Hihhih, joitakin järkyttää 200 -300 tuhannen euron laina
ja joitakin sen lisäksi ärsyttää sitoutuminen maksuohjelmaan 20-30 vuoden ajaksi - on kuulemma pankin orjana olemista.
Mutta ilomielin maksetaan vaikka 950 euroa kuussa vuokraa, se tekee vuodessa 11400 euroa, 10 vuodessa 114 000 euroa, 30 vuodessa 342 000 euroa. Silloinhan sitä on vuokraisännän orja. Ja kun muuttaa seuraavaan asuntoon, käteen jää, käteen jää, öööö...
Niiiiiin, paitsi tietysti jos asuu sukulaisten nurkissa tai muuten ilmatteeksi jossain. Käsittääkseni kuitenkin aika moni meistä asuu omillaan maksullisesti.
Niinpä me fiksut ja filmaattiset maksatamme lainojamme ja muuta elintasoamme teillä sitoutumiskammoisilla vuokralaisilla XD ja olemme siitä vielä iloisia!
Iloista vuokranmaksua, minun omistamissani asunnoissa se erääntyy kuun 5. päivä.
Kommentit (48)
No näin tietty on varsinkin, jos asuntojen hinnat ovat vaan nousseet tai pysyneet samana. Toisaalta ne samat rahat voisivat olla jossain tuottavassa toiminnassakin, kuten ylhäällä laskin. Eli nämä ovat aina valintoja. Jos pitkässä juoksussa tarkastellaan, niin asunnot eivät ole todellakaan tuotossa kärkipäässä vaan osakkeet ja niiden jälkeenkin tulee vielä rahastot. Metsiä en muista, että ovatko ennen vai jälkeen asuntojen. Riippuu varmaan vähän kaudestakin eli miten esim. asuntojen hinnat muuttuu. Osakkeissa tietty suuremmat riskit, mutta niin myös tuototkin. Sitä voi tietty miettiä, että jos asunnosta saa tuottoa 2,6%, niin mikä järki niissä on, jos vakavaraisista firmoista kuten vaikka Fortumista tai Sammosta saa parempaa osinkotuottoakin eli ei tarvita edes osakkeiden arvonnousuja, että päästään samoihin tuottoihin. Osakkeisiin ei kyllä kannata laittaa kuin ylimääräisiä rahojaan.
Lisäksi kannattaa muistaa, että jos osti sijoitusasunnon vuonna 1995, niin hirmuisen helppoahan se voiton tekeminen on ollut asunnoilla, mutta onko se sitten taas sama juttu v. 2011 asunnossa, niin onkin jo toinen juttu. Riippuu tulevasta ja siitä taas harva tietää.
mutta niissä riski on myös suurempi!
Hyvin pidetty asunto harvoin laskee hintaa ihan hirveästi! Toki asuntomarkkinat välillä laskee, välillä nousee mutta osakkeissa voi käydä köpelösti. Toki harvemmin niissä vakavaraisissa yrityksissä.
Osakkeissa on myös se, että niitä ostaakseen pitäisi tietää mitä ostaa ja hieman seurata markkinoita. Asuntoja on helpompi ostaa!
Lisäksi kannattaa muistaa, että jos osti sijoitusasunnon vuonna 1995, niin hirmuisen helppoahan se voiton tekeminen on ollut asunnoilla, mutta onko se sitten taas sama juttu v. 2011 asunnossa, niin onkin jo toinen juttu. Riippuu tulevasta ja siitä taas harva tietää.
Korkotaso on niin hyvä mittari. 80 - 90 -luvun laman aikaan asuntojen hinnat laski, mutta oli kyllä korkotasokin pahimmillaan 15 - 20 %. Nyt kun on näin matala korko, on suorastaan pöljä jos ei pidä asuntolainaa. Ilmaista säästämistä jälkikäteen.
Vaikka pitäisi asuntoa hallussaan vain vuoden tai kaksi, se on siltikin kannattavaa.
Mihin nämä hinnat tippuu, ei mihinkään. KUN TEKEE JÄRKEVÄN ostopäätöksen eikä osta mitään kuplaa.
Esim. 5000 asukkaan paikkakunnalta 300 000 euron talon ostaminen on jo kuplan ostoa. Kuka sitä sitten ostaa kun on myynnin aika.
Mutta kaupungeissa on asunnot menneet aina kaupaksi, ja tulevat aina menemään. Helsingissä olen itsekin jäänyt lehdellä soittelemaan kun ihanasta asunnosta toinen pariskunta teki nopeammin paremman tarjouksen. Kun aikanaan haluavat myydä, kyllä menee kaupaksi.
pienituloisena kela maksaa asumistukea, eli 950e vuokrasta ei tarvitse itse maksaa kuin esim. 500e(ja siihen päälle ei enää mitään vastikkeita tai vesiä tai lainanlyhennyksiä, joten melko pieneksi jää asumismenot), ja sillä summalla ei kummoista taloa saisi edes 30 vuoden maksuajalla.
että asuntolainan korot on verovähennyskelpoisia. Eli sen mitä korkoja maksaa, verottaja antaa osittain takaisin.
Mulla ei ole varaa olla pitämättä asuntolainaa.
Kelan asumistuen saamiskriteerit ovat niin onnettomat, että minulta ainakin loppui asumistuki välittömästi kun menin kokopäivätöihin nuorempana. Palkka oli hulppeat 1400 euroa kuussa ja olen ja olin silloinkin yksinhuoltaja, jolla ei ollut muita tuloja. Mutta asumistukea en enää saanut.
keturoillaan tässä maassa....Onneksi joillakin on realiteetit kohdallaan ja kyky repiä niistä se riemu....Terv. TÄYSIN velaton lapsiperhe, jossa kh-tukilainen ja työtön
keturoillaan tässä maassa....Onneksi joillakin on realiteetit kohdallaan ja kyky repiä niistä se riemu....Terv. TÄYSIN velaton lapsiperhe, jossa kh-tukilainen ja työtön
ettei ole velkaa?
Eikö se kerro sen ettei pysty hallitsemaan talouttaan?
En tarkoita olla ilkeä. Kaikilla meillä on elämässä vaiheita, jolloin on mietittävä mihin haluaa ja pystyy satsaamaan. Mutta tässä ketjussa on puhe ratkaisuista, jotka koskevat 20 - 60 vuoden pätkää elämästä.
päteen 20-30 vuoden päästä kuinka kyllästynyt olet elämääsi homeisessa murjussa paikkakunnalla jossa et enää haluakkaan asua!
Vittu et voi ihmiset olla tyhmiä kun aina oma näkökanta on just se oikee! LAINOJA LAINAN PERÄÄN.. KUKA HALUAA LAINOJA (SELLAINEN JOLLA EI RAHAT RIITÄ JA ELÄÄ YLI VAROJENSA) HAHHAHAHAHAHAHAAAA.
ettei ole velkaa?
Eikö se kerro sen ettei pysty hallitsemaan talouttaan?
En tarkoita olla ilkeä. Kaikilla meillä on elämässä vaiheita, jolloin on mietittävä mihin haluaa ja pystyy satsaamaan. Mutta tässä ketjussa on puhe ratkaisuista, jotka koskevat 20 - 60 vuoden pätkää elämästä.
velan ottamista? Enkä minä ylpeile, olen vain äärettömän tyytyväinen. Avaus oli tähän ketjuun kaikkea muuta kuin ylpeilemätön...."hahhahhaa jne.....Juu, kukin tyylillään.
päteen 20-30 vuoden päästä kuinka kyllästynyt olet elämääsi homeisessa murjussa paikkakunnalla jossa et enää haluakkaan asua! Vittu et voi ihmiset olla tyhmiä kun aina oma näkökanta on just se oikee! LAINOJA LAINAN PERÄÄN.. KUKA HALUAA LAINOJA (SELLAINEN JOLLA EI RAHAT RIITÄ JA ELÄÄ YLI VAROJENSA) HAHHAHAHAHAHAHAAAA.
Tässä ketjussa on varmaan monta keskustelijaa. Tai minä ainakin olen kirjoittanut vain yhden kommentin, tuon että mulla ei köyhänä yksinhuoltajana ole varaa olla pitämättä asuntolainaa. En pysty säästämään tästä näin vaan laittamalla rahaa syrjään, mieluiten teen sen asumisen muodossa koska asumisesta joudun maksamaan joka tapauksessa.
En elä yli varojeni.
Enkä todellakaan aio elää missään homeisessa murjussa seuraavaa 20 vuotta enkä edes samalla paikkakunnalla. Olen 35 -vuotias ja tämä asunto jonka nyt omistan, on minulle kuudes.
Aina on jäänyt voittoa, kun olen asunnon myynyt. Aina.
Tämä nykyinenkin asunto on semmoisella paikalla ja semmoisessa kunnossa, että tiedän ettei tästä ole tuskaista päästä eroon. Ja vaikka saisin tästä saman kuin ostaessa, niin laina on näillä koroilla lyhentynyt niin paljon, ettei mulle ainakaan tappiota tule XD
En nimittäin todellakaan maksa vuokran vertaa korkoja HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH
vaan vastasin ap:lle että ei kaikki ole niin mustavalkoista.
Jos pienituloisella on kaksi vaihtoehtoa, ottaa lainaa ja maksaa lainanlyhennyksiä ja vastiketta, tai asua vuokralla yli puolet pienemmillä asumiskustannuksilla, niin tottakai pienituloisen kannattaa valita jälkimmäinen. Ja ostaa se asunto vasta sitten kun siihen oikeasti on varaa.
Jos on sellaiset tulot ettei kela myönnä asumistukea, niin silloin on varaa ostaa asunto.
Kelan asumistuen saamiskriteerit ovat niin onnettomat, että minulta ainakin loppui asumistuki välittömästi kun menin kokopäivätöihin nuorempana. Palkka oli hulppeat 1400 euroa kuussa ja olen ja olin silloinkin yksinhuoltaja, jolla ei ollut muita tuloja. Mutta asumistukea en enää saanut.
Ei toi tuotto ole mitenkään mahdoton. Hyvät rahastotkin tuottavat sen ja enemmänkin. Esimerkiksi ODINin (itsensä hallinnoimista) rahastoista "heikoin" on tuottanut 10 vuoden ajan noi 10% ja paras 20%... (morningstarin sivuilta)...
Jos löytää halvan vuokra-asunnon ja säästää osakkeisiin, se voi olla aivan viisastakin. Tosin se vaatii enemmän kärsivällisyyttä ja sitoutumista, kuin tavallinen asuntolainan maksu. Parempi ehkä molemmat ; )
Osakkeiden pitkän aikavälin reaalituotto (inflaatiosta putsattu) lienee jotain 7% luokkaa:
http://www.investori.com/b/index.php/2010/12/02/osakkeiden_tuotto_odotu…
Mutta jotkut eivät saa lainaa.
Lainaehdot ovat selvästi kiristyneet pankeissa. Meille ei luvattu lainaa niin paljon kuin olisimme tarvinneet. Maksamme vuokraa yhtä paljon kuin kuukaudesa olisi mennyt lainanlyhennystä, mutta määräaikaisten töiden vuoksi meitä ei voi laskea maksukykyisiksi. Ehkä parempi näin.
Turha arvostella toisten tapoja elää. Voi olla että muutaman vuoden päästä ovat vahvemmalla ne, joilla ei ole isoa lainaa.
Nyt olen 35 ja omistan 400t euron arvoisen, ihan kohta velattoman paritalonpuolikkaan. Ei tarvi stressata koronnousuista tms.
Todennäköisyys, että tuohon 30v mahtuu aika korkeitakin korkojaksoja ja joudut ottamaan tuon 30v aikana vielä aika paljon rahaa remontteihin. Myös asumiskulut omassa on usein toista luokkaa kuin vuokralla. Ja moni tuntuu kituuttelevan isojen lainojen kanssa tuon 20-30v elämästään, ei ole varaa matkustella tai tehdä mitään mukavaa.
Itse asun tyytyväisenä Asossa, eikä mitään mielihalua edes ottaa isoa lainaa, jos joku hajoaa riittää soitto huoltoyhtiöön ja joku tulee korjaamaan. Pihatyöt hoitaa huoltoyhtiö, on varaa matkustella ja nauttia elämästä. :)
Elämä on täys valintoja!
Vaikka totuus onkin, että olen asunut samalla paikkakunnalla jo 10 v. En sentään samassa asunnossa. Mutta kyse on elämänasenteesta, ei siitä mikä käytännössä kannattaa. En vain kestä ajatusta pankin orjana olemisesta vaikka ymmärtäisinkin realiteetit järjellä. Taidan olla romantikko.
Mutta kyse on elämänasenteesta, ei siitä mikä käytännössä kannattaa. En vain kestä ajatusta pankin orjana olemisesta vaikka ymmärtäisinkin realiteetit järjellä. Taidan olla romantikko.
Toisaalta olen omien elämänvalintojeni vuoksi myös niin köyhä, ettei olisi varaakaan ostaa asuntoa - tai olisin, mutta silloin joutuisin elämään normaalia elämää, tekemään vakityötä vuosikaudet, jne. Nyt olen oikeasti vapaampi tekemään mitä haluan.
Joku väläytteli kurjaa tulevaisuutta köyhänä vanhuksena vuokra-asunnossa. Itse en osaa ajatella niin, että eläisin 30 vuotta elinvoimaisesta aikuisuudestani vain asuntolainaa maksellen ja vanhuuteen satsaten. Mieluummin keskityn elämään tätä päivää ja tekemään asioita, joita haluan NYT. Jonkun mielestä se ilmeisesti on tyhmyyttä ja lyhytjännitteisyyttä, mutta ihan oikeasti - olen mieluummin sitten lyhytjännitteinen ja elän omanlaistani elämää onnellisena kuin pitkäjännitteinen elääkseni joskus vanhana ja raihanisena turvallisempaa elämää.
Tosin on itselläni yksi takaportti, jota tosin en mielelläni ajattele. Vanhemmillani on sen verran omaisuutta, että kun kenties joskus eläkeläisenä saan siitä oman osuuteni hallintaani, voin kyllä halutessani ostaa itselleni oman asunnon.
ihmiset tajua noin vaikeita asioita.
Ja sehän on meille vaan hyvä asia!
nimimerkillä oma asunto ja siihen 55 000 € lainaa
mekin vanhukset otettiin surutta lähes 200 000 euron laina ja 20 v maksuaikaa. Nyt kun on 1-vuotias lapsi, niin tarvitaan tilaa ja myös rahaa elämiseen. Siksi pitkä maksuaika.
jäisikään, pitää se ajatella myös niin, että kun asunnon joskus ehkä myy, saa siitä lähes sen mitä itse maksanut. Ja vuokralaisethan maksaa pitkälti sen asunnon lainan, korot ja lyhennykset.
Voittoahan tuo on asunnon omistajalle vaikkei siitä kuukaudessa jäisi mitään käteen!
Joku muu maksaa kuitenkin sinulle omistusasunnon.