millä syyllä lapsi voi vältää uinti viikon koulussa?
Lapsi itkee jo viikkoa ennen kuin uinti viikko alkaa pelkää olla alasti toisten edessä ja ahdistuu ko tilanteesta. On hyvä uimaan ja käy perheen kanssa uimassa. kyseessä 5 lk tyttö.
Kommentit (91)
Ei miettiä syitä miksi ei mennä. Sama välttely jatkuu jos nyt annat periksi.
Melkein jo curlingia
puhuisin ensin tytön kanssa avoimesti hänen pelostaan ja siitä, mitä hän pelkää tapahtuvan, jos sen hetken onkin alasti luokkalaistensa kesken. Korostaisin sitä, että muutkin ovat alasti ja heitä jännittää varmasti yhtä paljon. Pohjimmiltaanhan tuollainen muodoista kiusaaminen johtuu siitä, että muut ovat lähinnä kateellisia.
Jos meneminen tuntuu ihan kamalalta ajatuksenakin, juttelisin myös opettajan kanssa asiasta, mutta en pakottaisi tyttöä reissuun, kun muuten uimataito on hallussa. Kyllä sinne uimahalliin varmasti rohkaistuu viimeistään parin vuoden kuluttua, kun kaveritkin alkavat aikuistua.
Todellakin on täysin normaalia että tuon ikäinen fyysisesti kehittynyt lapsi ahdistuu kun joutuu olemaan alasti samanikäisten "kehittymättömien" kanssa.
Lapselle piäisi tuossa vaiheessa antaa rauha tulla sinuiksi kroppansa kanssa. En usko että välttely jatkuu myöhemmin jos nyt ei pakoteta sinne uimahalliin luokkatovereidensa kanssa, påäinvastoin, pakottamisesta voi seurata trauma!
vai pipdätkö pyyhettä ja lapsi siellä piilossa vaihtaa uikakrit ja jättää pesut tekemättä?
Onko lapsi lihava, eritahtiink ehittynyt vai miksi ahdistuu?
Onko teillä kotona kovin kielteinen asenne alastomuuteen?
Tuo ikäisen pitää osata jo jäsentää ajatuksiaan ja päästä yli tuollaisesta. Vai halatko opettaa hänelle, että voi piiloutua aina kun joku asia ahdistaa tai pelottaa?
Nyt lapsen kanssa kunnon keskustelut aiheesta kotona ja kunnon rohkaisu asiaan.
missä lukee, että äiti ja isä antavat vapautuksen uinnista sillä lapsella on kuukautiset.
Seuraavalla kerralla laittaisin että on korvatulehdus.
Sitä seuraavalla kerralla nielurisat on juuri leikattu.
Keksisin joka kerraksi uuden syyn kunnes lapsi on sitä mieltä, että kehtaa mennä uimaan. Ehkä häntä hävettä kehittyvä vartalo. Ehkä se ei ole niin kehittynyt vielä kuin muilla tai hän on kehittyneempi ja nolottaa. Ymmärrän täysin tyttöä, kärsin itse ihan samasta esiteininä mutta en kehdannut sanoa kellekään.
Eli tekisin mitä vain lapseni puolesta, kirjoittaisin jopa huijauslappuja!
kun opettajalle asian voi kertoa niin kuin se on ja kavereille ei tarvitse selitellä mitään. Jos joku alkaa jotain tivata, voi vedota siihen, että tyttö osaa jo uida. Noiden uimahallikäyntien tarkoitushan on nimenomaan vahvistaa ja opettaa uimataitoa. Ei sinne tarvitse nolattavaksi mennä.
Tuossa iässä seuraukset voivat olla pitkäaikaiset ja vakavat. Mieluummin kirjoittaisin poissaololapun kuin maksaisin psykologimaksuja tulevaisuudessa. En todellakaan halauaisi, että ilkeät sanat ja kommentit veisivät lapseni itsetunnon ehkä lopullisesti. Se ei ole curlinkia, että suojelee lapsensa psyyksettä.
pimppiä sanottu etupyllyksi häveliäisyyssyistä?
Mä olin silloin ala-asteella se ensimmäinen luokkani tytöistä jolle kasvoi esim.häpykarvat. Arvaa vaan kiusattiinko? Rinnakkaisluokalla oli yhdellä tytöllä ikäisekseen todella isot rinnat. Arvaa kiusattiinko sitäkin? Kiusaaminen ja vittuilu loppui vasta sitten kun muillekin rupesi murrosiän merkkejä tulemaan enkä ollut sitten enää ainut. Ja juu...kyllä muuten ahdisti uimahalli ja koululiikuntatunnin jälkeinen suihkupakko! Pistä vaan tytöllesi vapautuslappu mukaan, äläkä pakota sitä sinne!
Kirjoitat opelle poissaololuvan ja laitat syyksi, että tytöllä on juuri nyt kuukautiset. Eikös se nyt ole ihan helppoa. Kyllä menkat voi viikon kestää kipuineen ja vuotoineen.
Jos teillä luottamukselliset välit open kanssa, voit myös jutella asiasta nyt tai myöhemmin open kanssa. Ensiapuna kuitenkin lupaat tytölle, että tietenkin kirjoitat poissaololuvan.
Kuukautiset eivät kuulemma ole mikään syy olla poissa koulun uimatunneilta. Näin ainakin mulle sanottiin aikoinaan. Opettajan mielestä piti käyttää tampoonia, jos kuukautiset osuvat uintiviikoille.
Valehtelemaan en lähtisi, koska siitä voi tulla ikäviä seurauksia, mutta puhuisin asiasta/ongelmasta muuten opettajan kanssa.
suoriteta vielä koululaisuintimerkkejä?
Kiusataanko sitten vähemmän, jos jää pois?
Jos jää pois ja kanalauma arvaa syyn niin saako olla rauhassa?
ensin tytön kanssa ja selvitä todellinen syy. Joka on luultavasti just se että jos on kehittyneempi kuin muut niin saa liikaa huomiota tai jopa kiusaamista osakseen. Sitten kertoisin myös opettajalle tämän todellisen syyn. En lähtisi salailu tai valehtelu linjalle koska tytölle voi tulla sellainen olo että hänellä on oikeasti jotain hävettävää omassa itsessään. Mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Se on jännä juttu että ala-asteelle kiusataan jos on kehittynyt ja yläasteella taas jos ei ole.. Missäköhän välissä sitä sitten oikeasti pitäisi kasvaa.
Kuukautiset eivät kuulemma ole mikään syy olla poissa koulun uimatunneilta. Näin ainakin mulle sanottiin aikoinaan. Opettajan mielestä piti käyttää tampoonia, jos kuukautiset osuvat uintiviikoille.
eipä tulis mieleenkään pakottaa teiniä tampoonin käyttöön!!
Annan tyttäreni itse päättää vaiko ei eläköön länsimainen vapaus=) Tai sitten käännymme esim islamin uskoon heillehän on täysin sallittua ja hyväksyttävää uskonnon nimissä tehdä kaikkea valtavirrasta poikkeavaa.
sekä tytön, että pojan kanssa. Kyllä se hätä oli ihan todellinen. En muista enää, mitä syitä laitoin uimattomuuteen, mutta en voinut lasta pakottaa asiaan, joka ahdisti viikkoja etukäteen ihan hirveästi. Mutta en siis pakottaisi. Pakottamalla on muutenkin, nimenomaan liikunnan iloa saatu pilattua ainakin minun ikäluokaltani (yli 40 v.).
Se että toisten käsitykset ja mielipiteet saavat jonkun pelkäämään rajoittaa elämää. Mitä kun seuraavalla kerralla tulee joku muu asia esiin esim. koulussa, niin voiko lapsi jättää menemättä kouluun? Aika ikävä toteuttaa elämäänsä toisten reaktioiden mukaan.
Lasta voisi kuunnella ja miettiä yhdessä miten toimia. Näin lyhyessä ajassa voi olla vaikea saada lapsi tuntemaan kroppansa olevan hyvä. Mutta tuntuisi että juuri sen hyväksyminen ja sen kokeminen että omana itsenään on riittävän hyvä, olisi tärkeää. Oli se ominaisuus sitten mikä tahansa (ruumiillinen tai henkinen).
En oikeasti voi ymmärtää miten hyväksytään että alastomuus uimahallissa saa olla este, jolle ei tarvitse/kannata tehdä mitään. Ehkä sitä estettä ei poisteta yhdessä yössä, mutta kannattaisi kyllä yrittää.
Meissä ihmisissä on lihavia, laihoja, pienirintaisia, isorintaisia, hörökorvaisia, änkyttäviä yms. kaikenlaisia ihmisiä. Eikö olisi tavoiteltavaa että itse hyväksyisimme itsemme sellaisina kun olemme ja se että hyväksyisimme vielä muut sellaisina kuin he ovat.
ja siitä ahdistus vaan lisääntyi - ei suinkaan vähentynyt.
Itse antaisin omalla kokemuksella tytön olla pois uinnista. Mieluummin opetan lapsen kunnioittamaan itseään kuin dumppaamaan kaikki tunteensa ja pelkonsa saatika mitätöimällä niitä.
ja siitä ahdistus vaan lisääntyi - ei suinkaan vähentynyt. Itse antaisin omalla kokemuksella tytön olla pois uinnista. Mieluummin opetan lapsen kunnioittamaan itseään kuin dumppaamaan kaikki tunteensa ja pelkonsa saatika mitätöimällä niitä.
Mietin mihin sinun äitisi pakotti sinut? Pakottiko kouluunkin ja ahdistuit siitä?
on normaali elämä sitten vaikeata, voi hyvänen aika sentään.
Valehtelullahan tästä tosiaan päästäänkin...
Tyttö uimaan ja sillä hyvä. Ostakaa hänelle vaikka peittävämpi uimapuku jonka saa itse valita mutta moista pelleilyä ym. ahdistushöpinää ei kuunnella.
En ole ikinä tykänny olla josssain akkaporukassa alasti. Muistan, että mulle oli kauhistus viidennen luokan uintireissu. Kävin kyllä, mutta se oli ihan kamalaa. Pelkäsin sitä etukäteen.
Toisille ei vaan alastomuus ole mitenkään luonnollista ja joillekin se on.
Nyt olen 39 ja en mene naisporukoiden saunailtoihin. Kotonakin saan saunoa yksin :) kun olen neljän pojan äiti. Mikä onnellinen sattuma!!