Asuntolaina rinnakkaishakijan kanssa, joka ei ole puoliso
Hei,
sattuuko täällä olemaan kenelläkään tietoa, onko mahdollista hakea asuntolainaa rinnakkaishakijan kanssa, joka on sukulainen, eikä muuta kyseiseen kohteeseen asumaan? Olen parista eri pankista kysynyt asiaa, ja toinen sanoi, että onnistuu (ei ole väliä, kuka siellä asuu), ja toinen sanoi, että ei onnistu (molempien täytyy asua siellä vakituisesti). Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?
Kommentit (11)
Pankistahan se riippuu, miksi ne pankin vastaukset eivät sinulle kelpaa vaan tätäkin pitää kysellä täältä?
On mahdollista että kumpikin hakee oman erillisen lainan esimerkiksi puolelle kohteen arvosta, jos omistussuhde on 50-50. Tiedän yhden tapauksen jossa toimittiin noin.
Parempikin siinä mielessä että tuossa kumpikin vastaa vaan puolikkaasta lainasta, ei koko summasta kuten yhteisessä lainassa jos toinen ei makselekaan omaa osuuttaan.
Eikö muka onnistu kaksi erillistä asuntolainaa?
Olettaisin, että toisenkin lainan hakijan tulee kuitenkin olla omistajana. Sillä ei liene väliä, asuuko asunnossa vai ei. Siis oletan, en tiedä, olisi loogista. Omistajana siksi, että asunto tulee lainan vakuudeksi, ja asunnolle on myös otettava palovakuutus lainan ottajien nimeen.
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista että kumpikin hakee oman erillisen lainan esimerkiksi puolelle kohteen arvosta, jos omistussuhde on 50-50. Tiedän yhden tapauksen jossa toimittiin noin.
Parempikin siinä mielessä että tuossa kumpikin vastaa vaan puolikkaasta lainasta, ei koko summasta kuten yhteisessä lainassa jos toinen ei makselekaan omaa osuuttaan.
Näin voi tehdä. Mutta kaikki pankit eivät tätä hyväksy, koska toinen osapuoli voisi myydä oman omistuksensa pois kenelle tahansa. Siksi pankki haluaa lainan ottajat yhteisvastuullisesti vastaamaan koko lainasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai asunnossa tarvitse asua vaikka ottaakin asuntolainaa. Minä otin asuntolainaa sijoitusasuntoon.
Se toinen pankki sanoikin, että se riippuu lainan käyttötarkoituksesta, että sijoitusasuntolainan voi ottaa kuka vaan, mutta asuntolaina vaatii vakituisen asumisen, mikä kuulostaa toisaalta ihan loogiselta ja toisaalta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai asunnossa tarvitse asua vaikka ottaakin asuntolainaa. Minä otin asuntolainaa sijoitusasuntoon.
Se toinen pankki sanoikin, että se riippuu lainan käyttötarkoituksesta, että sijoitusasuntolainan voi ottaa kuka vaan, mutta asuntolaina vaatii vakituisen asumisen, mikä kuulostaa toisaalta ihan loogiselta ja toisaalta ei.
Näiden lainatyyppien korkojen verotuksessa on ero joten siltä kannalta aika oleellinen juttu lainan ottajalle. Pankit taitaa ilmoitella nuo tiedot suoraan verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin voi tehdä. Mutta kaikki pankit eivät tätä hyväksy, koska toinen osapuoli voisi myydä oman omistuksensa pois kenelle tahansa. Siksi pankki haluaa lainan ottajat yhteisvastuullisesti vastaamaan koko lainasta.
Kuka kelle tahansa haluaa ostaa ja omistaa jonkun randomin kanssa asunnon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onhan se sijoitusasunnon lainakin asuntolaina? Ostin sijoitusasunnon ja muutin muutaman vuoden jälkeen sinne itse asumaan ja jatkoin asuntolainan maksamista ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden lainatyyppien korkojen verotuksessa on ero joten siltä kannalta aika oleellinen juttu lainan ottajalle. Pankit taitaa ilmoitella nuo tiedot suoraan verottajalle.
Kun hain asuntolainaa, niin ei multa kysytty olenko itse sinne muuttamassa. Kysyttiin vaan, että paljonko sitä lainaa tarvitsen. Ehkä hommat on muuttunut sitten tässä vuosien kuluessa.