Hihhih, joitakin järkyttää 200 -300 tuhannen euron laina
ja joitakin sen lisäksi ärsyttää sitoutuminen maksuohjelmaan 20-30 vuoden ajaksi - on kuulemma pankin orjana olemista.
Mutta ilomielin maksetaan vaikka 950 euroa kuussa vuokraa, se tekee vuodessa 11400 euroa, 10 vuodessa 114 000 euroa, 30 vuodessa 342 000 euroa. Silloinhan sitä on vuokraisännän orja. Ja kun muuttaa seuraavaan asuntoon, käteen jää, käteen jää, öööö...
Niiiiiin, paitsi tietysti jos asuu sukulaisten nurkissa tai muuten ilmatteeksi jossain. Käsittääkseni kuitenkin aika moni meistä asuu omillaan maksullisesti.
Niinpä me fiksut ja filmaattiset maksatamme lainojamme ja muuta elintasoamme teillä sitoutumiskammoisilla vuokralaisilla XD ja olemme siitä vielä iloisia!
Iloista vuokranmaksua, minun omistamissani asunnoissa se erääntyy kuun 5. päivä.
Kommentit (48)
kämpälle on tietysti toinen.
Mutta todnäk myyn sen aiemmin, kun siihen tulee iso remontti. Ja etsin paremman sijoitusasunnon.
Näin menettelen kotinikin kanssa. Kun asunnon ostaa kodikseen, ei siinä tarvitse välttämättä asua kuin sen 2 v jonka jälkeen voi myydä verottomasti.
Saat siis vuoraa 800 e, josta maksat yhtiövastiketta 180 eli voittoa jää sen jälkeen 620. Sen lisäksi maksat korkoja 140 e. Tämän jälkeen voittoa jää 480. Enkä jaksa uskoa, että pitkässäkään juoksussa tuon alle saat sitä korkoa menemään, koska todennäköisesti korot nousee seuraavan 20 vuoden aikana, tosin myös varmaan laskee, mutta tuskin tästä tilanteesta.
Lisäksi unohdat kokonaan remontit. Niitä tulee sekä taloyhtiöön että asuntoon väistämättä. Suuruusluokka on sama kuin yhtiövastike eli noin 180 tuollaisessa asunnossa. Todellisuudessa saat siis voittoa 300 e kuussa. Kun tämän kerrot 12:lla ja jaat sen asunnon arvolla 150 000 saat tuotoksi oikeasti 2,4%, josta maksat vielä verot. Lisäksi otat riskin, että vuokralainen tuhoaa kämpän tai vaihtoehtoisesti joudut ajoittainn tyhjän kuukauden eteen, jolloin tuotto ei ole tuotakaan.
Ei mielestäni hirvittävän kannattava bisnes, jos tuotto on 300e kuussa - verot eli noin 200 euroa kuussa siitä, että sitoo johonkin 150 000 euroa. Toki ihan jees, jos asuntojen hinnat jatkavat nousuaan.
Samaan aikaan pidät varmaan meitä hulluina, kun maksamme vuokraa 1300 350t asunnosta. Se tekee prosentteina 4,4% asunnon hinnasta. Suostuisitko sinä vuokraamaan asuntoasi 0,044*150000 hinnalla eli kuukausivuokra olisi 550 euroa?
Minä en koe polttelevani seteleitä, jos saan asua näin edullisesti vuoralla ja ei varmaan sinunkaan vuokralaisesi tekisi, jos vuokra hällä olis 550.
Samaan aikaan pidät varmaan meitä hulluina, kun maksamme vuokraa 1300 350t asunnosta. Se tekee prosentteina 4,4% asunnon hinnasta. Suostuisitko sinä vuokraamaan asuntoasi 0,044*150000 hinnalla eli kuukausivuokra olisi 550 euroa? Minä en koe polttelevani seteleitä, jos saan asua näin edullisesti vuoralla ja ei varmaan sinunkaan vuokralaisesi tekisi, jos vuokra hällä olis 550.
Kymmenessä vuodessa sun vuokrasta kertyy 1300 x 12 x 10 = 156 000 euroa. 20 vuodessa 312 000 euroa. 30 vuodessa 468 000 euroa.
Ja kun 30 v päästä mietit, mitä asumisesta on jäänyt käteesi, niin ei tainnut jäädä muuta kuin aika iso pino vuokranmaksukuitteja.
Niiiiiin paitsi että eihän elämää tarvi ajatella 30 v päähän. Sittenhän sitä on jo jotain kuollut tai mitä se nyt oli, eläkkeellä. No ei se mitään, se eläke on tässä maassa niin iso että kyllä siitä riittää edelleen se 1300 kuussa vuokraan.
Niin mut jos ois omistanut asunnon ja maksanut lainat pois, niin asumiskulut ois sen 180 euroo eli yhtiövastikkeen verran kuussa sitten eläkkeellä.
Nääh, ei kannata ajatella. On niin iso eläke. Eikä sitä sitten eläkkeellä jaksas matkustellakkaa, tai mitään. Sitähän vaan kotona kattoo telkkaa. Vuokra-asunnossa.
Että edullisesti vuokralla? Okei.
Jos me asuttais tämänlaisessa omassa ja korot olis keskiverrosti 25 vuodessa 5% korolla, niin kulut olis seuraavat:
2000 euroa kuussa lainanlyhennykseen, josta keskiverrosti korkoihin 850 euroa.
Yhtiövastikkeeseen noin 250 euroa ja remontit toisen mokoman 250 euroa.
Näistä tulisi yhteensä siis 1350 euroa kuussa pelkistä koroista + juoksevista kuluista. Jos vielä lyhennykset päälle, niin tulis siis 2500 euroa kuussa asumisesta.
Jos asutaan vuokralla ja maksetaan vuokraa 1300, niin voidaan siis samaan aikaan sijoittaa 1200 euroa kuussa vaikka osakkeisiin. Jos tuotto olis 8%, niin meillä olis 25 vuoden päästä kasassa yhteensä 1 150 000 euroa. Luuletko, että 350t asunnon arvo olisi kohonnut vanhetessaan moiseen 25 vuodessa?
se korko vähenee sitä mukaa kun laina lyhenee,
eihän s samalla tasolla pysy koko 30v...
Mut voihan sen laskee niinkii.
Paljon pitää muuten remppaa tehdä että siihen saa 250 egeä uppoamaan joka ikinen kuukausi. Olen omistusasunut 20 v eikä kyllä semmoisia summia ole mennyt, todellakaan.
Siis ihan kulujen puolesta sinulla tuntuu olevan jotain 450 000 arvoinen asunto. Siitä menis korkoja eka kuussa tämän hetken korkotason mukaan 825 euroa. Ja lyhennystä vaikka 30 vuoden laina-ajalla 1250 euroa. Sillä lailla tulee se 2000 euroa kuukausittaisia lainanhoitokuluja.
Tosi hulppeasti asut, onneksi olkoon! - Tuossa tilanteessa se kait kannattaa se 1300 euron vuokran maksaminen.
Minä asun vaatimattomammin, niin minun kannattaa maksaa kuukaudessa 750 euroa asumisesta. Tällä seudulla asuntoani vastaavien kämppien vuokrat on jotain 800 euroa. Ostin tämän muutama vuosi sitten.
Mutta tällä pelillä minun asumiskulut on eläkkeellä 229 egeä kuussa. Ja jos myyn kämpän sitten, voin lähteä vaikka thaikkuihin ;)
Jos asutaan vuokralla ja maksetaan vuokraa 1300, niin voidaan siis samaan aikaan sijoittaa 1200 euroa kuussa vaikka osakkeisiin. Jos tuotto olis 8%, niin meillä olis 25 vuoden päästä kasassa yhteensä 1 150 000 euroa.
kertoisitko kiitos missä saa tuottoa osakkeilleen 8 % - minä haluaisin äkkiä semmoisia osakkeita!!!!!
Olisin hullumpi. En maksaisi takasin. Repisin ympäri palloa ja eläisin viimestä päivää. Kuten pitää. Sairasta jumittaa paikoilleen ainoan elämänsä varaan. Yksi elämä ja ajattelitte maksaa paskan lainan takaisin? Aika surkeaa. Odotin teiltä enemmän. Odotin tunteita ja kuolemaa. Kuolkaa!
Siis ymmärrän kyllä tuon, että korko vähenee kun lainaa maksetaan, mutta on toisaalta myös epärealistista laskea tuommoisia 20-30 v lainoja tällä korkotasolla. Sitä tarkoitin, että oletan, että korko olis tuota luokkaa koko ajalta.
Niin ja mitä noihin remontteihin tulee, niin mun jutut perustuu ihan tämmöisiin laskelmiin. On mua fiksummatkin ihmiset päässeet samoihin lukuihin, en tosin tiedä, että miten laskemalla, mutta suuruusluokka siis on oikein:
http://akamelba.blogspot.com/2009/08/piilomenot-poissa-kodin-budjetista…
Noin 350 t arvoinen olis tää asunto ja en laskenut noita kuluja tän hetkisen korkotason vaan pitkän juoksun korkotason mukaan. Korko on pitkässä juoksussa ollut yleensä noin 3,9-4% + marginaali.
Niin ja en asu siis hulppeasti vaan pienessä 4h+k kerrostaloasunnossa, mutta nää hinnat on vaan tällä sijainnilla kovat.
Niin ja mainitaan, että juu, olen minäkin asunnon tai pari tai itseasiassa kolmekin omistanut. Nyt vaan ei iske tuo omistusasuminen. Tietynmoinen kannanotto vapauden puolesta, mutta myös asuntojen hintojen puolesta myös. Lisäksi aimo ripaus laskentaa, että mikä kannattaa. Taloudellisesti olisi varmaan tällä alueella järkevintä asua asossa.
MIES PANEE TEITÄ HALVALLA. OLETTE ARVOISIANNE ROUVIA. MAKSATTE LAINAN TAKAISIN 4O-VUODESSA. MENETÄTTE HENKENNNE NOIN 60-VUODEN KULUTTUA. TALO ON VANHA, EIKÄ KELPAA JÄLKELÄISILLE EDES MÖKKINÄ. BYE BYE.
Sellaista tuottoa saa keskiverrosti hyvinkin suomalaisista osakkeista. Ja tuo 8% tuotto on yleensä vielä inflaatiokorjattu eli oikea tuotto on ennemmin ollut Suomessa luokkaa 10-11%. Tuommoiseen tuottoon on siis päässyt hajasijoittamalla ajallisesti. Jos ostaa tietty all in, niin voi olla, että menee ties miten pitkään että milloin on vasta omillaan. Mutta tuollainen 8% tuotto tuolla 25 vuoden periodilla ei ole mikään mahdottomuus. Tietty mennyt ei ole tae tulevasta, mutta näin siis jo pitkän aikaa on maailmalla tapahtunut Japania lukuunottamatta. Tosin sielläkin on voinut pienessä aaltoliikkeessä tehdä ihan hyviä voittoja.
Esimerkkinä mainittakoon esim. oma osakesalkkuni, joka on ostettu suurelta osaltaan viime kesänä ja nyt tänä vuonna, niin se on plussalla nyt 18% plussalla (olis ilman lisäostoksia 28% plussalla) ja sieltä on tulossa sellainen 4,7-4,8% osinko tämänhetkiseen tilanteeseen verrattuna ja jos laskee sijoitetulle pääomalle osingon, niin noin 5,6% tuotto.
SIXI XIGI SIIG SÄPÄ SIPP SIP SÖNG SÖNG SÖNG MAKE ME...
Mä myisin asunnon pois ennen isompaa remonttia. Kyllä samalla keittiöllä asustaa kevyesti 15 v. Maalit ja tapetit nyt ei paljon maksa.
Se tietysti että jos vuokranantaja tekee keittiöön aina viiden vuoden välein viimeisen päälle remontin, niin silloin tietenkin kannattaa asua vuokralla. Ja samallahan se vuokraisäntä pesutilat yms. pitää kunnossa remontoimalla tämän tästä.
30 vuotta on ihan normiaika nykyään asuntolainaa otettaessa. Jos korkotaso nousee, ainahan asunnon saa myytyä.
Mutta kukin tekee niinkuin itselle parhaiten sopii.
Jos katsoit noita mun laskelmia, niin siellä oli esim. keittiöremontti 20 v välein ja tavishuoneiden maalaus tms. pikkuremontti 10 v välein. Eikä taatusti edes edes kalleimmasta päästä nuo mun laskemat remontit.
Jos me asuttais tämänlaisessa omassa ja korot olis keskiverrosti 25 vuodessa 5% korolla, niin kulut olis seuraavat:
2000 euroa kuussa lainanlyhennykseen, josta keskiverrosti korkoihin 850 euroa.
Yhtiövastikkeeseen noin 250 euroa ja remontit toisen mokoman 250 euroa.
Näistä tulisi yhteensä siis 1350 euroa kuussa pelkistä koroista + juoksevista kuluista. Jos vielä lyhennykset päälle, niin tulis siis 2500 euroa kuussa asumisesta.
Jos asutaan vuokralla ja maksetaan vuokraa 1300, niin voidaan siis samaan aikaan sijoittaa 1200 euroa kuussa vaikka osakkeisiin. Jos tuotto olis 8%, niin meillä olis 25 vuoden päästä kasassa yhteensä 1 150 000 euroa. Luuletko, että 350t asunnon arvo olisi kohonnut vanhetessaan moiseen 25 vuodessa?
Tama malli jaikin kasittelemaatta noista aiemmista vaihtoehdoista. On katsottava kokonaisuutta ja omaa elamantilannettaan, elettava sen mukaan, mika parhaiten toimii.
Mallisi on karkeasti ottaen esimerkki yhdesta toimivasta vaihtoehdosta. Perustelu sille voisi menna vaikka nain: kulta-aika asuntosijoituksille oli 90-luvun alusta sinne vahan puolivalin jalkeen (Helsingista oma kokemus). Sijoitusasunnot tana paivana, siis muuten kuin omaan kayttoon, huomioiden niiden tuotot suhteessa kuluihin - harkitsisin tarkkaan. Itselle voi hyvalta alueelta ihan hyvan asunnon loytaa, jos sellaisen tarvitsee ja kateisrahakin on irrotettavissa (lainanotto vaatii sitoutumisen, joka edellyttaa saannollisia ansio/tyotuloja). Yksilollisia eroja on, jollakin voi plla perittyna jo asunto jne.
Melkoista pyoritystahan se alkaa olla. Riippuu paljon siita, minka elamantavan kokee omimmakseen. Aina on myos erityistapauksia.
Siis yksi vaihtoehto on asua vuokralla ja sijoittaa muuten. Tosin sijoittaminen on sitten jo asia viela erikseen, eika nykymarkkinoilla (jos millaan aiemmillakaan) ihan heikkohermoisten puuhaa... :) Pitaa siis tietaa mita tekee, hallita riskit ja osata olla maltillinen odotuksissaan. Avointen valtakirjojen jakelu ei ole koskaan se paras vaihtoehto, eli ajatus, etta antaa rahat sijoituskayttoon vain jonkun toisen hoideltavaksi ja ei itse ymmarra yhtaan mitaan (pankeillahan ei ole suosituksistaan mitaan vastuuta, kuten varmaan jo tanssikouluopettajan tapauksesta on viimeistaan suuri yleisokin oppinut).
Elakkeet tulevaisuudessa ovat sitten viela ihan oma juttunsa, liittyvat sijoitustoimintaan ja siihen, etta kannattaa itse todellakin ottaa asioista selvaa ajoissa.
Jos katsoit noita mun laskelmia, niin siellä oli esim. keittiöremontti 20 v välein ja tavishuoneiden maalaus tms. pikkuremontti 10 v välein. Eikä taatusti edes edes kalleimmasta päästä nuo mun laskemat remontit.
jos ne saa toteutettua vuokralla asumalla. Halvempaa niin, kun joku toinen maksaa.
Minä maksan mieluummin itse, tulee oman maun mukaista - ja oman tarpeen mukaista. Eikä tarvi kenellekään vihjata että nyt pitäs maalata tuo olkkarin seinä kun en jaksa enää sitä väriä kattoo millä se maalattiin 3 v sitten.
Minäkin asun omistusasunnossa. Olen ostanut tämän 5 v sitten. Hinta on noussut pelkällä asumisella, mitään remonttia ei ole tehty. Maksoin tästä asunnosta 75 000, vierestä on myyty äskettäin samanlainen, huonompikuntoinen 100 000. Korkoa olen maksanut sinä aikana jotain 8 800 euroa ja yhtiövastiketta + vettä 13 770 euroa. Jos nyt möisin ja saisin tuon sata tonnia, olisin jo tienannut yli 2000 euroa. Ihan vaan asumalla. - Niin ja tietenkin koko ajan asuminen on ollut ilmaista, tuolla lailla laskettuna.
- En kuitenkaan möisi sadalla tonnilla, sillä tämä kämppä on enemmän arvoinen. Kaksi vuotta sitten meinasin muuttaa ja arvioitin tämän kiinteistövälittäjällä, silloin tämä olisi mennyt myyntiin 98000 eurolla mutta siitä on tosiaan jo 2 vuotta aikaa.
Alun perin asuin tässä samassa asunnossa vuokralla, ja vieläkin v-tuttaa kun kolme vuotta poltin rahaa ilmaan. No, onneksi nyt maksan tätä itselleni. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Hihhih, joitakin järkyttää 200 -300 tuhannen euron laina ja joitakin sen lisäksi ärsyttää sitoutuminen maksuohjelmaan 20-30 vuoden ajaksi - on kuulemma pankin orjana olemista.
Mutta ilomielin maksetaan vaikka 950 euroa kuussa vuokraa, se tekee vuodessa 11400 euroa, 10 vuodessa 114 000 euroa, 30 vuodessa 342 000 euroa. Silloinhan sitä on vuokraisännän orja. Ja kun muuttaa seuraavaan asuntoon, käteen jää, käteen jää, öööö...
Niiiiiin, paitsi tietysti jos asuu sukulaisten nurkissa tai muuten ilmatteeksi jossain. Käsittääkseni kuitenkin aika moni meistä asuu omillaan maksullisesti.
Niinpä me fiksut ja filmaattiset maksatamme lainojamme ja muuta elintasoamme teillä sitoutumiskammoisilla vuokralaisilla XD ja olemme siitä vielä iloisia!
Iloista vuokranmaksua, minun omistamissani asunnoissa se erääntyy kuun 5. päivä.
työpaikoissa, joissa työt jatkuu. Varmaan moni Nokialta tai aliankkijalta irtisanottava nyt tuskailee lainansa kanssa. Etenkin pienemmällä paikkakunnalla voi olla vaikeata saada myytyä se asunto, jo useampi perhe samasa veneessä.
pienituloisena kela maksaa asumistukea, eli 950e vuokrasta ei tarvitse itse maksaa kuin esim. 500e(ja siihen päälle ei enää mitään vastikkeita tai vesiä tai lainanlyhennyksiä, joten melko pieneksi jää asumismenot), ja sillä summalla ei kummoista taloa saisi edes 30 vuoden maksuajalla.
ostohinnalle.
Ajattele. Ostan asunnon, josta maksan 150 000. Edellisistä asunnoista myyntivoittoa sijoitan puolet. Otan siis lainaa 75 000. Maksuaika 20 v. Eka vuonna maksan lyhennystä 3750 joka tekee kuukautta kohti 312,50 €. 12 kk euribor 1,714, siihen pankin provikkaa 0,5 % eli korko eka vuonna 2,214 %. Korko n. 139 € kuukaudessa. Lyhennys + korko 451,50 €. Yhtiövastike 180 €. Kokonaiskuluni ovat 631,50 €.
150 000 maksavan asunnon laitan vuokralle tietenkin vähintään 800 €:lla.
Kuukaudessa voittoa 800 - 631,50 = 168,50. Tämä on vuodessa 2022 €.
Jos pidän asuntoa koko 20 v, minulle kertyy voittoa 40 000 €. Laskettuna ensimmäisen vuoden korkokulujen mukaan, vaikka todellisuudessahan korkokulut pienenevät kuukausi kuukaudelta.
Yhdestä asunnosta olen aloittanut - sellaisesta jonka ostin opiskelijaboxiksi 30 v sitten. Mutta niinhän tehdään kaikissa sijoituksissa, jostain se on aloitettava.
Ja joo, kyllä minua myös verotetaan.
Tässähän sijoitusasuntoni maksaa pois itse itseään ja tuottaa minulle voittoa.
Voitto olisi parempi, jos käyttäisin asuntoa itse. Sillä asumisesta on maksettava kuukausittaiset kulut, halusipa tai ei. Pointtini on, että en voi käsittää miten joku haluaa asua vaikkapa kymmenenkin vuotta, saatika 20 v vuokralla. Sama kun polttaisi setelit nuotiolla.
Mutta kukin tyylillään.