Lapsen antaminen adoptioon vs. abortti?
Minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia abortista eikä adoptioon antamisesta / adoptioon ottamisesta.
Mutta mitä olen keskusteluja seurannut, tuntuu että aborttia harkitsevilla hyvin harvoin nousee esille se vaihtoehto että hän synnyttäisi lapsen ja antaisi vauvan adoptoitavaksi. Lasta odottavia perheitähän olisi jonossa vaikka kuinka paljon.
Kysymykseni onkin, että tarjotaanko ei-toivotun vauvamahan kanssa pähkäilevälle äidille edes tietoa siitä että olisi mahdollisuus antaa vauva adoptioon?
Onko sille jokun suomalaisesta terveydenhuoltosysteemistä, lainsäädännöstä tai byrokratiasta johtuva syy miksi lapsia tarjotaan niin vähän adoptioon?
Onko kukaan AV-palstalainen toiminut näin? Mielestäni adoptioon antaminen olisi loistava vaihtoehto sille joka pelkää omantunnontuskia joita sikiön tappaminen voisi hänelle aiheuttaa.
Kommentit (102)
ihminen ottaa siitä myös vastuun. Eikä tapa jälkeläisiään.
kuinka pakko oli tehdä abortti kun oltiin molemmat niin sairaita ym. Ja sitten kerrotaan kuinka kuitenkin harrastettiin seksiä ilman ehkäisyä. Kun tarvi niin kovin läheisyyttä ja lämpöä ym. Eikä edes oltu ilman sitä kortsua kuin 30 sekuntia. Oikeesti mä en kehtais enää selitellä enkä puolustella itseäni. Joo, vahinkoja sattuu eikä mikään ehkäisy ole 100 varma, mutta jos lapsia ei halua ja ainoa vaihtoehto vahingon tullessa on abortti niin silloin käytetään sitä ehkäisyä, edes yritetään estää se raskaus. Ei abortti ole mikään ehkäisykeino, että antaa mennä vaa paljaalla ja jos tulee vahinko niin tehdään sitten abortti. Varsinkin jos kerran tietää olevansa ihminen joka raskautuu helposti. Ei siinä silloin kovin paljon sitä raskautta ole pelätty, ei ihminen silloin toimisi noin typerästi. Mikä ihme se oikein on, että aikuiset ihmiset ei oikeesti osaa yhtään ajatella.
Ja luuletko, että huvikseni ja rallatellen siihen aborttiin hyppelehdin korsi suussa?Katsos, kun elämässä on kaikki värit himmenneet ja joka ikinen ihminen muutenkin tarvitsee läheisyyttä! Mulla on tänne oikeus kirjoittaa, mutta ne reilut 10 000 naista vuosittain eivät jaksa selitellä asioitaan sinunlaisesi korppikotkan reposteltavaksi!
Etkö ole sitä vieläkään oppinut? Aika ikävä homma, joka voi johtaa vielä seuraavaan aborttiinja seuraavaan. Meillä on hyvä aborttilainsäädäntö, mutta joissakin tilanteissa se on huono, sillä sen ansiosta ihmisten ei todellakaan tarvitse ottaa vastuuta itsestään tai perheestään. Aina on takaportti nimeltä abortti, joten voihan sitä paljaallakin panna jos siltä tuntuu.
Ei se ole vain miesten tarve, myös naiset haluavat seksiä!
kyllä sadan luokkaa. Tilastot tehdään ilmoitusten perusteella. Tottakai lähes jokainen kertoo, että ehkäisy petti. Todellisuudessa pillerit jätetään ottamatta ja luotetaan varmoihin päiviin ja imetykseen ehkäisytehona ja siihen että eihän nyt voi tulla raskaaksi kun ei viime kuussakaan.
Tottakai seksiä saa harrastaa, mutta järkevä ihminen ottaa siitä myös vastuun. Eikä tapa jälkeläisiään.
kiristää jonkun toisen ihmisen abortti?
Maailmassa tapetaan miljoonia lapsia hukuttamalla ja hakkaamalla jatkuvasti. Itketkö sinä niitä pienokaisia?
Onko se sulta jotenkin pois, jos joku tekee abortin (yleensä Suomessakin varhaisilla viikoilla)?
Miksi sinä keskityt vain niiden sikiöiden suremiseen? Onko sulla mitään muuta huolenaihetta?
Oli sitten syntynyt tai syntymätön. Jos sinulle kerran abortti on ihan ok, niin miksi tässä vaahtoat?
kyllä sadan luokkaa. Tilastot tehdään ilmoitusten perusteella. Tottakai lähes jokainen kertoo, että ehkäisy petti. Todellisuudessa pillerit jätetään ottamatta ja luotetaan varmoihin päiviin ja imetykseen ehkäisytehona ja siihen että eihän nyt voi tulla raskaaksi kun ei viime kuussakaan.
kärsivät jatkuvasti alakulosta, vuotohäiriöistä, migreenistä, painonnoususta, haluttomuudesta. Moni jättää pois.
Kierukat eivät myöskään sovi kaikille ja joillakin ei ole varaakaan hankkia hormonikierukkaa kalleutensa vuoksi. Jos jokainen halukas vastasynnyttänyt nainen saisi jälkitarkastuksen yheydessä automaattisesti hormonikierukan ilmaiseksi, auttaisi jo vähän eteenpäin tässä vahinkoasiassa. Jos äiti on väsynyt, ei välttämättä jaksa edes ajatella ehkäisyasioita.
Tottakai koskettaa jokaisen viattoman lapsen kuolema.Oli sitten syntynyt tai syntymätön. Jos sinulle kerran abortti on ihan ok, niin miksi tässä vaahtoat?
Syyllistät naiset, jotka abortteja tekevät. Eiköhän siihen ole oikeus puolustautua?
Minä käsittelen näitä asioita laajemmalla spektrillä. Mitkä vaikutukset ei -toivotulla lapsella on ja miten elämä menee muutenkin.
Ei ole niin mustavalkoista! Viaton lapsi jne. Kaikkihan me ollaan viattomia, mutta joka ikinen kuolemme. Jotkut helposti ja nopeasti, toiset tuskaisesti. Nuori ihminen, joka tietää sairastavansa syöpää, kapinoi ja tuskailee, koska niin paljon olisi nähtävää ja koettavaa. Mutta kuolee.
Mutta abortissa tapetaan ihminen, jolla olisi elämä edessä.
vuodesta 2005.
Vuonna 1973 Suomessa tehtiin yli 23 000 aborttia.
Oma anoppini teki myös vuonna 1973 abortin, koska ei jaksanut. Kertoi minulle tästä noin kymmenen vuotta sitten. Hänen lapsensa ovat muuten ok asian kanssa, koska tietävät itsekin, että heidän silloisessa elämäntilanteessaan tulokas olisi ollut katastrofi.
Suomessa on todella hyvät aborttiluvut asukaslukuun suhteutettuna.
Ainoastaan nolla voisi olla hyvä aborttiluku.
Siinä tapauksessa yhteiskunnan (huostaanotot ym) kustannukset lisääntyisivät. Mutta Onneksi Saivat Elää!
Huostaanottoihin ei vaikuttaisi mitenkään, jos äidit viitsisivät käyttää yläpäätään alapään sijasta.
Olen reilu 40-v. En ole adoptoitu enkä adoptoinut. Olen vanhemmalla iällä lapseni synnyttänyt. Adoptiota en ole harkinnut, mutta mielestäni ne jotka antavat lapsensa adoptioon kun eivät itse pysty hoitamaan tai tekemään aborttia ovat kunnioitettavia, kunnollisia ihmisiä ja uskon monen nykyään niin ajattelevan, he varmaan rakastavat lastaan enemmän kuin itseään ja kunnioittavat elämää.
En ole uskovainen, mutta elämää nähnyt.
Jos 10000 ei toivottua lasta syntyisi joka vuosi, väistämättä osalle näistä lapsista kävisi todella huonosti, osa huostaanotettaisiin ja osa saisi rakastavat vanhemmat jostakin muualta ja jotkut perheet menisivät täysin hajalle.
Vuosittaisella syötöllä mistään ei tulisi yhtään mitään ja ei toivottuja lapsia olisi ympäriinsä heitteillä ja perheitä pirstaleina.
AI niin ja täytyy muuten huomioida ne joiden terveys/henki vaarantuisi raskaudesta ja ne joiden masuasukit niin vammautuineita ettei olisi edes järkevää jatkaa raskautta.
Tuskimpa muuten pienempi vammaisille lapsille löytyisi kaikille kotia jos omat vanhe,mat eivät tahtoisi itsellään pitää. Eiväthän he saa nytkään ja kyllä vammaisia lapsia syntyy sentään joka vuosi.
Ei ne äidit ja "äidit" itsekseen raskaaksi tule ja vaikka sitä kuinka voisi käyttää järkeään ja blaa blaa blaa niin tuskimpa yhtäkkiä kukaan niin järkeväksi tulisi että ei-toivottujakaan raskauksia enää olisi...
Olen reilu 40-v. En ole adoptoitu enkä adoptoinut. Olen vanhemmalla iällä lapseni synnyttänyt. Adoptiota en ole harkinnut, mutta mielestäni ne jotka antavat lapsensa adoptioon kun eivät itse pysty hoitamaan tai tekemään aborttia ovat kunnioitettavia, kunnollisia ihmisiä ja uskon monen nykyään niin ajattelevan, he varmaan rakastavat lastaan enemmän kuin itseään ja kunnioittavat elämää. En ole uskovainen, mutta elämää nähnyt.
Hienoa heille!
Mutta Ilonasta, Me Naisista, Kodin Kuvalehdestä, Perhe -lehdestä luettuja juttuja: adoptoitu aikuinen kertoo tuskastaan: miksi äiti minut hylkäsi?
Adoptoitu ihminen kaipaa aina juuriaan. Veri on vettä sakeampaa ja me olemme syntyperämme vankeja.
Minut hylkäsi isä ja hänen koko sukunsa. En pääse tuosta koskaan yli.
Mutta ei kannata syyllistää heitäkään, jotka abortin tekevät. On melko vahva ihminen oltava, että jaksaa tuttujen, sukulaisten, ystävien ja työkavereiden asenteiden sekä hylkäämisenpelon kestää. Jos siis maha vain kasvaa ja antaakin lapsen pois.
Entäs sitten oma perhe? Omat lapset? Kertoisit lapsillesi, että äidillä vatsassa on vauva, äiti synnyttää ja antaa pois? Miten lapset reagoisivat?
yläpää käytössä.Yksikään raskaus ei ala itsestään.
Olen reilu 40-v. En ole adoptoitu enkä adoptoinut. Olen vanhemmalla iällä lapseni synnyttänyt. Adoptiota en ole harkinnut, mutta mielestäni ne jotka antavat lapsensa adoptioon kun eivät itse pysty hoitamaan tai tekemään aborttia ovat kunnioitettavia, kunnollisia ihmisiä ja uskon monen nykyään niin ajattelevan, he varmaan rakastavat lastaan enemmän kuin itseään ja kunnioittavat elämää. En ole uskovainen, mutta elämää nähnyt.
Rakastin ja rakastan minun omiani pientä poikaani ja tytärtäni niin paljon, että tein abortin.
Todella vaikea ja raskas elämäntilanne oli.
Onhan noita juttuja esim., että kuinka ihanat adoptiovanhemmat sain. Aina löydetään vain nuo negajutut.
Ymmärrän kyllä, jos hyvin sairas lapsi abortoidaan tai äidin henki on vaarassa.
Mutta mikään ei ehkäisy ei ole sataprosenttisen varma. Jos tällä hetkellä suomessa miljoona naista ehkäisisi, se tietäisi ainakin 10 000 vahinkoraskautta joka vuosi ehkäisystä huolimatta. Vain sellaiset jotka ei ole saaneet seksiä viimeiseen kymmeneen vuoteen eivätkä edes halua sitä, kouluavat nettiä vaatimassa että palattaisiin siihen aikaan kun koko ajan saa pelätätä raskautta, koska aborttia ei saa. Parisuhde kaipaa seksiä ja läheisyyttä ja te jotka sitä ettei tarvitse, tough luck, mutta jättäkää ne rauhaan jotka tarvitsevat.