Monikulttuurisuus Suomessa, KYSELY
Voitteko kertoa vaikka kolme asiaa miten seuraavat maahanmuuttaja kansallisuudet ovat rikastuttaneet suomalaista kulttuuria:
1) Somalit ja muut Afrikan heimot, työllistyminen heikkoa ja tämä kulttuuri ei tunne sanaa ehkäisy
2) Irakilaiset, iranilaiset naisväki viettää aikansa kotona, perheen päämiehet maleksivat kauppakeskuksissa
Nyt on sana vapaa ja ihan mikä vaan käy. Jos ei löydy kulttuurin saralta mitään niin sitten ihan mitä vaan positiivista.
Kommentit (119)
Ai kukaan heistä ei osaa kieltä?
Tai no onhan Neil Hardwick ihan viime vuosina parantanut kielitaitoaan jotakuinkin siedettäksi. Muita ei tule mieleen
nyt kayvat koulua? Eivat puhu suomea?
Minulla oli lapsena afrikkalainen lastenlääkäri. Ilman tätä kokemusta minusta olisi ehkä tullut erivärisiä hämmästellen kammoava av-mamma.
Mutta haluaisin tästä seikasta huolimatta tuoda esiin erään näkökulman omasta lapsuudestani:
Kävin ala-asteen koulussa joka oli hyvin kansainvälinen. Elettiin siis 90-lukua jolloin maahanmuuttajien määrä oli huomattavasti pienempi, mutta heidät oli keskitetty tähän yhteen kouluun, jonka ympäriltä he siis saivat asuntojakin. Sakki oli hyvin sekalaista: oli paljon venäläisiä, irakilaisia, iranilaisia, albaaneja, vietnamilaisia ja porukkaa eri afrikan maista. Näin meille kävi tällaisessa koulussa:
Kunkin kansalaisuuden edustajia oli tarpeeksi muodostaakseen omat jenginsä. Suomalaisten kanssa eivät halunneet seurustella enimmäkseen Irakista ja Iranista tulleet, muiden muistan ottaneen kontaktia siten että olimme kaveriporukassa joskus yhdessäkin. Mutta silloin kun oli eri kansallisuuksien edustajat omissa porukoissaan, tappelivat keskenään pahasti. Näitä oli usein, ainoita joiden en muista olleen aktiivisia kahinoissa olivat vietnamilaiset.
Meille aina sanottiin että on rikkaus kun koulussa on niin monen eri kansallisuuden edustajaa, mutta minusta se teki koulunkäynnin levottomaksi ja ainakin itselläni oli turvaton olo.
Helpoiten toimeen tultiin silloin kun porukassa oli tyyliin yksi oman kansallisuutensa edustaja, niin ettei mitään jengiytymistä päässyt syntymään juuri sen lumisodan aikana.
Minusta eri kansalaisuuksien rikkaus ei tule näkymään Suomessa ennen kuin luovuttaisiin sellaisesta ylitiiviistä yhteisöllisyydestä oman kotimaan edustajien kanssa. Niin kauan Suomessa tulee lisääntymään maahanmuuttajien aiheuttamat levottomuudet kun he toimivat muusta yhteiskunnasta eristäytyvästi. Helpointa oli kai silloin kun maahanmuutto vasta alkoi, yksilöllä on varmasti suurempi motivaatio integroitua uuteen yhteiskuntaan kuin nyt kun vaihtoehtona on seurustella vain saman kulttuuritaustan omaavien kanssa. Syntyy pysyviä seiniä ja väärinymmärryksiä, ennakkoluulot istuvat tiukassa ja levottomuutta syntyy niin alkuperäisväestön kuin maahanmuuttajaväestön keskuudessa.
Minusta niin kauan eivät hirveästi rikastuta kun ovat omissa suljetuissa yhteisöissään. Yksilöllä onkin sitten paljon paremmat mahdollisuudet tutustuttaa omaan ajattelutapaansa sekä kulttuurillisiin eroihin, jotka voivat olla avartavia. Mutta vastuu tästä rikastuttamisesta on MYÖS maahanmuuttajalla, jos hän toimii sulkeutuvasti, ei mitään varsinaista "hyötyä" voi syntyä.
voin kertoa, että:
äitini avioitui akateemisen keskieurooppalaisen miehen kanssa.
Ja sai kolme lasta. Meistä asuu Suomessa enää kaksi. Yksi muutti pois, koska koki elämänsä Suomessa mustatukkaisena, suurinenäisenä liian ahdistavana....
Isämme ei koskaan saanut Suomessa koulutustaan vastaavaa työtä. Niinpä hän teki käännöstöitä, opetti omaa äidinkieltään, teki tilapäistöitä. Lyhyen elämänsä loppuun. Ahersi seitsemän päivää viikossa.
Minä sain pienestä pitäen naapurustossakin kuulla, että olen "kummallinen" - kuka haukkui apinaksi, kuka mustalaiseksi. Myönnän: en ole vaalea, eivätkä silmäni ole siniset. Silti: asuimme ylemmän keskiluokan asuinalueella, keskikokoisessa asunnossa. Ja vietimme tavallisen suomalais-eurooppalaisen luterilaisen perheen elämää.
Sitten kysymykseesi: Kyllä. Minua ärsyttävät ulkomaalaiset, jotka eivät elä maan tavalla - jotka odottavat, että valtio, jonne ovat "keksineet" muuttaa, kustantaa heidän elintasonsa, josta he voivat korkeintaan haaveilla omassa kotimaassaan. Minusta on väärin, että vieraiden kulttuuria suositaan oman maan kulttuuriin nähden ja että tapojamme muutetaan sopivimmiksi muualta tulleille.
Silti: aina muistuu mieleen - entä me? Jotka elimme/elämme juuri niinkuin "maassa on tapana".Miksi minua ei sittenkään hyväksytä? Puolisuomalaisenakaan? Muistan koulutoverini äidin, joka vasta harmaannuttuaan koki integroituneensa Suomeen: kukaan ei enää tunnistanut hänen ulkomaalaisuuttaan (balttiansaksalainen) mustanruskeasta ulkonäöstä.
Koen myötähäpeää.
Sitäkö minun pitäisi odottaa?
Sinulla on oikein terävä pointti.
Tässä maassa on ulkomaalainen vaikka kuinka olisi syntynyt Suomessa ja vaikka toinen vanhemmista olisi suomalainen. Tai vaikka molemmat vanhemmat olisivat syntyneet Suomessa mutta toinen pari isovanhemmista on tummempia väritykseltään. Tämä maa on oudon vieroksuva, ihan supisuomalaiset maantienharmaat viherharmaasinisilmät kyräilevät toisiaan ja etsivät mitättömiä vikoja. Helpoimmin löytyvä vika on poikkeava ulkonäkö, senhän näkee jo kauas että ihmisessä on vikaa, eikä tarvitse sitä edes pahemmin perustella.
Itse näytän vahvasti aasialaiselta, yleensä minuakaan eivät kaikki pidä aina heti suomalaisena ja alkuperästäni kysytään, joskus suoraan, joskus varoen. Tämä siitä huolimatta että olen täysin suomalainen, kuten ovat molemmat vanhempanikin (joista kumpikaan ei muuten näytä aasialaiselta!). Hassuimpia ovat ne asiaa varovasti tiedustelevat, on tullut selitystä ettei "halua loukata". Enpä ole vielä loukkaantunut siitä että minua on epäilty mahdolliseksi ulkomaaneläjäksi. :D
Suomi ei muuten ole ainoa Euroopan maa jonka jäsen et ole koskaan täysin ellet ole sattunut syntymään sukuun joka on asunut samalla kirkonkylällä yhdeksän sukupolven ajan. Irlantilaisissa on samanlaista "kansallistuntoa". Onko niin että joihinkin yhteiskuntiin on vain vaikeampi päästä sisälle?
Ettekö löydä omasta käytöksestänne mitänä vikaa. 22 asuu ylemmän keskiluoka alueella ja todennäköisesti käyttäytynyt jotenkin ylimielisesti. Samaanhan sortuvat monet ulkomaalaiset tänäkin päivänä, kävelevät nokka pystyssä hienoissa vaatteissa ja luulevat olevansa jotenkin hienompia kun ovat oikein ulkomaalaista sukujuurta.
Ettekö yhtään ihmettele miksi Suomesta löytyy ihan hiilenmustiakin, jotka eivät ole koskaan kokeneet rasismia?
Tuon 22 isä olisi voinut kokeilla jotain oikeaa työtä vaikka, ja jättää kielenkääntämiset naisille.
Ettekö löydä omasta käytöksestänne mitänä vikaa. 22 asuu ylemmän keskiluoka alueella ja todennäköisesti käyttäytynyt jotenkin ylimielisesti. Samaanhan sortuvat monet ulkomaalaiset tänäkin päivänä, kävelevät nokka pystyssä hienoissa vaatteissa ja luulevat olevansa jotenkin hienompia kun ovat oikein ulkomaalaista sukujuurta.
Ettekö yhtään ihmettele miksi Suomesta löytyy ihan hiilenmustiakin, jotka eivät ole koskaan kokeneet rasismia?
Tuon 22 isä olisi voinut kokeilla jotain oikeaa työtä vaikka, ja jättää kielenkääntämiset naisille.
En sanonut että olen kohdannut rasisimia. Puhuin kokemuksestani tiettyjen yksilöiden suhtautumisesta ulkonäkööni. Sitten puhuim yleisesti suomalaisesta suhtautumisesta, ja sitten laajensin vielä jonnekin Irlantiin.
Ja ei, en koe että omassa käytöksessäni on vikaa jos joku ulkonäköni perusteella kysyy alkuperästäni.
t. 23
minussa ei siis ole ulkomaalaista verta ulkonäöstäni huolimatta. Eksoottisin veri minussa tulee rajan taakse jääneestä Karjalasta. Huomasin etten viestissäni tähdentänyt tätä tarpeeksi sillä reaktiosi oli ensimmäinen kokemani rasistinen sellainen.
T: 23 & 25
Sinulla on oikein terävä pointti.
Tässä maassa on ulkomaalainen vaikka kuinka olisi syntynyt Suomessa ja vaikka toinen vanhemmista olisi suomalainen. Tai vaikka molemmat vanhemmat olisivat syntyneet Suomessa mutta toinen pari isovanhemmista on tummempia väritykseltään. Tämä maa on oudon vieroksuva, ihan supisuomalaiset maantienharmaat viherharmaasinisilmät kyräilevät toisiaan ja etsivät mitättömiä vikoja. Helpoimmin löytyvä vika on poikkeava ulkonäkö, senhän näkee jo kauas että ihmisessä on vikaa, eikä tarvitse sitä edes pahemmin perustella.Itse näytän vahvasti aasialaiselta, yleensä minuakaan eivät kaikki pidä aina heti suomalaisena ja alkuperästäni kysytään, joskus suoraan, joskus varoen. Tämä siitä huolimatta että olen täysin suomalainen, kuten ovat molemmat vanhempanikin (joista kumpikaan ei muuten näytä aasialaiselta!). Hassuimpia ovat ne asiaa varovasti tiedustelevat, on tullut selitystä ettei "halua loukata". Enpä ole vielä loukkaantunut siitä että minua on epäilty mahdolliseksi ulkomaaneläjäksi. :D
Suomi ei muuten ole ainoa Euroopan maa jonka jäsen et ole koskaan täysin ellet ole sattunut syntymään sukuun joka on asunut samalla kirkonkylällä yhdeksän sukupolven ajan. Irlantilaisissa on samanlaista "kansallistuntoa". Onko niin että joihinkin yhteiskuntiin on vain vaikeampi päästä sisälle?
Tai ihan mihin vaan muslimimaahan niin sisälle et pääse koskaan, mitenkään milloinkaan. Eipä muslimimaita turhaan kutsuta maailman rasistisimmaksia ja suvaitsemattomammaksi alueeksi maan päällä. Olen asunut Dubaissa ja voin kertoa, että se on jotain kamalaa, miten siellä kohdellaan ulkopuolisia, etenkin aasialaisia ja tummia.
Suomi-vihasi näkyy ja kuuluu kauaksi. Tässä syy miksi sinua on katsottu kieroon ja ihmetelty.
Suomi-vihasi näkyy ja kuuluu kauaksi. Tässä syy miksi sinua on katsottu kieroon ja ihmetelty.
Sitten vihaan kotimaatanikin kun haluan löytää mahdollisia integroitumista estäviä piirteitä myös meistä suomalaisista. Sinulle tiedoksi: kirjoitin myös viestin 20.
Sitten vihaan kotimaatanikin kun haluan löytää mahdollisia integroitumista estäviä piirteitä myös meistä suomalaisista. Sinulle tiedoksi: kirjoitin myös viestin 20.
Suomalaisia suvaitsevaisempia ja kiltimpiä ihmisiä et ainakaan Euroopasta löydä. Olen asunut 14 maassa ja samanlaista helppouskoista, kilttiä ja yltiösuvaitsevaista kansaa ei pallolta taida edes löytyä. Jos löydät niin kerro ihmeessä. Tärähteneistö kääntää aina pakolaiskeskustelun rasismisyytökseksi ja suomivihaksi ja suomalaisten haukkumiseksi, se on sääli, mutta näyttää toimivan. Niin en asu Suomessa. Voin sanoa todella monen maan kokemuksella, että muslmit eivät integroidu mihinkään maahan, sellaista maata ei yksinkertaisesti ole olemassa. He eivät integroidu edes kotimaihinsa. Minä olen ihan suoraan sitä mieltä näin Suomen touhuja kaukaa seuraavana, että kaikkia muita kannattaa ottaa, mutta muslimeille voi sanoa kyllä ei kiitos ja tukea heidän eloaan heidän kotimaissaan.
Koko ketjussa ei siis kukaan ole keksinyt mitään hyvää sanottavaa maahanmuuttajista, yhtään hyvinvointia lisäävää vaikutusta ei siis ole. Tuo oli kyllä hyvä kun joku oikeasti vakavissaan kirjoitti, että tuo väriä harmaaseen katukuvaan :)) Mustaa väriä, kyllä. Tämä kertoo millä tasolla tätä keskusteluä käydään, voih ja huoh :(
Suomalaisia suvaitsevaisempia ja kiltimpiä ihmisiä et ainakaan Euroopasta löydä. Olen asunut 14 maassa ja samanlaista helppouskoista, kilttiä ja yltiösuvaitsevaista kansaa ei pallolta taida edes löytyä. Jos löydät niin kerro ihmeessä. Tärähteneistö kääntää aina pakolaiskeskustelun rasismisyytökseksi ja suomivihaksi ja suomalaisten haukkumiseksi, se on sääli, mutta näyttää toimivan. Niin en asu Suomessa. Voin sanoa todella monen maan kokemuksella, että muslmit eivät integroidu mihinkään maahan, sellaista maata ei yksinkertaisesti ole olemassa. He eivät integroidu edes kotimaihinsa. Minä olen ihan suoraan sitä mieltä näin Suomen touhuja kaukaa seuraavana, että kaikkia muita kannattaa ottaa, mutta muslimeille voi sanoa kyllä ei kiitos ja tukea heidän eloaan heidän kotimaissaan.
puolustin muslimeja? Luitko viestin 20? Siinä viitattiin yliyhteisöllisyyden roolia siinä ettei integroituminen onnistu. Muslimit ovat tunnetusti juuri näitä ääriyhteisöllisiä jotka luovat seiniä. Sitten otin esille myös miten olisi helpompaa integroitua yksilönä. Mutta 14 maassa asuneenahan sinä tiedät ettei yksikään muslimi ole integroitunut mihinkään näistä maista.
jos tulisi erilaisia ravintoloita. Nuo pizzeriat eivät hirveästi innosta.
Palstalle kirjoittaneet henkilöt eivät ilmeisesti ole tutustuneet islamin perusteisiin, kun näin pintapuolisista asioista kirjoittelevat.
Afrikkalainen musiikki on harvinaisen tylsää rummutusta. Harvemmin mitään laulettua melodista afrikkalaista musiikkia olen kuullut.
katso youtubesta: ladysmith black mambazo
aivan ihanaa