Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

millä syyllä lapsi voi vältää uinti viikon koulussa?

Vierailija
24.01.2011 |

Lapsi itkee jo viikkoa ennen kuin uinti viikko alkaa pelkää olla alasti toisten edessä ja ahdistuu ko tilanteesta. On hyvä uimaan ja käy perheen kanssa uimassa. kyseessä 5 lk tyttö.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta. Ja SELVITTÄÄ SYY.!

Mahtavaa, että lapsi on sinulle uskaltanut tulla puhumaan. Jos häpeää omaa vartaloaan, tarvisi paremminkin kannustusta kuin sitä, että saa jäädä pois, tulee ehkä olo, että jos minä sittenkin olen niin ruma..

T: arpia täynnä oleva, joka häpesi ja pelkäsi jokaista liikuntatuntia koska piti riisuutua ja vaihtaa vaatteet/käydä suihkussa..

Vierailija
62/91 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei halua mennä luokan kanssa uimaan ja ahdistuu ajatuksesta toden teolla.

Käy kuitenkin uimakoulussa joka viikko, joten ongelma ei ole itse uiminen.

Onneksi uintipäiviä ei ole ollut kuin muutama. On ollut poissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat opelle poissaololuvan ja laitat syyksi, että tytöllä on juuri nyt kuukautiset. Eikös se nyt ole ihan helppoa. Kyllä menkat voi viikon kestää kipuineen ja vuotoineen.

Jos teillä luottamukselliset välit open kanssa, voit myös jutella asiasta nyt tai myöhemmin open kanssa. Ensiapuna kuitenkin lupaat tytölle, että tietenkin kirjoitat poissaololuvan.

Menkat ei estä uimista. Se ei todellakaan ole mikään syy olla pois uinnista

Vierailija
64/91 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoittaa lapsen osaavan uida ja uimaopetus toteutetaan teidän tyttärellenne kouluajan ulkopuolella. Niitä uimaseurojen kurssejakin on, joista saa ihan todistuksen kandin, maisterin tai vaikka primus maisterin taidoista.

Opettaja arvostelee vain tehdyt asiat ei väitetyt asiat. Yksi osa liikunnan numerosta tulee tekemisestä. Se huononee jos ei suostu uimaan. Oikeastaan pitäisi tulla hylätty koska ei suostu uimaan

Vierailija
65/91 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo asia vaikea käsittää,että jokaisella on oikeus valita mitä osaa itsestään esittelee millonkin ja miten ! ? Siksi koulussa ei pakko uintia saa olla ! ! Eikä muuten ookkaan,kukaan ei voi vanhempiakaan pakottaa uimahalleihin jos hekään ei itseään sen enempää halua esitellä yleisesti !

On uskontoja sun muitakin,jotka voivat valita,niin miksi se ettei tahdo esittää itseään alasti tai vähis pukeis muille voi koulussa uinnista olla pois ja tehdä jotain muuta liikunnallista ?

Monikaan uimataitoa ei koulussa ole oppinut,vaan oppi tullut muualta,miksi siis nöyryyttää niitä jotka tuntee siitä ahdistusta ? Lakikinhan jo tuon pitäisi kieltää,jos järkeviä ollaan ! ! Tuo ei muuten ole itsetunnosta kiinni aina,kun yläluokista kyse,heillä kun jo oma mieli alkaa vaikuttaa,miettikää tuotakin puolta.

Tuohon täytyisi olla siis jo oikeus yläasteella ainakin eli valintaan MITÄ JA MITEN PALJON TAHDON NÄYTTÄÄ TAI PIILOTTAA ! MYÖS LAPSILLA/NUORILLAKIN ON SAMA OIKEUS KUIN AIKUISILLA JA PITÄÄ OLLA !

Pakotettu ei ainakaan intoa lisää,se nyt on tutkittu juttu,niin mitä koulut tästä hyötyvät tai lapset jotka joutuvat siihen pakosta.

PAKKOUINITIAKO SUOMESSA !

Eikä lapsissanne vikaa uivissa tai uimattomissa,ihmisiä vain on monenlaista ja luonnetta,se vain täytyy hyväksyä.

Tämä kun on monien ongelmana,mitä tutkinut tässä,että nyt sitä uudistusta tähänkin jo tarvitaan.

Ui ne jotka pystyy,tahtoo ja kykenee esittäytymään yleisesti,niin saavat rauhan ne jotka eivät sitä halua !

Uimataito on hyvä olla olemassa,mutta ei noin,kun sen voi oppia muutenkin.

Ei voi arvostella jotain mitä ei ole tehnyt. Jos ei kehtaa mennä uimaan niin oma vika kun ei saa numeroa.

Koulun idea on opettaa asioita mitä tarvitaan aikuisena. Aikuinen tasapainoinen ihminen ei voi pelätä uimaan menemistä kenen tahansa kanssa.

Vierailija
66/91 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä voi olla todella herkkä näissä asioissa ja viimeinen mitä kannattaa tehdä on pakottaa.

Yrittäisin kyllä ottaa selvää, miksi juuri koululuokan edessä alastomuus on niin vaikeaa, onko takana esim kiusaamista? Vapaa-ajallahan uiminen onnistuu.

Itselläni (olen siis mies) murrosikä oli jonkun verran myöhässä muihin nähden ja en kehdannut tästä syystä mennä alastomana saunaan ja uimaan. Ratkaisu oli yksinkertainen, sanoin vain jyrkästi EI, en mennyt. Opettajan keinot saada oppilasta väkisin altaaseen on rajoitetut ja nykypäivänä olemattomat. Tokihan tämä nuija selityksistä huolimatta "rankaisi" antamalla liikunnasta vitosia ja kutosia, mutta ei ihan hirveästi ole minun elämääni vaikuttanut :-)

Nämä lukihäiriöiset mustavalkoiset av-mammapösilöt jotka huutelevat valehtelusta tai liikunnan välttelemisestä jättäisin ihan omaan arvoonsa, ei ole näppäimistön kuluttamisen arvoisia.

Jos ei osallistu jokaiseen asiaan liikunnassa niin ei edes pitäisi päästä luokalta.

Juuri tuollaisesta syystä tämä yhteiskunta on niin päin persettä. Annetaan periksi ja silitellään ihmisten päätä jotka ovat saamattomia ja huomionkipeitä.

Vanhempanan häpeäisin silmät päästä tuollaista lasta.

Vierailija
67/91 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse mennä pomosi ja työkavereittesi kanssa alasti saunaan?

Olen mennytkin. Mikä ongelma se on? Olen mennyt työpaikkani sekasaunaankin alasti. Ei se ole mitenkään iso juttu. Kun lopettaa sen valittamisen ja vaan menee.

Vierailija
68/91 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle piäisi tuossa vaiheessa antaa rauha tulla sinuiksi kroppansa kanssa.

Tyttö on herkässä vaiheessa, eikä asiaa varmasti auta se, jos hänet pakotetaan uimahalliin. Olen itse ollut juurikin kuvatunkaltainen aikaisin kehittynyt lapsi eikä se ollut mitään herkkua silloin. Ymmärrän siis sen ahhdistuksen, mikä tällaiseen voi liittyä. Antaisin varmasti oman lapseni noilla perusteilla jäädä pois uinnista, mutta toisaalta pyrkisin kyllä auttamaan tyttöä keskustelemalla asiasta, jotta se ei jäisi vuosikausiksi kummittelemaan.

Itse olen saanut traumastani niskaotteen vasta reilusti yli kolmekymppisenä, vaikka edelleenkin vierastan saunailtoja ja jopa uimarantoja. Lasten kanssa on kuitenkin pakko vääntäytyä uimahalliin silloin tällöin.

Hänet pitää sinne pakottaa. Hänelle pitää opettaa että joskus pitää tehdä asioita mitä ei missään olosuhteissa haluaisi.

Hänen pitää myös vain opetella hyväksymään kroppansa.

Koko ongelma johtuu siitä että hänelle on alunperinkään annettu periksi. On sairasta jos aikuinen ihminen ei voi mennä saunaan muiden ihmisten kanssa. Vaikka olisi toista sukupuoltakin. Ihminen jolla on sellainen itsetunto on täysin hyödytön tälle yhteiskunnalle. Sellaisen ei koskaan pitäisi saada lapsia. Se vain opettaa sen lapsilleenkin

Vierailija
69/91 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos antaa ihmisen mennä uimaan sitten kun se itsestä hyvältä tuntuu, ja jos ei tunnu ikinä, niin sitten ei mene ikinä uimaan. So what?

Mitäpä jos aina kaikissa elämässä vastaan tulevissa tilanteissa toimitaan ainoastaan sillä asenteella mikä tuntuu 1 minuutin tähtäimellä itselle helpoimmalta?

Vierailija
70/91 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei kestä kloorivettä.

meidän tytöllä on ja lääkäri kieltänyt uimisen kokonaan

Vierailija
71/91 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lääkäri on kieltänyt uimasta uimahallivedessä. Suurin osa kaikista ihosairauksista kuuluu niihin joille kemikaalivesi ei käy joten voit valita vapaasti.

Vierailija
72/91 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joillekin se on uinti jota vältellään, joillekin joku muu. Harvassa on kuule ne jotka haastaa itsensä sille perkeleen "epämukavuusalueelle" kerta kerran jälkeen.

Mitäpä jos antaa ihmisen mennä uimaan sitten kun se itsestä hyvältä tuntuu, ja jos ei tunnu ikinä, niin sitten ei mene ikinä uimaan. So what?

Mitäpä jos aina kaikissa elämässä vastaan tulevissa tilanteissa toimitaan ainoastaan sillä asenteella mikä tuntuu 1 minuutin tähtäimellä itselle helpoimmalta?

Vierailija
73/91 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottaminen ei ainakaan auta mitään, luultavasti pahentaa vaan lapsen oloa kenties paniikkiin ja ikuisiin traumoihin saakka.

Moni aikuinenkaan tuskin haluaisi olla pakotettu olemaan alasti työkavereidensa kanssa.

Täytyy muistaa, että vaikka meillä on oppivelvollisuus niin se ei syö pois itsemääräämisoikeutta. Minusta lapselle on arvokas opetus myös se, että kukaan ei saa pakottaa häntä alastomaksi eikä pakottaa häpäisemään itseään muiden tai omissa silmissä.

Jos olisin tuo lapsi, voin kuvitella kuinka helpottunut olisin jos vanhempi lupaisi pelastaa joutumasta alastomaksi luokkakavereiden keskellä, itkisin varmaan helpotuksesta kun ei tarvitse sellaista enää pelätä ja jännittää.

Keskustelkaa opettajan kanssa jos tyttö voisi korvata uinnit jotenkin, jos ahdistus liittyy vain luokkalaisten kesken alasti olemiseen niin olisiko joku uimakoulu mahdollinen mistä saisi todistuksen, tai voisiko joku uimahallin valvoja kirjoittaa tytölle todistuksen kun tämä ui tietyt matkat tms jos voisitte perheen kesken mennä uimaan?

Vierailija
74/91 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo asia vaikea käsittää,että jokaisella on oikeus valita mitä osaa itsestään esittelee millonkin ja miten ! ? Siksi koulussa ei pakko uintia saa olla ! ! Eikä muuten ookkaan,kukaan ei voi vanhempiakaan pakottaa uimahalleihin jos hekään ei itseään sen enempää halua esitellä yleisesti !

On uskontoja sun muitakin,jotka voivat valita,niin miksi se ettei tahdo esittää itseään alasti tai vähis pukeis muille voi koulussa uinnista olla pois ja tehdä jotain muuta liikunnallista ?

Monikaan uimataitoa ei koulussa ole oppinut,vaan oppi tullut muualta,miksi siis nöyryyttää niitä jotka tuntee siitä ahdistusta ? Lakikinhan jo tuon pitäisi kieltää,jos järkeviä ollaan ! ! Tuo ei muuten ole itsetunnosta kiinni aina,kun yläluokista kyse,heillä kun jo oma mieli alkaa vaikuttaa,miettikää tuotakin puolta.

Tuohon täytyisi olla siis jo oikeus yläasteella ainakin eli valintaan MITÄ JA MITEN PALJON TAHDON NÄYTTÄÄ TAI PIILOTTAA ! MYÖS LAPSILLA/NUORILLAKIN ON SAMA OIKEUS KUIN AIKUISILLA JA PITÄÄ OLLA !

Pakotettu ei ainakaan intoa lisää,se nyt on tutkittu juttu,niin mitä koulut tästä hyötyvät tai lapset jotka joutuvat siihen pakosta.

PAKKOUINITIAKO SUOMESSA !

Eikä lapsissanne vikaa uivissa tai uimattomissa,ihmisiä vain on monenlaista ja luonnetta,se vain täytyy hyväksyä.

Tämä kun on monien ongelmana,mitä tutkinut tässä,että nyt sitä uudistusta tähänkin jo tarvitaan.

Ui ne jotka pystyy,tahtoo ja kykenee esittäytymään yleisesti,niin saavat rauhan ne jotka eivät sitä halua !

Uimataito on hyvä olla olemassa,mutta ei noin,kun sen voi oppia muutenkin.

Vierailija
75/91 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi se poraa, kun täytyisi pitää luokan edessä esitelmä. Sen jälkeen se ei halua mennä biologian tunnille, kun siellä pitää leikellä kuollutta kalaa.

Meillä oli koulukeskuksessa uimahalli, ja me kävimme ekaluokasta lukion kolmanteen joka toinen viikko uimassa. Siinä ei paljon tekosyyt auttaneet, mentävä oli. Ei siellä suihkussa kukaan toisiaan pällistellyt, kaikki häpeilivät omia muotojaan.

Pyydä opettajalta, että lapsesi saa mennä vaihtokoppiin vaihtamaan uimapuvun päälle (kai teidänkin uimahallissa on erikseen niitä koppeja eikä pelkästään kaappi+penkki?). Tai pyydä, että lapsesi saa mennä jo hiukan etukäteen/jälkikäteen uimaan, jotta saa olla rauhassa suihkuosastolla.

Älä opeta lapsellesi vaikeuden asioiden välttelyä. Jos hänellä kerran on kavereita eikä kiusaamisesta tai uimataidottomuudesta ole kysymys, ei ole mitään syytä olla menemättä uimaan.

Vierailija
76/91 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaanpä tähän tekstiä Valtakunnallisesta liikunnan opetussuunnitelmasta vuosiluokilla 5-9:

"Vuosiluokkien 5–9 liikunnanopetuksessa tulee ottaa huomioon tässä kehitysvaiheessa

korostuvat sukupuolten erilaiset tarpeet sekä oppilaiden kasvun ja kehityksen erot. Monipuolisen

liikunnanopetuksen avulla tuetaan oppilaan hyvinvointia, kasvua itsenäisyyteen

ja yhteisöllisyyteen sekä luodaan valmiuksia omaehtoiseen liikunnan harrastamiseen.

Opetuksessa annetaan mahdollisuuksia liikunnallisiin elämyksiin ja tuetaan oppilaan

itsensä ilmaisua."

Ja:

"Tavoitteet; mm.

kehittää uimataitoaan ja opettelee vedestä pelastamisen taitoja

• oppii toimimaan turvallisesti ja asianmukaisesti liikuntatilanteissa

• oppii toimimaan itsenäisesti ja ryhmässä

• opettelee hyväksymään itsensä ja suvaitsemaan erilaisuutta"

Paljon muutakin hyvää tekstiä, tutustukaa itse lisää...

Itse opena lähden siitä, että minuun saa ja pitää ottaa yhteyttä tällaisissa asioissa -kasvatus on yhteispeliä, ei juonimista open selän takana.

Tapaan jutella tällaisista asioista aina koko luokan kanssa, tarvittaessa tietysti kahden keskenkin.Ja myös vanhempien kanssa. Haastaviakin tapauksia on ollut, mutta pakotettu ketään ei ole. Silti veteen asti on päästy.

Olisittepa olleet kärpäsenä katossa viime uintireissulla, kun iso oppilas tuli ekaa kertaa itsenäisesti normi pukuhuoneesta halliin -niin että muu ryhmä oli mennyt jo vähän hänen edellään...Lapsi loisti yhtä hymyä -hän voitti itsensä!Se kai pitäisi tavoite olla...

Ja joo, turha tulla sanomaan että vain open näkökanta. Itsellänikin on lapsia:) Yhdellä lapsellani on jopa sukuelimissä vamma, jota on operoitu monta kertaa...

Olemme läpikäyneet asian moneen kertaan ja meillä on aina lapsella tarrakietaisupyyhe mukana, jos arastuttaa...Olen myös opettanut lapselleni, kuinka toimia, jos joku möläyttää jotain -lapseni RAKASTAA kaikesta huolimatta uintia:)))

Vierailija
77/91 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin kuin meillä toisin päin.

Äitiäni aikoinaan oli siunattu kauniilla kropalla ja hän totesikin joskus että voisi elää aina alasti. Minä sain saman itsetunnon kroppaani kohtaan vaikka se ei samanlainen missinkroppa ollutkaan.

Teini-ikäinen, 18v, tyttäreni oli lähdössä uuden vuoden juhlintaan ja totesi eteisessä että nämä rintsikat on paskat, veti paidan pois ja vaihtoi rintsikat peilin edessä, vaikka poikakaverin ystävä juuri tuli ovolesta, tyttö sanoi, vain hae keittiöstä juotavaa jos on jano. Kaikki tämä vaikka rinnat oli paljaana.

Vierailija
78/91 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin miehen pojalla, joka on nyt kuudennella luokalla, oli sama tilanne. Uiminen ja muutoinkin liikunta skipattiin, kun suihkussa piti käydä ja näyttäytyä alasti luokkatovereiden kanssa. Syynä oli häpeä omaan kehoonsa ja kiusaamisen pelko (edellisessä koulussa kiusattiin).

MONTA KERTAA pojan isä ja äiti taputtelivat vain päästä, että ei tarvitse mennä. Mun äiti sitten puhui tämän miehen ympäri, joka sitten lopulta pakotti pojan uimaan, eikä suostunut keksimään mitään tekosyitä opettajalle, että miksi ei voinut mennä. Se oli kerrasta poikki. Nyt menee uimaan ja liikuntaan ihan mielellään, eikä pyydä tekosyitä opelle esitettäväksi. Huomasi, että ei siellä kukaan kiusaakaan.

Vierailija
79/91 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin toinen ope. Ei mitään valehtelua vaan yhteys opeen. Mä ainakin ymmärtäisin enkä pakottais. Yhdessä mietittäis, kuinka edetään. Varmaan kaikki muutkin opet tekis jotakuinkin samoin.

Opet on ihan normaaleja ihmisiä, joilla on usein omia lapsia ja kasvatusongelmia. Turhaan te väsäätte mitään valhelappuja meikäläisille :D

Jos tyttö ei voita pelkoaan, hän ei voita eikä maailma siihen kaadu. Jos hän osaa uida, kaikki on kunnossa. Kyllä keinot keksitään!

Vierailija
80/91 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä sain siitä kommentteja ja merkitseviä katseita. Mulle oli myös kauhistus näyttäytyä uimapuvussa luokan poikien edessä. Pahinta aikaa oli silloin kun olin 13-14 v. ja silloin valehtelin itse kuukautisista ja vatsavaivoista ym. että vältin uimisen. Ripari oli myös ihan tuskaa saunomisineen.

Ja ihan normaali ihminen minusta on sittemmin tullut. Parinkympin jälkeen olen ollut todella aktiivinen uimahallin käyttäjä, pidän uimisesta ja olen hyvä siinä. Enää minua ei haittaa vaikka koko uimahalli katsoisi rskausarpiani tai muutamia ylimääräisiä kilojani. Lasten kanssa käytiin viimeksi eilen uimassa.

Ei se, että välttää jotain asiaa pahimman herkkyyskauden aikana aiheuta väistämättä sitä että välttelee samaa asiaa koko ikänsä tai että ihmisestä tulee muuten vastuunpakoilija.

Tuolla aiemmin oli hyvä kysymys että kuinka moni haluaisi saunoa työkavereiden kanssa tai käydä uimahallissa miespuolisen kollegan kanssa? kehittyvälle kehostaan epävarmalle nuorelle tämä on vielä paljon paljon vaikeampaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi