Mitä liikkuu (muuta kuin tyhjää+kusta) tällaisen vanhemman päässä?? *pk-tädin tilitystä*!!!
Sattuipa tässä kuluneella viikolla päivä jolloin 3-5v lasten ryhmässä jossa työskentelen, alkoi 3v lapsi itkemään ja valittamaan korvakipua.
Kipu ei ottanut laantuakseen joten hetken sitä seurailtuani päätin soittaa kys lapsen vanhemmalle, sille jonka ovat itse papereihin merkanneet ns "ensisijaiseksi hlöksi jolle soitettava jos tarvis".
Tämä kys hlö, lapsen isä, totesi että enpä pääse nyt lasta hakemaan, töissä sellainen tilanne. Ja ei, ei ole sellaisessa työssä mitä ei voisi kesken jättää jos tilanne vaatii.
Myöskään lapsen äiti ei suostunut jättämään työtään tullakseen hakemaan sairaan ja kivuliaan lapsensa pois pksta.
No sitten varahakijalle eli isovanhemmalle soittamaan, sieltä sama vastaus että enpä nyt voi tulla kun on mentävä "tyyliin shoppailemaan".
Eli loppujen lopuksi tämä sairas lapsi vietti normaalipituisen päivän pkssa, 23 lapsen ryhmässä korvaansa itkien ja 38 (nousujohdanteessa olevan) kuumeessa.
Olen 8v alalla ollut ja momenmoiseen vanhempaan törmännyt ja eräitäkin kertoja kerännyt ammatillisuuteni etten sano suoria sanoja, mutta nyt, nyt oikeasti ja kirjaimellisesti purin kieltäni veren maku suussa että en solvaissut päin näköä kun lasta tultiin lopulta 5h soiton jälk hakemaan.
Ja ei, ei ollut äiti tai isä silloinkaan vaan se isovanhempi.
**--£%/(%"¤%%#¤%% -½&%#¤¤ !!!!!!!!!!!!!!!
Kommentit (177)
todella paskoja vanhempia, jotka tekee lapsen muttei sit hoida häntä. Toisin sanoen eivät rakasta häntä. Ovat ammattinsa perään, luulevat olevansa jotakin ...
paskoja mitä paskoja, ei ne sitä ite tajua.
Todellakin surullista lukea tätä ketjua. Itse työskentelen terveysalalla yskityisellä sektorilla. Lapseni on pienessä päiväkodissa. Olen yksinhuoltaja, joskin välit lapsen isän kanssa ovat varsin toimivat.
Isommalla paikkakunnalla minulla olisi vielä "parempi" työ, tarjottu useampaia kertoja. En mene. Ex-mieheni haluaa asua samalla paikkakunnalla, vaikka hänenkin yrityksensä voisi varmasti paremmin muissa ympyröissä.
Rahaa jää sen verran että elämään pystytään ja lapselle saan tarjottua mielestäni hyvän elämän vaikkei päästä joka vuosi ulkomaille tms. Turvallisen, rakastavan. Harrastamaankin pystyy kun en itse harrasta nyt mitään mikä maksaa hyviä juoksukenkiä enempää. Sen aika on myöhemmin. Meillä on myös lemmikkieläimiä jotka eivät vie paljoa mutta antavat mahdottomasti
Jostain syystä viestini katkesi näköjään. Jospa nyt tulisi kokonaisena.
Todellakin surullista lukea tätä ketjua. Itse työskentelen terveysalalla yskityisellä sektorilla. Lapseni on pienessä päiväkodissa. Olen yksinhuoltaja, joskin välit lapsen isän kanssa ovat varsin toimivat.
Isommalla paikkakunnalla minulla olisi vielä "parempi" työ, tarjottu useampaia kertoja. En mene. Ex-mieheni haluaa asua samalla paikkakunnalla, vaikka hänenkin yrityksensä voisi varmasti paremmin muissa ympyröissä.
Rahaa jää sen verran että elämään pystytään ja lapselle saan tarjottua mielestäni hyvän elämän vaikkei päästä joka vuosi ulkomaille tms. Turvallisen, rakastavan. Harrastamaankin pystyy kun en itse harrasta nyt mitään mikä maksaa hyviä juoksukenkiä enempää. Sen aika on myöhemmin. Meillä on myös lemmikkieläimiä jotka eivät vie paljoa mutta antavat mahdottomasti.
Sekä minulle että lapsen isälle poissaolopäivät ovat palkattomia. Silti lapsi on aina haettu pois puolen tunnin sisällä soitosta. Vuorotellaan niin ettei kummankaan talous kaadu. Vaikkemme toisiamme rakasta niin joskus olemme rakastaneet ja sen tuloksesta meillä on vastuu. Ja lapsi on molemmille tärkein.
Mun tapauksessa poissaolo tarkoittaa paitsi palkattomuutta myös hoitamattomia terveysongelmista kärsiviä asiakkaita. Silti lähden vaikka asiakkaatkin ovat minulle tärkeitä henkilöitä. Onneksi etenkin iäkkäämmissä on vielä sen verran empaattisuutta että ymmärtävät asian ja suorastaan vaativat lähtemään heti. Kerran olen joutunut odotushuoneesta käännyttämään pois, mutta onneksi vain kerran. Aina toki yritetään hoitaa asiat mahdollisimman hyvin.
Pomo ei tykkää tietenkään poissaoloista mutta olkoon tykkäämättä. Teen työni hyvin ja sen tulee riittää. Jos ei riitä, etsiköön muun tekijän.
Sekava pointtini on, että ihan oikeasti monilla (ei kaikilla, ymmärrän toki) ongelmat eivät ole ihan niin suuria kuin väitetään ja on kyse vain ja ainoastaan omista valinnoista. Lapset ovat pieniä vain vähän aikaa. Miksei voida tulla sieltä omalta mukavuusalueelta pois edes siksi aikaa? Miksi aina pitää saada kaikki?
Otetaan vähän liian iso asuntolaina ja vähän liian hieno auto ja niin edelleen. Eikä mistään olla valmiita luopumaan vaan ennemmine tahkotaan enemmän töitä "kun on pakko".
Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.
Itse haluan tykätä peilikuvastani jatkossakin.
Eniten olen jarkyttynyt samasta kuin ap - etta aikuiset eivat oikeasti hae sairaita lapsiaan pois tarhasta. Tai jopa tyontavat laaketta suuhun aamulla ja vievat silti tarhaan, sairastamaan ja muita tartuttamaan.
Uskomattomalta tuntuu, etta hoitajat soittelisivat turhaan hakemaan lasta. Itse haluaisin ainakin tietaa jos lapseni olisi sairas.
Kiitos teille lto:t ja hoitajat jotka hoidatte hyvin lapsia ja soitatte vanhemmille kun lapsi ei voi hyvin tai jaksa olla tarhassa! Teette rankkaa ja arvokasta tyota. Onneksi useimmat vanhemmatkin haluavat hoitaa lapsensa hyvin ja hakevat sairaat lapsensa pois tarhasta.
Aakkos-saivartelijat ja ne jotka eivat piittaa lapsensa hadasta tai pyyhaltavat kuumemittari taskussa todistamaan etta hoitajat ovat vaarassa ja lahtevat takas toihin. Apua!!! En tiennyt etta tollasia on olemassakaan!!!
sinä, joka kutsut vanhempia paskaksi, jotka uskaltavat epäillä arviotasi. Jos siis olet lastenhoitaja.
Tai jos sinulla on lapsia, lienet joko sellainen äiti, joka synnyttää lapsia, kävelee luukulle ja tekeytyy työhön kelpaamattomaksi, jotta saat lusmuta kotona lapsikatraasi kanssa. Etpä ole malli lapsillesi. Et.
Ja lopeta tuo alatyylinen kirjoittelu.
Viestiketju
nää on näitä
Vierailija - 22.01.11 10:56 (ID 11934340)
todella paskoja vanhempia, jotka tekee lapsen muttei sit hoida häntä. Toisin sanoen eivät rakasta häntä. Ovat ammattinsa perään, luulevat olevansa jotakin ... paskoja mitä paskoja, ei ne sitä ite tajua.
että tuollaist saa lapsia, kun eivät välitä lapsesta ollenkaan!
jos on kotiäiti sekin tuomitaan. Eli tässä maassa ei mikään kelpaa jos eletään muiden ehdoilla.
Miksi kirjoitat asiasta tänne? Todella tyhmää sinulta.
Ethän edes tiedä mistä kirjoitan?
ps, en asu suomessa eli tämä ei sattunut siellä "kotomaassa".
ap
Itse olen töissä terveysasemalla. Joka päivä soittaa vanhempia, joiden lapsi on jollain lailla sairaana, mutta silti viety aamulla pk:iin. Sitten kun kyselee tarkempia tietoja, vanhempi ei osaa kertoa, kun lapsi ei ole siinä paikalla. Vanhemman mielestä lapsi tarvitsee lääkäriä, mutta tarjottu aika ei sovi, koska vanhempi töissä ja lapsi pk:ssa.
Revi siitä sitte...:(
Sanoin kerran etten pääsisi lasta hakemaan, kun 2 tunnin päästä. Elto sanoi, että tultava heti ja multa jäi lapsen tärkeä kuntoutusasia hoitamatta.
Lapsella oli märkärupi.
että tuollaist saa lapsia, kun eivät välitä lapsesta ollenkaan!
Vähintäänkin ottaisin sinuna ap tapahtuneen puheeksi esimiehesi kanssa ja myös vanhempien kanssa - ihan vaan teroittaaksenne vanhemmille, että heidän menettelynsä tilanteessa ei todellakaan ollut lapsen terveyden ja hyvinvoinnin kannalta hyväksyttävää vaan huonoa vanhemmuutta. Lastensuojeluilmoituksia on tehty vähemmästäkin.
Kovin epätodennäköisenä pidän sitä, että molemmilla vanhemmilla JA varahakijalla on sellaiset tilanteet päällä (tyyliin jumissa jäänmurtajalla ulkosaaristossa), ettei 5 tuntiin pääse korvakipuista, kuumeista lasta hakemaan.
Siis vanhemmille kunnon ripitys!
Mitä sanoitte isovanhemmalle hänen tultuaan hakemaan lapsen? soititteko isälle uudestaan? Mitä mieltä päiväkodin johtaja on asiasta? teittekö (siis tekikö johtaja9ls-ilmoituksen?
ihan oikeasti. ottaisin yhteyttä lastensuojeluun. jos kukaan huoltajista ei "huolla" niin sitten joku muu saa huoltaa. en voi edes kuvitella miltä lapsesta tuntui tuossa tilanteessa:molemmat vanhemmat hylkäsivät lapsensa täysin tilanteessa jossa lääkärikäynti ja lääke+lepo ja hoiva olisi ollut paikallaan
Ei mun mielestä mitenkään riko salassapitovelvollisuutta ainakaan.
suomessakin on vain 1 päiväkoti koko maassa ja vain yksi lapsi sairastaa päivittäin tässä maassa ja vain yhdellä lapsella on äiti ja isä ja isovanhemmat jne.
totesi talossa sattumalta ollut kiertävä erityislto.
ap
Vaan tilanteen ollessa käsillä olisi hänen kuulunut sanoa vanhemmille. Naurettavan idioottimaista täällä valittaa kun sinulla kuitenkin on vaitiolovelvollisuus ja tuosta kirjoituksesta asianomaiset voi itsensä tunnistaa.
Että sellasta vittua mä horisen.
Vaikka sinulla olisi loistavat naapurit ja kummin kaiman mummot, niin kaikilla ei ole. Eikä kaikki halua sellaisia puolituttuja omaan elämäänsä sekoittaakaan. Sellaisesta ei kai kuitenkaan voi ketään avuttomaksi syyttää?!