Vaikeaa..Ei ole minun asiani, eikä kuulu minulle, mutta kun tiedän..apua?!
Niin, siis sain selville, että mieheni ja minun yhteisestä ystäväpariskunnasta toinen on pettänyt puolisoaan. Asiahan ei kuulu minulle, tiedän sen, mutta itse kyllä haluaisin tietää jos minua petettäisiin. En ole kertonut kenellekään, en edes miehelleni, sillä en haluaisi kaataa tätä hänenkään niskaansa mietittäväksi.
Olemme kuitenkin tekemisissä pariskunnan kanssa paljon, ja asia vaivaa minua :( Miten osaan suhtautua pettäjäänkään enää samalla tavalla, koska kumpikin heistä on ystäviäni.
Perheessä on pari lasta, juuri valmistunut talo..kaikki ulkopuolisen silmin kunnossa, ja varmasti myös tietämättömän puolison silmissä. En todellakaan halua sotkea heidän asioitaan, ja kertoa asiasta petetylle, mutta tuntuu kurjalle, ja asia vaivaa minun mieltäni, miksi minun pitää kantaa toisen salaisuutta :(
Kommentit (88)
mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että olen retostellut tästä asiasta kaveripiirissä??
ap
On tapahtunut siis omalla kohdalla (ihmiset puhuneet ennenkuin asianosaiset sai itse hoitaa tilanteen). Loukkaavaa siis sekin, kun ei se auta muitten puhua, vaan asianosaisten oma asia.
Kuulostele tosiaan omaatuntoasi, omalla kohdalla toiminut ain a parhaiten. Koko skenaario kannattaa itsekseen ensin punnita ja pohtia vaihtoehtoineen. Tiukkaan paikkaan joudut kuitenkin asiasta kertoessasi, jos sen ratkaisun teet. Samoin jollet kerro nyt, miten jatkossa toimit ja onko se tosiaan kunnian ja omantuntosi mukaista. Kuulostaa juhlalliselta, mutta inhan se iso asia kun noin askarruttaa ja askarruttaahan se av-ketjullisen verran jo muitakin.
Koska jäin kiinni joskus kun harrastin seksiä erään ihmisen kanssa.
Pitäisikö minun kertoa ihmisille, että minulla on lupa siihen?
Asia ei kuulu sinulle.
Jos mieheni pettäisi minua (siis silloin kun meillä ei ole avointaliittoa) niin tottakai se olisi hyvä saada tietää. Mutta en halua että joku ulkopuolinen tulee siitä raportoimaan. Oma mies kertoo jos on jotain tehnyt.
Ihanko oikeasti te ette haluaisi tietää jos teitä petetään? ap
On aivan eri asia kuulla epämääräisiä vihjailuja puolison pettämisestä joltain puolitutulta, jonka motiiveista tai luotettavuudesta ei voi olla varma ja asia jää ilmaan roikkumaan. Mutta jos joku todellisista ja pitkäaikaisista ystävistäni jättäisi minulle kertomatta asiasta, jonka tietää 100% varmuudella tapahtuneen ja pystyy sen myös todistamaan, olisi se melkein vielä pahempaa kuin puolison epälojaalius. Kaikkein ikävintä ja petollisinta olisi saada kuulla pettämisestä - oli se mitä lajia hyvänsä - jälkijunassa ja huomata vielä ystävänkin pettäneen. Parisuhde voi vielä selvitä syvästäkin suosta, mutta ystävyyssuhde on yleensä kerrasta poikki.
jotka vastasitte ap:lle, että ei saa kerto, niin tekö haluaisitte että teidän ystävänne olisi hiljaa vastaavassa tilanteessa??
yksi tai pari henkilöä. Ja sellaisia, jotka itse harrastavat varattujen kanssa vehtaamista tai pettävät omaa puolisoaan.
En tiedä itse juuri pahempaa nöyryytystä, kuin tieto siitä, että tuntemani ihmiset olisivat tienneet mieheni pettävän minua, eivätkä olisi kertoneet minulle. Tuohan on oikein kliseinen tilanne, ja veikkaan, että 90% ihmisistä haluaisi tietää. Tottakai kertoja saattaa saada huudot vastaansa pahimmassa tapauksessa, mutta ainakin hän on ollut rehellinen ja halunnut hyvää jollekulle. Petetylle.
Eli minusta pitäisi kertoa.
Koska jäin kiinni joskus kun harrastin seksiä erään ihmisen kanssa.
Pitäisikö minun kertoa ihmisille, että minulla on lupa siihen?
Asia ei kuulu sinulle.
Jos mieheni pettäisi minua (siis silloin kun meillä ei ole avointaliittoa) niin tottakai se olisi hyvä saada tietää. Mutta en halua että joku ulkopuolinen tulee siitä raportoimaan. Oma mies kertoo jos on jotain tehnyt.
Oletko koskaan ajatellut, että miehesi ehkä haluaa tietää mitä puuhaat muiden miesten kanssa?
Asia ei ehkä kuulu vieraalle, mutta jos hän tahtomattaan joutuu todistaamaan petturuuttasi, minkäs hän sille voi, että joutuu tilanteen näkemään ja hän sotkeutuu siihen vähän niin kuin väkisin. Jos et halua, että muut näkevät sinut pettämässä ei ehkäpä kannata pettää. Se on voi voi, jos on itsensä tilanteeseen saattanut!
Ihme vänisijöitä. Kanna aikuinen ihminen vastuusi ja elä päivänvaloa kestävää elämää, niin ei tarvitse ulista, että muut kenties raportoivat näkemästään eteenpäin.
On turha miettiä, haluaisiko tietää vai ei. Ei sillä ole mitään väliä. Kaverisi ei menetä mitään kun hän ei tiedä, ettei tiedä.
kuukauden, vuoden tai viiden päästä, että ap tiesi. Aika kummallista olettaa, että tällaiset asiat eivät paljastuisi koskaan. Mutta niinhän te pettäjät varmaan itsellenne uskottelette.
Opettele lukemaan!
Minulla on avoinliitto.
Mutta olen jäänyt kiinni seksistäm siis ulkopuoliselle ja HÄN kuvittelee että petän miestäni.
66
jos en itse olisi omin pikkusilmin nähnyt tapahtumaa, en ottaisi asiaa edes mahdollisen pettajän kanssa puheeksi. "kuulin vähän juttuu, että petit puolisoa" tai "kuulin, että puolisosi petti sua...emmä kyllä ite nähnyt mutta kuulin 100% luotettavalta taholta"...joo ei!
Mieti ap miltä susta tuntuisi ja kuinka uskottavaa olisi jos kuulisit, että joku olisi kuullut..
Kertoisin mitä olen kuullut. Ehkä henkilö pelästyy eikä uskalla enää moista harrastaa. Siinä on kärsimystä tarpeeksi kun pelkää loppuelämänsä koska kerrot puolisolle vai kerrotko ollenkaan :)
Ovatko he rikkaita? Siinä olisi hyvä kiristyskeino.
on tietää kaverinsa pettävän. Mutta sitähän ap ei edes tiedä, vaan luulee, että näin on tapahtunut.
Kuultuna se ei ikinä voi olla satavarmaa.
Minä olen kertonut vastaavan asian, mutta olin siitä täysin varma, enkä voinut valehdella, kun suoraan asiasta minulta kysyttiin.
eihän ap sitä perhettä riko kertomalla vaan PETTÄJÄ TIESI RIKKOVANSA KUN MENI PETTÄMÄÄN,HALOO!!!!!
jokainen vastaisi että "haluaisi tietää." Mutta jos vaimo ei tiedä ettei tiedä niin hän ei mitään häviäkään. Sinuna seuraisin, miten mies asiaan suhtautuu, katuuko jne. Jos on ihan välinpitämätön tai jatkaa pettämistä, niin puhuisin hänen kanssaan. Mutta kertavirheen takia en lähtisi toisten elämää pilaamaan vain oman moraalikäsitykseni takia.
AP ei sanonut onko pettäjä pariskunnan mies vai nainen. AP ei edes sanonut onko kyseessä heteropariskunta (homopareillakin voi olla lapsia).
ja ap heti uskovat tuon "varman lähteen" ja onko tämä varma lähde sitten itse nähnyt tapahtuman. Vaikka esim. kaksi ihmistä nähtäisiin menevän samaan hotellihuoneeseen tms. välttämättä kyse ei ole seksistä.
En kertoisi itse senkään takia, että varma lähdekään ei aina ole oikeass.
jos en itse olisi omin pikkusilmin nähnyt tapahtumaa, en ottaisi asiaa edes mahdollisen pettajän kanssa puheeksi. "kuulin vähän juttuu, että petit puolisoa" tai "kuulin, että puolisosi petti sua...emmä kyllä ite nähnyt mutta kuulin 100% luotettavalta taholta"...joo ei!
Mieti ap miltä susta tuntuisi ja kuinka uskottavaa olisi jos kuulisit, että joku olisi kuullut..
eihän ap sitä perhettä riko kertomalla vaan PETTÄJÄ TIESI RIKKOVANSA KUN MENI PETTÄMÄÄN,HALOO!!!!!
Loppujen lopuksi perhe itse punnitsee sen, onko tilanne rikottu tai korjaamaton. Emme me, ulkopuoliset.
Se voi olla vain kateellisten panettelua. Ei kannata uskoa kaikkea mitä puhutaan, älä ainakaan kerro juttua eteenpäin.
tietysti pystyn olemaan kertomatta, tiedän, ettei asia kuulu minulle. Mutta, tiedän myös sen, että petetty on hyvin jyrkästi pettämistä vastaan, on tullut useinkin ilmi, kun on vuosien mittaan lukemattomia keskusteluja yhdessä käyty lukemattomista aiheista. Varmasti on siis parempi olla kertomatta, mutta koska itse haluaisin ehdottomasti tietää, jos minä olisin hänen paikallaan, niin en voi mitään, että asia vaivaa. ap
samankaltaisessa tilanteessa kuukausi sitten. Erittäin hyvän ystäväpariskuntamme mies jätti vaimonsa toisen naisen takia, täysin yllättäen, eli oli onnistunut salaamaan uuden suhteen täysin kaikilta.
Vaimo oli erittäin loukkaantunut minulle kun luuli aluksi että me olimme tienneet asiasta. Hän oli erittäin vihainen että kukaan ei sanonut hänelle mitään. No, me emme asiasta tienneet ja hän sen lopulta uskoi.
Mutta tapaus pisti miettimään melko vakavasti mitä oikeasti tuossa tilanteessa pitäisi tehdä. Eli ap, mieti sinäkin miten ystäväsi suhtautuu jos tulee selville että olet tiennyt mutta et ole puhunut mitään.
Jos et edes itse ole ollut näkemässä pettämistä, et voi olla 100% varma asiasta. Älä missään nimessä sekaannu toisten asioihin.
Itse en missään nimessä haluaisi tietää, jos mieheni olisi joskus pettänyt minua, kaikkein nöyryyttävintä olisi kuulla asiasta hyvältä ystävältä.
Aika parantaa oloasi, usko pois.
että taitaapa se pettäjä olla mukana ketjussa... :-D. Ansaitusti jälleen kiehuu omassa liemessään...
... sanoo minun kohdallani että omatuntoaan kannattaa noudattaa. Se voi johtaa ystävyyden katkeamiseen, perheen hajoamiseen ja sinisilmäisyyden menettämiseen.
Kaikki ne, jotka täällä vauhkoavat pettäjälle puhumisesta eivät tunnu näkevän että tilanteen vaikeus on tavallaan lojaliteetti kahden ystävän välillä. Itse olen ollut kahdesti vastaavassa tilanteessa ystävänä.
Toisessa tapauksessa kolmas osapuoli oli myöskin ystävämme jolta kuulin tilanteesta. Jätin puhumatta pettäjälle ja petetylle. Ystäväpiiri kuohui tapauksen vuodettua julki ja minä muiden muassa sain syytökset petturuudesta ja huonosta ystävyydestä. Nyttemmin tilanne on rauhoittunut, sillä petetty osapuoli tajusi ettei voi syyttää ystäviään siitä, mitä kumppani on tehnyt. Humalassa kuitenkin häneltä nousee katkeria kommentteja siitä, että oltiin hiljaa.
Toisessa tapauksessa minun kauttani tutustunut pariskunta ajautui kriisivaiheeseen suhteessaan kun lastenhankinta tuli ajankohtaiseksi. Toinen petti ja sain tietää huhupuheitten kautta tästä. Päätin puhua suoraan pettäjälle. Hänelle oli vapauttavaa puhua ahdistavasta tilanteesta jollekin, oli kärvistellyt jutusta yksinään. En kertonut petetylle eikä kertonut pettäjäkään. Ovat yhä yhdessä ja harkitsevat lapsia rauhassa.
On aivan eri asia kuulla epämääräisiä vihjailuja puolison pettämisestä joltain puolitutulta, jonka motiiveista tai luotettavuudesta ei voi olla varma ja asia jää ilmaan roikkumaan. Mutta jos joku todellisista ja pitkäaikaisista ystävistäni jättäisi minulle kertomatta asiasta, jonka tietää 100% varmuudella tapahtuneen ja pystyy sen myös todistamaan, olisi se melkein vielä pahempaa kuin puolison epälojaalius. Kaikkein ikävintä ja petollisinta olisi saada kuulla pettämisestä - oli se mitä lajia hyvänsä - jälkijunassa ja huomata vielä ystävänkin pettäneen. Parisuhde voi vielä selvitä syvästäkin suosta, mutta ystävyyssuhde on yleensä kerrasta poikki.