Lto:t hei! Toimenkuvaanne ei kuulu eskarilaisten opettaminen lukemaan ja kirjoittamaan.
Joillekin yli-innokkaille lastentarhanopettajille tuntuu olevan vaikea hahmottaa omaa työnkuvaansa:
esim. eskarilainen on vielä päiväkotilainen eikä koululainen, jolle opetetaan aktiivisesti lukemista. Uskokaa tai älkää, mutta se on vasta koulun tehtävä.
terv. ope jolla eskari-ikäinen ja sellaisena hänen haluan vielä keväänkin viettävän
Kommentit (51)
Joidenkin 3v uskon uskon tunnistavan, mutta ihan oikeasti ettäkö 2v voisi tunnistaa kirjaimia, en usko että kovin monia ainakaan!
Oma lapseni on 2v2kk ja en osaa mitenkään kuvitella että tulevan 10kk aikana tunnistaisi kirjaimia! :O Anteeksi ot.
Itse aiheesta sen verran, että mielestäni ei ole mitään pahaa siinä, että eskarissa opetellaan lukemista. Tietenkään ei mitän painostamista tai pänttäämistä, vaan lasta innoittaen ja taitojenmukaisesti, oppimisen ilo on ensisijaisen tärkeää!
eskari kuuluu nykyään sivistys-/opetustoimen alaisuuteen. Ja tulevaisuudessa ihan joka paikassa.
Ihan itse on oppinut jo ennen eskari-ikää. Enkä tarkoita, etteikö jokainen saisi opettaa lastaan lukemaan tai jos lapsi oppii itse, niin ok, mutta vielä kerran: eskari EI ole koulu. Eskari kuuluu päiväkodin alaisuuteen.
Suomenkielinen lapsi saavuttaa vastaavan lukutaidon kolmessa kuukaudessa. Englanninkielisissä maissa harva lukee vielä 5-vuotiaana. Ihmeellisenä siellä pidetään sitä jos 6-vuotias lukee jo sujuvasti.
että uusien asioiden opettelu olisi lapsille jotenkin erityistä ja vaativaa ja hankalaa pänttäämistä. Se ehkä kertoo enemmän opetussysteemistä ja vanhempien asenteesta kuin lapsista. Lapsethan oppivat koko ajan syntymästään lähtien (ja jo ennen sitä, kohdussa ollessaan). Eläminen on uusien asioiden oppimista ja pieni lapsi imee kaiken, mitä hänelle annetaan. Useimmilla lapsilla kirjainten ja lukemisen opettelun herkkyysvaihe tulee juuri 4-6v. iässä ja itse asiassa suomalaisen koulun alkaessa herkkyysvaihe on jo ohi - siinä vaiheessa siitä oppimisesta nimenomaan tuleekin väkisin opettamista ja pänttäämistä. Miksihän esim. jenkeissä ja briteissä lapset oppivat helposti lukemaan ja laskemaan jo 4-5 v. ikäisenä ja pidetään ihmeellisenä, jos esim. 5-vuotias ei vielä tunnista kirjaimia tai jo auttavasti osaa lukeakin!
Englannin kieli on tosiaan vaikeampi oppia lukemaan ja kirjoittamaan kuin Suomen kieli, jossa on selkeä kirjain-äänne-vastaavuus. Siksi lukivaikeustutkimuksia ja kuntoutusmenetelmiäkään ei voi suoraan soveltaa toiseen kieleen. Lapsilla on tosiaan herkkyyttä oppia lukivalmiuksia siinä 4-6 vuoden iässä, mutta oleellista on harjoitella äänteiden tunnistamista ja erottelukykyä, mitä ihan luonnostaankin tulee monissa lasten loruissa yms. Lukivalmiuksen harjoitteluohjelmilla (päiväkodissa ja eskarissa) on saatu hyviä tuloksia myös ns. normaalilapsilla, mutta erityisen tärkeää se on lapsilla, joilla on riski saada lukivaikeus. Nämä ohjelmat ovat kuitenkin leikinomaisia, lapsia kiinnostavia.
ja laski helppoja laskujakin. On esikoisemme. (Oppi lukemaan 5-vuotiaana ja on "matikkanero".)
Eli se on meille oletusarvoisesti ihan normaalia ja välillä tuntuu, että tyttäremme ovat jotenkin "hitaita", kun 5v. juuri ja juuri tunnistaa ehkä puolet kirjaimista ja numeroista ja 2v. osaa "luetella" numerot 1-5...
Joidenkin 3v uskon uskon tunnistavan, mutta ihan oikeasti ettäkö 2v voisi tunnistaa kirjaimia, en usko että kovin monia ainakaan! Oma lapseni on 2v2kk ja en osaa mitenkään kuvitella että tulevan 10kk aikana tunnistaisi kirjaimia! :O Anteeksi ot. Itse aiheesta sen verran, että mielestäni ei ole mitään pahaa siinä, että eskarissa opetellaan lukemista. Tietenkään ei mitän painostamista tai pänttäämistä, vaan lasta innoittaen ja taitojenmukaisesti, oppimisen ilo on ensisijaisen tärkeää!
Joidenkin 3v uskon uskon tunnistavan, mutta ihan oikeasti ettäkö 2v voisi tunnistaa kirjaimia, en usko että kovin monia ainakaan! Oma lapseni on 2v2kk ja en osaa mitenkään kuvitella että tulevan 10kk aikana tunnistaisi kirjaimia! :O Anteeksi ot. Itse aiheesta sen verran, että mielestäni ei ole mitään pahaa siinä, että eskarissa opetellaan lukemista. Tietenkään ei mitän painostamista tai pänttäämistä, vaan lasta innoittaen ja taitojenmukaisesti, oppimisen ilo on ensisijaisen tärkeää!
Mun lapsi tunnisti jo 2,5 v. monia kirjaimia. Oli jostain syystä niistä tosi kiinnostunut. Tunnisti ne siis samaan tyyliin kuin jonkun esineen tai asian nimen. Kun näki jossain kirjaimen J, tiesi että se sanotaan 'jii'.
Samaan tapaan voi oppia esim. automerkit, suuren määrän eläimiä kuvista tms.
Siis tasatunteja. Eskarilainen on aivan innoissaan ja käy monta kertaa illassa katsomassa, milloin kello olisi tasan jotain.
Opettakoon eskarissa lapsille vaikka suhteellisuusteoriaa, jos lapset kerran innostuvat ja tykkäävät..
Taitavia lapsia. :)
t. nro 22 joka ihmetteli 2v kirjainten tunnistamista
kun kirjaa luettiin, että kyllä kirjaimet tunnistaa monet jo hyvinkin pieninä.
Eri asia on sitten, miten ne ymmärtää.
Käsittämätön mielipide.
On ollut normaali käytäntö varmaan vuosikymmeniä, että eskarissa harjoitellaan kirjaimia. Moni lapsi on silloin herkässä lukemaan-oppimisiässä, ja moni osaa jo lukea muutenkin. Ei ehkä tämän opettajan lapsi sitten, kun tuntuu asia noin vaikealta.
Meidän lapset ovat oppineet itsestään aakkoset 2,5 - 3-vuotiaana. Onko yleistäkin, ettei lapsi osaa kirjaimia 6-vuotiaana? Ei meilläkään ole niitä treenattu, lapset ovat olleet itse kiinnostuneita. Oppivat myös lukemaan molemmat n. 5-vuotiaana eli kyllä ennen eskaria. Ehkä ap:n lapsen hoidossa ollaan huolissaan siitä, ettei ap:n lapsi pärjää muiden vauhdissa. Oletko sanonut heille mielipidettäsi?
kellonaikoja. Ainakin meillä jo pitkään katsonut kellosta aikoja eri tapahtumiin.
eskari kuuluu nykyään sivistys-/opetustoimen alaisuuteen. Ja tulevaisuudessa ihan joka paikassa.
Ihan itse on oppinut jo ennen eskari-ikää. Enkä tarkoita, etteikö jokainen saisi opettaa lastaan lukemaan tai jos lapsi oppii itse, niin ok, mutta vielä kerran: eskari EI ole koulu. Eskari kuuluu päiväkodin alaisuuteen.
Esiopetus on kyllä siirtymässä monissa paikossa opetusviraston alaisuuten, kuten Helsingissä. Ei ole mitenkään kiveen kirjoitettu, että esiopetusta järjestetään enää tulevina vuosina päiväkodeissa, jotka ovat osa sosiaalivirastoa. Eskari kuuluu minusta opetusviraston eli koulujen alaisuuteen, koska valmistaa kouluun lapset. Päiväkoti on sitten vaan hoitoa vailla tavoitteita.
että lapseni oppi nyt syksyllä eskarissa lukemaan. On iso hyöty koulua aloitettaessa.
koulua aloittaessa, että lapsi osaa lukea. Riippuu esim. paljon koulusta ja ryhmästä, että miten eritasoisia oppilaita pystytään opettamaan. Onko avustajia, jakotunteja tarpeeksi jne jne. Mutta kaiken kaikkiaan melko samalla viivalla ovat niin lukemaan opettelevat kuin jo lukevatkin ekaluokalla. Mielestäni ei kannata mitenkään tietosesti lasta opettaa kotona lukemaan, ei myöskään eskarissa näin tule tehdä. Esikoulun tehtävä on kouluvalmiuksien harjoittelu, tähän kuuluu mm. kirjaimiin tutustuminen. Kirjaimiin tutustuminen ei tarkoita lukemaan opettamista. Toiset oppivat tuossa vaiheessa lukutaidon, toiset eivät. Tärkeintä on, että lapsen annetaan olla lapsi niin kauan kuin mahdollista. terv. ekaluokan opettaja
Aivan selvästi olen kirjoittanut, että lapseni OSAA lukea ja kirjoittaa; on osannut jo vuosia.
Kirjaimet oppi 2-vuotiaana.
Taitaa olla liian vaativa aloitus monelle, eikä nähdä metsää puilta.
terv. AP
Käsittämätön mielipide. On ollut normaali käytäntö varmaan vuosikymmeniä, että eskarissa harjoitellaan kirjaimia. Moni lapsi on silloin herkässä lukemaan-oppimisiässä, ja moni osaa jo lukea muutenkin. Ei ehkä tämän opettajan lapsi sitten, kun tuntuu asia noin vaikealta.
Meidän lapset ovat oppineet itsestään aakkoset 2,5 - 3-vuotiaana. Onko yleistäkin, ettei lapsi osaa kirjaimia 6-vuotiaana? Ei meilläkään ole niitä treenattu, lapset ovat olleet itse kiinnostuneita. Oppivat myös lukemaan molemmat n. 5-vuotiaana eli kyllä ennen eskaria. Ehkä ap:n lapsen hoidossa ollaan huolissaan siitä, ettei ap:n lapsi pärjää muiden vauhdissa. Oletko sanonut heille mielipidettäsi?
oli just vanhempainilta, jossa aiheena se, kuinka eskari tuplataan, etenkin jos lapsi ei pärjää testissä tai on loppuvuonna syntynyt. Siis, täh, pitääkö lapsen osata lukeakin?
Täällä nyt on muutama pinkoäiti linjoilla.
oli just vanhempainilta, jossa aiheena se, kuinka eskari tuplataan, etenkin jos lapsi ei pärjää testissä tai on loppuvuonna syntynyt. Siis, täh, pitääkö lapsen osata lukeakin?
Kirjaimia, tavutusta ja muuta keskittymistä vaativaa toki, mutta muuten lasta havannoidaan toiminnan kautta.
Mikä ihmeen kiire joillakin vanhemmilla on?
Täällä nyt on muutama pinkoäiti linjoilla.
Joopa joo. Ap:n mielestä eskarissa ei saa opettaa lukemaan. Moni on ilmaissut mielipiteenään, että kirjaimiin, riimeihin, tavuihin jne. tutustuminen on kivaa ja sitä on aina harrastettu eskarissa. Kukaan ei ole vaatinut, että kaikkien lasten täytyisi osata lukea eskarin jälkeen. Ja tää on nyt sitten pinkoa.
Ap on jotenkin ristiriitainen siinä, että oma lapsi osaa lukea, mutta haluaa estää muiden lapsia oppimasta.
syntyneen pojan äiti, jolle eskaritädit aikanaan voivottelivat, kun on niin hidas tekemään sitä ja tätä, eikä osaa vielä lukea, eikä jaksa keskittyä yms.. Siinä eskariryhmässä ilmeisesti lähes kaikki osasi jo lukea ja olivat niin erinomaisia minun poikaani verrattuna.
Annoin tätien höpöttää minun silloin 5-6 -vuotiaasta pojasta ihan mitä lystäsivät ja laitoin normaalisti kouluun. Oppi lukemaan 3 kuukaudessa ja matematiikassa oli luokkansa paras ja sai vielä stipendin ekan luokan päätteeksi. Olisi tehnyt mieli kävellä näiden tätien luo ja sanoa, että "Haistakaa huilu".
Tiesin nimittäin itse, että oli aika lapsellinen vielä eskarissa, eikä kirjaimet vielä kiinnostanut niin paljon kuin leikki. Nyt kiinnostaa ja oppiminen on helppoa. Eskari EI ole vielä koulu ja osa lapsista on vielä aika lapsellisia verrattuna toisiin. Ja VERTAILU on todella typerää tuossa iässä. Täälläkin alkoi heti kehuminen, että meidän lapsi oppi kaikki ekan luokan asiat jo 2-vuotiaana jne.
Taitavia lapsia. :)
t. nro 22 joka ihmetteli 2v kirjainten tunnistamista
joka oppi niin tekemään. Mutta sekin on nähtävästi mahdollista. Ja oli vielä kotihoidossa.
Ei silti ole mikään nero. Todistus 9-10 luokkaa, mutta ei todellakaan nero. Ihan tavallinen oppilas kuitenkin, joka taistelee matikanlaskujen kanssa.
sitten kun se menee ohi, ei lukeminen välttämättä kiinnostakaan.
Eihän eskarissa varsinaisesti lukemista opeteta, mutta kirjaimia, tavuja jne, joista osa sitten hoksaa sen lukemisen ihan itsekseen.