Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teini voi muka tehdä salaa abortin?

Vierailija
25.01.2011 |

Johan vanhemmat huomaavat kotoa poissaolon.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä sitten on siinä enää, että

vanhemmat ovat vastuussa lapsesta kunnes tämä 18-vuotias?

vastuu on kuitenkin rajattua ja osittaista, samoin kuin vanhempien oikeudet puuttua alaikäisten lapsiensa asioihinkin.

Vierailija
62/82 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiluoja, mitkä naurut sain.. Otahan ne aivot sieltä narikasta näin tortain kunniaksi, vai veikö mies ne mukanaan töihin..?

[/quote]

Heh heh heh, tänään on kyllä keskiviikko, ei torstai, saatikka tortai. Että mites ne aivot, narikassa kenties??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalla nimellään. Eipä ollut sairaalalasku osoitettu huoltajille vaan vauvalle itselleen. Avasin sen silti ja maksoin.

Ja lasten tiliotteet tulee tänne kyllä ihan lasten nimellä. Ei huoltajien. Ja silti mä avaan ne. Ja tarkistan, että luvut on sitä mitä pitää. Mitenkä ne sen itse tekisivät? Vanhinkin kun on vasta 8...

Missä se raja sitten menee, onko siirtymä yläkouluun vai tuo maaginen 15v kun täytyy antaa postit lapselle itselleen, no sen näkee sitten.

Btw. mm kouvolan kaupunki laittoi kouluun ilmoittautumispaperit lapsen, ei vanhempien, nimellä postissa pari vuotta sitten...

eskarihakupaperit. Uskaltaisikohan niitä vilkaista, vai napsahtaakohan syyte?

Ja mites kun käytiin allergiatesteissä, niistäkin tuli tuloksia lapsen nimellä, uskaltaakohan sitä edes katsoa mille kaikelle se on allerginen? vai meneekö jo kirjesalaisuus rikki?

No, ehkä hän kertoo itse parin vuoden päästä, kun osaa lukea.

Vierailija
64/82 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen posti odottaa siistissä pinossa eteisen pöydällä päivää, jolloin muksu oppii itse avaamaan kirjeet. Hän on vasta 1-v, mutta kirjeitä on jo kertynyt: kela-kortti tuli, kun hän oli 2kk, sitten on hammashoitajakutsu ja eka synttärikortti mummolta... En todellakaan avaan, kun en halua vankilaan :o

Vierailija
65/82 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, meilläkin sai just 5-vuotias

eskarihakupaperit. Uskaltaisikohan niitä vilkaista, vai napsahtaakohan syyte?

se, onko kyseinen asia sellainen jota olet hoitanut lapsen puolesta vai onko lapsi hoitanut asiaa itse.

Jos nyt unohdetaan viisivuotiaat ja puhutaan vaikka 15-vuotiaista, niin näin se kyllä menee.

Vierailija
66/82 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten hammashoitoilmoitukset, diabetestutkimukset, veroilmoitukset, arvopaperikeskuksen ilmoitukset, sijoitustodistukset, tiliotteet jne. tulevat kaikki lasten nimillä.

kaikki ne minä tai mieheni avaan, itsestään selvä asia.

minulle ihan käsittämätön asia että lapselle voidaan tehdä abortti vanhemmille ilmoittamatta. epäilemättä näin yhetiskuntamem toimii, tämä on eräänlaista vasemmistolaista ideologiaa, kuten eräs kansanedustajammekin sanoi, että lapsi ei kuulu suvulle vaan yhteiskunta huolehtii (esim orvosta). No siitä olen eri mieltä. perheen ja suvun velvolisuus on huolehtia omistaan.

Vierailija
67/82 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin keskustelussa on tullut jo ilmi, että lääkärin salassapitovelvollisuus ei koske pikkulapsia, joiden puolesta vanhempi tekee päätökset. Kun nuori on sen ikäinen, että Suomen laki ja hoitava lääkäri katsovat hänen olevan kykenevä omaa terveyttään koskevaan päätöksentekoon, myös päätös siitä, kerrotaanko vanhemmille, on nuoren.

Asian siis arvioi ulkopuolinen, neutraali ja asiantunteva taho, mikä on vain ja ainoastaan hyvä, koska vaikka nuoren tuntevat parhaiten hän itse ja vanhemmat, kummallakin heistä on intressi väittää olevansa parempi päättäjä asian suhten riippumatta siitä, mihin nuoren rahkeet oikeasti riittävät.

Alla Suomen lain keskeisin asiaa koskeva kohta.

"7 §

Alaikäisen potilaan asema

Alaikäisen potilaan mielipide hoitotoimenpiteeseen on selvitettävä silloin, kun se on hänen ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden mahdollista. Jos alaikäinen ikänsä ja kehitystasonsa perusteella kykenee päättämään hoidostaan, häntä on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan.

Jos alaikäinen ei kykene päättämään hoidostaan, häntä on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen huoltajansa tai muun laillisen edustajansa kanssa."

Lääkäriä koskevat kaikki normaalit ilmoitusvelvollisuudet. Jos 17-vuotias on tullut raiskauksen seurauksena raskaaksi, ei tarvita vanhempaa ilmoittamaan poliisille. Jos 14-vuotiasta on käytetty hyväksi, ei tarvita vanhempaa viemään asiaa eteenpäin. Näissä tapaukusissa voi jopa olla, että ulkopuoliselle ammattilaiselle on helpompi myöntää, että jotain on käynyt.

Eli: Alaikäisen oikeutta tehdä itseään koskevia päätöksiä, kuten päätös abortista ilman vanhmepia ei voi vastustaa sen nojalla, että "No miten toi mun 1/7/9/12-vuotias!?" Jos lapsi on liian nuori tehdäkseen päätöksiä, vanhempi päättää ja asia arvioidaan tapauskohtaisesti.

Ja vielä: suojaikäraja kieltää yli ja alle 16-vuotiaiden välisen seksin, ei alle 16 vuotiaiden seksiä yleensä. Suojaikäraja on myös jo laissa veteen piirretty viiva, sillä samassa pykälässä mainitaan, että teko ei ole lainvastainen, jos seksin osapuolet ovat henkisesti samalla tasolla, vaikka toinen olisi alle ja toinen yli 16. Alaikäisen harrastama seksi ei ole rikos, jos hän harrastaa sitä samanikäisen tai vain hieman vanhemman nuoren kanssa.

Avaamalla kirjeitä et siis estä rikosta, vaan loukkaat sellaisen henkiön yksityisyyttä, joka on Suomen lain nojalla arvioitu riittävän kypsäksi päättämään itse, mistä kertoo vanhemmilleen. On toki toivottavaa, että lapset kertovat vanhemilleen, jos ovat aiheuttaneet tilanteen, joka on ratkaistu abortilla, mutta ei ole vanhemman oikeus saada tietää.

Vierailija
68/82 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat tulleet lapsen nimellä, mutta hänen nimensä ja osoitteensa alla lukee "Huoltajalle/Till vårdnadshavaren"

Ja näin se pitäisikin olla. Koska toisen postia ei muuten saa avata, pitäisi huoltajalle tarkoitetun postin vastaanottajatiedoissa siitä erikseen mainita myös mainita.

Vierailija
69/82 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Esim. alaikäisen alkoholinkäyttö on rikos. Paitsi poliisiasia, on mikä tahansa alaikäisen tekemä tai kohdistuva rikos myös lastensuojeluasia, mikä tarkoittaa että tapahtuneesta ilmoitetaan huoltajalle. Sitä ei tee lääkäri, vaan viranomainen jolle on annettu valtuudet siihen. Ja sitä ei taatusti tarvitse arvailla mistään sairaalalaskusta! :D

2. Potilastiedot ja hoitoa koskevat päätökset ovat aina ensisijaisesti henkilökohtaisia iästä riippumatta. Tietoja voidaan toissijaisena vaihtoehtona luovuttaa huoltajalle, edunvalvojalle tai muulle omaiselle vain perustellusti siinä tapauksessa että potilas on estynyt/kykenemätön hoitamaan asioitaan. Eli huoltaja voi avata 1-vuotiaan ajanvarauskirjeen: Vaikka joissain tapauksissa kuoressa onkin lapsen nimi, on kirje todellisuudessa osoitettu vanhemmille koska he ovat varanneet kyseisen ajan.

3. Laissa määriteltyjen perusteiden mukainen abortti ei ole rikos ja itsenäisesti lääkäriin hakeutunut potilas ei ole estynyt hoitamaan asioitaan. Lääkärin salassapitovelvollisuus koskee tällöin kohdasta 2 huolimatta myös alaikäisiä ja hänellä on lupa kertoa asiasta korkeintaankin viranomaiselle jos epäilee asiaan liittyvän kohdan 1. Tällöin kirjesalaisuuskaan ei jätä koskematta sinua vain, koska olet Äiti. Tällöin potilaalla on myös oikeus päättää terveyttään koskevista asioista siitä huolimatta että sinä, Äiti, olet Huoltaja.

4. Jos lapsesi sitten saa epäilyttävän kirjeen, miksi et voi kysyä "mikä tämä on?" vaan sinun täytyy se itse avata? Yritättekö todella antaa sala-abortin tehneelle lapsellenne vielä lisää esimerkkiä siitä, kuinka tarkoitus pyhittää keinot?

Vierailija
70/82 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pidän ongelmana sitä, että lapselle voidaan tehdä abortti vanhempien tietämättä. Olisin myös valmis muuttamaan lakia tältä osin. Kaiken kaikkiaan abortin saa tavattoman helposti Suomessa. Liitän tähän oheen yhden puheeni aborttiin liittyen.

yst. terv. Päivi

Vierailija
71/82 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän se pilleri keskeytä sitä raskautta varmasti jos siitä seksin harrastamisesta on jo monta päivää

Vierailija
72/82 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä se sitten on sairaalan kirje

muu kuin virallinen asia?

kirje on taatusti virallinen asia, mutta se on myös ihmisen henkilökohtainen asia. Ja todellakin kirjesalaisuuden suojaama asia.

On asioita joita vanhempi hoitaa ja asioita joita nuori hoitaa itse. Vanhemmalla ei ole juridista oikeutta nuoren itse hoitamia asioita kirjesalaisuutta loukkaamalla selvitellä.

Vierailija
73/82 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, annoit vinkin jolla voin pelotella tyttöäni että saan kyllä tietää abortista

aika vittumaiselta kyttääjältä.

Toivottavasti tyttäresi tajuaa olla piittaamatta mielipiteestäsi.

Vierailija
74/82 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, meitä on siis ainakin kaksi, huh. Ihan vaan sivujuonena, syödäänkö teillä keitettyjä perunoita ;) t: se toinen linnamamma

Syödään meillä keitettyjä perunoita, hyvällä ruokahalulla - eilen, tänään, huomenna. Eipä sitten ruokavalio vaihdu siellä linnassa hehe. Mites teillä ;-)

Vierailija
75/82 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
76/82 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2011 klo 07:58"]

on pakko vanhempia infota?

teini voi salata omilta vanhemiltaan raskauden tai abortinsa jos hän on 15-vuotias. 15v. saaitse pää tää sako vanhemmat tietää vai eikö

Varsinkin jos alaikäinen itse kieltää.

Vierailija
77/82 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2011 klo 10:22"]

minä tein joskus abortn ja se oli kyllä kamala kokemus. Kerroin äidilleni avoimest ,onnesi, koska hän piti minua kädestä kotona, kun kärsin aivan jumalattomista kivuista samaan aikaan kun oksensin. Veren määrästäkin olisi saanut tekojärven.

[/quote]

Entä jos äitisi olisi haukkunut sinua huoraksi ja kädestä pitämisen sijasta olisi heittänyt sinut pois kotoa saatesanoina ettei enää tarvitse huorannaamaa kotona näyttää?

Itse en ole aborttia kokenut, onneksi, mutta en olisi siitä uskaltanut kotona puhua. Muutenkin aina sanottiin, että jos maha pystyssä kotiin tulet, niin lennät ulos kuin leppäkeihäs. Tosin pelkkä seurusteluni oli vanhemmista niin iljettävää, että yksi kaunis päivä minut heitettiin ulos.

Vierailija
78/82 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotiaalle jos tulee sairaalalaskuja, ja minä huoltajana olen velvollinen ne maksamaan.

Mistä teini repii rahat johonkin poliklinikkamaksuihin.... ja jos en ihan väärin muista, niin laskut taisivat tulla huoltajan nimellä. Jolloin jos se teini yrittää pimittää minun postia, maksaakseen itse, hän onkin se rikollinen.

Vierailija
79/82 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 15:53"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2011 klo 10:22"]

minä tein joskus abortn ja se oli kyllä kamala kokemus. Kerroin äidilleni avoimest ,onnesi, koska hän piti minua kädestä kotona, kun kärsin aivan jumalattomista kivuista samaan aikaan kun oksensin. Veren määrästäkin olisi saanut tekojärven.

[/quote]

Entä jos äitisi olisi haukkunut sinua huoraksi ja kädestä pitämisen sijasta olisi heittänyt sinut pois kotoa saatesanoina ettei enää tarvitse huorannaamaa kotona näyttää?

Itse en ole aborttia kokenut, onneksi, mutta en olisi siitä uskaltanut kotona puhua. Muutenkin aina sanottiin, että jos maha pystyssä kotiin tulet, niin lennät ulos kuin leppäkeihäs. Tosin pelkkä seurusteluni oli vanhemmista niin iljettävää, että yksi kaunis päivä minut heitettiin ulos.

[/quote]

Kuulostaapa kurjalta. Olivatko vanhempasi vahvasti uskonnollisia vai muuten vaan hieman "erikoisia"? 

Mummoni heitti tällaisen viime viikolla: "Rohkenen nyt kysyä että elättekö te sen poikaystäväsi kanssa niin kuin avioliitossa eletään? Se on nimittäin syntiä se." Olen täysi-ikäinen ja olemme seurustelleet pari vuotta. Mummo on muuten ihana, mutta välillä kiristelee kun ennustetaan tuomiopäivää ja Jeesuksen tulemista sun muuta. Tämä kommentti oli nyt kyllä ihan ohis. Luin ketjun mielenkiinnosta läpi ja vasta makustelen asiaa ja muodostelen mielipidettäni :D teki mieli vain kommentoida jotakin

Vierailija
80/82 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin tein. 16v. asuin n. 400km päässä vanhemmista muutenkin. Siitä on jo yli 20 vuotta eikä äiti tiedä vieläkään, enkä koskaan aio kertoakaan. Yksityisasia.