Monikulttuurisuus Suomessa, KYSELY
Voitteko kertoa vaikka kolme asiaa miten seuraavat maahanmuuttaja kansallisuudet ovat rikastuttaneet suomalaista kulttuuria:
1) Somalit ja muut Afrikan heimot, työllistyminen heikkoa ja tämä kulttuuri ei tunne sanaa ehkäisy
2) Irakilaiset, iranilaiset naisväki viettää aikansa kotona, perheen päämiehet maleksivat kauppakeskuksissa
Nyt on sana vapaa ja ihan mikä vaan käy. Jos ei löydy kulttuurin saralta mitään niin sitten ihan mitä vaan positiivista.
Kommentit (119)
tuo että kielenkääntäminen ei ole oikeaa työtä. Tällä työllä olen kuitenkin perheeni elättänyt vuosikausia. No, kiva kuulla, että se ei ole oikeastaan työtäkään. Kunhan huvikseni naputtelen konetta... Ja vielä naisten työtäkin - mitähän tuohon sanoisi esim. oma työkaverini, 5 tonnia kuussa vetävä miespuolinen kielentarkastaja?
kysymyksiä, eikä ohjailla vastauksia. Koko asenteesi ja "kyselysi" on rasistinen ja ennakkoluuloja täynnä, siksi en viitsi vastata.
Naapurissamme elää pariskunta jotka ovat kotoisin lähi-idästä, 1 n. vuoden ikäinen lapsi. Ooikein rauhallisia ja mukavia, eivät aiheuta häiriöitä, toisin kuin edellinen asukas, suomalainen juoppo jonka ryyppyremmi riehui rellesti :P Yläkerrassa asuu suomalainen isä teini-ikäisen poikansa kanssa, melkein joka perjantai ja lauantai on bileet. Nuo mamunaapurimme ovat siis kaikkein parhaat naapurit, joista muuten mies käyt töissä ja äiti opiskelee suomea.
Työpaikallani on pohjois-afrikkalainen vahtimestari. Todella mukava mies! Aina iloinen, juttelee, näkee ylimääräistäkin vaivaa että hommat hoituvat sujuvasti.
Lapseni tarhassa käy sijaisuuksia tekemässä tummaihoinen afrikkalainen mies. On kovasti lasten suosiossa. Puhuu hyvää ruotsia kun on asunut aiemmin Ruotsissa (tarha siis ruotsinkielinen), suomea puhuu mutta huonommin, yritys kuitenkin kova.
Afrikkalainen musiikki on harvinaisen tylsää rummutusta. Harvemmin mitään laulettua melodista afrikkalaista musiikkia olen kuullut.
Hah, kannattaisi ensin tutustua valikoimaan ennen kuin päästää tyhmyyksiä suustaan!
Oikeasti, tuo ihminen ei ole varmaan ikinä kuullut mitään afrikkalaista musiikkia.
Linkaapa nyt afrikkalaiseen lauluun ja mielellään sanojen kera. Mitä minä olen kuullut on erilaisten instrumenttien huonoa hallintaa, yleensä rummutusta ja jotain puukeppien kilkutusta. Tai sitten amerikkalaista hiphopia apinoivaa pelleilyä ja muuta englannin kielistä mölinää.
Miten voitte sitten olla puolustelemassa rikollisten ja muiden loisien maahanmuuttoa ja rikoksia joka toisessa viestissä? Paras vastaus tähän mennessä on, että naapurin muslmit ovat rauhallisia, ryyppääävät vähemmän kuin aikaisemmat asukit eli suomalaiset juopot. Siinäpä vasta kamala yleistys ja rasismi suomalaisia kohtaan :(
Ettekö oikeasti saa edes yhtä asiaa listalle?
Tämä on kyllä niin täyttä viihdettä taas kerran.
Linkaapa nyt afrikkalaiseen lauluun ja mielellään sanojen kera. Mitä minä olen kuullut on erilaisten instrumenttien huonoa hallintaa, yleensä rummutusta ja jotain puukeppien kilkutusta. Tai sitten amerikkalaista hiphopia apinoivaa pelleilyä ja muuta englannin kielistä mölinää.
Jos et muualta osaa etsiä tietoa, katsopa vaikka youtubesta! Voit sitten jatkaa vaikka tutustumalla musiikin historiaan..jos aivokapasiteettisi riittää siihen!
Afrikkalainen musiikki on harvinaisen tylsää rummutusta. Harvemmin mitään laulettua melodista afrikkalaista musiikkia olen kuullut.
Hah, kannattaisi ensin tutustua valikoimaan ennen kuin päästää tyhmyyksiä suustaan!
Oikeasti, tuo ihminen ei ole varmaan ikinä kuullut mitään afrikkalaista musiikkia.Linkaapa nyt afrikkalaiseen lauluun ja mielellään sanojen kera. Mitä minä olen kuullut on erilaisten instrumenttien huonoa hallintaa, yleensä rummutusta ja jotain puukeppien kilkutusta. Tai sitten amerikkalaista hiphopia apinoivaa pelleilyä ja muuta englannin kielistä mölinää.
No itse pidän paljon mm. Staff Benda Bililistä, ja, kyllä, lauluista löytyy myös sanat. Samoin kuuntelen usein Youssou N'Douria ja Amr Diabia.
Aika hauska tuo sinun kommenttisi ;-)
Laitoin jhakusanaksi 'african music' eikä sieltä tullut mitään järkevää. Linkkaa nyt jos sitä on
Laitoin jhakusanaksi 'african music' eikä sieltä tullut mitään järkevää. Linkkaa nyt jos sitä on
Matti Nykäsen musiikki?
on nuori somalinainen. Minusta on hyvä, että lapseni saavat nähdä erivärisiä ja erilailla käyttäytyviä ihmisiä, oppivat maailmankansalaisiksi.
Miksi ihmeessä minä tähän typerään ketjuun kirjoittelen?
Ettekö oikeasti saa edes yhtä asiaa listalle?
Tämä on kyllä niin täyttä viihdettä taas kerran.
Niin joku kebab ja afrikkalainen musiikki (vitsi kuten kaikki tietävät) eivät kelpaa kyllä tähän valitettavasti. Eikä tuo, että tuo mustaa väriä harmaaseen katukuvaan. Kulttuurin rikastamisesta oli siis kyse ja jos ei niitä keksi niin sitten ihan mitä vaan positiivista, mutta jotain fiksumpaa kuin kebab tai Falafel. Teillähän pitäisi olla mielessä kymmeniä positiivisia asioita kun olette aina niin kärkkäästi puolustelemassa ja kehumassa kuinka paljon positiivista tästä seuraa.
Ei ole seurannut yhdessäkään maassa, ei ainakaan muslimien toimesta. Kiinalaiset, intialaiset yms ovat asia erikseen
mutta piruuttani vastaan.
Hetemaj perhe, siinä sinulle esimerkkiä vääräuskoisista mamuista jotka eivät integroidu yhteiskuntaan, ovat loisia eivätkä anna yhtään mitään vastineeksi.
Ystäväni on kurdi, pakolaisleriltä perheineen Suomeen lennätetty kiintiöpakolainen. Vihollinen siis ap:lle. Heidän perheessään kaikki lapset ovat opiskelleet, yksi työskentelee radiossa, toinen näyttelijänä, ystäväni on hammaslääkäri. Ja ystäväni tuli siis 15-vuotiaana Suomeen, kävi koulut, opiskeli kielen ja hankki ammatin. Ja on muslimi. Nainen.
Kolleegani on musta mies, muslimi, afrikasta. Hän on tykätty ja pidetty lääkäri, kirurgi.
Opisekellesani työskentelin vahtimestarina. Sen talon siivoojat olivat kaikki somalialaisia maahanmuuttajia. Miehiä ja naisia. Ja tekivät työnsä hyvin.
Ne maahanmuuttajat, jotka minä tunnen, ovat kaikki työskennelleet sen eteen että voisivat elää Suomalaisessa yhteiskunnassa työtä tekevänä kansalaisena. Jokainen heistä on myös kantanut mukanaan omaa kulttuuriaan ja perimäänsä, samalla tavalla kuin itse olen identiteetiltäni pohjalainen vaikka asun ja työskentelen toisella puolella Suomea.
niin kerro nyt mitä olet vailla? Afrikkalaisia matematiikan Nobel-voittajia vai mitä? Harmi vaan kun suomalaisetkaan eivät niitä palkintoja ole juuri tieteen aloilta pokkailleet.
taas vinkaisee marisevalla äänellään Ettekö nyt pystyy yhtään mitään esimerkkiä kertomaan. Yyyyyyyyyyyyyyyhtäääääääään?
niin kerro nyt mitä olet vailla? Afrikkalaisia matematiikan Nobel-voittajia vai mitä? Harmi vaan kun suomalaisetkaan eivät niitä palkintoja ole juuri tieteen aloilta pokkailleet.
joista suuri osa nykyisin maahanmuuttajia. AP tekisi varmasti nekin hommat itse paremmin. ;)
<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_African_musicians" alt="http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_African_musicians">http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_African_musicians</a>
Pyysin linnkiä siihen musiikkiin en muusikoihin.
Siis näinkö tämä meneekin: ihan yks hailee, mitä "ulkomaalainen" tekee - onko hän työtön, rikollinen tai sitten hyvin toimeentuleva: paska mikä paska.
Huomaatko sinä alla olevan (t)ulostanut epäihminen lainkaan, että kirjoituksellasi ilmensit juuri sen, kuinka naurettava olet.
Ai että "todennäköisesti jotenkin ylimielisesti..." Jos suhtautumisesi on lähtökohtaisesti moinen, ei ole ihme, että et näe metsää puilta.
Oletko tullut muuten miettineeksi, että muutama sata vuotta sitten oli perheelle ja suvulle tavaton häpeä, jos hämäläistyttö avioitui savolaisen kanssa. tai pohjalainen muutti Varsinais-Suomeen. Tuonko ajan haluaisit takaisin?
Mikä muuten on mielestäsi "oikea työ"?