Missä iässä lapset alkavat pelata tietokoneella esim. värityspelejä tai muita pelejä?
Meidän kohta 4-vuotias poika olisi jo kovasti kiinnostunut tietokoneista ja tuommoiset värityspelit varmasti opettaisivat hiiren käyttöä, mutta onko poika liian pieni vielä? Pelottaa että kohta ei sitten muut jutut kiinnosta.
Ja millaisia pelejä suosittelette pienille, esim. 4-5 -vuotiaille? Onko esim. Pikkukakkosen sivuilla kivoja pelejä?
Kommentit (27)
pelaavat esim. papunet pelejä aivan sujuvasti keskenään. Kai niistä tietokoneen käyttöä oppii, muuten en tiedä ovatko kehittäviä. Kova halu on pelaamaan. Rajoitan pariin kertaan vko
mutta totta on että pian ei muu kiinnosta.
Meidän 4v ei muuta haluaiskaan melkein tehdä kuin olla koneella.
vielä tiedä, mitä tietokoneella voisi tehdä. Korkeintaan katsovat sylissäni valokuvia. Ikää 5 ja 3. Enkä todellakaan aio opettaa heille. Jospa kaverit joskus kertovat.
Me emme ole päästäneet 8,5v ja 6,5v lapsia koneelle juuri yhtään, muutaman hassun kerran ovat olleet.
8,5v on tyttö eikä häntä tämä vielä paljon kiinnostakaan, mutta tuo 6,5v on poika ja tiedän, että hän kerran aloitettuaan mankuisi koko ajan pääsyä pelaamaan (Wii on talossa, sitä saa pelata ehkä kerran kahdessa viikossa). Mankumiset ei meillä auta mitään, mutta se käy hermoille...
Minusta on täysin turhaa laittaa 4v tekemään koneella jotain, siitä ei ole mitään hyötyä. Aivan samanlailla sen voi oppia myöhemminkin.
Laita lapsi muovailemaan, piirtämään, tekemään palapelejä, soittamaan jotain instrumenttiä, laulamaan, leipomaan, hiihtämään, jotain oikeasti kehittävää!
ps: ei nyt niin tiukkapipoisesti tarkoitettu, mutta asian ydin tuli esiin. Ärsyttää tuo lasten niin yleistynyt pelaaminen ja vähentynyt leikkiminen:-(
Nyt 4v. Olisi saanut aloittaa jo 2 vuotiaana, niin helppoja on jotkut pelit. En vaan viellä silloin tajunnut.
Meillä pelaa noin pari kertaa viikossa. Silloin kun haluaa. Ei ole ongelmia että liikaa pelaisi. Uusi asia tietysti kiinnostaa aina alussa.
Hyviä pelejä esim.
Alkupolku sarja. Siitä ne minipolkupelit on niin helppoja että on siis lähinnä tarkoitettu 2-3 vuotiaalle.
Muumi pelitkin on ihan ok, ei kuitenkaan minun itseni suosikkeja.
Puuha pete on myös kiva peli.
Pienille lapsille löytyy paljon pelejä. Varmaan netistäkin jotain.
Tykkää esim. Legon sivuilla olevista peleistä ja Ruotsin tv:n lasten peleistä (ollaan kaksikielinen perhe). Joskus katselee You Tubesta jotain. Soittelee Skypellä mummille ja vaarille. Enemmän tosin käyttää puhelinta ja sen pelejä (kosketusnäytöllinen älypuhelin). Pelikonsolia tms. meillä ei ole.
Toisin kuin jotkut täällä ketjussa, olen sitä mieltä, että lapsen kannalta on hyvä omaksua perusasiat tietokoneen käytöstä. Tosi nopeasti lapsemme oppi esim hiiren käytön ja tärkeimmät näppäimet. Kuuluu mielestäni ihan yleissivistykseen osata käyttää konetta. Enkä muutenkaan osaa nähdä konetta peikkona, josta ei ole muuta kuin haittaa. Liiallinen käyttö (ihan kuin tv:n katsominenkaan) ei tietysti ole hyväksi.
Lapsi on koneella, kun itse pyytää ja se meidän vanhempien mielestä on sopivaa (ehkä kerran, kaksi viikossa. Eikä yleensä pyydäkään useammin). Tämän lisäksi leikkii, muovailee, piirtää, tekee palapelejä, urheilee. Ei ne ole toisensa poissulkevia asioita. Se, että satunnaisesti käyttää tietokonetta, ei ole huono juttu (mutta ei myöskään hyödytöntä).
Papunet alkuun ja Pikku Kakkonen vähän myöhemmin.
Meillä on kerran viikossa pelipäivä, jolloin saa pelata, muulloin ei. Lapsi on nyt 6 vuotta, pelaa edelleen Pikku Kakkosen sivuilla sekä Super Mariota.
Minä en pidä pelejä minään peikkona. Se on hyvä, että tulee tietokoneet tutuiksi pienestä pitäen. Aikuisista se lopulta riippuu, tuleeko asiasta ongelma.
Osaa jo pelata jotain pelejä iPadilla. Ei siis mitenkään olla opetettu sitä eikä kyllä oikeasti annetakaan sen sitä tehdä, ei usein eikä tosiankaan pitkään kerrallaan, ihan vaan niin että kunhan vähän kokeilee, mutta siis aina jos saa koneen napattua itselleen, osaa laittaa just esim piirustusohjelman päälle, Angry Birdsin, Fruit Ninjan jne. Tai sit laittaa itsellensä piirretty päälle. Mä oon aika ihmeissäni että miten se onkin itse keksinyt noi kaikki toiminnot. Mun puhelimesta se myös löytää Spotifyn ja osaa valita soittolistoista just vaikka Ellan ja Aleksin, Ipanapan tms. Mun vanhemmat ei pystyisi harjottelemallakaan puoleenkaan tosta, tai siis ylipäätään hallitsemaan kosketusnäyttöä/valikoida yms. Meni vähän OT, mutta tulipahan vaan mieleen, niin se kehitys kehittyy.
Vastauksena ap:lle voisin sanoa, että sellasia pelejä joita pienetkin _osaa_ pelata kyllä löytyy, varsinainen kysymys sitten kuuluukin, kuinka pienen kannattaa _ antaa_ pelata. Itse olen aika pelivastainen, enkä toivoisi että meillä koskaan pelattaisiin paljoa mitään. Tulen varmaan pitämään tässänsuhteessa aika tiukan linjan.Sama koskee piirrettyjä.
Taito se on se tietokoneellakin työskenteleminen ja hiiren käyttö, ei sitä harjoittelematta opi. Ja aika tärkeä taito onkin nykyään.
Joten aivan hyvin voi aloittaa heti, kun lapsi sitä itse haluaa kokeilla. Pikkukakkosen ja Papunetin sivuilla esimerkiksi on mainioita pelejä, kivoja pelejä löytyy myös seuraavista osoitteista:
http://www.bbc.co.uk/cbeebies/games/
(puuha-pete-pelejä)
http://www.bbc.co.uk/cbeebies/
(bbc:n lastensivujen pääsivu)
http://www.abc.net.au/abcforkids/games/
(australian yleisradioyhtiö ABC:n lastensivut)
Tuossa on muutamia, lisää löytyy vaikkapa lempitv-hahmon englanninkielisellä nimellä googlettamalla. Kannattaa katsella sivuja yhdessä lapsen kanssa, sen on lapsellekin kehittävämpää kuin iskea muksu yksin tietsikan eteen.
Mitä tulee siihen, ettei muut enää sitten enää kiinnostaisikaan, niin se on HYVIN yksilöllistä. Joillekin ei tietsikkapelaaminen nappaa koskaan.
Joka tapauksessa on ilman muuta järkevää heti alusta alkaen rajoittaa pelaamista, sitten ei tarvitse alkaa sitä tahkoa vääntämään siinä vaiheessa, kun kouluikäinen pelaa kaiken vapaa-aikanasa.
Sinänsä tietokoneella pelaaminen ei ole huono asia, eikä mikään pelsepuubin keksimä väline - mutta koska siinä ei olla tekemisissä naamatusten muiden ihmisten kanssa, tietokoneella peluu on pois sosiaalisten taitojen kehittämiseltä.
Ja rasittaa se pelaaminen (jos tuntikausia jatkuu) ihan silmiäkin ;-)
parivuotiaana. Lähinnä väritysjuttuja silloin ja joku netistä löytynyt (lasten) autopeli. Nyt lapsi kolmen ja lempipeli tällä hetkellä on Angry Birds. Katselee myös mielellään itse valokuvia koneelta.
Saa pelata aina kun haluaa, mikä käytännössä tarkoittaa muutaman kerran viikossa ehkä 20 min. kerrallaan. Ei todellakaan noilla määrillä ole tarvinnut hätistellä koneen ääreltä. Tosi vaikea kuvitella, että 3- tai 4-vuotiaskaan jaksaisi tehdä yhtään mitään "tuntikausia". Meillä ainakin leikit vaihtuvat koko ajan.
Minun mielestani ei kannattaisi ostaa pelikonsoleita "houkutteeksi" jos kerran viikossa saa pelata koska muuten lapsi meittii vain etta jee ensi lauantaina saan pelata joko se menee vankumiseksi tai sitten suru tulee kun ei saa pelata ja itse ainakin tarvitsen konetta koulussa joka pv ja sillon talloin pienimmillakin lapsilla on mahdollisuus ppelata
Meidän poika aloitti touhuilemaan tietokoneella alle 2-vuotiaana, oppi tasohiiren käytön nopeasti ja nyt 2,5 vuotiaana osaa itse käynnistää läppärin ja mennä nettiin pikkukakkosen sivuille. Pelailee ehkä 30 min päivässä ja katselee musavideoita ja ohjelmia. En usko että poika menee mokomasta pilalle, pikkukakkosen materiaali on hyvää ja opettavaista, ja siellä on niin paljon kaikenlaista ettei muita sivuja tarvitse.
pelaa joitain tietokonepelejä. Yleensä on Pikku Kakkosen sivuilla mutta olemme ladanneet koneelle erään helpon pelin, josta tykkää kovasti. Poika tykkää myös käyttää Paintia. Niin ja pelailee myös ns. tyttöpelejä eli pitää valita joku asukokonaisuus tms. hahmolle.
Ei lapsi paljoa pelaile, tykkää touhuta muuta. Eli pelaa ehkä kerran viikossa jos sitäkään. Enemmän sitten tykkäisi katsella haiden kuvia Googlessa =D
Käy Pikkukakkosen netissä. Oppi hiirenkäytön päivässä, ja nyt pelailee taitavasti niitä pelejä, missä ei tarvitse osata lukea.
Olen tehnyt tietokoneeseen lapselle oman profiilin, jossa pikkukakkosen internetsivut on aloitussivu. Osaa käynnistää koneen, valita oikean profiilin ja käynnistää selaimen.
Muualle ei saa mennä yksinään, vaan esim. Youtubessa käy aina aikuisen kanssa.
että meillä on pakko asettaa rajoituksia tietokoneella oloaikaan. Tyttö istuisi tuntikaupalla koneella. On samanlainen myös telkkarin suhteen - jossain 3 tunnin kohdalla saattaisi vihdoinkin sanoa, että "en jaksa olla enää tietokoneella/katsoa telkkaria".
Huomaat kyllä nopeasti, mihin ryhmään oma lapsesi kuuluu ;)
aloitteli tuossa 3v iässä, aiemminkin istui kyllä isomman sisaruksen vieressä kattelemassa.
Oikein ihmettelen miten hienosti jo käyttää hiirtä ym. Tosin "klikkailee" välillä niin innokkaasti että kone meinaa mennä juntturaan kun ei malta odottaa että sivut aukeavat..
Meillä 4v katsoo esim. Pikku kakkosen sivuja, Buu-klubbenia, joitain autopelejä muualta..
Myös pc-pelit ovat suosittuja, esim. Viiru ja Pesonen, Muumit, Peppi, Franklin..
Rajoittaa saa ja välillä kestää rajoittamisesta johtuvaa kiukkuamista. Huomaa kyllä että pienetkin jäävät peleihin "nalkkiin" helposti, siinä pitää vaan sitten itse jämäkästi pitää ne rajat ja peliajat.
Sama juttu Wii:n kanssa..välillä pidetään kunnon tauko kun tuntuu ettei muuta ajattelisikaan..
Mutta onhan ne kohtuudella kivoja ja kehittäviäkin!
eivätkä tekisi muuta, kuin katsoivat videoita ja olisivat tietokoneella.
hermot meinaa mennä siihen mankumiseen.
on tietokone jolla saavat pelata jotain helppoja pelejä ja väritysjuttuja. 4-vuotias on siellä siis oppinut hiiren käyttöä. KOtona ei ole koskaan edes kysynyt mahdollisuutta siihen enkä halua että vielä pariin vuoteen alkaa sitä tekemäänkään. Mutta tosiaan ihan hyvä että pkssa on mahdollista vähän opetella.
Meillä kohta 6 ja 4 vuotiaat pelaavat pikkukakkosen pelejä. ja eivät mitenkään säännöllisesti, sillon kun muistavat 2-4 kertaa kk... ovat kiva juttu esim leffan tilalle ja viihtyvät koneella kaksin, ilman minkäänlaista riitaa! :)