Lto:t hei! Toimenkuvaanne ei kuulu eskarilaisten opettaminen lukemaan ja kirjoittamaan.
Joillekin yli-innokkaille lastentarhanopettajille tuntuu olevan vaikea hahmottaa omaa työnkuvaansa:
esim. eskarilainen on vielä päiväkotilainen eikä koululainen, jolle opetetaan aktiivisesti lukemista. Uskokaa tai älkää, mutta se on vasta koulun tehtävä.
terv. ope jolla eskari-ikäinen ja sellaisena hänen haluan vielä keväänkin viettävän
Kommentit (51)
[iMun kaksi eskari-ikäistä on oppinut eskarissa lukemaan ]Mutta kyllä he molemmat vielä lapsia ovat vaikka toinen onkin jo tokalla.
[/quote]
Muuttuuko lapsi koululaiseksi, jos häntä opetetaan lukemaan? En ole lto.
Kotona voi toki jokainen opettaa, jos sen näkee tarpeelliseksi.
Muuttuuko lapsi koululaiseksi, jos häntä opetetaan lukemaan? En ole lto.
Käsittämätön mielipide.
On ollut normaali käytäntö varmaan vuosikymmeniä, että eskarissa harjoitellaan kirjaimia. Moni lapsi on silloin herkässä lukemaan-oppimisiässä, ja moni osaa jo lukea muutenkin. Ei ehkä tämän opettajan lapsi sitten, kun tuntuu asia noin vaikealta.
Käsittämätön mielipide. On ollut normaali käytäntö varmaan vuosikymmeniä, että eskarissa harjoitellaan kirjaimia. Moni lapsi on silloin herkässä lukemaan-oppimisiässä, ja moni osaa jo lukea muutenkin. Ei ehkä tämän opettajan lapsi sitten, kun tuntuu asia noin vaikealta.
Ihan turhan koulumaista alkaa jo olla eskarilaisen päivä monessa tarhassa, vaikka pitäisi saada olla vielä reilusti lapsi ennen koulunalkua.
että lapseni oppi nyt syksyllä eskarissa lukemaan. On iso hyöty koulua aloitettaessa. Esikoinen oppi lukemaan jo 4 vuotiaana, eikä hänen lapsuutensa siitä mitenkään lyhentynyt. Lapsihan se akaluokkalainenkin on. Minusta hienoa, että eskarissa tutustuvat kirjaimiin ja muutama, joka sopivassa kehitysvaiheessa oppii lukemaankin.Kirjojen maailma on lapsille rikkaus.
En ole ap, mutta huomaan ettei täällä näköjään hallita luetunymmärtämistä:
Lapsi voi oppia lukemaan vaikka kuinka aikaisin, kotona voi opettaa jos haluaa, mutta lukemaanopettaminen ei ole eskarin hommia.
Kirjaimia kyllä opetetaan, mutta ei kaikissa niitäkään.
terv. lto, joka ei opeta lukemista
että lapseni oppi nyt syksyllä eskarissa lukemaan. On iso hyöty koulua aloitettaessa. Esikoinen oppi lukemaan jo 4 vuotiaana, eikä hänen lapsuutensa siitä mitenkään lyhentynyt. Lapsihan se akaluokkalainenkin on. Minusta hienoa, että eskarissa tutustuvat kirjaimiin ja muutama, joka sopivassa kehitysvaiheessa oppii lukemaankin.Kirjojen maailma on lapsille rikkaus.
Annetaan lasten olla lapsia.
Mun lapset ovat olleet lapsia senkin jälkeen kun ovat oppineet lukemaan.
Ap on tasapäistäjä: jos mun lapsi ei opi eikä halua oppia tai ainakaan minä en halua hänen oppivan, ei kukaan muukaan saa.
Mun luokalla oli tyttö joka osasi lukea kouluun tullessaan. Minä en. Samanlaiset todistukset joka vuosi:D Ja voin sanoa etten ikinä ole koulun eteen pahemmin töitä tehnyt... Mikä ei siis tosin näy.
Mun luokalla oli tyttö joka osasi lukea kouluun tullessaan. Minä en. Samanlaiset todistukset joka vuosi:D Ja voin sanoa etten ikinä ole koulun eteen pahemmin töitä tehnyt... Mikä ei siis tosin näy.
että uusien asioiden opettelu olisi lapsille jotenkin erityistä ja vaativaa ja hankalaa pänttäämistä. Se ehkä kertoo enemmän opetussysteemistä ja vanhempien asenteesta kuin lapsista. Lapsethan oppivat koko ajan syntymästään lähtien (ja jo ennen sitä, kohdussa ollessaan). Eläminen on uusien asioiden oppimista ja pieni lapsi imee kaiken, mitä hänelle annetaan. Useimmilla lapsilla kirjainten ja lukemisen opettelun herkkyysvaihe tulee juuri 4-6v. iässä ja itse asiassa suomalaisen koulun alkaessa herkkyysvaihe on jo ohi - siinä vaiheessa siitä oppimisesta nimenomaan tuleekin väkisin opettamista ja pänttäämistä. Miksihän esim. jenkeissä ja briteissä lapset oppivat helposti lukemaan ja laskemaan jo 4-5 v. ikäisenä ja pidetään ihmeellisenä, jos esim. 5-vuotias ei vielä tunnista kirjaimia tai jo auttavasti osaa lukeakin!
Ihan itse on oppinut jo ennen eskari-ikää.
Enkä tarkoita, etteikö jokainen saisi opettaa lastaan lukemaan tai jos lapsi oppii itse, niin ok, mutta vielä kerran: eskari EI ole koulu.
Eskari kuuluu päiväkodin alaisuuteen.
Annetaan lasten olla lapsia.
Mun lapset ovat olleet lapsia senkin jälkeen kun ovat oppineet lukemaan. Ap on tasapäistäjä: jos mun lapsi ei opi eikä halua oppia tai ainakaan minä en halua hänen oppivan, ei kukaan muukaan saa.
Eskarilaiselle kouluVALMIUStaidot ovat tärkeitä, esim. kirjaiminen tunnistaminen, äänteillä leikkiminen (riimittely yms.). Ei ole järkeäkään alkaa opettaa lukemista, jos ei osaa noita perustaitoja. Lisäksi opetellaan istumaan ja kuuntelemaan vähän aikaa, opetellaan odottamaan omaa vuoroa yms.
Meillä 3-v. joka on tosi kiinnostunut kirjaimista ja äänteistä. Niitä tulee leikin lomassa käytyä läpi kun lapsi itse esim. kysyy, millä kirjaimella joku sana alkaa. Tai sanoo 'äiti, päiti, täiti' ja nauraa päälle, kun se kuullostaa niin hassulta. Tämä nyt vaan sattuu kiinnostamaan häntä ja joku muu asia toista lasta. Halusin vain tuoda tämän esille siksi, että lukivalmiuksia voi oppia ilman että se on 'koulumaista pakkopullaa' tai lapsen ei annettaisi olla lapsi.
että uusien asioiden opettelu olisi lapsille jotenkin erityistä ja vaativaa ja hankalaa pänttäämistä. Se ehkä kertoo enemmän opetussysteemistä ja vanhempien asenteesta kuin lapsista. Lapsethan oppivat koko ajan syntymästään lähtien (ja jo ennen sitä, kohdussa ollessaan). Eläminen on uusien asioiden oppimista ja pieni lapsi imee kaiken, mitä hänelle annetaan. Useimmilla lapsilla kirjainten ja lukemisen opettelun herkkyysvaihe tulee juuri 4-6v. iässä ja itse asiassa suomalaisen koulun alkaessa herkkyysvaihe on jo ohi - siinä vaiheessa siitä oppimisesta nimenomaan tuleekin väkisin opettamista ja pänttäämistä. Miksihän esim. jenkeissä ja briteissä lapset oppivat helposti lukemaan ja laskemaan jo 4-5 v. ikäisenä ja pidetään ihmeellisenä, jos esim. 5-vuotias ei vielä tunnista kirjaimia tai jo auttavasti osaa lukeakin!
Suomalaiset lapset kuitenkin pärjää koulussa (maailmanlaajuisissa vertailuissa) tooooosi hyvin. Paljon paremmin kuin ne jotka aloittavat jo silloin 4-5-vuotiaina?
Mun lapset oppivat 3 - 5-vuotiaana lukemaan, ja ihan lapsia he olivat silti. Nyt heistä kaksi vanhinta on jo aikuisia, mutta ei tuo lukemaan oppiminen aikaistanut aikuistumista.
eskari kuuluu nykyään sivistys-/opetustoimen alaisuuteen. Ja tulevaisuudessa ihan joka paikassa.
Ihan itse on oppinut jo ennen eskari-ikää. Enkä tarkoita, etteikö jokainen saisi opettaa lastaan lukemaan tai jos lapsi oppii itse, niin ok, mutta vielä kerran: eskari EI ole koulu. Eskari kuuluu päiväkodin alaisuuteen.
Suomenkielinen lapsi saavuttaa vastaavan lukutaidon kolmessa kuukaudessa.
Englanninkielisissä maissa harva lukee vielä 5-vuotiaana. Ihmeellisenä siellä pidetään sitä jos 6-vuotias lukee jo sujuvasti.
Mutta kyllä he molemmat vielä lapsia ovat vaikka toinen onkin jo tokalla.