Missä iässä lapset alkavat pelata tietokoneella esim. värityspelejä tai muita pelejä?
Meidän kohta 4-vuotias poika olisi jo kovasti kiinnostunut tietokoneista ja tuommoiset värityspelit varmasti opettaisivat hiiren käyttöä, mutta onko poika liian pieni vielä? Pelottaa että kohta ei sitten muut jutut kiinnosta.
Ja millaisia pelejä suosittelette pienille, esim. 4-5 -vuotiaille? Onko esim. Pikkukakkosen sivuilla kivoja pelejä?
Kommentit (27)
Toisin kuin jotkut täällä ketjussa, olen sitä mieltä, että lapsen kannalta on hyvä omaksua perusasiat tietokoneen käytöstä. Tosi nopeasti lapsemme oppi esim hiiren käytön ja tärkeimmät näppäimet. Kuuluu mielestäni ihan yleissivistykseen osata käyttää konetta.
Aivan naurettavaa.
Eskarilaiselle, ennen kouluunmenoa, kannattaa toki tietokonetta ainakin jonkin verran esitellä, koska sitä useimmissa koulussa varmaan ainakin satunnaisesti käytetään.
Mutta että jonkun 3-5-vuotiaan "yleissivistykseen" kuuluvaksi laskettaisiin, naurettava väite.
Tietokoneen käyttö kuuluu yleissivistykseen, tottakai. Silti mielestäni alle kouluikäisten ei tarvi sitä opetella. Olenhan itsekin oppinut sujuvasti käyttämään konetta, vaikka olen aloittanut vasta lukioiässä.
Siis älä viitsi, 3-vuotiaan yleissivistykseenkö katsot kuuluvan tietokoneen käytön osaamisen?!?
Toisin kuin jotkut täällä ketjussa, olen sitä mieltä, että lapsen kannalta on hyvä omaksua perusasiat tietokoneen käytöstä. Tosi nopeasti lapsemme oppi esim hiiren käytön ja tärkeimmät näppäimet. Kuuluu mielestäni ihan yleissivistykseen osata käyttää konetta.
Aivan naurettavaa.Eskarilaiselle, ennen kouluunmenoa, kannattaa toki tietokonetta ainakin jonkin verran esitellä, koska sitä useimmissa koulussa varmaan ainakin satunnaisesti käytetään.
Mutta että jonkun 3-5-vuotiaan "yleissivistykseen" kuuluvaksi laskettaisiin, naurettava väite.
Minusta on täysin turhaa laittaa 4v tekemään koneella jotain, siitä ei ole mitään hyötyä. Aivan samanlailla sen voi oppia myöhemminkin. Laita lapsi muovailemaan, piirtämään, tekemään palapelejä, soittamaan jotain instrumenttiä, laulamaan, leipomaan, hiihtämään, jotain oikeasti kehittävää!
Meillä 6-vuotias on saanut pari vuotta tehdä tietokoneella "järkeviä" juttuja. Värityksiä, piirtämistä, Pikku Kakkosen ja Oppi ja Ilo -sivujen pelejä. Viimeksi sai palapeli-cd:n, jolla voi tehdä 54-palan palapelejä, ja josta pitää kovasti. Minua ärsyttää ihan suunnattomasti tämä pelaaminen-muu leikki -vastaanasettelu. Eli "jos pelaa, ei tee enää mitään muuta". Poika nukkuu vuorokaudessa 10 tuntia, eli hereilläoloaikaa on 14 tuntia. Syödään, ulkoillaan, tehdään kotitöitä, käydään kylillä, askarrellaan, piirretään, pelataan, leikitään, lauletaan, rakennetaan, urheillaan... silti vuorokauteen jää aikaa! Kun on toiminnallinen lapsi, joka ei tykkää vaan olla ja ihmetellä, niin vuorokaudessa ehtii tehdä yhtä sun toista. Miksi, siis miksi esimerkiksi sanapelien pelaaminen tietokoneella on pahempaa kuin piirtäminen paperille? Tai äiti+poika yhdessä pelaamassa SuperMariota on pahempaa kuin Kimblen napsutus?
Meillä siis luetaan, leikitään, pelataan, ulkoillaan, rakennetaan ja opetellaan uutta jatkuvasti.
Aivan naurettavaa. Eskarilaiselle, ennen kouluunmenoa, kannattaa toki tietokonetta ainakin jonkin verran esitellä, koska sitä useimmissa koulussa varmaan ainakin satunnaisesti käytetään. Mutta että jonkun 3-5-vuotiaan "yleissivistykseen" kuuluvaksi laskettaisiin, naurettava väite.
3-vuotiaalla nyt ei ylipäätään ole montaakaan asiaa, jotka kuuluisivat hänen yleissivistykseensä. Kyse ei ollut 3- tai (edes 4, 5 tai 6-vuotiaan yleissivistyksestä), vaan siitä, että aikuisiällä tietokoneen käyttö kuuluu yleissivistykseen. Sen vuoksi on mielestäni hyödyllistä, jos jo lapsena koneet tulevat tutuiksi. Ja tällä en tosiaan tarkoita pelaamista ym, vaan tietokonetta välineenä ja sen hallinnan osaamista. On mun mielestä tosi vanhakantaista, että tietokonetta pidettäisiin välineenä jotenkin niin vaarallisena, että sillä leikityt leikit ja sanapelit, piirtelyt tms. olisivat automaattisesti jotain negatiivista ja huonoa.
Ja se, että jotkut meidän ikäluokastamme ovat alkaneet käyttää konetta vasta lukioikäisenä, ei taida vastata ihan nykyaikaa ja meidän lapsiamme.
Meillä tosiaan tietokoneet eivät ole mikään peikko tai kielletty hedelmä. Sama juttu on mm. karkin ja tv:n kanssa. Yllätys, yllätys, eipä niistä mistään ole tullut ongelmaa. Mulla on nyt tämä läppäri ollut itsekseen päällä koko iltapäivän olkkarin sohvapöydällä (ja toinen soittanut musiikkia työhuoneesta käsin) ja lapset leikkineet ympärillä. Kertaakaan kukaan ei ole osoittanut pienintäkään mielenkiintoa tätä "vaarallista" maailmaa kohtaan.
10
harjoitella esim. hiiren käyttöä parivuotiaasta ja 3-vuotiaana ovat helppoja pelejä pelailleetkin. Nyt melkein 5v ja 8v ikää ja saattaa mennä kuukausia, ettei kukaan koske koneeseen ja sit taas välillä pelaillaan aktiivisemmin. Ihan niinkuin ipanat jäis järjestään koukkuun koneeseen, jos saavat siihen koskea... Itse en ole joutunut edes rajoittamaan hirveesti pelaamista.
Nykymaailma pyörii tietotekniikan varassa. Liki yhtä tärkeää on hallita tietokoneet kuin osata lukea ja kirjoittaa. Miksei voisi niihin luontevasti tutustua jo lapsena?
Meillä ei pelata mitään räiskintäpelejä tms. Mielestäni osa peleistä on varsin hyödyllisiä jopa. Lapset ovat ohimennen oppineet kirjaimia, lukemisen alkeita, numeroita, helppoja laskuja, englantia jne...
Ja meillä sama homma:
Meillä tosiaan tietokoneet eivät ole mikään peikko tai kielletty hedelmä. Sama juttu on mm. karkin ja tv:n kanssa. Yllätys, yllätys, eipä niistä mistään ole tullut ongelmaa. Mulla on nyt tämä läppäri ollut itsekseen päällä koko iltapäivän olkkarin sohvapöydällä (ja toinen soittanut musiikkia työhuoneesta käsin) ja lapset leikkineet ympärillä. Kertaakaan kukaan ei ole osoittanut pienintäkään mielenkiintoa tätä "vaarallista" maailmaa kohtaan.10
Pleikkarikin kiinnosti tosi kovaa pari kuukautta. En laittanut heti kärkeen mitään hirveitä rajoituksia pelaamisille tyyliin: 2 tuntia lauantaisin ja ehkä tuurilla puoli tuntia perjantaina. Ensihuuma kesti aikansa, nykyään pelailevat ehkä kerran viikkoon jos sitäkään, ellei nyt oo just hommattu jotain uutta peliä, jota jaksavat sit tahkota päivän tai pari. Ja sit keksivät taas jotain muuta.
Juuri tämmöisiä erilaisia kokemuksia ja mielipiteitä kaipasinkin.
ap