En tiennyt, että tekijänoikeudet ovat näin tiukat
Eli jos piirrän itse muumin niin en saa painattaa sitä esim. paitaan.
Tiesin kyllä, etten voi ottaa netistä muuminkuvia yms, mutta että omaa piirrostakaan ei saa laittaa.
Aina oppii jotain uutta.
Kommentit (19)
Myydä et saa edes itse piirtämääsi muumi T-paitaa.
(tähänkin on olemassa poikkeuksia esim. jos jalostat vaikka muuminkuvista jonkun kollaasin/taideteoksen, niin silloin sinä omistat siihen oikeudet. Se edustaa silloin jotain muuta kuin muumia, vaikka onkin oikeasti muumi.)
että eivät painata paitaa. Olisi tullut omaan käyttöön 2 -vuotiaalle.
Sen siis tajuan, ettei sitä itse piirrettyä muumia saa myydä edelleen - mutta etteikö ihan omaan käyttöön tehtyyn kotikutoiseen t-paitaan saisi laittaa? Oletko ihan varma tuosta?
(Nimim. tässä Disneyn oikeusjuttua odotellessa... ;))
No itsellenikin tuli kyllä yllätyksenä, etteivät painata.
ap
PainatusFIRMA ei saa tietenkään tehdä rahaa tuolla kuvalla, oli sen suunnittelija kuka tahansa.
Itse saat sen kyllä piirustella t-paitaan. Tekstiilitussit esiin!
vaatteisiinsa mitä vaan, mutta ko. firma tekee bisnestä kuvien painatuksella, he eivät saa silloin tavaramerkillä suojattua kuvaa painaa (ja tehdä sillä siis rahaa).
Sen siis tajuan, ettei sitä itse piirrettyä muumia saa myydä edelleen - mutta etteikö ihan omaan käyttöön tehtyyn kotikutoiseen t-paitaan saisi laittaa? Oletko ihan varma tuosta? (Nimim. tässä Disneyn oikeusjuttua odotellessa... ;))
tuota kuvaa? Koska sitten se myisi sen minulle. Aivan aivan..Perhana kun menee hankalaksi ;D pitää siis piirtää suoraan paitaan.
ap
No mutta tuohan on eri asia kuin itse tekeminen, sinähän maksaisit ko firmalle paidasta, jossa on muumikuva, eli he myisivät muumivaatteen ilman lisenssiä.
Itse tekeminen tässä kohtaa tarkoittaa alusta asti näpräämistä, jossa rahaa ei liiku kenellekään enää sen jälkeen, kun muumi on rinnuksilla.
Joihin tulostetaan kuva ja silittämällä siirretään paitaan??
ap
6 mitäs sä oot painattanu :D
Lapsella oli yksi suosikkihahmo, jonka kopioin t-paitaan kangastusseilla (ihan vaan vaalean kankaan läpi - helppoa sillä ääriviivat erottui sen verran - ja värittelin sit ihan käsityönä).
6/13 No tuohan on ihan laillista :) ap
Siksihän tuo aloitus yllätti, kun en alkuun tajunnut että kaupallinen painatuspuljukin oli mukana kuviossa: Hämmästelin vaan mielessäni, että näinkö tarkka se tavaramerkkilaki sitten teoriassa olisikin (käytännössä en tietysti uskoisi että syytettä silti koskaan rapsahtaisi).
6/13
itseäni harmittaa, että esim. kuvalliseen pankkikorttiin ei saa mitään "suojattua2 kuvaa. Olisin halunnut sarjishahmon :D Mutta ymmärtäähän sen.
tätä, että pulju MYY sen paidan minulle :D
Mutta kiinnostaisi jos jollain on kokemusta erikoispaperista jolle voi tulostaa ja sitten painaa kuvan itse paitaan?
ap
On sellaista paperia! Minä ostin kirjakaupasta sellaisen pakkauksen!
Näppäräkin on kun saa valokuvat ym siirrettyä sillä paitoihin, tyynyliinoihin jne!
Saanpahan ostettua mieleisen paidankin ja vielä oikeaa kokoa :)
ap
Clas Ohlsonilla on kahdenlaista paperia. Toinen on tarkoitettu tummalle pohjalle (paketissa 5 arkkia), ja toinen vaalealle pohjalle (paketissa 10 arkkia). Tuo tummalle pohjalle tarkoitettu on hitusen parempaa kuin tuo toinen. Pysyvät ihan hyvin pesussakin. Suosittelen. Ja saa painaa ihan mitä lystää! :)
vaan tavaramerkkisuojasta.