Tuttu saa kaksoset ja tarvitsee nyt äkkiä lastenhoitajan! Onko normaalia?
Eräs tuttu odottaa kaksosia (la kesällä) ja hänellä on jo viisivuotias lapsi joka on tosi kiltti, tottelevainen, rauhallinen, omatoiminen jne. "helppo".
Hän on selittänyt minulle jo pari kk ihan tohkeissaan, että etsii täysillä lastenhoitajaa, sillä tulee kaksi vauvaa kerralla. Hän laittaa esikoisensa päiväkotiin ajaksi kello 8-14 keväällä että on enemmän aikaa vauvoille.
Hän haluaa myös lastenhoitajan joka on arkisin 5 tuntia heillä auttamassa vauvojen hoidossa niiden synnyttyä. Siivooja tulee myös pari kertaa viikossa ja anoppi asuu viereisessä talossa ja saa valmistaa ruoat.
Lastenhoitaja tulee ainakin vuoden ajan heille.
Hän ottaisi mieluiten sellaisen, joka on heillä öisinkin mutta ei kuulemma löydy.
Kertokaas nyt liioitteleeko tuo nainen nyt vähän vai tarvitseeko kaksosten äiti oikeasti tuollaisia apuja? Onko se oikeasti niin kauhean rankkaa olla kahden vauvan äiti yhtä aikaa, että esikoinen laitetaan päiväkotiin ja hankitaan lastenhoitaja, siivooja, anoppikokki jne.
Naisen mies on päivätyössä kello 8-17.
Kommentit (50)
että on aivan lopussa ja ei saa apua, niin johan itkettäisiin! Kyllä pitää varautua ja turvaverkot pitää olla ja eihän kukaan vastuullinen oikeasti toimi noin. Mutta annas olla kun joku suunnitelee jo etukäteen niin johan kateelliset inisee :-D
tässä nyt kysyttiin sitä onko kaksosten vanhemmilla niin rankkaa että pitää pyytää kaikki tuo edellä mainittu! Kaksosten vanhemmat voisivat vastata tuohon kysymykseen ja kaikki muut sinun kaltaiset jättää vastaamatta ja purnata siellä vaikka itsellesi tätä asiaa!!
tässä nyt kysyttiin sitä onko kaksosten vanhemmilla niin rankkaa että pitää pyytää kaikki tuo edellä mainittu!
ymmärtänet sen itsekin.
Ei kaikkien tarvitse tehdä elämästään maksimaalisen hankalaa joten tuohan kuulostaa ihan täydelliseltä.
tässä nyt kysyttiin sitä onko kaksosten vanhemmilla niin rankkaa, Kaksosten vanhemmat voisivat vastata tuohon kysymykseen
Vastatkaa kellä kokemusta.
Hankkiiko kaikki oikeasti hoitajat ja laittaa muut lapset päiväkotiin? Että vuodeksi ainakin ottaa hoitajan kotiinsa? Ja mieluiten sellaisen joka on yölläkin heillä.
Pitääkö kaikkien tehdä samanlailla? Teetkö itse lapsiin liittyvät päätökset sen mukaan, miten kaverisikin tekevät?
Kuinka hyvä kaveri on sinulle? Tiedätkö tarkkaan perheen sisäiset asiat? Itse kärsin uniongelmista, ja olisin kauhuissani tulevista kaksosista. Isommatkin kun valvottavat vielä. Totaalisen pimahtamisen pelossa ottaisin vastaan kaiken mahdollisen avun.
syntyivät. 5-vuotias oli 2pv/vkossa hoidossa puolipäivää, loput päivät kotona. Kaksosista toinen oli vaikeampi tapaus, mutta toinen tosi helppo, en tarvinnut ylimääräisiä käsiä.
kaksosia tarvita kun äiti saattaa olla jo ihan puhki vastasyntyneen kanssa! Sitten kun niitä on kaksi, voi vaan kuvitella kuinka uupunut äiti on, huh kun voi jollekin olla vaikeaa. En edes voi tajuta kuinka joku osaa olla noin ajattelematon ja epäillä tuollaista ratkaisua oikeaksi.
Varsinkin, kun on isompi lapsi ennestään, joka myös tarvitsee virikettä ja seuraa. Mielestäni ap sun tuttava toimii tosi hienosti, kun etukäteen järjestää asiat noin. Meillä kävi niin, että "turvaverkko" petti. Ketään ei oikeasti kiinnostanutkaan auttaa siinä vaiheessa, kun vauvat valvotti ja mulla alkoi mennä järki jakuvasta valvomisesta... Kenenkään ei mielestäni tarvitse näännyttää itseään lastenhoidolla, jos on mahdollisuus saada tai palkata apua! Ja kaksi vauvaa on ihan eri juttu kuin yksi :)
varten se mielestäsi sinulle kuuluu miten joku asian kotonaan hoitaa? Olisitko sinä kotonasi onnellinen jos joku puuttuisi teidän perheen asioihin? Ettekö te perheessänne tiedä kuinka asiat teille parhaiten sopii?
että ei se nyt kovin rankkaa ollut, vaikka vanha äiti olinkin ja palstan mukaan iässä, jossa ei enää öisin valvota. Lapsetkin tiesivät sen ja nukkuivat yönsä hyvin muutaman kuukauden ikäisestä alkaen. Mies on yrittäjä eli saattoi tehdä 16-tuntisia työpäiviä, mutta toisaalta pystyi käymään kotona suunnilleen lounasaikaan auttamassa syöttämisissä jne.
Kotiapua palkkasin siinä vaiheessa, kun tuplat olivat 3v ja kuopus syntyi. Halusin keskittyä lapsiin, joten kotihengetär oli meillä 6 tuntia päivässä, siivosi ja laittoi ruokaa, huolehti pyykeistä ym. MInä nautin täysillä äitinä olemisesta ja voin vakuuttaa, että se oli elämäni parasta aikaa. Isommat kävivät kerhossa ja muskarissa kerran viikossa eli eivät olleet päivähoidossa.
Minun mielestäni ton äidin suunnitelma on loistava! Esikoinen saa virikettä, äiti saa nukkua edes JOSKUS, koti pysyy siistinä ja viihtyisänä ja kun mies tulee töistä kotiin, on kotona odottamassa hyvinvoiva perhe, eikä likainen koti ja pimahtamispisteessä oleva väsynyt äiti + turhautunut 5-vuotias joka ei ole saanut leikkiseuraa eikä virikkeitä.
Meille syntyy keväällä toinen lapsi samalla kun miehellä alkaa reissutyö. Ihan vakavissani olen hankkimassa meille dogsitteriä ja vakituista lapsenvahtia esikoiselle. En tajua mitä se kenenkään napaa kaivaa jos hankin apua niin että vauva-ajasta ehtii nauttiakin.
niin pitää palkata kolme hoitajaa.
Jos jollain on varaa tuohon, niin hieno homma.
Onko normaalia taivastella tuttunsa suunnitelmia nettipalstoja myöten?
jos olis ollut mahdollista. Mielummin kuin kulkea ekat 6kk zombiena.
kuinka helppo 5-vuotias, tarvitsee hänkin kuitenkin hoitajaa.
Kaksos-vauvat vievät äidin ajan niin tehokkaasti, että 5-vuotias joutuisi pärjäämään itsekseen kuinka parhaaksi katsoo.
Jos vauva on työläs hoidettava, niin yhdenkin kanssa on kädet täynnä työtä eikä isompia lapsi pysty riittävästi huomioimaan.
Ap:n tuttavan ystävä kuulostaa järkevältä. Ajattelee lastensa parasta eikä lähde ajamaan itseään piippuun.
perheohjaajan asemassa...
Hyvä asia on, että 5-vuotiaalle hankitaan päivähoitopaikka. 5-vuotias kaipaa jo leikkikavereita ja äiti on takuulla aika huonoa leikkiseuraa samalla kun hoitaa kaksosia. Oman jaksamisen mukaan voi sitten määritellä kaksosten synnyttyä hoitopäivän pituutta ja hoitopäivien määrää kuukaudessa. Lisäksi esim. neuvolakäynnit yms. on helpompi järjestää.
Kokopäiväinen lastenhoitaja kuulostaa kyllä aika eksoottiselta... Mut tietty, jos on ylimääräistä rahaa niin kiva :)
Kaksosten hoito vaatii hyvää organisointikykyä ja sitä, että äiti nukkuu tilaisuuden tullen. Täysimetys kaksosten kanssa voi olla turhan rankkaa... pulloon turvautuminen mahdollistaa äidille välillä pidemmään yöunen esim. isän ollessa viikonloppuna kotona.
Kaksoset ihan oikeasti pitävät jo aika pieninä seuraa toisilleen :) Ja voin sanoa työni puolesta, että oli aika ihanaa perheeseen tullessa, kun kaksoset konttasivat taidon opittuaan aina ovelle vastaan.
Monilla paikkakunnilla kaksosperheet saavat perhetyöntekijän silloin tällöin avukseen tilanteesta riippuen... ja äidin uupuessa aika paljonkin.
ja esikoinen ei ehdi täyttää edes 3vuotta, kun kaksoset syntyvät. Ajattelinpa poikaa piti sen alun 1-2 kk osa-aikaisesti päiväkodissa, koska ei voi tietää millä tavalla lapset syntyvät. Alakautta vai sektiolla. Oma äitini on suunnitellut talvilomansa minun synnytyksen mukaan, että voi olla apuna. JA itse oli tämän päättänyt, mutta minusta on hienoa, jos äiti voi olla apuna, JOS sektiolla lapset tulevat. Kun tuo 1-2 kk on ohi, otan pojan pois päivähoidosta ja huolehdin kotona. Miehen työtilanne ei ole varmaa, onko töissä vai työttömänä. Mutta jos on töissä, aikoo hyödyntää isyysvapaan, koska haluaa itse olla apuna.
Näin siis suunniteltu, mutta ikinä mikään ei ole mennyt kuin olen suunnitellut :D Mutta jokainen tavallaan, jos on varaa pitää lastenhoitajaa, en näe siinä mitään pahaa :)
Jos perheellä on varaa palkata hoitaja ja esikoisella on ollut valmiina jo hoitopaikka, niin mikäs siinä.
Miksi apua ei saisi pyytää ja suunnitella jo näin etukäteen vaan pitäisi yrittää sinnitellä ilman?Ihmettelen siis, miksi asia sinua niin kovasti häiritsee?
juuri näin! ja 5v on jo sen ikäinen että tarvii ikäseuraa. Koulumaailmassa erottaa kyllä ne lapset jotka ovat olleet vain kotona koulun alkuun asti.
Tosiaan, miksi asia sinua vaivaa? Minä käyttäisin yksinomaan siivoojaa hoitamaan KAIKKI taloustyöt jos se olisi mahdollista, jäisi lapsillekin aikaa enemmän.
Ihme kulttuuri täällä Suomessa kun äidin pitäisi olla Jumalasta seuraava, tehdä kaikki itse, olla vielä tyytyväinen, iloinen ja valittamatta, näyttää hyvältä vaikka itselle ei saisi aikaa jäädä ollenkaan. Hiiteen koko uhrausmentaliteetti.
Onko perhe muutenkin nousukasmainen ja äkkirikastunut? Siinä tilanteessa voi käydä, että ei oikein tiedä, mihin rahansa laittaisi.
Siispä täytyy elää niin leveästi kuin on aina kuvitellut rikkaiden elävän: hankitaan riittävästi palveluskuntaa ym. rekvisiittaa.
Äidin jaksamiseen tuo ei liity millään tavalla, sillä kyllä normaali terve äiti selviää kaksostenkin kanssa olettaen, että tarvittaessa kuitenkin apua saa.
Tai ehkä äidillä on jotain sellaisia terveysongelmia, joista sinä et tiedä ja tarvitsee tavallista enemmän apua.
Ehdottoman hyvä suunnitelma ottaa hoitaja jos on tulossa kaksoset! Hyvä varautua ennakolta ja sitten jos kaikki sujuu superhyvin ja lapset ovatkin superhelppoja, voihan sitä sitten harkita muuta, mutta alussa varmasti on hyvä idea.