä suhtautua heihin edelleen samalla tavalla, mutta helppoa se ei ole. Ja jos nyt päätän olla hiljaa, niin sen voin vannoa, että jos koskaan kuulen tämän toistuneen, niin sen jälkeen, en enää ole hiljaa. Tuntuu kamalalle, että ehkä joskus olen siinä tilanteessa, jossa pettäjä on saanut selville, ja purkaa asiaa minulle, enhän minä voi myöntää tienneeni asiasta.. Voi kumpa asia tulisi ilmi muuten. Ja niille jotka sanoo, että asia on parin välinen, niin totta, mutta eihän toinen tiedä asiasta, eli käytännössä se ei ole vain sen pariskunnan välinen asia. Tekisi mieleni kertoa edes miehelleni, mutta en halua hänen niskaansakaan tätä kaataa..Kumpa en tietäisi.. ap

Tuo mutta-sana nollaa aika tehokkaasti sitä edeltävät sanat. Tunnut ajattelevan, että asia kuuluu sinulle paljonkin. Mitä ihmeen väliä on sillä, onko SINUN vaikea olla mahdollisesti jossain tilanteessa tulevaisuudessa?? Väliä on sillä, että jonkun hairahduksen takia ei mennä pilaamaan toisten avioliittoa ja hajoteta perhettä lapsilta.

Vierailija
46/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa on oikeus elää totuudessa. Kerro pettäjälle, että tiedät, ja pyydä häntä selvittämään asiat puolisonsa kanssa. Luulen, että jo se riittää. Mielestäni se on velvollisuutesi, jos se perhe on teille läheinen ja tärkeä.

Vierailija
47/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mitä petetty minusta ajattelee, jos joskus saa tietää minun tienneen :(

Tässä meillä oikein tosiystävä, ja motiivisi ovat tosi jalot ja epäitsekkäät. Yrität vain edistää totuutta ja oikeudenmukaisuutta. Not.

Vierailija
48/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ratkaisevat sen, ei ap.

Mutta mielestäni kannattaa puhua pettäjän kanssa, että vähintään lopettaa syrjähypyt, ja toivon mukaan selvittää tilit myös puolison kanssa.

Ei se liitto kovin hyvässä jamassa ole, jos pettämään ruvetaan.

Vierailija
49/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi muuta sanoa.

Toivon sydämestäni, että valtaosa tänne vastanneista ei kuulu omaan ystäväpiiriini. Mihin tarvitaan vihollisia, kun on tuollaisia ystäviä???

Ilmeisesti olette itsekin pettäjiä ja yritätte tällä tavalla varmistaa ettette joudu vastuuseen teoistanne?

Kerropa kuinka monta kertaa olet itse ollut tuollaista uutista viemassa ja mitka on olleet seuraamukset? Ystava, kas, siinapa se onkin ratkaisu tuohon ongelmaan!

Vastaa rehellisesti, jos pystyt.

ennenkuin petetyltä itseltään. En ihan ymmärtänyt miten tämä tähän liittyy..? Ja miksen pystyisi vastaamaan rehellisesti??

Paras olla kokemusta, ennenkuin jakaa neuvoja.

Toiseksi, mistä tiedät ettei minulla ole aiheesta kokemusta? Vaikka en ole itse tietoa vienyt, olen silti voinut olla sekä petettynä, petetyn ystävänä tukemassa kun hän saa tiedon, että pettäjänä ja petoskumppanina. Kahdesta noista on kokemusta ja molemmat päättyivät kiitollisuuteen kertojalle ja ystävyyden syvenemiseen.

Kolmanneksi, ajatteletko oikeasti että esim. parhailla psykologeilla, lääkäreillä jne. on kaikilla henkilökohtaista kokemusta niistä asioista joista he toisia neuvovat???

Vaitiolovelvollisuus, siina ero.

Vierailija
50/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät, että kyseessä on typerä känni-illn pettäminen niin unohda koko juttu. Jos kyseessä jatkuva suhde niin silloin ystäävääsi kyllä loukataan niin pahasti etten ainakaan minä voisi jättää kertomatta. En voisi olla itseni kanssa sinut kun ystävä joskus tulisi järkyttyneenä kertomaan mitä on tapahtunut. Pokkana vaan esittäisin etten ole tiennyt??? Ei minusta olisi siihen. Niin kuin joku jo sanoi: "Mihin vihollisia tarvitaan jos ystävät olisivat tuollaisia?" Mielestäni sun olisi hyvä selvittää kautta rantain haluaisiko ystäväsi kuulla. Jutelkaa ja ala viemään juttua siihen suuntaan ja kysyt häneltä.

Mistä muuten monet vastaajat keksivät, että se on automaattisesti mies joka pettää vaimoa? Hassua. Ethän ap maininnut sitä missään?

Vierailija
51/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ratkaisevat sen, ei ap. Mutta mielestäni kannattaa puhua pettäjän kanssa, että vähintään lopettaa syrjähypyt, ja toivon mukaan selvittää tilit myös puolison kanssa. Ei se liitto kovin hyvässä jamassa ole, jos pettämään ruvetaan.

Ulkopuolinen ei voi tuomaroida liiton "jamoja" eikä ole hänen asiansa niihin puuttuakaan. Pettäminen on todella yleistä. Useimmissa suhteissa ei mene aina hyvin, eikä se silti tarkoita sitä, että perhe pitäisi hajottaa.

Pettämisestä ylipääseminenkin on mahdollista, mutta ei silloin, jos sen kuulee joltain muulta kuin omalta puolisolta. Mikään ei ole sen nöyryyttävämpää. On siis pienempi paha kehottaa puolisoa kertomaan kuin kertoa itse. Minä kuitenkin suosittelisin olemaan kokonaan sekaantumatta. Ihan oikeasti se pettävä puoliso ei välttämättä ole täysi paska mulkvisti, ja heidän perhe-elämänsä voi jatkua ihan normaalina.

Vierailija
52/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyse toisten ihmisten elämästä, ystäviesi, ja heidän lapsiensa.

On monenlaisia tapoja ratkaista asia, sinä tunnut ajattelevan että kertominen on ainoa. Ei se ole.

Ihan kamalaa jeesustelua ajatella, että tekisi hyvän työn kertomalla!

Vierailija
53/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sain itse paskat niskaan. Olen sen jälkeen päättänyt että minä en sotkeudu toisten parisuhteeseen, vaikka tietäisin mitä.

Olen sitkeästi kantanut hyvän kaverini miehen pettämiset sisälläni. On tämä nainen niistä muualta saanut kuulla, mutta eihän se mitään ollut uskonut.

Nyt olen kuullut toisen kaverini miehen käyneen vieraissa. Tiedän että tällä pariskunnalla menee huonosti ja miettivät miten jatkaa. Olen ollut todella lähellä että kertoisin naiselle, mutta toisaalta enhän voi tietää, vaikka hän jo tietäisi miehensä seikkauluista.

Vierailija
54/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyse toisten ihmisten elämästä, ystäviesi, ja heidän lapsiensa.

On monenlaisia tapoja ratkaista asia, sinä tunnut ajattelevan että kertominen on ainoa. Ei se ole.

Ihan kamalaa jeesustelua ajatella, että tekisi hyvän työn kertomalla!

Joku ap:n olo ei ole nyt keskeisin asia. Loukkaavaa on sekin, jos asiasta retostellaan kaveripiirien ajanvietetarkoituksessa. Frendit joo, niitten kanssa ei olla kuitenkaan naimisissa. Avioliiton ohi menee frendit nykysin, vai miten?

Vierailija
55/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta voin sanoa, että olisin todellakin halunnut tietää pettämisestä heti. Entinen mieheni petti minua. Meni kauan ennenkuin itse sain vihiä asiasta, hän vaan kävi varomattomammaksi ajan kuluessa. Jos nyt saisin kuulla että joku ystävistämme olisi tiennyt siitä jo alkuaikoina, laittaisin välit poikki.

Olemme eronneet vuosia sitten mutta silti kokisin salaamisen niin isoksi asiaksi. Meillä on yhteisiä lapsia ja miltä surulta he olisivatkaan säästyneet (puhumattakaan minusta) jos mies olisi jäänyt kiinni aikaisemmin. Avioliittomme olisi ehkä jopa voinut pelastua ja pettäminen olisi saattanut jäädä siihen kertaan.

Älä missään nimessä kerro pettäjälle. Kerro sille petetylle. Pettäjälle kertominen tai uhkailu että hänen on kerrottava puolisolleen saa vain aikaan sen, että pettäjä keksii hyvän tarinan a) siitä kuinka sinä valehtelet b) miten hän ei ole pettänyt vaan joku muu

Vierailija
56/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta voin sanoa, että olisin todellakin halunnut tietää pettämisestä heti. Entinen mieheni petti minua. Meni kauan ennenkuin itse sain vihiä asiasta, hän vaan kävi varomattomammaksi ajan kuluessa. Jos nyt saisin kuulla että joku ystävistämme olisi tiennyt siitä jo alkuaikoina, laittaisin välit poikki.

Olemme eronneet vuosia sitten mutta silti kokisin salaamisen niin isoksi asiaksi. Meillä on yhteisiä lapsia ja miltä surulta he olisivatkaan säästyneet (puhumattakaan minusta) jos mies olisi jäänyt kiinni aikaisemmin. Avioliittomme olisi ehkä jopa voinut pelastua ja pettäminen olisi saattanut jäädä siihen kertaan.

Älä missään nimessä kerro pettäjälle. Kerro sille petetylle. Pettäjälle kertominen tai uhkailu että hänen on kerrottava puolisolleen saa vain aikaan sen, että pettäjä keksii hyvän tarinan a) siitä kuinka sinä valehtelet b) miten hän ei ole pettänyt vaan joku muu

Kerroin koska tahdoin kertoa ja olla hyvä ystävä. Lopulta tunsin itseni tyhmäksi ja menetinpä sen kaverin koska eihän se puoliso sitä uskonut. Itse en enää ottaisi samaa riskiä uudelleen.

Vierailija
57/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä meillä oikein tosiystävä, ja motiivisi ovat tosi jalot ja epäitsekkäät. Yrität vain edistää totuutta ja oikeudenmukaisuutta. Not.

En minä sitä tarkoittanut, että ajattelen itseäni sillätavalla, vaan sitä, että haluaisin ystäväni voivan luottaa minuun jatkossakin!! Itseäni kyllä ainakin satuttaisi se, jos tilanne olisi toisinpäin, ystäväni tietäisi, että minua on petetty, eikä hän kertoisi sitä minulle!

No toki varmasti siinä mielessä olenkin itsekäs, etten haluaisi menettää ystävääni, enkä hänen luottamustaan!

Ja todellakin, minä vain haluaisin, että totuus olisi niiden tiedossa, joiden se pitäisi tietää, tai jotka sen halusivat tietää.

Enhän minä voi tietää, onko parempi pitää asia salassa, vai haluaisiko ystäväni ehdottomasti tietää pettämisestä!

Ei se voi olla minun vastuullani, vaikka perhe hajoaisikin, kyllä se on pettäjän syy jos niin kävisi, koska petetyllä olisi oikeus tietää, ja tehdä itse valintansa voiko antaa anteeksi ja haluaako jatkaa.

ap

Vierailija
58/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että olen retostellut tästä asiasta kaveripiirissä??

Minähän nimenomaan sanoin, etten ole kertonut asiasta kenellekään, en edes omalle miehelleni, joka on yhtälailla ystävä tälle pariskunnalle!

Ja missä minä olen sanonut, että ajattelen tekeväni hyvän työn kertomalla? Minä vain ajattelen asiaa joka kannalta! Ja sitä, että eikö petetyllä ole oikeus tietää?

En myöskään mielestäni ole sanonut, että kertominen on ainoa vaihtoehto, tokikin sitä tarkkaan mietin, koska itse haluaisin tietää jos olisin petetty.

Ihanko oikeasti te ette haluaisi tietää jos teitä petetään? Enkä minä halua puhdistaa omaa mieltäni, ei kyse siitä ole, kyllä minä tämän asian pystyn pitämään itselläni, mutta eri asia on onko se oikein??

ap

ap

Vierailija
59/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä sitä tarkoittanut, että ajattelen itseäni sillätavalla, vaan sitä, että haluaisin ystäväni voivan luottaa minuun jatkossakin!! Itseäni kyllä ainakin satuttaisi se, jos tilanne olisi toisinpäin, ystäväni tietäisi, että minua on petetty, eikä hän kertoisi sitä minulle! No toki varmasti siinä mielessä olenkin itsekäs, etten haluaisi menettää ystävääni, enkä hänen luottamustaan! Ja todellakin, minä vain haluaisin, että totuus olisi niiden tiedossa, joiden se pitäisi tietää, tai jotka sen halusivat tietää. Enhän minä voi tietää, onko parempi pitää asia salassa, vai haluaisiko ystäväni ehdottomasti tietää pettämisestä! Ei se voi olla minun vastuullani, vaikka perhe hajoaisikin, kyllä se on pettäjän syy jos niin kävisi, koska petetyllä olisi oikeus tietää, ja tehdä itse valintansa voiko antaa anteeksi ja haluaako jatkaa. ap

Pettämistä ei voi antaa anteeksi, jos sen kuulee ulkopuolisilta. Silloin ehkä, jos kuulee puolisolta itseltään.

Vierailija
60/88 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että olen retostellut tästä asiasta kaveripiirissä?? Minähän nimenomaan sanoin, etten ole kertonut asiasta kenellekään, en edes omalle miehelleni, joka on yhtälailla ystävä tälle pariskunnalle! Ja missä minä olen sanonut, että ajattelen tekeväni hyvän työn kertomalla? Minä vain ajattelen asiaa joka kannalta! Ja sitä, että eikö petetyllä ole oikeus tietää? En myöskään mielestäni ole sanonut, että kertominen on ainoa vaihtoehto, tokikin sitä tarkkaan mietin, koska itse haluaisin tietää jos olisin petetty. Ihanko oikeasti te ette haluaisi tietää jos teitä petetään? Enkä minä halua puhdistaa omaa mieltäni, ei kyse siitä ole, kyllä minä tämän asian pystyn pitämään itselläni, mutta eri asia on onko se oikein?? ap ap

On turha miettiä, haluaisiko tietää vai ei. Ei sillä ole mitään väliä. Kaverisi ei menetä mitään kun hän ei tiedä, ettei tiedä.