Miten teini voi muka tehdä salaa abortin?
Johan vanhemmat huomaavat kotoa poissaolon.
Kommentit (82)
Laskun saa onneksi usein myös pyytämällä mukaan, joten gestapovanhempien lapsetkin voivat yksityisyytensä säilyttää ja pitää asian omana tietonaan halutessaan.
curlingille, jos joutuu 13-vuotiaan aborttiin ilman äitinsä tukea.
Minä olisin aikoinani äidiltäni tukea saanut, en tosin 13-vuotiaana, koska silloin vielä leikin barbeilla. Toivottavasti osaan tukea omaa lastani yhtä hyvin kuin hän aikoinaan tuki.
Ei tarvinnut lähteä gestapo -asenteisiin... Olen pahoillani, että teidän perheessä täytyy.
Laskun saa onneksi usein myös pyytämällä mukaan, joten gestapovanhempien lapsetkin voivat yksityisyytensä säilyttää ja pitää asian omana tietonaan halutessaan.
curlingille, jos joutuu 13-vuotiaan aborttiin ilman äitinsä tukea.
Minä olisin aikoinani äidiltäni tukea saanut, en tosin 13-vuotiaana, koska silloin vielä leikin barbeilla. Toivottavasti osaan tukea omaa lastani yhtä hyvin kuin hän aikoinaan tuki.
Ei tarvinnut lähteä gestapo -asenteisiin... Olen pahoillani, että teidän perheessä täytyy.
Mistä repaisit sen, että minun lapseni joutuisi tekemään abortin 13-vuotiaana? Klassista olkiukkojen rakentelua. Jos huomasit, viestissäni luki "voivat yksityisyytensä säilyttää ja pitää asian omana tietonaan halutessaan", ymmärrätkö lukemasi?
Jos lapseni abortin joskus joutuisi tekemään, toivon tietenkin että hän siitä minulle kertoisi (ja miksi ei kertoisi jos luottamus ja yhteys ovat kunnossa), mutta jos ei kertoisi, sitten ei kertoisi enkä siitä saisi tietää.
on pakko vanhempia infota?
Varsinkin jos alaikäinen itse kieltää.
lapsestaan, jos ei tiedä että se sama lapsi on just käynyt teettämässä abortin!!! Ei niin, että olisi ajankohtaista, mutta periaatteessa. Ja joo, pliis, älkää vastatko, että olis pitänyt estää ja kasvattaa... Ihan periaatteessa kysyn, eikös alaikäisen lapsen asiat pitäisi kuulua huoltajille?
Eiköhän lapsi olisi kertonut jos haluaisi vanhempien tietävän. Onneksi lääkärit ymmärtävät tämäm, mutta suosittelevat kyllä kertomaan.
vaikka 12-vuotiaalle saa tehdä abortin vanhempien tietämättä? Herran jestas mitä pölöjiä täällä! Ja ei, omat tytöt on vielä pieniä eli aihe ei ole läheinen. Kauhistuttaa silti. Mitä jos on vaikka hyväksikäyttöä ja tyttö tullut raskaaksi ja haluaa abortin. Sama peli jatkuisi eikä edes silloin tulisi ilmi.
Ehkä vähän eri asia joku hyväksikäyttöepäily, Suomessa on tunnetusti suojaikäraja jo lainkin puitteissa.
on pakko vanhempia infota?
Varsinkin jos alaikäinen itse kieltää.
lapsestaan, jos ei tiedä että se sama lapsi on just käynyt teettämässä abortin!!! Ei niin, että olisi ajankohtaista, mutta periaatteessa. Ja joo, pliis, älkää vastatko, että olis pitänyt estää ja kasvattaa... Ihan periaatteessa kysyn, eikös alaikäisen lapsen asiat pitäisi kuulua huoltajille?
Eiköhän lapsi olisi kertonut jos haluaisi vanhempien tietävän. Onneksi lääkärit ymmärtävät tämäm, mutta suosittelevat kyllä kertomaan.
vaikka 12-vuotiaalle saa tehdä abortin vanhempien tietämättä? Herran jestas mitä pölöjiä täällä! Ja ei, omat tytöt on vielä pieniä eli aihe ei ole läheinen. Kauhistuttaa silti. Mitä jos on vaikka hyväksikäyttöä ja tyttö tullut raskaaksi ja haluaa abortin. Sama peli jatkuisi eikä edes silloin tulisi ilmi.
Ehkä vähän eri asia joku hyväksikäyttöepäily, Suomessa on tunnetusti suojaikäraja jo lainkin puitteissa.
Onhan näitä tapauksia, hyvänen aika.
1-vuotiaana on kirje jätettävä odottamaan että lapsi itse sen voi aukaista?????? Voi hyvänen aika sentään.
Ja salassapitovelvollisuuden takia sinä et saa mennä yksi tai seitsemän vuotiaan kanssa lääkäriin vaan tämän on itse se tehtävä. VOI TAIVAS, että joku on YKSINKERTAINEN!!!
Kuukautiset voivat alkaa 9-vuotiaana ja silloin voi tulla myös raskaaksi. Eli 9-vuotiaan pitäisi yksin voida mennä lääkäriin raskaudenkeskeytykseen eikä vanhemmat saisi tietää mitään. Oujee, hyvä laki!
Kuukautiset voivat alkaa 9-vuotiaana ja silloin voi tulla myös raskaaksi. Eli 9-vuotiaan pitäisi yksin voida mennä lääkäriin raskaudenkeskeytykseen eikä vanhemmat saisi tietää mitään. Oujee, hyvä laki!
olet kuulemma gestapolainen jos puutut asiaan. Kato kirjesalaisuus on kirjesalaisuus...
olet kuulemma gestapolainen jos puutut asiaan. Kato kirjesalaisuus on kirjesalaisuus...
uusavuttomilta AV-mammoilta hävinnyt. Mietinpä vaan millaisen rangaistuksen oikeus minulle langettaisi, jos olisin sen 9-vuotiaan sairaalalaskun mennyt avaamaan ja saanut tietää abortista. Hmm. Varmaan linnatuomio.
Mietinpä vaan millaisen rangaistuksen oikeus minulle langettaisi, jos olisin sen 9-vuotiaan sairaalalaskun mennyt avaamaan ja saanut tietää abortista. Hmm. Varmaan linnatuomio.
Linnassa tavataan sitten! - Minäkin olen näitä tervejärkisiä ja sen verran rinnastan alle 16-vuotiaat ja 9-vuotiaat että minullahan se vastuu on. Vastuu on toki alkanut jo lapsen syntymästä, että eihän sitä voi tuonne teinivuosiin jättää, mutta kyllä se niin vaan menee että minun on vastuu.
Mietinpä vaan millaisen rangaistuksen oikeus minulle langettaisi, jos olisin sen 9-vuotiaan sairaalalaskun mennyt avaamaan ja saanut tietää abortista. Hmm. Varmaan linnatuomio.
Linnassa tavataan sitten! - Minäkin olen näitä tervejärkisiä ja sen verran rinnastan alle 16-vuotiaat ja 9-vuotiaat että minullahan se vastuu on. Vastuu on toki alkanut jo lapsen syntymästä, että eihän sitä voi tuonne teinivuosiin jättää, mutta kyllä se niin vaan menee että minun on
vastuu.
Hyvä, meitä on siis ainakin kaksi, huh. Ihan vaan sivujuonena, syödäänkö teillä keitettyjä perunoita ;)
t: se toinen linnamamma
itse pelästyisin sitä että olisin raskaana ja alaikäinen muta en voisi abortia tehdä vaika vanhempani käskisi . Koska katuisin sitä koko ikäni ajan että olisin joskus tehnyt abortin.
No meillä kyllä tyttö 16v itse kertoi mulle, että on raskaana. Ei sihen lähtökohtaisesti salailua liity, jos puhevälit on hyvät.Kamala ajatus , että tyttö olisi yksin joutunut käymään läpi tuon kaiken.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2011 klo 19:33"]
kotiin odottelemaan raskauskudosten ulostuloa? Itse olen ollut siinä luulossa, että synnyttäneet naiset voivat olla lääkkeellisessä keskeytyksessä kotona, jos raskaus on alussa, mutta synnyttämättömät otetaan kyllä sairaalaan kivunhoitoon ym
[/quote]
Tuo riippuu ihan sairaalasta ja sen toimintatavoista. Lääkkeellisen keskeytyksen varhaisilla viikoilla voi hyvin tehdä kotona. Eli ensimmäinen pilleri lääkärin vastaanotolla, lääkäriltä loput pillerit mukaan ja kotiin, särkylääkeresepti mukaan.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2011 klo 17:13"]
eihän se pilleri keskeytä sitä raskautta varmasti jos siitä seksin harrastamisesta on jo monta päivää
[/quote]
Nyt ei ole kyse jälkiehkäisypilleristä, vaan lääkkeellisestä keskeytyksestä johonkan lääkkeen antaa poliklinikan synnytyslääkäri.
menin kaverille yöksi ja lähdin sairaalaan sieltä.
Johan vanhemmat huomaavat kotoa poissaolon.
että itse tein abortin kun olin 16 vuotias tosin en asunut himassa silloin mutta äitille ei kerrottu asiasta mutta mieheni sitten kertoi n. vuoden parin päästä asiasta äitilleni mistä luulin että äiti olisi suuttunut. eli ei abortista tartte vanhemmille kertoa ja viestinaloittajalle vielä että itse menin aamupäivästä sairaalaan ja sitten pääsin iltapäivällä pois sieltä ja sairaalasta pitäisi laskun saada käteen kun vaan pyytää tai niin ainakin tammisaaren sairaalassa saa. että ei sitten laskun takia vanhemmat saa tietää tai sitten maksaa heti sairaalassa sen maksun.
omalla nimellään. Eipä ollut sairaalalasku osoitettu huoltajille vaan vauvalle itselleen. Avasin sen silti ja maksoin.
Ja lasten tiliotteet tulee tänne kyllä ihan lasten nimellä. Ei huoltajien. Ja silti mä avaan ne. Ja tarkistan, että luvut on sitä mitä pitää. Mitenkä ne sen itse tekisivät? Vanhinkin kun on vasta 8...
Missä se raja sitten menee, onko siirtymä yläkouluun vai tuo maaginen 15v kun täytyy antaa postit lapselle itselleen, no sen näkee sitten.
Btw. mm kouvolan kaupunki laittoi kouluun ilmoittautumispaperit lapsen, ei vanhempien, nimellä postissa pari vuotta sitten...
No mikä se sitten on sairaalan kirje
muu kuin virallinen asia?kirje on taatusti virallinen asia, mutta se on myös ihmisen henkilökohtainen asia. Ja todellakin kirjesalaisuuden suojaama asia.
On asioita joita vanhempi hoitaa ja asioita joita nuori hoitaa itse. Vanhemmalla ei ole juridista oikeutta nuoren itse hoitamia asioita kirjesalaisuutta loukkaamalla selvitellä.
lähtee taatusti ilmoitus sosiaalityöntekijälle, mitä kautta vanhemmatkin saavat asian tietoon. Jos lääkäri on sitä mieltä, että nuori osaa jo itse asioista päättää, niin vanhemmille ei kerrota. Siihen ei ole ikärajaa, vaan on lääkärin päätettävissä.
nuori saa abortin ilman että vanhemmille ilmoitetaan, vanhemmat eivät saisi aukoa lastensa kirjeitä, mutta totta, jotkut tekevät niin.
Muistan kun oma äitini aikoinaan aukoi KAIKKI kirjeet mitkä minulle tuli. Ei nyt sentään sairaalasta kuitenkaan yhtään saapunut :)
Mutta kyllä siinä meni omaan äitiin luottamus. Jos minulla oli kysyttävää, minä kysyin. Mutta kun huomasin ettei oma äitini minuun luottanut, oli se vaikea pala.