Tuttu saa kaksoset ja tarvitsee nyt äkkiä lastenhoitajan! Onko normaalia?
Eräs tuttu odottaa kaksosia (la kesällä) ja hänellä on jo viisivuotias lapsi joka on tosi kiltti, tottelevainen, rauhallinen, omatoiminen jne. "helppo".
Hän on selittänyt minulle jo pari kk ihan tohkeissaan, että etsii täysillä lastenhoitajaa, sillä tulee kaksi vauvaa kerralla. Hän laittaa esikoisensa päiväkotiin ajaksi kello 8-14 keväällä että on enemmän aikaa vauvoille.
Hän haluaa myös lastenhoitajan joka on arkisin 5 tuntia heillä auttamassa vauvojen hoidossa niiden synnyttyä. Siivooja tulee myös pari kertaa viikossa ja anoppi asuu viereisessä talossa ja saa valmistaa ruoat.
Lastenhoitaja tulee ainakin vuoden ajan heille.
Hän ottaisi mieluiten sellaisen, joka on heillä öisinkin mutta ei kuulemma löydy.
Kertokaas nyt liioitteleeko tuo nainen nyt vähän vai tarvitseeko kaksosten äiti oikeasti tuollaisia apuja? Onko se oikeasti niin kauhean rankkaa olla kahden vauvan äiti yhtä aikaa, että esikoinen laitetaan päiväkotiin ja hankitaan lastenhoitaja, siivooja, anoppikokki jne.
Naisen mies on päivätyössä kello 8-17.
Kommentit (50)
Minulla on ainoastaan kaksoset ja voin kyllä sano, että ensimmäiset kuukaudet olivat aika uuvuttavia. Vauvat olivat pienikokoisia ja söivät tosi pieniä annoksia kerrallaan, joten yöt olivatkin sitten yhtä syöttörumpaa. Itse sain nukkua joitain rikkonaisia tunteja per yö. Vauvat eivät nukkuneet päivälläkään yhtäaikaa, joten silloinkaan ei voinut itse nukkua. Meillä kävikin hoitoapua kunnalta n. 1krt/viikko 2h kerrallaan kahden kuukauden ajan ja nuo ajat minä todellakin vain nukuin. Kun lapset kasvoivat ja vahvistuivat ja yöunet pitenivät, en enää tarvinut hoitoapua. Öisin herättelin toisenkin syömään yhtäaikaa ja näin sain itse yöllä nukuttua pidempiä pätkiä, myös päivällä päiväunet sain samanrytmisiksi vaunuihin nukuttamalla. Elämä piti rytmittää ja se antoi minulle arvokkaita lepohetkiä joiden avulla jaksoin paremmin.
Hyvä, että heillä on varaa tuohon ja erittäin hyvä, että äiti suunnittelee kaiken etukäteen valmiiksi. Kaksoset syntyy sitäpaitsi todella usein etuajassa, joten mietipä jos tuolla äidillä tuleekin olemaan kaksi keskosvauvaa ja yksi esikoinen huolehdittavana, kyllä siinä apua kaipaa. Minulla oli vain yksi keskonen ja siihen meni kaikki aikani: yritin ensin imettää, punnitsin vauvan, että onko se saanut mitään, pumppasin maidon, sekoitin siihen lääkkeet, annoin pullosta mitä jaksoi juoda, letkutin loput nenämahaletkuun, pakastin ylimääräiset, huuhtelin pumpun, steriloin välineitä, vaihdoin vaippaa, sitten koko homma alkoi taas alusta. Esikoinen 2v jäi pahasti omilleen, en ehtinyt tehdä hänen kanssaan yhtään mitään. Olisin ollut ikionnellinen, jos meillä olisi ollut varaa johonkuhun, joka olisi vaikka ihan voinut viedä esikoisen pariksi tunniksi ulkoilemaan. Kun ei talvella edes voinut viedä keskosta ulos (saati että olisin ehtinytkään) joten esikoinen hyppi seinille ollessaan päivät pitkät sisällä. Ihan kamala talvi.
minä olisin tarvinnut lastenhoitajaa jo ensimmäisen vauvan kanssa. Vauva ei nukkunut tuntia pitempään yöllä, päivällä taas ei tuntiakaan, torkahteli, söi, kitisi ja huusi koko ajan.
Minulla on useampi lapsi, mutta kyllä vauva-ajat ovat olleet ihan helvetillisen rankkoja. Ei yhtään rääkyjää enää meille!
miksikäs ei. =) Ei se ole multa pois jos joku arkeaan helpottaa. Etenkin kun päiväkotiin menevä on jo 5v, kohtahan sillä alkaa eskarikin.
nyt yksi vauva joka on tissillä jatkuvasti. Tuntuu että omaa aikaa ei ole hetkeäkään. Täällä on myös 2 taaperoa joiden kanssa pitäisi keksiä tekemistä päivisin. Meillä on ehdottomasti oltava ruoka valmiina jonka vain lämmitän, muuten jäädän ilman ruokaa. Myös päivällä kun mies on töissä, en yritäkään tehdä mitään kotitöitä.
Palkkaisin mielelläni siivoojan ja lastenvahdin + ottaisin kaiken avun vastaan jo nyt jos vain saisin ja olisi rahaa.
Ei se tyhmä ole joka ajattelee omaa jaksamistaan.
tuplia mutta entisellä tutullani on. asuttiin aikoinaan naapurissa ja kyllä mä olin auttamassa minkä omilta menoiltani ja töiltäni kerkesin ja rankkaa oli! HUH. molemmat oli koliikki vauvoja ja vanhemmat loppu, et kyllä mä olen sitä mieltä että kaverisi on fiksu kun hankkii apua.
Ja varmasti hyväksi äidin ja koko perheen jaksamiselle.
missä oman jaksamisen rajat kulkee.
On viisasta hankkia apua heti alussa. Avun määrää voi sitten vähentää jos näyttää että pärjää vähemmälläkin.
Meille palkattiin lastenhoitaja 8-17 ma-pe ekaksi puoleksi vuodeksi 1v ikäiselle isosiskolle kun pikkuveli syntyi. Oli hyvä päätös.
Meillä kävi myös siivooja kaksi kertaa viikossa, joka pesi myös pyykkiä ja vaihtoi lakanat perusteellisen suursiivouksen lisäksi.
Ruoka tuli kauppakassipalvelusta, jonka kodinhoitajaksi palkattu kokkasi muutamana päivänä viikossa.
Hui kauhistus, emmää olis tuota tehnyt jos olisin tiennyt tulevani leimatuksi epänormaaliksi mammaksi! :-P
Niin ilman muuta kannattaa hyödyntää saatavilla olevat palvelut, jos vaan on niihin varaa! Minusta on hyvä, että äiti suunnittelee jo etukäteen jaksamistaan, ja kaduttaa että oman väsymykseni ja masennukseni päästin niin pitkälle ennen kuin aloin hommaamaan apuvoimia, ja mulla oli kuitenkin vaan yks vauva! Toki minulla ei olisi välttämättä noihin palveluihin varaakaan, mutta jos/kun seuraava tulee, rahatilanteen mukaan aion käyttää siivous- ja lastenhoitopalveluja, kun omatkin vanhempani pääsevät vain pari kertaa kuussa meillä käymään ja päin vastoin.