Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä liikkuu (muuta kuin tyhjää+kusta) tällaisen vanhemman päässä?? *pk-tädin tilitystä*!!!

Vierailija
21.01.2011 |

Sattuipa tässä kuluneella viikolla päivä jolloin 3-5v lasten ryhmässä jossa työskentelen, alkoi 3v lapsi itkemään ja valittamaan korvakipua.

Kipu ei ottanut laantuakseen joten hetken sitä seurailtuani päätin soittaa kys lapsen vanhemmalle, sille jonka ovat itse papereihin merkanneet ns "ensisijaiseksi hlöksi jolle soitettava jos tarvis".

Tämä kys hlö, lapsen isä, totesi että enpä pääse nyt lasta hakemaan, töissä sellainen tilanne. Ja ei, ei ole sellaisessa työssä mitä ei voisi kesken jättää jos tilanne vaatii.

Myöskään lapsen äiti ei suostunut jättämään työtään tullakseen hakemaan sairaan ja kivuliaan lapsensa pois pksta.

No sitten varahakijalle eli isovanhemmalle soittamaan, sieltä sama vastaus että enpä nyt voi tulla kun on mentävä "tyyliin shoppailemaan".

Eli loppujen lopuksi tämä sairas lapsi vietti normaalipituisen päivän pkssa, 23 lapsen ryhmässä korvaansa itkien ja 38 (nousujohdanteessa olevan) kuumeessa.

Olen 8v alalla ollut ja momenmoiseen vanhempaan törmännyt ja eräitäkin kertoja kerännyt ammatillisuuteni etten sano suoria sanoja, mutta nyt, nyt oikeasti ja kirjaimellisesti purin kieltäni veren maku suussa että en solvaissut päin näköä kun lasta tultiin lopulta 5h soiton jälk hakemaan.

Ja ei, ei ollut äiti tai isä silloinkaan vaan se isovanhempi.

**--£%/(%"¤%%#¤%% -½&%#¤¤ !!!!!!!!!!!!!!!

Kommentit (177)

Vierailija
61/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla lähihoitaja? On tainnut se yksi ja ainut etiikan kurssi jäädä suorittamatta? Vai suorititko sen samalla tavalla kirjekurssilla kuin muutenkin ne kurssit siellä "lähäriopistossa" suoritetaan?!

Vierailija
62/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla lähihoitaja? On tainnut se yksi ja ainut etiikan kurssi jäädä suorittamatta? Vai suorititko sen samalla tavalla kirjekurssilla kuin muutenkin ne kurssit siellä "lähäriopistossa" suoritetaan?!

t.Oikeen kuule LTO, joka on tasan samaa mieltä (ja omaa kokemusta samasta asiasta) ap:n kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä lähdin tänään välittömästi töistä kun soitettiin että lapsella on silmätulehdus. Kysyin vielä hoitajalta puhelimessa, että saanko katsoa lääkäriaseman numeron heti päiväkodissa että saadaan lääkkeet viikonlopuksi. Ei tullut mieleenkään etten olisi lähtenyt heti, aivan sama mikä työtehtävä olisi kesken. Jos meidän lapset sairastaa on äiti tai isä paikalla mahdollisimman pian.

Vierailija
64/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun sairaita lapsia ei saa lähettää kotiin ettei äipän ja iskän työpäivä vain häiriinny, niin mitä käy? Ja sitten jaksetaan valittaa että päiväkodista saa aina kaikki tartunnat. Wonder why?!?

Vierailija
65/177 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hyvällä omatunnolla voit sanoa, että ko vanhemmilla ei ole ollut mitään syytä epäillä ilmoitustasi, että lapsi sairastui - siis, jos sinä et tai juuri tuossa päiväkodissa, jossa työskentelet ei ole ikinä koskaan käyttänyt tuota tekosyynä, jotta saatte paikattua päiväkodissa iltapäiväksi uhkaavaa sijaispuutetta, niin ymmärrän ärtymyksesi.

Mutta en silti voi ymmärtää, miksi sinä ja useimmat sinua ja lapsia täällä puolustelevat suoraan haukutte vanhempia erittäin rumasti ja alatyyliin. Minä toivon, että minun lasteni hoitajat ovat edes ihmisinä perussivistyneitä.

Emmeköhän me kaikki ole sitä mieltä, että lapsella on hyvä olla rauhallisessa hoidossa tämän sairastaessa. Aina tuo ei kuitenkaan onnistu. Jos asia olisi niin helppo järjestää, teitä hoitajia ei lainkaan enää tarvittaisi, sillä silloin lapset hoidettaisiin kotona.

Vierailija
66/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kuinka paljon mammat välittävät lastensa terveydestä. Minulta ainakin tippuu hanskat tiskiin sillä sekunnilla jos tarhasta soitettaisiin. Mielelläni pidän pari/kolme päivää vapaata.

Vierailija
67/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut, että kun päiväkodista soitetaan, nappaan mukaan korvakuumemittarin ja näytän hoitajalle, että kuumetta ei ole, opetelkaa mittaamaan. Lapsista soitetaan kotiin, kun hoitajia ei ole iltavuorossa tarpeeksi ja halutaan vähentää väkeä. Eli terveet lapset kotiin, kun ei saada sijaisia.

Hieno periaate, että "vanhemmat ovat ne, jotka tietävät lapsensa asiat parhaiten ja saavat päättää hänen asioistaan" tai mitä hittoa se onkaan nykyään kun päivähoidon henkilökunnan ammattitaito ei ole mitään, kyllä vanhemmat tietää. Siis voi helvetti. Toivottavasti et ikinä tule lapsinesi mun asiakkaaksi. Totta on, että päiväkodeissa ON liian vähän henkilökuntaa, mutta se ei, että terveitä lapsia lähetetään kotiin.

ja kun menen noin 20 min kuluttua lasta hakemaan, on kuume yllättäen ilman lääkkeitä laskenut normaaliksi eli noin 36.1. Mikä on se ihmelääke, jolla päiväkodissa lapsia hoidetaan? En ota tervettä lasta kotiin ennen kuin hoitaja kykenee näyttämään, että lapsi on sairas. Jos ei ole kuumetta eikä kipuja, lapsi jatkaa hoidossa, siitä minä maksan. Meillä pitää olla työnantajalle lääkärintodistus lapsen sairaudesta, eikä sitä todellakaan terveestä lapsesta saa!

Vierailija
68/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sanoa, että päiväkodin mukaan tämä on sairas, saisinko lääkärintodistuksen. Ja sitten lääkäri tutkii eikä löydä mitään! Minulle palkaton päivä, yksityiselle lääkärille maksu ja vielä matkakuluja edestakaisin.

Siksi olen sanonut, että haen vain oikeasti sairaan lapsen kotiin.

Vierailija
69/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisit jättää lukematta sen kuumeen joka oli 38 astetta. Edelleenkään kipeän lapsen paikka ei ole siellä hoidossa vaan kotona, olkoon sitten vain korva kipeä ilman kuumetta. Lääkkeitähän siellä päiväkodissa ei ole annettavaksi, eikä se lapsikaan taida ainoa olla.

Olisit jättänyt lapset tekemättä jos työ on nuin tärkeä. Tai hommaa hoitaja kotiin.

että kipulääkettä ja lepoa, muuta ei tarvita hoidoksi. Lääkäriin pääsee viikon kuluttua, jos tauti jatkuu.

Eli miksi se lapsi olisi pitänyt noutaa kotiin? Olen oppinut, että kun päiväkodista soitetaan, nappaan mukaan korvakuumemittarin ja näytän hoitajalle, että kuumetta ei ole, opetelkaa mittaamaan. Lapsista soitetaan kotiin, kun hoitajia ei ole iltavuorossa tarpeeksi ja halutaan vähentää väkeä. Eli terveet lapset kotiin, kun ei saada sijaisia.

Vierailija
70/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kuinka paljon mammat välittävät lastensa terveydestä. Minulta ainakin tippuu hanskat tiskiin sillä sekunnilla jos tarhasta soitettaisiin. Mielelläni pidän pari/kolme päivää vapaata.

Vierailija
71/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun lapsi vietiin terveyskeskukseen, olisi sairaanhoitaja todennut että kipulääkettä ja lepoa, muuta ei tarvita hoidoksi. Lääkäriin pääsee viikon kuluttua, jos tauti jatkuu.

Eli miksi se lapsi olisi pitänyt noutaa kotiin? Olen oppinut, että kun päiväkodista soitetaan, nappaan mukaan korvakuumemittarin ja näytän hoitajalle, että kuumetta ei ole, opetelkaa mittaamaan. Lapsista soitetaan kotiin, kun hoitajia ei ole iltavuorossa tarpeeksi ja halutaan vähentää väkeä. Eli terveet lapset kotiin, kun ei saada sijaisia.

Jos hoidoksi määrätään kipulääkettä ja lepoa niin kai nyt tyhminkin tajuaa että päiväkoti ei ole se paikka missä sitä lääkettä annetaan ja mihin lapsi viedään lepäämään, vaan että vanhemmat hoitavat sen homman itse ja omassa kodissa???

Kuumeettomuus ei muuten tarkoita samaa kuin terve!

Vierailija
72/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän ne kaiken tietää ;)?!

Itse olen terveydenhuoltoalalla eikä tulisi mieleenkään laittaa tällaisia aloituksia yhdellekään keskustelupalstalle! Ei, vaikka kuinka joku asia nyppisi! Nää on asioita, jotka jutellaan valmiiksi siellä työpaikalla ja sen jälkeen ne vaan jää sinne.

Ensinnäkin AINA on joku, joka tunnistaa viesteihin liittyvät henkilöt ja vaitio-olovelvollisuushan teidänkin alalla kuitenkin pätee, eikö?

Toiseksi, millaisen kuvan tämä antaa päivähoidossa työskentelevistä julkisuuteen? AINA on vanhempia, jotka ovat hoitajien kanssa eri mieltä asioista tai omaavat päivähoidon kanssa erilaiset kasvatusperiaatteet. On vallan hienoa miettiä työpäivän jälkeen kotimatkalla, että koskakohan omia asioita ruoditaan jossain pirun keskustelupalstalla!?

En siis kritisoi pelkästään teitä päivähoidon ammattilaisia. Sama pätee opettajiin, sairaanhoitajiin jne. Ja tuo lähihoitajan ammatti tuli kai mieleen siitä, että valittettavan usein tuntuu siltä, että näitä tämän tyyppisiä aloituksia tekee juuri ne työpaikan alimman tason koulutuksen saaneet... Tosin tieteellistä faktaa mulla ei asiasta ole ;)

Terv. TtT

Vierailija
73/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä silloin me jokainen vanhempi voidaan miettiä sitä miten me itse käyttäydymme vastaavassa tilanteessa.

Itselle tuli kysymyksenä mieleen se että eikö vanhemmille voi sanoa että nyt on oikeasti tultava hakemaan lapsi koska hän on kipeä? Eikö voi vaatia että olisi tietty aika jona lapsi pitäisi hakea, eikö tälläistä säädöstä ole olemassa? Mielestäni kaksi tuntia olisi ok aika järjestää asiat niin että joku hakee lapsen hoidosta.

Miksi kirjoitat asiasta tänne? Todella tyhmää sinulta.

Vierailija
74/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärtää esim. mitä itse teen työkseni. ja että minun on hyvin hyvin vaikea ilman seuraamuksia lähteä kesken työpäivän työpaikalta. tottakai lähden ja kannan ne seuraamukset jos on pakko.

Vierailija
75/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.Oikeen kuule LTO, joka on tasan samaa mieltä (ja omaa kokemusta samasta asiasta) ap:n kanssa

..on kyllä minusta salassapitovelvollisuutta rikkovaa, tapahtui kyseinen sitten kotimaassa tai ei!! (Meillä ei koulussa ainakaan eritelty, että rajojen ulkopuolella saatkin sitten asioista kertoa) Ei kyllä itsellä tulisi mieleenkään puida vaikeitakaan asiakastilanteita TÄÄLLÄ, herranjestas!!

Se on kova paikka välillä, kun vaikeita/ärsyttäviä tilanteita työssä tulee eteen(ja välillä asioita miettii kotonakin), mutta ne sitten puidaan asiallisessa tilanteessa, työnohjauksessa tms.

Tämä ei ole oikea paikka hakea "hyväksyntää" tai ymmärrystä omille tunteille!!

t. terveysalan ammattilainen

ps. anteeksi paasaus, enkä edes koko rimpsua ole lukenut, mutta jo pelkkä aiheesi sai kylmät väreet kulkemaan selkää pitkin

Vierailija
76/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän ne kaiken tietää ;)?! Itse olen terveydenhuoltoalalla eikä tulisi mieleenkään laittaa tällaisia aloituksia yhdellekään keskustelupalstalle! Ei, vaikka kuinka joku asia nyppisi! Nää on asioita, jotka jutellaan valmiiksi siellä työpaikalla ja sen jälkeen ne vaan jää sinne. Ensinnäkin AINA on joku, joka tunnistaa viesteihin liittyvät henkilöt ja vaitio-olovelvollisuushan teidänkin alalla kuitenkin pätee, eikö? Toiseksi, millaisen kuvan tämä antaa päivähoidossa työskentelevistä julkisuuteen? AINA on vanhempia, jotka ovat hoitajien kanssa eri mieltä asioista tai omaavat päivähoidon kanssa erilaiset kasvatusperiaatteet. On vallan hienoa miettiä työpäivän jälkeen kotimatkalla, että koskakohan omia asioita ruoditaan jossain pirun keskustelupalstalla!? En siis kritisoi pelkästään teitä päivähoidon ammattilaisia. Sama pätee opettajiin, sairaanhoitajiin jne. Ja tuo lähihoitajan ammatti tuli kai mieleen siitä, että valittettavan usein tuntuu siltä, että näitä tämän tyyppisiä aloituksia tekee juuri ne työpaikan alimman tason koulutuksen saaneet... Tosin tieteellistä faktaa mulla ei asiasta ole ;) Terv. TtT

t.terveysalan ammattilainen

Vierailija
77/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miten kylmästi moni ajattelee. Vain jos lapsella on kuumetta, se on riittävä syy pyytää vanhempia hakemaan lapsi kotiin.

Minä kyllä toivon, että päiväkodista soitetaan jos lapseni vaikuttaa huonovointiselta tai sairaalta. Ei lapsen paikka ole isossa lapsiryhmässä, jossa ei pystytä järjestämään lepoa ja rauhaa sekä aikuisen ekstra huomiota lapselle.

Vierailija
78/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakea kotiin kun ei lääkäri kirjoita edes antibioottikuuria. Eikö se voi ihan samalla tavalla antaa kuumetta alentavaa lääkettä ja antaa lapsen levätä. Ei kaikilla vanhemmilla ole niin helppo lähteä kesken päivää töistä.

Vierailija
79/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mahdollisuutta lepoon. Johan siitä on moneen kertaan täällä sanottu.

hakea kotiin kun ei lääkäri kirjoita edes antibioottikuuria. Eikö se voi ihan samalla tavalla antaa kuumetta alentavaa lääkettä ja antaa lapsen levätä. Ei kaikilla vanhemmilla ole niin helppo lähteä kesken päivää töistä.

Vierailija
80/177 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tämäkin ketju saa aikaan valtavan pahan olon tunteen siitä kuinka vähän jotkut vanhemmat tosiaan välittävät omista lapsistaan ja heidän hyvinvoinnistaan.

Tuntuu olevan aika monilla prioriteetit persiillään jos todellakin se työ menee oman lapsen edelle.

Joku toistanut kysymystä mitä tein kun lapsi haettiin.

Noh, totesin hakijalle että "juu ****** on nyt itkenyt melkein 6h kipujaan ja kuumekin ollut useamman tunnin nousussa". Sanoin myös että pk on terveiden lasten paikka, ei sairaiden ja totesin että meillähän on ohjeistus että emme saa lapsia lääkitä paitsi jos lapsella on jokin jo voimassa oleva lääkekuuri tmv päällä ja silloinkin on vanhemman tehtävä tuoda lääke nimettynä ja valmiiksi annosteltuna päiväkotiin.

Lopuksi totesin että pkssa ei ole hlökuntavahvuutta siihen että sairaita lapsia erikoishuomioidaan mm siten että joku jää kys lapsen kanssa sisälle muiden lähtiessä ulos vaan pkssa toimitaan siltä pohjalta että lapsi on terve ja tarpeeksi kunnossa toimimaan niinkuin pkssa toimitaan.

En käsitä miten tässä asiassa voi kellään olla epäselvyyksiä saati nokan koputtamista tai arvostelemista meihin pk-alan ihmisiin päin.

Katsoisitte peiliin ja menisitte itseenne!

Ainiin, joku tarttui tuohon erityislastentarhaopettajaan niin ei se ole vain suomen autuus että kys ammatin edustajia on, myös muut pohjoismaat kouluttavat alalle muitakin kuin lastenhoitajia tai peruslto:ita.

Monelta osin surullinen ketju, luulin, uskoin ja toivoin että vastaavanlaiset toimintamallit ja ajatusmallit ovat poikkeuksia mutta eipä siltä vaikuta, sääli niitä lapsia:(

ap*pistää asialle pisteen omalta osaltaan*.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän